Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)

Sylabus przedmiotu Wykorzystanie zwierząt laboratoryjnych w badaniach biomedycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wykorzystanie zwierząt laboratoryjnych w badaniach biomedycznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 7 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 8 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zasady etyki w badanich naukowych z udziałem zwierząt
W-2Dobrostan zwierząt i obchodzenie się ze zwierzętami

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze standardami obowiązującymi w zakresie możliwości i celowości humanitarnego przeprowadzania doświadczeń z udziałem zwierząt w badaniach naukowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Nazewnictwo zwierząt laboratoryjnych. Przykłady symboli i oznaczeń szczepów, podszczepów i innych modeli genetycznych2
T-A-2Normy utrzmania (środowisko, klatki, pasze, wzbogacanie środowiska zwierząt). Biologia gatunków zwierząt laboratoryjnych2
T-A-3Podawanie preparatów i leków, pobieranie materiału do badań.2
T-A-4Badania behawioralne. Alternatywy dla doświadczeń na zwierzętach: omówienie metod badawczych bez użycia zwierząt.1
7
wykłady
T-W-1Zastosowanie zwierząt laboratoryjnych do badań naukowych. Możliwości nabycia zwierząt, względy ekonomiczne, względy metodyczne.2
T-W-2Normy etyczne i prawne związane z prowadzeniem doświadczeń z wykorzystaniem zwierząt laboratoryjnych. Zasada 3R. Rozwój ustawodawstwa, wymogi stawiane eksperymentom.2
T-W-3Przygotowanie doświadczenia oraz czynniki wpływające na jego wiarygodność. Standaryzacja czynników środowiskowych2
T-W-4Monitorowanie zdrowia i metody genetycznego monitorowania zwierząt laboratoryjnych. Podział zwierząt w zależności od ich statusu higienicznego.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych7
A-A-2Przygotowanie prezentacji z wybranych zagadnień7
A-A-3Czytanie wskazanej literatury10
A-A-4Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych1
A-A-5Przygotowanie do ćwiczeń i do zaliczenia6
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Czytanie wskazanej literatury10
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki wykładów i przygotowanie do zaliczenia9
A-W-4Konsultacje4
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny przy użyciu komputera
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Film dydaktyczny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena samodzielnie przygotowanych przez studentów prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N-O2.1_W01
Student wskazuje, wyjaśnia i umie wytłumaczyć celowość przeprowadzania doświadczeń z udziałem zwierząt
BT_1A_W18C-1T-A-3, T-A-1, T-W-4, T-W-1M-2, M-3, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N-O2.1_U01
Student ocenia znaczenie testów na zwierzętach i weryfikuje czynniki mające wpływ na wyniki doświadczeń oraz umie dobierać i przygotować zwierzęta do eksperymentu z uwzględniemiem ich biologii i warunków utrzymania
BT_1A_U11C-1T-W-3, T-W-1, T-A-2M-3, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N-O2.1_K01
Student nabywa otwartości na postępowanie zgodnie z zasadami etyki, postrzegania relacji człowiek - zwierzę laboratoryjne oraz bedzie się orientował jak można ograniczyć liczbę zwierząt wykorzystywanych do doświadczeń dbając o prawidłowy przebieg eksperymentu.
BT_1A_K05C-1T-A-2, T-W-1, T-W-2M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N-O2.1_W01
Student wskazuje, wyjaśnia i umie wytłumaczyć celowość przeprowadzania doświadczeń z udziałem zwierząt
2,0student nie zna podstawowych pojęć z zakresu biologii i hodowli zwierzat laboratoryjnych
3,0student zna podstawowe pojęcia z zakresu biologii i hodowli zwierząt laboratoryjnych
3,5student zna podstawowe pojęcia z zakresu biologii i hodowli zwierząt laboratoryjnych i umie w niewielkim stopniu wskazać celowość i możliwości wykorzystania zwierząt laboratoryjnych w badaniach naukowych
4,0student zna pojęcia z zakresu biologii i hodowli zwierząt laboratoryjnych i umie wskazać celowość i możliwości wykorzystania zwierząt laboratoryjnych w badaniach naukowych
4,5student zna pojęcia z zakresu biologii i hodowli zwierząt laboratoryjnych i umie wskazać i wytłumaczyć celowość i możliwości wykorzystania zwierząt laboratoryjnych w badaniach naukowych
5,0student zna i rozumie pojęcia z zakresu biologii i hodowli zwierząt laboratoryjnych i umie wskazać i wytłumaczyć celowość i możliwości wykorzystania zwierząt laboratoryjnych w badaniach naukowych ze wskazaniem konkretnych szczepów i gatunków zwierząt

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N-O2.1_U01
Student ocenia znaczenie testów na zwierzętach i weryfikuje czynniki mające wpływ na wyniki doświadczeń oraz umie dobierać i przygotować zwierzęta do eksperymentu z uwzględniemiem ich biologii i warunków utrzymania
2,0student nie unie logicznie myśleć i nie umie korzystać z osiągnięć nauki w zakresie biologii i wykorzystania zwierząt laboratoryjnych
3,0student unie logicznie myśleć ale nie umie wskazać celowości przeprowadzania badań z użyciem zwiezrząt laboratoryjnych
3,5student unie logicznie myśleć i umie wskazać celowość przeprowadzania badań z użyciem zwierząt laboratoryjnych
4,0student unie logicznie myśleć, umie wskazać celowość przeprowadzania badań z użyciem zwierząt laboratoryjnych, umie rożróznić poszczególne gatunki zwierząt i ich modele biologiczne
4,5student unie logicznie myśleć, umie wskazać celowość przeprowadzania badań z użyciem zwierząt laboratoryjnych, umie rożróznić poszczególne gatunki zwierząt i ich modele biologiczne, korzystać z dostępnych żródeł wiedzy i rozwiązywać problemy etyczne
5,0student unie logicznie myśleć, umie wskazać celowość przeprowadzania badań z użyciem zwierząt laboratoryjnych, umie rożróznić poszczególne gatunki zwierząt i ich modele biologiczne, korzystać z dostępnych żródeł wiedzy i rozwiązywać problemy etyczne oraz mozliwości wykorzystania i doskonale umie biologię poszczególnych gatunków zwierząt laboratoryjnych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N-O2.1_K01
Student nabywa otwartości na postępowanie zgodnie z zasadami etyki, postrzegania relacji człowiek - zwierzę laboratoryjne oraz bedzie się orientował jak można ograniczyć liczbę zwierząt wykorzystywanych do doświadczeń dbając o prawidłowy przebieg eksperymentu.
2,0Student nie dba o kreatywność i pogłębianie świadomości
3,0Student dba o kreatywność i pogłębianie świadomości w niewielkim stopniu
3,5Student dba o kreatywność i pogłębianie świadomości w niewielkim stopniu. Orientuje się w zasadach postępowania etycznego
4,0Student dba o kreatywność i pogłębianie świadomości. Orientuje się w zasadach postępowania etycznego w pracy ze zwierzętami, przejawia wrażliwość związaną z prawidłowym przeprowadzaniem zabiegów na zwierzętach
4,5Student dba o kreatywność i pogłębianie swojej świadomości. Jest otwarty na nową wiedzę. Orientuje się w zasadach postępowania etycznego w pracy ze zwierzętami, przejawia wrażliwość i dba o kreowanie wizerunku badacza
5,0Student dba o kreatywność i pogłębianie swojej świadomości w zorientowaniu na pracę badawczą z użyciem zwierząt. Jest otwarty na nową wiedzę. Orientuje się w zasadach postępowania etycznego w pracy ze zwierzętami, przejawia wrażliwość i dba o kreowanie wizerunku badacza

Literatura podstawowa

  1. Brylińska J., Kwiatkowska J., Zwierzęta laboratoryjne - metody hodowli i doświadczeń, Universitas, Kraków, 1996, I
  2. Ustawa z dnia 15 stycznia 2015 r. o ochronie zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych lub edukacyjnych, Sejm RP, Warszawa, 2015, Dziennik Ustaw 2015 Poz. 266 tom 1
  3. Szarek Józef, Szweda Magdalena, Strzyżewska Emilia, Zwierzęta laboratoryjne - patologia i użytkowanie, UWM, Olsztyn, 2013
  4. Katkiewicz M, Zwierzęta laboratoryjne - choroby i użytkowanie, SGGW, Warszawa, 1989
  5. Peter Popesko, Viera Rajtova, Jindrich Horak, Atlas anatomii małych zwierząt laboratoryjnych, Powszechne Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 2010, 1

Literatura dodatkowa

  1. DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY, w sprawie ochrony zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych, Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 276/33, DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY 2010/63/UE z dnia 22 września 2010 r., 2010
  2. Jerzy Ziętek, Łukasz Adaszek, Stanisław Winiarczyk, Choroby zakaźne myszy i szczurów z elementami zoonoz, wybranymi zagadnieniami z hodowli, anatomii i fizjologii, Elamed, Katowice, 2010
  3. Charls River, Supporting Science. Advances Research, Animallab, 2016, www.animalab.pl

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Nazewnictwo zwierząt laboratoryjnych. Przykłady symboli i oznaczeń szczepów, podszczepów i innych modeli genetycznych2
T-A-2Normy utrzmania (środowisko, klatki, pasze, wzbogacanie środowiska zwierząt). Biologia gatunków zwierząt laboratoryjnych2
T-A-3Podawanie preparatów i leków, pobieranie materiału do badań.2
T-A-4Badania behawioralne. Alternatywy dla doświadczeń na zwierzętach: omówienie metod badawczych bez użycia zwierząt.1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zastosowanie zwierząt laboratoryjnych do badań naukowych. Możliwości nabycia zwierząt, względy ekonomiczne, względy metodyczne.2
T-W-2Normy etyczne i prawne związane z prowadzeniem doświadczeń z wykorzystaniem zwierząt laboratoryjnych. Zasada 3R. Rozwój ustawodawstwa, wymogi stawiane eksperymentom.2
T-W-3Przygotowanie doświadczenia oraz czynniki wpływające na jego wiarygodność. Standaryzacja czynników środowiskowych2
T-W-4Monitorowanie zdrowia i metody genetycznego monitorowania zwierząt laboratoryjnych. Podział zwierząt w zależności od ich statusu higienicznego.2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych7
A-A-2Przygotowanie prezentacji z wybranych zagadnień7
A-A-3Czytanie wskazanej literatury10
A-A-4Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych1
A-A-5Przygotowanie do ćwiczeń i do zaliczenia6
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Czytanie wskazanej literatury10
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki wykładów i przygotowanie do zaliczenia9
A-W-4Konsultacje4
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-O2.1_W01Student wskazuje, wyjaśnia i umie wytłumaczyć celowość przeprowadzania doświadczeń z udziałem zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W18Ma ogólną wiedzę z zakresu technik modyfikacji struktur kwasów nukleinowych oraz wykorzystania organizmów żywych w biotechnologii.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze standardami obowiązującymi w zakresie możliwości i celowości humanitarnego przeprowadzania doświadczeń z udziałem zwierząt w badaniach naukowych
Treści programoweT-A-3Podawanie preparatów i leków, pobieranie materiału do badań.
T-A-1Nazewnictwo zwierząt laboratoryjnych. Przykłady symboli i oznaczeń szczepów, podszczepów i innych modeli genetycznych
T-W-4Monitorowanie zdrowia i metody genetycznego monitorowania zwierząt laboratoryjnych. Podział zwierząt w zależności od ich statusu higienicznego.
T-W-1Zastosowanie zwierząt laboratoryjnych do badań naukowych. Możliwości nabycia zwierząt, względy ekonomiczne, względy metodyczne.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-3Film dydaktyczny
M-1Wykład informacyjny przy użyciu komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Ocena samodzielnie przygotowanych przez studentów prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna podstawowych pojęć z zakresu biologii i hodowli zwierzat laboratoryjnych
3,0student zna podstawowe pojęcia z zakresu biologii i hodowli zwierząt laboratoryjnych
3,5student zna podstawowe pojęcia z zakresu biologii i hodowli zwierząt laboratoryjnych i umie w niewielkim stopniu wskazać celowość i możliwości wykorzystania zwierząt laboratoryjnych w badaniach naukowych
4,0student zna pojęcia z zakresu biologii i hodowli zwierząt laboratoryjnych i umie wskazać celowość i możliwości wykorzystania zwierząt laboratoryjnych w badaniach naukowych
4,5student zna pojęcia z zakresu biologii i hodowli zwierząt laboratoryjnych i umie wskazać i wytłumaczyć celowość i możliwości wykorzystania zwierząt laboratoryjnych w badaniach naukowych
5,0student zna i rozumie pojęcia z zakresu biologii i hodowli zwierząt laboratoryjnych i umie wskazać i wytłumaczyć celowość i możliwości wykorzystania zwierząt laboratoryjnych w badaniach naukowych ze wskazaniem konkretnych szczepów i gatunków zwierząt
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-O2.1_U01Student ocenia znaczenie testów na zwierzętach i weryfikuje czynniki mające wpływ na wyniki doświadczeń oraz umie dobierać i przygotować zwierzęta do eksperymentu z uwzględniemiem ich biologii i warunków utrzymania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U11Umie zastosować podstawową wiedzę socjologiczną i psychologiczną przydatną w pracy biotechnologa; orientuje się w podstawach prawnych i mechanizmach ochrony własności intelektualnej; zna i potrafi wykorzystywać podstawy ekonomii i zarządzania; rozumie uwarunkowania bioetyczne, społeczne, prawne i ekonomiczne dotyczące osiągnięć współczesnej biotechnologii.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze standardami obowiązującymi w zakresie możliwości i celowości humanitarnego przeprowadzania doświadczeń z udziałem zwierząt w badaniach naukowych
Treści programoweT-W-3Przygotowanie doświadczenia oraz czynniki wpływające na jego wiarygodność. Standaryzacja czynników środowiskowych
T-W-1Zastosowanie zwierząt laboratoryjnych do badań naukowych. Możliwości nabycia zwierząt, względy ekonomiczne, względy metodyczne.
T-A-2Normy utrzmania (środowisko, klatki, pasze, wzbogacanie środowiska zwierząt). Biologia gatunków zwierząt laboratoryjnych
Metody nauczaniaM-3Film dydaktyczny
M-1Wykład informacyjny przy użyciu komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Ocena samodzielnie przygotowanych przez studentów prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie unie logicznie myśleć i nie umie korzystać z osiągnięć nauki w zakresie biologii i wykorzystania zwierząt laboratoryjnych
3,0student unie logicznie myśleć ale nie umie wskazać celowości przeprowadzania badań z użyciem zwiezrząt laboratoryjnych
3,5student unie logicznie myśleć i umie wskazać celowość przeprowadzania badań z użyciem zwierząt laboratoryjnych
4,0student unie logicznie myśleć, umie wskazać celowość przeprowadzania badań z użyciem zwierząt laboratoryjnych, umie rożróznić poszczególne gatunki zwierząt i ich modele biologiczne
4,5student unie logicznie myśleć, umie wskazać celowość przeprowadzania badań z użyciem zwierząt laboratoryjnych, umie rożróznić poszczególne gatunki zwierząt i ich modele biologiczne, korzystać z dostępnych żródeł wiedzy i rozwiązywać problemy etyczne
5,0student unie logicznie myśleć, umie wskazać celowość przeprowadzania badań z użyciem zwierząt laboratoryjnych, umie rożróznić poszczególne gatunki zwierząt i ich modele biologiczne, korzystać z dostępnych żródeł wiedzy i rozwiązywać problemy etyczne oraz mozliwości wykorzystania i doskonale umie biologię poszczególnych gatunków zwierząt laboratoryjnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-O2.1_K01Student nabywa otwartości na postępowanie zgodnie z zasadami etyki, postrzegania relacji człowiek - zwierzę laboratoryjne oraz bedzie się orientował jak można ograniczyć liczbę zwierząt wykorzystywanych do doświadczeń dbając o prawidłowy przebieg eksperymentu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K05Wykazuje otwartość dla ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne źródła informacji naukowej; umie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze standardami obowiązującymi w zakresie możliwości i celowości humanitarnego przeprowadzania doświadczeń z udziałem zwierząt w badaniach naukowych
Treści programoweT-A-2Normy utrzmania (środowisko, klatki, pasze, wzbogacanie środowiska zwierząt). Biologia gatunków zwierząt laboratoryjnych
T-W-1Zastosowanie zwierząt laboratoryjnych do badań naukowych. Możliwości nabycia zwierząt, względy ekonomiczne, względy metodyczne.
T-W-2Normy etyczne i prawne związane z prowadzeniem doświadczeń z wykorzystaniem zwierząt laboratoryjnych. Zasada 3R. Rozwój ustawodawstwa, wymogi stawiane eksperymentom.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-3Film dydaktyczny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena samodzielnie przygotowanych przez studentów prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dba o kreatywność i pogłębianie świadomości
3,0Student dba o kreatywność i pogłębianie świadomości w niewielkim stopniu
3,5Student dba o kreatywność i pogłębianie świadomości w niewielkim stopniu. Orientuje się w zasadach postępowania etycznego
4,0Student dba o kreatywność i pogłębianie świadomości. Orientuje się w zasadach postępowania etycznego w pracy ze zwierzętami, przejawia wrażliwość związaną z prawidłowym przeprowadzaniem zabiegów na zwierzętach
4,5Student dba o kreatywność i pogłębianie swojej świadomości. Jest otwarty na nową wiedzę. Orientuje się w zasadach postępowania etycznego w pracy ze zwierzętami, przejawia wrażliwość i dba o kreowanie wizerunku badacza
5,0Student dba o kreatywność i pogłębianie swojej świadomości w zorientowaniu na pracę badawczą z użyciem zwierząt. Jest otwarty na nową wiedzę. Orientuje się w zasadach postępowania etycznego w pracy ze zwierzętami, przejawia wrażliwość i dba o kreowanie wizerunku badacza