Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)

Sylabus przedmiotu Biofizyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biofizyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki i Agrofizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 6 1,00,42zaliczenie
laboratoriaL2 2 0,50,29zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 2 0,50,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość pojęć i praw z zakresu fizyki cząsteczkowej, mechaniki płynów, optyki oraz ruchu drgającego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawowymi prawami biofizyki i procesami biofizycznymi przebiegającymi w organizmie żywym.
C-2Umiejętności wykorzystywania wiedzy z zakresu biofizyki do analizowania i rozwiązywania zagadnień problemowych i podejmowania decyzji
C-3Wykształcenie u studentów aktywnego syosunku do nabytej wiedzy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1rozwiązywanie zadań rachunkowo-problemowych obejmujących treści programowe wykładów2
2
wykłady
T-W-1Biofizyka układu krwionośnego. Budowa układu krążenia. Właściwości biomechaniczne i geometryczne naczyń krwionośnych. Energetyka serca.2
T-W-2Biofizyka zmysłu słuchu. Budowa i funkcjonowanie układu słuchu. Analiza dźwięku w układzie słuchowym.2
T-W-3Biofizyka zmysłu wzroku. Układ optyczny oka. Zdolność rozdzielcza oka. Energetyka procesu widzenia.2
6
laboratoria
0

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach2
A-A-2przygotowanie się do zajęć audytoryjnych7
A-A-3przygotowanie do kolokwium6
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2czytanie zalecanej literatury10
A-W-3przygotowanie sie do kolokwium zaliczeniowego15
30
laboratoria
0

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3rozwiązywanie zadań rachunkowo-problemowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ciągła ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: ocena pracy zespołowej
S-3Ocena formująca: test sprawdzający
S-4Ocena podsumowująca: test

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N-B7_W01
Student rozpoznaje, rozumie i potrafii opisać podstawowe procesy biofizyczne zachodzące w organizmie żywym za pomocą praw fizyki
BT_1A_W01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N-B7_U01
Student potrafi rozróżnić i analizować podstawowe zjawiska i procesy fizyczne i biofizyczne zachodzące w przyrodzie.
BT_1A_U02C-2, C-3T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
BT_1A_BT-N-B7_U02
Student potrafi pracować w zespole. Potrafi przeprowadzić doświadczenia z fizyki wykorzystując odpowiednie przyrządy. Student potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i na ich podstawioe wyciągać wnioski
BT_1A_U01

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N-B7_K01
Student ma świadomość ważności zjawisk biofizycznych przebiegających w środowisku przyrodniczym. Student nabywa świadomości ciągłego poszerzania swojej wiedzy. Prawidłowo planuje wykonywaną pracę. Potrafi pracować w grupie. Szanuje pracę własną i innych; ma świadomość ważności wykonywanej pracy.
BT_1A_K05C-2, C-3T-A-1M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N-B7_W01
Student rozpoznaje, rozumie i potrafii opisać podstawowe procesy biofizyczne zachodzące w organizmie żywym za pomocą praw fizyki
2,0Student nie zna podstawowych praw, zasad i zjawisk fizycznych.
3,0Dostateczna znajomość materiału objętego treściami programowymi. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne. Potrafi opisać niektóre zjawiska i procesy.
3,5
4,0
4,5Student w stopniu bardzo dobrym opanował omawiany zakres materiału z biofizyki. Posiada pełną wiedzę z zakresu omawianego materiału. Rozróżnia i potrafi opisać podstawowe procesy biofizyczne przebiegające w przyrodzie ożywionej.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym opanował omawiany zakres materiału z biofizyki. Posiada pełną wiedzę z zakresu omawianego materiału. Rozumie, rozróżnia i potrafi opisać podstawowe procesy biofizyczne przebiegające w przyrodzie ożywionej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N-B7_U01
Student potrafi rozróżnić i analizować podstawowe zjawiska i procesy fizyczne i biofizyczne zachodzące w przyrodzie.
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Student nie potrafi pracować samodzielnie i w zespole. Nie potrafi rozwiązywać zadań rachunkowych i problemowych z zakresu wymaganego materiału z fizyki. Nie potrafi interpretować wyników i wyciągać płynących z nich wniosków.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu omawianego materiału. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania typowych zadań rachunkowo-problemowych.
3,5Student w stopniu zadowalającym opanował wymagane umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania typowych zadań rachunkowo-problemowych. Interpretuje wyniki typowych zagadnień zbio fizyki.
4,0Student w stopniu dobrym opanował wymagane umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania zadań rachunkowych. Interpretuje wyniki typowych zadań z biofizyki. Analizuje i interpretuje zagadnienia problemowe.
4,5Student w stopniu wyróżniającym opanował wymagany zakres umiejętności. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania zadań rachunkowych. Interpretuje wyniki zadań z biofizyki. Analizuje i interpretuje zagadnienia problemowe. Potrafi w sposób zadowalający prezentować i wyjaśniać wyniki swojej pracy.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym opanował wymagany zakres umiejętności. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania wszystkich wymaganych zadań rachunkowych. Interpretuje wyniki zadań zbio fizyki. Analizuje i interpretuje zagadnienia problemowe. Efektywnie prezentuje i wyjaśnia wyniki swojej pracy.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N-B7_K01
Student ma świadomość ważności zjawisk biofizycznych przebiegających w środowisku przyrodniczym. Student nabywa świadomości ciągłego poszerzania swojej wiedzy. Prawidłowo planuje wykonywaną pracę. Potrafi pracować w grupie. Szanuje pracę własną i innych; ma świadomość ważności wykonywanej pracy.
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje żadnych własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma świadomości powiązań stanu gleb z jakością środowiska przyrodniczego
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się dostateczną odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma dostateczną świadomość potrzeby ochrony i rekultywacji gleb w aspekcie ochrony jakości środowiska przyrodniczego
3,5Student dość aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy, cechuje go postawa dość odpowiedzialna i sumienna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma ponad dostateczną świadomość roli ochrony i rekultywacji gleb w kształtowaniu jakości środowiska przyrodniczego
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość roli ochrony i rekultywacji gleb w kształtowaniu jakości środowiska przyrodniczego
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny za działanie własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go ponad dobra świadomość potrzeby ochrony i rekultywacji gleb w kształtowaniu jakości środowiska przyrodniczego
5,0Student bardzo aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi bardzo dobrze zorganizować pracę zespołową i zmotywować do działania innych jego członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób bardzo świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, bardzo sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, ma bardzo dobrą świadomość roli, jaką odgrywa ochrona i rekultywacja gleb w kształtowaniu jakości życia roślin, zwierząt i ludzi

Literatura podstawowa

  1. red. F.Jaroszyk, Biofizyka - podręcznik dla studentów, PZWL, Warszawa
  2. S. Przestalski, Elementy fizyki, biofizyki i agrofizyki, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław

Literatura dodatkowa

  1. red. A. Pilawski, Podstawy bipofizyki, PZWL, Warszawa

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1rozwiązywanie zadań rachunkowo-problemowych obejmujących treści programowe wykładów2
2

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Biofizyka układu krwionośnego. Budowa układu krążenia. Właściwości biomechaniczne i geometryczne naczyń krwionośnych. Energetyka serca.2
T-W-2Biofizyka zmysłu słuchu. Budowa i funkcjonowanie układu słuchu. Analiza dźwięku w układzie słuchowym.2
T-W-3Biofizyka zmysłu wzroku. Układ optyczny oka. Zdolność rozdzielcza oka. Energetyka procesu widzenia.2
6

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
0

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach2
A-A-2przygotowanie się do zajęć audytoryjnych7
A-A-3przygotowanie do kolokwium6
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2czytanie zalecanej literatury10
A-W-3przygotowanie sie do kolokwium zaliczeniowego15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
0
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-B7_W01Student rozpoznaje, rozumie i potrafii opisać podstawowe procesy biofizyczne zachodzące w organizmie żywym za pomocą praw fizyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W01Ma wiedzę ogólną z zakresu matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi prawami biofizyki i procesami biofizycznymi przebiegającymi w organizmie żywym.
Treści programoweT-W-1Biofizyka układu krwionośnego. Budowa układu krążenia. Właściwości biomechaniczne i geometryczne naczyń krwionośnych. Energetyka serca.
T-W-2Biofizyka zmysłu słuchu. Budowa i funkcjonowanie układu słuchu. Analiza dźwięku w układzie słuchowym.
T-W-3Biofizyka zmysłu wzroku. Układ optyczny oka. Zdolność rozdzielcza oka. Energetyka procesu widzenia.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ciągła ocena aktywności na zajęciach
S-3Ocena formująca: test sprawdzający
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych praw, zasad i zjawisk fizycznych.
3,0Dostateczna znajomość materiału objętego treściami programowymi. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne. Potrafi opisać niektóre zjawiska i procesy.
3,5
4,0
4,5Student w stopniu bardzo dobrym opanował omawiany zakres materiału z biofizyki. Posiada pełną wiedzę z zakresu omawianego materiału. Rozróżnia i potrafi opisać podstawowe procesy biofizyczne przebiegające w przyrodzie ożywionej.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym opanował omawiany zakres materiału z biofizyki. Posiada pełną wiedzę z zakresu omawianego materiału. Rozumie, rozróżnia i potrafi opisać podstawowe procesy biofizyczne przebiegające w przyrodzie ożywionej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-B7_U01Student potrafi rozróżnić i analizować podstawowe zjawiska i procesy fizyczne i biofizyczne zachodzące w przyrodzie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U02Umie określić zjawiska i procesy chemiczne, fizyczne oraz biochemiczne w środowisku naturalnym i użytkowanym przez człowieka; potrafi szacować ryzyko i przewidzieć ewentualne niebezpieczeństwo wynikające z zachodzących procesów i zjawisk.
Cel przedmiotuC-2Umiejętności wykorzystywania wiedzy z zakresu biofizyki do analizowania i rozwiązywania zagadnień problemowych i podejmowania decyzji
C-3Wykształcenie u studentów aktywnego syosunku do nabytej wiedzy
Treści programoweT-A-1rozwiązywanie zadań rachunkowo-problemowych obejmujących treści programowe wykładów
T-W-1Biofizyka układu krwionośnego. Budowa układu krążenia. Właściwości biomechaniczne i geometryczne naczyń krwionośnych. Energetyka serca.
T-W-2Biofizyka zmysłu słuchu. Budowa i funkcjonowanie układu słuchu. Analiza dźwięku w układzie słuchowym.
T-W-3Biofizyka zmysłu wzroku. Układ optyczny oka. Zdolność rozdzielcza oka. Energetyka procesu widzenia.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3rozwiązywanie zadań rachunkowo-problemowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ciągła ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: ocena pracy zespołowej
S-3Ocena formująca: test sprawdzający
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Student nie potrafi pracować samodzielnie i w zespole. Nie potrafi rozwiązywać zadań rachunkowych i problemowych z zakresu wymaganego materiału z fizyki. Nie potrafi interpretować wyników i wyciągać płynących z nich wniosków.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu omawianego materiału. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania typowych zadań rachunkowo-problemowych.
3,5Student w stopniu zadowalającym opanował wymagane umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania typowych zadań rachunkowo-problemowych. Interpretuje wyniki typowych zagadnień zbio fizyki.
4,0Student w stopniu dobrym opanował wymagane umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania zadań rachunkowych. Interpretuje wyniki typowych zadań z biofizyki. Analizuje i interpretuje zagadnienia problemowe.
4,5Student w stopniu wyróżniającym opanował wymagany zakres umiejętności. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania zadań rachunkowych. Interpretuje wyniki zadań z biofizyki. Analizuje i interpretuje zagadnienia problemowe. Potrafi w sposób zadowalający prezentować i wyjaśniać wyniki swojej pracy.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym opanował wymagany zakres umiejętności. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania wszystkich wymaganych zadań rachunkowych. Interpretuje wyniki zadań zbio fizyki. Analizuje i interpretuje zagadnienia problemowe. Efektywnie prezentuje i wyjaśnia wyniki swojej pracy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-B7_U02Student potrafi pracować w zespole. Potrafi przeprowadzić doświadczenia z fizyki wykorzystując odpowiednie przyrządy. Student potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i na ich podstawioe wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U01Wykorzystuje wiedzę z zakresu matematyki, statystyki i informatyki, którą stosuje do opisu zjawisk zachodzących w przyrodzie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-B7_K01Student ma świadomość ważności zjawisk biofizycznych przebiegających w środowisku przyrodniczym. Student nabywa świadomości ciągłego poszerzania swojej wiedzy. Prawidłowo planuje wykonywaną pracę. Potrafi pracować w grupie. Szanuje pracę własną i innych; ma świadomość ważności wykonywanej pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K05Wykazuje otwartość dla ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne źródła informacji naukowej; umie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-2Umiejętności wykorzystywania wiedzy z zakresu biofizyki do analizowania i rozwiązywania zagadnień problemowych i podejmowania decyzji
C-3Wykształcenie u studentów aktywnego syosunku do nabytej wiedzy
Treści programoweT-A-1rozwiązywanie zadań rachunkowo-problemowych obejmujących treści programowe wykładów
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-3rozwiązywanie zadań rachunkowo-problemowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ciągła ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: ocena pracy zespołowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje żadnych własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma świadomości powiązań stanu gleb z jakością środowiska przyrodniczego
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się dostateczną odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma dostateczną świadomość potrzeby ochrony i rekultywacji gleb w aspekcie ochrony jakości środowiska przyrodniczego
3,5Student dość aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy, cechuje go postawa dość odpowiedzialna i sumienna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma ponad dostateczną świadomość roli ochrony i rekultywacji gleb w kształtowaniu jakości środowiska przyrodniczego
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość roli ochrony i rekultywacji gleb w kształtowaniu jakości środowiska przyrodniczego
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny za działanie własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go ponad dobra świadomość potrzeby ochrony i rekultywacji gleb w kształtowaniu jakości środowiska przyrodniczego
5,0Student bardzo aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi bardzo dobrze zorganizować pracę zespołową i zmotywować do działania innych jego członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób bardzo świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, bardzo sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, ma bardzo dobrą świadomość roli, jaką odgrywa ochrona i rekultywacja gleb w kształtowaniu jakości życia roślin, zwierząt i ludzi