Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)

Sylabus przedmiotu Mikologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 4 1,00,29zaliczenie
wykładyW4 8 1,50,42zaliczenie
laboratoriaL4 3 0,50,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii i mikroekologii
W-2Podstawowa wiedza z zakresu genetyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z systemami identyfikacji grzybów oraz ich morfologią i funkcjami życiowymi
C-2Wskazanie znaczenia genetycznych i epigenetycznych uwarunkowań mechanizmów życiowych grzybów
C-3Określenie roli grzybów jako form chorobotwórczych, saprofitycznych i symbiotycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Społeczności ekologiczne grzybów1
T-A-2Podstawy i metody wykorzystywane w identyfikacji grzybów1
T-A-3Mykotoksyny grzybów - podział, warunki tworzenia, skutki ich obecności i metody oznaczania1
T-A-4Grzyby jako potencjalne narzędzie w biotechnologii1
4
laboratoria
T-L-1Biosynteza zewnatrzkomórkowych związków polisacharydowych3
3
wykłady
T-W-1Miejsce grzybów w świecie ożywionym2
T-W-2Systemy klasyfikacji grzybów i ich taksonomia2
T-W-3Ekologia i genetyczne podstawy zachowań grzybów2
T-W-4Genomika i proteomika grzybów2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studentów w zajęciach udytoryjnych15
A-A-2Przygotowanie prezentacji tematycznych5
A-A-3Indywidualne studiowanie literatury w celu zaliczenia przedmiotu5
A-A-4KOnsultacje z prowadzącym zajęcia5
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach3
A-L-2konsultacje5
A-L-3praca wlasna studenta7
15
wykłady
A-W-1Udział studentów w wykładach8
A-W-2Indywidulane studiowanie literatury w celu zaliczenia przedmiotu15
A-W-3przygotowanie do zaliczenia części teoretycznej15
A-W-4konsultacje8
46

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Dyskusja dydaktyczna i analiza sprawozdań

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie audytoriów w formie pisemnej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O4.1_W01
Posiada wiedze z zakresu systematyki grzybów, ich roli w środowisku oraz genetycznych i epigenetycznych mechanizmów zachowań
BT_1A_W14, BT_1A_W07, BT_1A_W08C-2, C-3, C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O4.1_U01
Posiada umiejętność rozpoznawania i klasyfikacjii grzybów, określenia ich roli w środowisku, potrafi opisać mechanizmy warunkujące funkcjonowanie grzybów w środowisku oraz możliwości ich wykorzystania w biotechnologii
BT_1A_U05, BT_1A_U03, BT_1A_U04C-2, C-3, C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O4.1_K01
Student rozumie potrzebę ustawicznego aktualizowania wiedzy z zakresu metod badawczych w celu rozpoznawania i klasyfikacjii grzybów, określenia ich roli w środowisku i możliwości wykorzystania w biotechnologii
BT_1A_K04, BT_1A_K05, BT_1A_K08C-2, C-3, C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O4.1_W01
Posiada wiedze z zakresu systematyki grzybów, ich roli w środowisku oraz genetycznych i epigenetycznych mechanizmów zachowań
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu systestematyki i biologii grzybów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O4.1_U01
Posiada umiejętność rozpoznawania i klasyfikacjii grzybów, określenia ich roli w środowisku, potrafi opisać mechanizmy warunkujące funkcjonowanie grzybów w środowisku oraz możliwości ich wykorzystania w biotechnologii
2,0
3,0student potrafi zastosować podstawowe metody klasyfikacji grzybów ale samodzielnie nie potrafi określić ich roli w środowisku
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O4.1_K01
Student rozumie potrzebę ustawicznego aktualizowania wiedzy z zakresu metod badawczych w celu rozpoznawania i klasyfikacjii grzybów, określenia ich roli w środowisku i możliwości wykorzystania w biotechnologii
2,0
3,0Student posiada zdolność doboru podstawowych metod z zakresu klasyfikacji i rozpoznawania grzybów bez sadzielnego wskazania ich roli w środowisku i mozliwości wykorzystania w biotechnologii
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. M. Dynowska, A. Ejdys, Mikologia laboratoryjna, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn, 2011, 1
  2. E. Baran, Mikologia - co nowego, Cornetis, Wrocław, 2008

Literatura dodatkowa

  1. W. Mułenko, Mykologiczne badania terenowe - przewodnik metodyczny, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, 2008
  2. H.G. Schlegel, Mikrobiologia ogólna, PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Społeczności ekologiczne grzybów1
T-A-2Podstawy i metody wykorzystywane w identyfikacji grzybów1
T-A-3Mykotoksyny grzybów - podział, warunki tworzenia, skutki ich obecności i metody oznaczania1
T-A-4Grzyby jako potencjalne narzędzie w biotechnologii1
4

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Biosynteza zewnatrzkomórkowych związków polisacharydowych3
3

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Miejsce grzybów w świecie ożywionym2
T-W-2Systemy klasyfikacji grzybów i ich taksonomia2
T-W-3Ekologia i genetyczne podstawy zachowań grzybów2
T-W-4Genomika i proteomika grzybów2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studentów w zajęciach udytoryjnych15
A-A-2Przygotowanie prezentacji tematycznych5
A-A-3Indywidualne studiowanie literatury w celu zaliczenia przedmiotu5
A-A-4KOnsultacje z prowadzącym zajęcia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach3
A-L-2konsultacje5
A-L-3praca wlasna studenta7
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studentów w wykładach8
A-W-2Indywidulane studiowanie literatury w celu zaliczenia przedmiotu15
A-W-3przygotowanie do zaliczenia części teoretycznej15
A-W-4konsultacje8
46
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O4.1_W01Posiada wiedze z zakresu systematyki grzybów, ich roli w środowisku oraz genetycznych i epigenetycznych mechanizmów zachowań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W14Zna i rozumie rolę oraz znaczenie środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożenia.
BT_1A_W07Ma ogólną wiedzę z zakresu budowy organizmów żywych oraz zna podstawy biochemiczne, molekularne i komórkowe funkcjonowania organizmów.
BT_1A_W08Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu analizy procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych.
Cel przedmiotuC-2Wskazanie znaczenia genetycznych i epigenetycznych uwarunkowań mechanizmów życiowych grzybów
C-3Określenie roli grzybów jako form chorobotwórczych, saprofitycznych i symbiotycznych
C-1Zapoznanie studentów z systemami identyfikacji grzybów oraz ich morfologią i funkcjami życiowymi
Treści programoweT-A-1Społeczności ekologiczne grzybów
T-A-2Podstawy i metody wykorzystywane w identyfikacji grzybów
T-A-3Mykotoksyny grzybów - podział, warunki tworzenia, skutki ich obecności i metody oznaczania
T-W-1Miejsce grzybów w świecie ożywionym
T-W-2Systemy klasyfikacji grzybów i ich taksonomia
T-W-4Genomika i proteomika grzybów
T-W-3Ekologia i genetyczne podstawy zachowań grzybów
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Dyskusja dydaktyczna i analiza sprawozdań
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie audytoriów w formie pisemnej.
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu systestematyki i biologii grzybów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O4.1_U01Posiada umiejętność rozpoznawania i klasyfikacjii grzybów, określenia ich roli w środowisku, potrafi opisać mechanizmy warunkujące funkcjonowanie grzybów w środowisku oraz możliwości ich wykorzystania w biotechnologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U05Posługuje się podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy, struktury i funkcji komórek organizmów zwierzęcych i roślinnych; potrafi wskazać metody badawcze jakimi określane są procesy zachodzące w komórkach mogą być analizowane; potrafi założyć hodowle komórkowe i tkankowe.
BT_1A_U03Wykorzystuje wiedzę w celu charakteryzowania i klasyfikacji organizmów żywych w oparciu o źródła monograficzne; posiada praktyczne umiejętności obserwacji roślin w miejscu ich występowania; analizuje zagadnienia związane z powstaniem i ewolucją życia na Ziemi.
BT_1A_U04Wykorzystuje wiedzę z zakresu mikrobiologii i immunologii; posiada umiejętność hodowli drobnoustrojów; posiada umiejętność rozumienia mechanizmów warunkujących zjadliwość drobnoustrojów, potrafi scharakteryzować wybrane choroby zakaźne; rozumie funkcjonowanie układu odpornościowego; umie stosować odpowiednie techniki diagnostyczne.
Cel przedmiotuC-2Wskazanie znaczenia genetycznych i epigenetycznych uwarunkowań mechanizmów życiowych grzybów
C-3Określenie roli grzybów jako form chorobotwórczych, saprofitycznych i symbiotycznych
C-1Zapoznanie studentów z systemami identyfikacji grzybów oraz ich morfologią i funkcjami życiowymi
Treści programoweT-A-1Społeczności ekologiczne grzybów
T-A-2Podstawy i metody wykorzystywane w identyfikacji grzybów
T-A-3Mykotoksyny grzybów - podział, warunki tworzenia, skutki ich obecności i metody oznaczania
T-A-4Grzyby jako potencjalne narzędzie w biotechnologii
T-W-1Miejsce grzybów w świecie ożywionym
T-W-2Systemy klasyfikacji grzybów i ich taksonomia
T-W-4Genomika i proteomika grzybów
T-W-3Ekologia i genetyczne podstawy zachowań grzybów
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Dyskusja dydaktyczna i analiza sprawozdań
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie audytoriów w formie pisemnej.
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi zastosować podstawowe metody klasyfikacji grzybów ale samodzielnie nie potrafi określić ich roli w środowisku
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O4.1_K01Student rozumie potrzebę ustawicznego aktualizowania wiedzy z zakresu metod badawczych w celu rozpoznawania i klasyfikacjii grzybów, określenia ich roli w środowisku i możliwości wykorzystania w biotechnologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K04Wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka.
BT_1A_K05Wykazuje otwartość dla ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne źródła informacji naukowej; umie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
BT_1A_K08Ma świadomość uwarunkowań biologicznych i technologicznych podstawowych procesów biotechnologicznych.
Cel przedmiotuC-2Wskazanie znaczenia genetycznych i epigenetycznych uwarunkowań mechanizmów życiowych grzybów
C-3Określenie roli grzybów jako form chorobotwórczych, saprofitycznych i symbiotycznych
C-1Zapoznanie studentów z systemami identyfikacji grzybów oraz ich morfologią i funkcjami życiowymi
Treści programoweT-A-1Społeczności ekologiczne grzybów
T-A-2Podstawy i metody wykorzystywane w identyfikacji grzybów
T-A-3Mykotoksyny grzybów - podział, warunki tworzenia, skutki ich obecności i metody oznaczania
T-A-4Grzyby jako potencjalne narzędzie w biotechnologii
T-W-1Miejsce grzybów w świecie ożywionym
T-W-2Systemy klasyfikacji grzybów i ich taksonomia
T-W-4Genomika i proteomika grzybów
T-W-3Ekologia i genetyczne podstawy zachowań grzybów
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z zastosowaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada zdolność doboru podstawowych metod z zakresu klasyfikacji i rozpoznawania grzybów bez sadzielnego wskazania ich roli w środowisku i mozliwości wykorzystania w biotechnologii
3,5
4,0
4,5
5,0