Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)

Sylabus przedmiotu Mikroorganizmy w biotechnologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikroorganizmy w biotechnologii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 5 0,50,59zaliczenie
laboratoriaL2 5 0,50,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy chemii, biochemii i mikrobiologii ogólnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem nauczania jest poznanie przez studentów zakresu wykorzystania mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych, poznanie sposobów pozyskiwania szczepów specjalnych, ich doboru oraz najważniejszych przykładów zastosowań biopreparatów w ochronie środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające. Regulamin pracowni i BHP. Namnażanie szczepów bakterii i grzybów techniką posiewu redukcyjnego na podłżach stałych, założenie hodowli stacjonarnej wybranych kultur w określonych warunkach fizyko-chemicznych.1
T-L-2Fermentacja alkoholowa – obserwacje zmian zachodzących podczas produkcji etanolu.1
T-L-3Produkcja kwasu cytrynowego przez Aspergillus niger.2
T-L-4Preparaty mikrobiologiczne stoswane w ochrone środowiska i w rolnictwie.1
5
wykłady
T-W-1Znaczenie mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych. Rodzaje mikroorganizmów wykorzystywanych w biotechnologii. Charakterystyka najważniejszych mikroorganizmów stosowanych w biotechnologii.1
T-W-2Pozyskiwanie i dobór mikroorganizmów w zastosowaniach biotechnologicznych. Sposoby hodowli, dobór podłoży, metody sterylizacji, ustalanie warunków hodowli, metody kontroli przebiegu hodowli.1
T-W-3Przykłady najważniejszych procesów biotechnologicznych. Produkcja biopolimerów i metabolitów pierwotnych (kwas cytrynowy, produkcja aminokwasów, enzymów technicznych). Produkcja metabolitów wtórnych (wytwarzanie antybiotyków). Biotechnologia w przetwarzaniu produktów spożywczych (pieczywo, kwaszenie mleka, produkcja serów, spirytualia).1
T-W-4Procesy biotechnologiczne w ochronie środowiska. Oczyszczanie ścieków, biofiltracja powietrza, biodegradacja odpadów, rekultywacja gleby.2
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2prygotowanie do zajęć praktycznych5
A-L-3studiowanie podanej literatury3
A-L-4konsultacje z prowadzącym przedmiot2
15
wykłady
A-W-1pwtórzenie wiedzy z mikrobiologii i biochemii2
A-W-2uczestnictwo w zajęciach5
A-W-3studiowanie podanej literatury2
A-W-4przygotowanie do zaliczenia3
A-W-5konsultacje z prowadzącym przedmiot3
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Multimedialny wykład informacyjny
M-2ćwiczenie laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium
S-2Ocena formująca: Prezentacja

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N-C18_W01
Student ma wiedzę z zakresu wykorzystania mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych i sposobów pozyskiwania szczepów specjalnych.
BT_1A_W16C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N-C18_U01
Student potrafi posługiwać się pojęciami związanymi z biotechnologią i posługiwać się przedmiotami, narzędziami i aparaturą wykorzystywaną podczas zajęć. Potrafi samodzielnie interpretować wyniki badań aktywności mikroorganizmów.
BT_1A_U10C-1T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-1M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N-C18_K01
Rozumienie potrzeby ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii ze względu na dynamiczny rozwój tej "młodej" dziedziny. Wykazuje chęć doskonalenia swoich laboratoryjnych technik pracy.
BT_1A_K05C-1T-L-2, T-L-3, T-W-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N-C18_W01
Student ma wiedzę z zakresu wykorzystania mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych i sposobów pozyskiwania szczepów specjalnych.
2,0
3,0Wiedza o wykorzystaniu mikroorganizmów jedynie w trzech procesach biotechnologicznych, brak wiedzy jak pozyskiwać szczepy przemysłowe do procesów biotechnologicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N-C18_U01
Student potrafi posługiwać się pojęciami związanymi z biotechnologią i posługiwać się przedmiotami, narzędziami i aparaturą wykorzystywaną podczas zajęć. Potrafi samodzielnie interpretować wyniki badań aktywności mikroorganizmów.
2,0
3,0Umiejętność prowadzenia hodowli mikroorganizmów w warunkach laboratoryjnych, jedynie z pomocą prowadzącego zajęcia. Potrafi posługiwać się podstawową terminologią biotechnologiczną. Nie potrafi samodzielne wybrać i odpowiednio użyć narzędzi i aparatury do zadań naukowych zrealizowanych na zajęciach.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N-C18_K01
Rozumienie potrzeby ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii ze względu na dynamiczny rozwój tej "młodej" dziedziny. Wykazuje chęć doskonalenia swoich laboratoryjnych technik pracy.
2,0
3,0Częściowe zrozumienie potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii, brak chęci do doskonalenia znanych technik pracy w laboratorium.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Chmiel A., Biotechnologia podstawy mikrobiologiczne i biochemiczne, PWN, Warszawa, 1994
  2. Fiedurka J., Procesy jednostkowe w biotechnologii – ćwiczenia., Wydawn. UMCS, Lublin, 2000
  3. Libudzisz Z., Kowal K., Mikrobiologia techniczna., Politechnika Łódzka, 2000
  4. Paul. E. A., Clark E. E., Mikrobiologia I biochemia gleb, Wyd. UMCS, Lublin, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Buchowicz J., Biotechnologia molekularna, PWN, Warszawa, 2009, 2
  2. Nowak A., Marska B., Wronkowska H., Michalcewicz W., Błazak M., Przybulewska K., Hawrot-Paw M., Ćwiczenia z mikrobiologii, Wdawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające. Regulamin pracowni i BHP. Namnażanie szczepów bakterii i grzybów techniką posiewu redukcyjnego na podłżach stałych, założenie hodowli stacjonarnej wybranych kultur w określonych warunkach fizyko-chemicznych.1
T-L-2Fermentacja alkoholowa – obserwacje zmian zachodzących podczas produkcji etanolu.1
T-L-3Produkcja kwasu cytrynowego przez Aspergillus niger.2
T-L-4Preparaty mikrobiologiczne stoswane w ochrone środowiska i w rolnictwie.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych. Rodzaje mikroorganizmów wykorzystywanych w biotechnologii. Charakterystyka najważniejszych mikroorganizmów stosowanych w biotechnologii.1
T-W-2Pozyskiwanie i dobór mikroorganizmów w zastosowaniach biotechnologicznych. Sposoby hodowli, dobór podłoży, metody sterylizacji, ustalanie warunków hodowli, metody kontroli przebiegu hodowli.1
T-W-3Przykłady najważniejszych procesów biotechnologicznych. Produkcja biopolimerów i metabolitów pierwotnych (kwas cytrynowy, produkcja aminokwasów, enzymów technicznych). Produkcja metabolitów wtórnych (wytwarzanie antybiotyków). Biotechnologia w przetwarzaniu produktów spożywczych (pieczywo, kwaszenie mleka, produkcja serów, spirytualia).1
T-W-4Procesy biotechnologiczne w ochronie środowiska. Oczyszczanie ścieków, biofiltracja powietrza, biodegradacja odpadów, rekultywacja gleby.2
5

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2prygotowanie do zajęć praktycznych5
A-L-3studiowanie podanej literatury3
A-L-4konsultacje z prowadzącym przedmiot2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1pwtórzenie wiedzy z mikrobiologii i biochemii2
A-W-2uczestnictwo w zajęciach5
A-W-3studiowanie podanej literatury2
A-W-4przygotowanie do zaliczenia3
A-W-5konsultacje z prowadzącym przedmiot3
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-C18_W01Student ma wiedzę z zakresu wykorzystania mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych i sposobów pozyskiwania szczepów specjalnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W16Ma wiedzę na temat różnorodności, funkcjonowania oraz znaczenia mikroorganizmów dla człowieka i środowiska przyrodniczego.
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania jest poznanie przez studentów zakresu wykorzystania mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych, poznanie sposobów pozyskiwania szczepów specjalnych, ich doboru oraz najważniejszych przykładów zastosowań biopreparatów w ochronie środowiska.
Treści programoweT-W-1Znaczenie mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych. Rodzaje mikroorganizmów wykorzystywanych w biotechnologii. Charakterystyka najważniejszych mikroorganizmów stosowanych w biotechnologii.
T-W-2Pozyskiwanie i dobór mikroorganizmów w zastosowaniach biotechnologicznych. Sposoby hodowli, dobór podłoży, metody sterylizacji, ustalanie warunków hodowli, metody kontroli przebiegu hodowli.
T-W-4Procesy biotechnologiczne w ochronie środowiska. Oczyszczanie ścieków, biofiltracja powietrza, biodegradacja odpadów, rekultywacja gleby.
T-W-3Przykłady najważniejszych procesów biotechnologicznych. Produkcja biopolimerów i metabolitów pierwotnych (kwas cytrynowy, produkcja aminokwasów, enzymów technicznych). Produkcja metabolitów wtórnych (wytwarzanie antybiotyków). Biotechnologia w przetwarzaniu produktów spożywczych (pieczywo, kwaszenie mleka, produkcja serów, spirytualia).
Metody nauczaniaM-1Multimedialny wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wiedza o wykorzystaniu mikroorganizmów jedynie w trzech procesach biotechnologicznych, brak wiedzy jak pozyskiwać szczepy przemysłowe do procesów biotechnologicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-C18_U01Student potrafi posługiwać się pojęciami związanymi z biotechnologią i posługiwać się przedmiotami, narzędziami i aparaturą wykorzystywaną podczas zajęć. Potrafi samodzielnie interpretować wyniki badań aktywności mikroorganizmów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U10Posługuje się kluczowymi pojęciami z zakresu biotechnologii; zna i ocenia znaczenie biotechnologii w różnych dziedzinach życia oraz w tworzeniu nowych i pozyskiwaniu istniejących substancji biologicznie aktywnych; zna podstawe zagadnienia z farmakologii i farmakokinetyki leków; potrafi zaprojektować linie biotechnologiczne oraz wykorzystywać różne urządzenia i aparaturę badawczą w biotechnologii; zdaje sobie sprawę z zagrożeń wynikających z osiągnięć biotechnologii; zna zagadnienia związane z biobezpieczeństwem.
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania jest poznanie przez studentów zakresu wykorzystania mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych, poznanie sposobów pozyskiwania szczepów specjalnych, ich doboru oraz najważniejszych przykładów zastosowań biopreparatów w ochronie środowiska.
Treści programoweT-L-2Fermentacja alkoholowa – obserwacje zmian zachodzących podczas produkcji etanolu.
T-L-4Preparaty mikrobiologiczne stoswane w ochrone środowiska i w rolnictwie.
T-L-3Produkcja kwasu cytrynowego przez Aspergillus niger.
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające. Regulamin pracowni i BHP. Namnażanie szczepów bakterii i grzybów techniką posiewu redukcyjnego na podłżach stałych, założenie hodowli stacjonarnej wybranych kultur w określonych warunkach fizyko-chemicznych.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenie laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Prezentacja
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umiejętność prowadzenia hodowli mikroorganizmów w warunkach laboratoryjnych, jedynie z pomocą prowadzącego zajęcia. Potrafi posługiwać się podstawową terminologią biotechnologiczną. Nie potrafi samodzielne wybrać i odpowiednio użyć narzędzi i aparatury do zadań naukowych zrealizowanych na zajęciach.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-C18_K01Rozumienie potrzeby ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii ze względu na dynamiczny rozwój tej "młodej" dziedziny. Wykazuje chęć doskonalenia swoich laboratoryjnych technik pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K05Wykazuje otwartość dla ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne źródła informacji naukowej; umie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania jest poznanie przez studentów zakresu wykorzystania mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych, poznanie sposobów pozyskiwania szczepów specjalnych, ich doboru oraz najważniejszych przykładów zastosowań biopreparatów w ochronie środowiska.
Treści programoweT-L-2Fermentacja alkoholowa – obserwacje zmian zachodzących podczas produkcji etanolu.
T-L-3Produkcja kwasu cytrynowego przez Aspergillus niger.
T-W-1Znaczenie mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych. Rodzaje mikroorganizmów wykorzystywanych w biotechnologii. Charakterystyka najważniejszych mikroorganizmów stosowanych w biotechnologii.
Metody nauczaniaM-1Multimedialny wykład informacyjny
M-2ćwiczenie laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Częściowe zrozumienie potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii, brak chęci do doskonalenia znanych technik pracy w laboratorium.
3,5
4,0
4,5
5,0