Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
specjalność: Chemia ogólna i analityka chemiczna
Sylabus przedmiotu Technologia chemiczna nieorganiczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk ścisłych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia chemiczna nieorganiczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Antoni Morawski <Antoni.Morawski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Zofia Lendzion-Bieluń <Zofia.Lendzion-Bielun@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chemia ogólna i nieorganiczna |
W-2 | Chemia fizyczna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznie studentów z zasadami organizacji procesów technologicznych w przemyśle chemicznym oraz kierunkami ich rozwoju |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawami fizykochemicznymi, kinetyką omawianych procesów przemysłu syntezy chemicznej |
C-3 | Zapoznanie studentów z nowymi kierunkami rozwoju w omawainych technologiach przemysłu chemicznego |
C-4 | Zapoznanie studenta z podstawowymi zasadami obliczeń bilansowych na przykładzie prostych procesów przemysłowych, doboru odpowiednich urzadzeń przemysłowch do przeprowadzenia określonych procesów lub operacji jednostkowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Pojęcia podstawowe. masa reakcyjna i jej skład (sposoby wyrażania stężeń składników w mieszaninie), kryteria oceny przebiegu procesu; stopień przemiany, liczba postępu reakcji, wydajność i selektywność procesu, zdolność produkcyjna i przerobowa reaktora, przykłady obliczeń. | 4 |
T-A-2 | Bilans stechiometryczny procesu, przykłady obliczeń. 4 | 6 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Procesy oczyszczania gazów przemysłowych | 5 |
T-L-2 | Wytwarzanie katalizatora metoda wytopu | 5 |
T-L-3 | Badanie kinetyki reakcji syntezy amoniaku | 5 |
T-L-4 | Oczyszczanie ścieków przemysłowych metodą adsorpcji oraz metodami membranowymi | 5 |
T-L-5 | Synteza i badanie właściwości nanokrystalicznych azotków żelaza | 5 |
T-L-6 | Wytwarzanie nawozów o kontrolowanym uwalnianiu składników pokarmowych | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Problematyka dyscypliny technologia chemiczna. Zagadnienia podstawowe, kierunki rozwoju | 1 |
T-W-2 | Teoretyczne podstawy chemicznych procesów technologicznych. Elementy termodynamiki chemicznej, równowaga reakcji chemicznych, szybkość reakcji chemicznych. | 2 |
T-W-3 | Przemysłowe metody wytwarzania gazów syntezowych (podstawy fizykochemiczne procesu, operacje i procesy jednostkowe, kinetyka procesu, odpady i zanieczyszczenia powietrza). | 4 |
T-W-4 | Uzdatnianie wody do celów technologicznych | 2 |
T-W-5 | Technologia wytwrzania kwasu siarkowego (podstawy fizykochemiczne procesu, operacje i procesy jednostkowe, kinetyka procesu, odpady i zanieczyszczenia powietrza). | 2 |
T-W-6 | Technologie wytwarzania związków azotowych ( amoniak, kwas azotowy, mocznik, azotan amonu) | 4 |
T-W-7 | Technologie wytwarzania kwasu fosforowego (podstawy fizykochemiczne procesu, operacje i procesy jednostkowe, kinetyka procesu, odpady i zanieczyszczenia powietrza). | 2 |
T-W-8 | Produkcja sody (podstawy fizykochemiczne procesu, operacje i procesy jednostkowe, kinetyka procesu, odpady i zanieczyszczenia powietrza). | 1 |
T-W-9 | Technologie wytwarzania bieli tytanowej (podstawy fizykochemiczne procesu, operacje i procesy jednostkowe, kinetyka procesu, odpady i zanieczyszczenia powietrza). | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | konsultacje z nauczycielelm prowadzącym zajęcia | 3 |
A-A-3 | przygotowanie sie do zaliczenia | 5 |
18 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | przygotowanie się do zajęć | 5 |
35 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | godziny kontaktowe z nauczycielem | 12 |
A-W-3 | czytanie literatury związanej z tematyką zajęć | 20 |
A-W-4 | przygotowanie do egzaminu | 15 |
67 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie |
S-2 | Ocena formująca: kolokwia sprawdzające aktualny stan wiedzy, kartkówki pozwalające ocenić przygotownie do ćwiczeń przedmiotowych i laboratoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: Ocena aktywności podczas zajęć |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_C14_W01 ma wiedzę na temat podstawowych przemysłowych technologii chemicznych przemysłu nieorganicznego | KCh_1A_W13 | — | InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-8, T-W-9, T-W-2, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_C14_U01 potrafi planować i wykonywać eksperymenty chemiczne, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać poprawne wnioski | KCh_1A_U16 | — | InzA_U08 | C-4 | T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-3 | S-2, S-3 |
KCh_1A_C14_U02 potrafi wykorzystywać wiedzę matematyczną i informatyczną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z zakresu technologii chemicznej | KCh_1A_U04 | X1A_U04 | InzA_U02 | C-2 | T-A-2, T-A-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_C14_K01 Student zapozna się z problemami i trendami rozwoju w technologii przemysłu nieorganicznego | KCh_1A_K01 | X1A_K01, X1A_K05 | — | C-3 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_C14_W01 ma wiedzę na temat podstawowych przemysłowych technologii chemicznych przemysłu nieorganicznego | 2,0 | |
3,0 | Student zna główne operacje i procesy jednostkowe w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 60%. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_C14_U01 potrafi planować i wykonywać eksperymenty chemiczne, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać poprawne wnioski | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę technologiczną do rozwiązywania prostych zadań inzynierskich z zakresu technologii chemicznej. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 60 %. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KCh_1A_C14_U02 potrafi wykorzystywać wiedzę matematyczną i informatyczną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z zakresu technologii chemicznej | 2,0 | |
3,0 | Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 60 %. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_C14_K01 Student zapozna się z problemami i trendami rozwoju w technologii przemysłu nieorganicznego | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstwowe problemy omawianych procesów przemysłu chemicznego oraz kierunki ich rozwoju. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 60%. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- K. Szmidt-Szałkowski, J. Sentek, J. Raabe, E. Bobryk, Podstawy technologii chemicznej. Procesy w przemyśle nieorganicznym, Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2004
- J. Kępiński T, Technologia chemiczna nieorganiczna, PWN, Warszawa, 1984
- E. Bortel, H. Koneczny, Zarys technologii chemicznej, PWN, Warszawa, 1992