Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)
Sylabus przedmiotu Biotechnologia w hodowli roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biotechnologia w hodowli roślin | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marcelina Krupa-Małkiewicz <Marcelina.Krupa-Malkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość biologii na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z hodowlą roślin w warunkach in vitro |
C-2 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli roślin |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Istota hodowli, cele i jej rodzaje. Hodowla biotechnologiczna, mieszańcowa i konwencjonalna. | 1 |
T-A-2 | Charakterystyka roślin samo- i obcopłodnych. Metody selekcji w hodowli roślin samo- i obcopłodnych. | 2 |
T-A-3 | Hodowla heterozyjna. Efekt heterozyjny. Metody oceny wartości kombinacyjnej. | 2 |
5 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie z zasadami BHP w laboratorium kultur tkankowych. Sporządzanie podłoży do namnażania wybranych roślin | 2 |
T-L-2 | Samodzielne zakładanie kultur wybranych gatunków roślin, inicjacja, namnażanie. | 2 |
T-L-3 | Wykorzystanie kultur in vitro do selekcji form o podwyższonej tolerancji na stresy środowiskowe | 2 |
T-L-4 | Wykorzystanie kultur tkankowych do długoterminowego przechowywania materiału roslinnego. Otoczkowanie nasion. | 2 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wykorzystanie biotechnologi w hodowli roślin. Cele hodowli i metody oceny materiałów hodowlanych.Inżynieria genetyczna i jej wykorzystanie w hodowli roślin | 2 |
T-W-2 | Wykorzystanie mutacji w kulturach in vitro w hodowli roślin. Zmienność somaklonalna, selekcja w kulturach in vitro. Wykorzystanie zmienności somaklonalnej w hodowli | 2 |
T-W-3 | Otrzymywanie homozygotycznych linii w oparciu o rośliny haploidalne. Wykorzystanie DH w hodowli mieszańcowej | 2 |
T-W-4 | Hodowla biotechnologiczna. Istota transformacji genetycznej i jej znaczenie | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-A-2 | Samodzielne przygotowanie studenta do zajęć | 10 |
A-A-3 | Samodzielne przygotowanie i prezentacja wybranych zagadnień | 10 |
A-A-4 | Samodzielne przygotowanie do zaliczenia zajęć audtyoryjnych | 5 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Samodzielne przygotowanie studenta do zajęć laboratoryjnych | 20 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 15 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 8 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 12 |
A-W-3 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 15 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 10 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłąd informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kontrola na bieżąco przygotowania studentów do zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Ocena przygotowanych prezentacji przez studentów i ich omówienie |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części wykładowej i audytoryjnej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S-C11_W01 Zna cele i metody hodowli roślin metodami konwencjonalnymi i biotechnologicznymi | BT_1A_W10, BT_1A_W15 | — | — | C-2 | T-A-1, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S-C11_U01 Student potrafi samodzielnie założyć kulturę roślinną i przeprowadzić jej namnażanie w warunkach in vitro | BT_1A_U05, BT_1A_U10 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-1 | M-2 | S-1 |
BT_1A_BT-S-C11_U02 Student ma umiejętność teoretycznego wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli roślin | BT_1A_U05 | — | — | C-2 | T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S-C11_K01 Student wykazuje odpowiedzialność i świadomość podejmowania decyzji podczas prowadzenia badań laboratoryjnych | BT_1A_K04 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-1 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S-C11_W01 Zna cele i metody hodowli roślin metodami konwencjonalnymi i biotechnologicznymi | 2,0 | student nie potrafi w najprostszym zakresie objaśnić podstawowych procesów wykorzystywanych w biotechnologii roślin |
3,0 | student wykazuje podstawową wiedzę na temat omawianych zagadnień dotyczących biotechnologii roślin | |
3,5 | student szczegółowo objasnia omawiane metody hodowli konwencjonalnej i niekonwencjonalnej roślin | |
4,0 | student szczegółowo objasnia omawiane zagadnienia dotyczące wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli roślin | |
4,5 | student szczegółowo objaśnia omawiane metody hodowlane, zna kryteria doboru odpowiedniej metody hodowli konwencjonalnej i niekonwencjonalnej | |
5,0 | student wykazuje dogłębną wiedzę na temat omawianych metod hodowli roślin metodami konwencjonalnymi i niekonwencjonalnymi, potrafi dobrać odpowiednią metodę hodowli do osiągnięcia zamierzonego efektu hodowlanego |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S-C11_U01 Student potrafi samodzielnie założyć kulturę roślinną i przeprowadzić jej namnażanie w warunkach in vitro | 2,0 | nie potrafi zaplanować prostych eksperymentów |
3,0 | umie zaplanować prosty eksperyment, ale nie potrafi go wykonać praktycznie | |
3,5 | umie zaplanować prosty eksperyment, potrafi samodzielnie założyć kulturę roślinną | |
4,0 | umie zaplanować i przeprowadzić złożony eksperyment, potrafi samodzielnie założyć kulturę roślinną i przeprowadzić jej dalsze pasażowanie | |
4,5 | potrafi zaplanować i zrealizować omawiane esperymenty w sposób biegły | |
5,0 | potrafi zaplanować i przeprowadzić omawiane eksperymenty, potrafi wykazać praktyczną przydatność wykonanego badania | |
BT_1A_BT-S-C11_U02 Student ma umiejętność teoretycznego wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli roślin | 2,0 | nie zna podstawowych metod biotechnologicznych wykorzystywanych w hodowli roślin |
3,0 | zna podstawowe techniki biotechnologiczne wykorzystywane w hodowli roślin, umie wykazać ich zastosowanie w stopniu podstawowym | |
3,5 | zna podstawowe techniki biotechnologiczne wykorzystywane w hodowli roślin, umie wykazać ich zastosowanie w stopniu dostatecznym | |
4,0 | zna popdstawowe techniki biotechnologiczne wykorzystywane w hodowli roślin, umie wykazać ich zastosowanie w stopniu dobrym | |
4,5 | zna podstawowe techniki biotechnologiczne wykorzystywane w hodowli roślin, umie wykazać ich zastosowanie w stopniu bardzo dobrym | |
5,0 | wykazuje znajomość podstawową technik biotechnologicznych wykorzystywanych w hodowli roślin, umie wykazać ich zastosowanie w stopniu znakomitym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S-C11_K01 Student wykazuje odpowiedzialność i świadomość podejmowania decyzji podczas prowadzenia badań laboratoryjnych | 2,0 | nie wykazuje odpowiedzialności i nie posiada świadomości w podejmowanych decyzjach podczas prowadzenia badań laboratoryjnych |
3,0 | wykazuje umiarkowaną odpowiedzialność, ale nie posiada świadomości w podejmowanych decyzjach podczas prowadzenia badań laboratoryjnych | |
3,5 | wykazuje dostateczną odpowiedzialność i ma umiarkowaną świadomość w podejmowaniu decyzji podczas prowadzenia badań laboratoryjnych | |
4,0 | wykazuje dobrą odpowiedzialność i ma dostateczną świadomość w podejmowaniu decyzji podczas prowadzenia badań laboratoryjnych | |
4,5 | wykazuje się dobrą odpowiedzialnością i ma dobrą świadomość w podejmowaniu decyzji podczas prowadzenia badań laboratoryjnych | |
5,0 | wykazuje się bardzo dobrą odpowiedzialnością i ma bardzo dobrą świadomość w podejmowaniu decyzji podczas prowadzenia badań laboratoryjnych |
Literatura podstawowa
- Malepszy S., Biotechnologia roślin, PWN, Warszawa, 2001
- Michalik B., Zastosowanie metod biotechnologicznych w hodowli roślin, Kraków, 1996
- Lindley K., Jones M., Plant Biotechnology in Agriculture, OPen University Press, London, 1989
Literatura dodatkowa
- Nowak Z., GruszczyNska J., Wybrane techniki i metody analizy DNA, SGGW, Warszawa, 2007
- Woźny A., Przybył K., Komórki roślinne w warunkach stresu. Komórki in vitro, UAM, Poznań, 2004
- Dixon R., Gonzales R., Plant Cell Culture, Oxfort, USA, 1994