Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)
Sylabus przedmiotu Fizjologia roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizjologia roślin | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>, Małgorzata Mikiciuk <Malgorzata.Mikiciuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu biologii ogólnej, chemii i fizyki na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z procesami fizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinach |
C-2 | Poznanie regulacyjnego wpływu czynników zewnętrznych i wewnętrznych na podstawowe procesy fizjologiczne roślin oraz na ich wzrost i rozwój |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinach | 2 |
T-A-2 | kultury wodne i choroby fizjologiczne | 2 |
4 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Procesy dyfuzji, osmozy i pęcznienia | 2 |
T-L-2 | Określanie intensywności transpiracji | 2 |
T-L-3 | Analiza chromatograficzna wyciągu barwników asymilacyjnych | 2 |
T-L-4 | Antagonizm jonów | 1 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Gospodarka wodna roślin (dyfuzja, imbibicja, osmoza, potencjał osmotyczny i wody, transpiracja, gutacja, transport wody ) | 1 |
T-W-2 | Wymiana gazowa u roślin C3, C4 i CAM, oddychanie, czynniki fotosyntezy i oddychania) | 1 |
T-W-3 | Fizjologia mineralnego żywienia (pierwiastki niezbędne, znaczenie związków mineralnych w odżywianiu się roślin) | 1 |
T-W-4 | Wzrost i różnicowanie się roślin | 1 |
T-W-5 | Regulacja hormonalna rozwoju tkanek i organów roślin (stymulatory i inhibitory) | 3 |
7 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 4 |
A-A-2 | Przygotowanie sie do ćwiczeń audytoryjnych | 8 |
A-A-3 | Wykonanie ćwiczeń rachunkowych z gospodarki wodnej | 18 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | przygotowanie się do pisemnego zaliczenia wykładów | 6 |
A-W-2 | przygotowanie eseju na wybrany temat | 7 |
A-W-3 | udział w konsultacjach | 4 |
A-W-4 | uczestnictwo w zajęciach | 7 |
A-W-5 | studiowanie fachowej literatury | 6 |
30 | ||
laboratoria | ||
0 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | Objaśnienie lub wyjaśnienie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena pisemnej pracy studenta na wybrany temat |
S-2 | Ocena formująca: Roziwązywanie zadań otwartych (obliczeń rachunkowych) związanych z tematyka ćwiczeń audytoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenia pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie zadań zamkniętych i otwartych związanych z tematyką wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S-C4_W01 Definiuje procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach | BT_1A_W08 | — | — | C-1 | T-A-1, T-W-1, T-W-4, T-W-2 | M-1, M-2, M-4 | S-2, S-1, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S-C4_U01 interpretuje wpływ różnych czynników zewnętrznych i wewnętrznych na przebieg procesów fizjologicznych w roślinie | BT_1A_U07 | — | — | C-2 | T-W-5, T-W-3 | M-1, M-4, M-3 | S-4, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-N-C4_K01 Student jest zdolny do wykorzystania swojej wiedzy oraz umiejętności pracy w grupie do kreowania własciwych postaw w życiu zawodowym | — | — | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-3, T-A-1, T-W-1, T-A-2, T-W-2, T-W-5 | M-3, M-1, M-4, M-2 | S-3, S-2, S-4, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S-C4_W01 Definiuje procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach | 2,0 | Student nie zna, nie definiuje i nie rozróżnia procesów fizycznych od fizjologicznych zachodzących w roślinach |
3,0 | Student zna, definiuje i rozróżnia podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach | |
3,5 | Student zna, definiuje i rozróznia wiekszość procesów fizycznych i fizjologicznych zachodzących w roślinach | |
4,0 | Student zna i definiuje wszystkie omawiane na zajęciach procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach, rozróżnia je i potrafi wyjaśnić podstawowe między nimi różnice | |
4,5 | Student zna i definiuje bez problemu wszystkie omawiane na zajęciach procesy fizyczne i fizjologiczne, potrafi je roróżnić i wyjaśnić różnice, a także podaje znaczenie tych procesów | |
5,0 | Student zna, definiuje i rozróżnia bez problemu wszystkie procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach, podaje ich znaczenie, a także wyjaśnia między nimi różnice. Ponadto potrafi ptrzedstawić przebieg tych procesów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S-C4_U01 interpretuje wpływ różnych czynników zewnętrznych i wewnętrznych na przebieg procesów fizjologicznych w roślinie | 2,0 | Student nie interpretuje wpływu podstawowych czynników wewnętrznych i zewnętrznych na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinach |
3,0 | Student w stopniu zadawalającym interpretuje wpływ podstawowych czynników zewnętrznych i wewnętrznych na procesy fizjologiczne | |
3,5 | Student zna i interpretuje większość czynników zewnęrznych i wewnętrznych wpływających na procesy fizjologiczne oraz umie określić ogólne zależności | |
4,0 | Student zna dobrze czynniki zewnętrzne i wewnętrzne oraz potrafi wyjaśnić i zinterpretować ich wpływ na procesy fizjologiczne. Zna ogólne zależności miedzy czynnikami a procesami fizjologicznymi | |
4,5 | Student nie tylko wymienia oraz objaśnia i interpretuje wpływ czynników zewnętrznych i wewnętrznych na procesy fizjologiczne, a także określa ich wzajemną zależność, potrafi przewidzieć zmiany w przebiegu podstawowych procesów fizjologicznych pod wpływem określonych czynników. | |
5,0 | Student nie tylko wymienia oraz objaśnia i interpretuje wpływ czynników zewnętrznych i wewnętrznych na procesy fizjologiczne, a także określa ich wzajemną zależność, potrafi przewidzieć zmiany w przebiegu wszystkich omawianaych na zajęciach procesów fizjologicznych pod wpływem ww. czynników. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-N-C4_K01 Student jest zdolny do wykorzystania swojej wiedzy oraz umiejętności pracy w grupie do kreowania własciwych postaw w życiu zawodowym | 2,0 | |
3,0 | student posiadł kompetencje w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kopcewicz J., Lewak S., Fizjologia roślin, PWN, Warszawa, 2007
- Gregorczyk A., Marska E., Mikiciuk M., Wróbel J., Fizjologia roślin. Przewodnik do ćwiczeń, Wydawnictwo AR, Szczecin, 2002
Literatura dodatkowa
- Szweykowska A., Fizjologia roślin, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2000
- Gregorczyk A., Ćwiczenia rachunkowe z gospodarki wodnej, Wydawnictwo AR, Szczecin, 1998
- Jankiewicz L.S., Regulatory wzrostu i rozwoju roślin, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1997