Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)

Sylabus przedmiotu Zoologia i podstawy ekologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zoologia i podstawy ekologii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 2,00,59egzamin
laboratoriaL1 15 2,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiadomości z zakresu biologii (poziom szkoły średniej)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasobami fauny Polski i świata, ich bioróżnorodnością i sposobem klasyfikacji systematycznej. Poznanie najważniejszych cech budowy i funkcji życiowych zwierząt z różnych jednostek systematycznych. Rozmnażanie i rozwój, filogeneza i ontogeneza wybranych grup zwierząt.
C-2Zapoznanie studenta z ważniejszymi działami ekologii, z atrybutami populacji i biocenoz, typami interakcji międzygatunkowych, wybranymi zagadnieniami z ekologii behawioralnej i ekologii miasta. Wykształcenie u studenta wrażliwości na zagadnienia związane z ochroną zasobów naturalnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Regulamin zajęć oraz BHP. Protisty i wirki. Budowa mikroskopu laboratoryjnego i stereoskopowego, technika mikroskopowania. Obserwacja żywych protistów z własnej hodowli. Film „Organizmy jednokomórkowe". Budowa wybranych przedstawicieli zwierząt jednokomórkowych wolno żyjących, symbiotycznych i pasożytniczych (pantofelek, otwornice, pełzaki, szparkosz okrężnicy, wirczyki, Entodiniomorpha). Obserwacja przyżyciowa wypławka białego. Oznaczanie planu budowy ciała protistów.2
T-L-2Helminty (przywry, tasiemce, nicienie, kolcogłowy) - pasożyty zwierząt i ludzi. Na podstawie preparatów makro i mikroskopowych zapoznanie się z budową wybranych przedstawicieli przywr, tasiemców, nicieni i kolcogłowów (postacie dorosłe i larwalne helmintów). Cykle życiowe wybranych helmintów ze szczególnym uwzględnieniem pasożytujących u psowatych. Ćwiczenia w przygotowaniu preparatów z płazińców. Oznaczanie planu budowy ciała pasożytów.2
T-L-3Pierścienice i mięczaki Budowa skąposzczetów na przykładzie dżdżownicy ziemnej. Budowa pijawki lekarskiej. Charakterystyka krajowych mięczaków na przykładzie ślimaka winniczka, szczeżui i skójki. Określanie przynależności systematycznej krajowych mięczaków na podstawie budowy ich muszli. Wykonywanie pomiarów muszli ślimaków i małży. Oznaczanie planu budowy i symetrii obserwowanych zwierząt.2
T-L-4Stawonogi. Cechy charakterystyczne gromad stawonogów Zapoznanie się z budową wybranych przedstawicieli krajowych skorupiaków (prosionki, raki, oczliki). Rozpoznawanie gatunków raków bytujących w Polsce. Film „ Ośmionożni drapieżcy". Cechy charakterystyczne i rozpoznawanie krajowych przedstawicieli gromady pajęczaków. Morfologia owada. Typy aparatów gębowych, odnóży i skrzydeł owadów. Budowa tchawki owada. Rozpoznawanie krajowych rzędów owadów. Rodzaje larw i poczwarek. Oznaczanie symetrii obserwowanych zwierząt.2
T-L-5Smoczkouste, ryby płazy i gady. Morfologia minoga i jego larwy ślepicy. Rozwój pozazarodkowy pstrąga. Budowa zewnętrzna ryb na przykładzie płoci. Cechy charakterystyczne ryb spoczywających na dnie na przykładzie dowolnego gatunku z grupy płastug i płaszczek. Film „Nasze gady i płazy". Szkielet kręgowca na przykładzie żaby. Praktyczna umiejętność odróżniania przedstawicieli rodziny ropuchowatych i żabowatych. Rozwój pozazarodkowy żab.2
T-L-6Ptaki i ssaki. Określanie cech budowy ptaków żyjących w różnych środowiskach na wybranych przykładach - np. brodzących po dnie lub biegających po roślinności wodnej, dobrze pływających w wodzie i dobrze nurkujących, ptaków drapieżnych. Typy uzębienia ssaków. Oznaczanie przynależności systematycznej ssaka na podstawie czaszki. Cechy budowy ssaków przystosowanych do podziemnego trybu życia. Cechy budowy ssaków latających. Sekcja ptaka.2
T-L-7Interakcje międzygatunkowe. Metody badania struktury i funkcjonowania biocenozy.3
15
wykłady
T-W-1Zoologia jako nauka. Podstawy taksonomii i systematyki zoologicznej. Od komórki prokariotycznej do eukariotycznej. Filogeneza zwierząt. Podział systematyczny świata zwierząt i jego różnorodność. Badania naukowe w Zakładzie Zoologii i Pszczelnictwa.1
T-W-2Wielkość oraz symetria ciała zwierząt i ich konsekwencje1
T-W-3Zwierzęta bezkręgowe o dwuwarstwowej i trójwarstwowej organizacji ciała (biologia, ekologia, środowisko życia). Sposoby rozmnażania i rozwój pozazarodkowy zwierząt bezkręgowych.1
T-W-4Najważniejsze cechy charakterystyczne zwierząt kręgowych. Znaczenie krajowej fauny. Sposoby rozmnażania i rozwój pozazarodkowy kręgowców.1
T-W-5Rozmieszczenie i migracje zwierząt. Synantropizacja i domestykacja zwierząt.1
T-W-6Ekologia jako dyspcyplina naukowa. Podstawowe pojęcia.1
T-W-7Ekologia organizmu (wymagania życiowe, klasyfikacja czynników środowiskowych, czynniki ograniczające, tolerancja organizmów).1
T-W-8Ekologia populacji (struktura ekologiczna populacji, dynamika populacji, strategie rozwoju populacji).1
T-W-9Wybrane zagadnienia ekologii biocenoz (struktura biocenozy, zależności biocenotyczne, typy interakcji).1
T-W-10Ekologia ekosystemów (budowa i funkcjonowanie ekosystemu, sukcesja ekologiczna, ekosystemy antropogenne).1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2czytanie wskazanej literatury7
A-L-3przygotowanie do zajęć8
A-L-4konsultacje2
A-L-5przygotowanie do sprawdzianów8
A-L-6pisemne zaliczenia5
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2czytanie wskazanej literatury7
A-W-3przygotowanie do zajęć12
A-W-4konsultacje4
A-W-5przygotowanie do egzaminu15
A-W-6pisemne zaliczenie2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z użyciem Power Pointa
M-2ćwiczenia laboratoryjne z użyciem preparatów mikroskopowych i makroskopowych, filmów, tablic poglądowych oraz kluczy do oznaczania wybranych przedstawicieli fauny krajowej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: sprawdziany cząstkowe z ćwiczeń i wykładów,
S-2Ocena podsumowująca: ocena ciągła zaangażowania, postawy i aktywności studenta podczas zajęć
S-3Ocena podsumowująca: odpowiedź ustna

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N-C2_W01
Odróżnia zwierzęta synantropijne od synurbijnych. Omawia cechy charakterystyczne zwierząt udomowionych.
BT_1A_W01, BT_1A_W02C-1T-W-5M-1, M-2S-1
BT_1A_BT-N-C2_W02
Student definiuje podstawowe pojęcia ekologiczne; omawia zjawiska i układy ekologiczne, zależności między organizmami
BT_1A_W07, BT_1A_W14, BT_1A_W16C-2T-L-7, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1
BT_1A_BT-N-C2_W03
Student charakteryzuje populację, biocenozę oraz ekosystem
BT_1A_W14, BT_1A_W16C-2T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2S-1
BT_1A_BT-N-C2_W04
Student zna budowę i funkcjonowanie zwierząt; zna zasoby fauny Polski i świata oraz ich bioróżnorodność. Zna zasady systematyki zwierząt. Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu filogenezy i ontogenezy zwierząt.
BT_1A_W02, BT_1A_W07, BT_1A_W17C-1T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N-C2_U01
Potrafi wykorzystać w praktyce podstawowe metody badania struktury i funkcjonowania biocenoz
BT_1A_U02, BT_1A_U17C-2T-L-7, T-W-7, T-W-9M-2S-3, S-1
BT_1A_BT-N-C2_U02
Potrafi wykonać sekcję stałocieplnego kręgowca
BT_1A_U07C-1T-L-6, T-W-1M-2S-3
BT_1A_BT-N-C2_U03
Na podstawie kluczy Student rozpoznaje najbardziej rozpowszechnione gatunki fauny Polski i świata.
BT_1A_U03, BT_1A_U05C-1T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N-C2_K01
Student wykazuje postawę aktywną, angażuje otoczenie do działań proekologicznych.
BT_1A_K04, BT_1A_K05, BT_1A_K06C-2T-L-7, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2S-2
BT_1A_BT-N-C2_K02
Student wykazuje postawę pełną szacunku wobec różnych gatunków zwierząt, ma poczucie odpowiedzialności za ich egzystencję, tak ważną z punktu widzenia zachowania bioróżnorodności organizmów żywych.
BT_1A_K02C-1T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N-C2_W01
Odróżnia zwierzęta synantropijne od synurbijnych. Omawia cechy charakterystyczne zwierząt udomowionych.
2,0
3,0Odróżnia zwierzęta synantropijne od synurbijnych. Omawia cehcy charakterystyczne zwierząt udomowionych.
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_1A_BT-N-C2_W02
Student definiuje podstawowe pojęcia ekologiczne; omawia zjawiska i układy ekologiczne, zależności między organizmami
2,0
3,0Student definiuje podstawowe pojęcia ekologiczne; omawia zjawiska i układy ekologiczne, zależności między organizmami
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_1A_BT-N-C2_W03
Student charakteryzuje populację, biocenozę oraz ekosystem
2,0
3,0Student charakteryzuje populację, biocenozę oraz ekosystem
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_1A_BT-N-C2_W04
Student zna budowę i funkcjonowanie zwierząt; zna zasoby fauny Polski i świata oraz ich bioróżnorodność. Zna zasady systematyki zwierząt. Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu filogenezy i ontogenezy zwierząt.
2,0
3,0Student zna budowę i funkcjonowanie zwierząt; zna zasoby fauny Polski i świata oraz ich bioróżnorodność. Zna zasady systematyki zwierząt. Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu filogenezy i ontogenezy zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N-C2_U01
Potrafi wykorzystać w praktyce podstawowe metody badania struktury i funkcjonowania biocenoz
2,0
3,0Potrafi wykorzystać w praktyce podstawowe metody badania struktury i funkcjonowania biocenoz
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_1A_BT-N-C2_U02
Potrafi wykonać sekcję stałocieplnego kręgowca
2,0
3,0Potrafi wykonać sekcję stałocieplnego kręgowca
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_1A_BT-N-C2_U03
Na podstawie kluczy Student rozpoznaje najbardziej rozpowszechnione gatunki fauny Polski i świata.
2,0
3,0Na podstawie kluczy Student rozpoznaje najbardziej rozpowszechnione gatunki fauny Polski i świata.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N-C2_K01
Student wykazuje postawę aktywną, angażuje otoczenie do działań proekologicznych.
2,0
3,0Student wykazuje postawę aktywną, angażuje otoczenie do działań proekologicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_1A_BT-N-C2_K02
Student wykazuje postawę pełną szacunku wobec różnych gatunków zwierząt, ma poczucie odpowiedzialności za ich egzystencję, tak ważną z punktu widzenia zachowania bioróżnorodności organizmów żywych.
2,0
3,0Student wykazuje postawę pełną szacunku wobec różnych gatunków zwierząt, ma poczucie odpowiedzialności za ich egzystencję, tak ważną z punktu widzenia zachowania bioróżnorodności organizmów żywych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Krebs Ch. J., Ekologia, Wydawnictwo PWN, Polska - Warszawa, 1996
  2. Jurd R. D., Krótkie wykłady - Biologia zwierząt, Wydawnictwo PWN, Polska - Warszawa, 2007
  3. Solomon E., Berg L. R., Martin D. W., Biologia, Oficyna Wydawnicza Multico, Polska, 2007
  4. Weisz P.B., Biologia ogólna, Wydawnictwo PWN, Polska - Warszawa, 1977

Literatura dodatkowa

  1. Schmidt-Nielsen K., Fizjologia zwierząt – Adaptacja do środowiska, Wydawnictwo PWN, Polska - Warszawa, 1997
  2. Rajski A., Zoologia, Wydawnictwo PWN, Polska - Warszawa, 1997, tom I i II
  3. Begon M., Mortimer M., Thompson D.J., Ekologia populacji. Studium porównawcze zwierząt i roślin, PWN, Polska - Warszawa, 1999

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Regulamin zajęć oraz BHP. Protisty i wirki. Budowa mikroskopu laboratoryjnego i stereoskopowego, technika mikroskopowania. Obserwacja żywych protistów z własnej hodowli. Film „Organizmy jednokomórkowe". Budowa wybranych przedstawicieli zwierząt jednokomórkowych wolno żyjących, symbiotycznych i pasożytniczych (pantofelek, otwornice, pełzaki, szparkosz okrężnicy, wirczyki, Entodiniomorpha). Obserwacja przyżyciowa wypławka białego. Oznaczanie planu budowy ciała protistów.2
T-L-2Helminty (przywry, tasiemce, nicienie, kolcogłowy) - pasożyty zwierząt i ludzi. Na podstawie preparatów makro i mikroskopowych zapoznanie się z budową wybranych przedstawicieli przywr, tasiemców, nicieni i kolcogłowów (postacie dorosłe i larwalne helmintów). Cykle życiowe wybranych helmintów ze szczególnym uwzględnieniem pasożytujących u psowatych. Ćwiczenia w przygotowaniu preparatów z płazińców. Oznaczanie planu budowy ciała pasożytów.2
T-L-3Pierścienice i mięczaki Budowa skąposzczetów na przykładzie dżdżownicy ziemnej. Budowa pijawki lekarskiej. Charakterystyka krajowych mięczaków na przykładzie ślimaka winniczka, szczeżui i skójki. Określanie przynależności systematycznej krajowych mięczaków na podstawie budowy ich muszli. Wykonywanie pomiarów muszli ślimaków i małży. Oznaczanie planu budowy i symetrii obserwowanych zwierząt.2
T-L-4Stawonogi. Cechy charakterystyczne gromad stawonogów Zapoznanie się z budową wybranych przedstawicieli krajowych skorupiaków (prosionki, raki, oczliki). Rozpoznawanie gatunków raków bytujących w Polsce. Film „ Ośmionożni drapieżcy". Cechy charakterystyczne i rozpoznawanie krajowych przedstawicieli gromady pajęczaków. Morfologia owada. Typy aparatów gębowych, odnóży i skrzydeł owadów. Budowa tchawki owada. Rozpoznawanie krajowych rzędów owadów. Rodzaje larw i poczwarek. Oznaczanie symetrii obserwowanych zwierząt.2
T-L-5Smoczkouste, ryby płazy i gady. Morfologia minoga i jego larwy ślepicy. Rozwój pozazarodkowy pstrąga. Budowa zewnętrzna ryb na przykładzie płoci. Cechy charakterystyczne ryb spoczywających na dnie na przykładzie dowolnego gatunku z grupy płastug i płaszczek. Film „Nasze gady i płazy". Szkielet kręgowca na przykładzie żaby. Praktyczna umiejętność odróżniania przedstawicieli rodziny ropuchowatych i żabowatych. Rozwój pozazarodkowy żab.2
T-L-6Ptaki i ssaki. Określanie cech budowy ptaków żyjących w różnych środowiskach na wybranych przykładach - np. brodzących po dnie lub biegających po roślinności wodnej, dobrze pływających w wodzie i dobrze nurkujących, ptaków drapieżnych. Typy uzębienia ssaków. Oznaczanie przynależności systematycznej ssaka na podstawie czaszki. Cechy budowy ssaków przystosowanych do podziemnego trybu życia. Cechy budowy ssaków latających. Sekcja ptaka.2
T-L-7Interakcje międzygatunkowe. Metody badania struktury i funkcjonowania biocenozy.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zoologia jako nauka. Podstawy taksonomii i systematyki zoologicznej. Od komórki prokariotycznej do eukariotycznej. Filogeneza zwierząt. Podział systematyczny świata zwierząt i jego różnorodność. Badania naukowe w Zakładzie Zoologii i Pszczelnictwa.1
T-W-2Wielkość oraz symetria ciała zwierząt i ich konsekwencje1
T-W-3Zwierzęta bezkręgowe o dwuwarstwowej i trójwarstwowej organizacji ciała (biologia, ekologia, środowisko życia). Sposoby rozmnażania i rozwój pozazarodkowy zwierząt bezkręgowych.1
T-W-4Najważniejsze cechy charakterystyczne zwierząt kręgowych. Znaczenie krajowej fauny. Sposoby rozmnażania i rozwój pozazarodkowy kręgowców.1
T-W-5Rozmieszczenie i migracje zwierząt. Synantropizacja i domestykacja zwierząt.1
T-W-6Ekologia jako dyspcyplina naukowa. Podstawowe pojęcia.1
T-W-7Ekologia organizmu (wymagania życiowe, klasyfikacja czynników środowiskowych, czynniki ograniczające, tolerancja organizmów).1
T-W-8Ekologia populacji (struktura ekologiczna populacji, dynamika populacji, strategie rozwoju populacji).1
T-W-9Wybrane zagadnienia ekologii biocenoz (struktura biocenozy, zależności biocenotyczne, typy interakcji).1
T-W-10Ekologia ekosystemów (budowa i funkcjonowanie ekosystemu, sukcesja ekologiczna, ekosystemy antropogenne).1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2czytanie wskazanej literatury7
A-L-3przygotowanie do zajęć8
A-L-4konsultacje2
A-L-5przygotowanie do sprawdzianów8
A-L-6pisemne zaliczenia5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2czytanie wskazanej literatury7
A-W-3przygotowanie do zajęć12
A-W-4konsultacje4
A-W-5przygotowanie do egzaminu15
A-W-6pisemne zaliczenie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-C2_W01Odróżnia zwierzęta synantropijne od synurbijnych. Omawia cechy charakterystyczne zwierząt udomowionych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W01Ma wiedzę ogólną z zakresu matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia.
BT_1A_W02Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie chemii: organicznej, nieorganicznej, fizycznej i analitycznej oraz biologii organizmów żywych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasobami fauny Polski i świata, ich bioróżnorodnością i sposobem klasyfikacji systematycznej. Poznanie najważniejszych cech budowy i funkcji życiowych zwierząt z różnych jednostek systematycznych. Rozmnażanie i rozwój, filogeneza i ontogeneza wybranych grup zwierząt.
Treści programoweT-W-5Rozmieszczenie i migracje zwierząt. Synantropizacja i domestykacja zwierząt.
Metody nauczaniaM-1wykład z użyciem Power Pointa
M-2ćwiczenia laboratoryjne z użyciem preparatów mikroskopowych i makroskopowych, filmów, tablic poglądowych oraz kluczy do oznaczania wybranych przedstawicieli fauny krajowej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdziany cząstkowe z ćwiczeń i wykładów,
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Odróżnia zwierzęta synantropijne od synurbijnych. Omawia cehcy charakterystyczne zwierząt udomowionych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-C2_W02Student definiuje podstawowe pojęcia ekologiczne; omawia zjawiska i układy ekologiczne, zależności między organizmami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W07Ma ogólną wiedzę z zakresu budowy organizmów żywych oraz zna podstawy biochemiczne, molekularne i komórkowe funkcjonowania organizmów.
BT_1A_W14Zna i rozumie rolę oraz znaczenie środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożenia.
BT_1A_W16Ma wiedzę na temat różnorodności, funkcjonowania oraz znaczenia mikroorganizmów dla człowieka i środowiska przyrodniczego.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z ważniejszymi działami ekologii, z atrybutami populacji i biocenoz, typami interakcji międzygatunkowych, wybranymi zagadnieniami z ekologii behawioralnej i ekologii miasta. Wykształcenie u studenta wrażliwości na zagadnienia związane z ochroną zasobów naturalnych.
Treści programoweT-L-7Interakcje międzygatunkowe. Metody badania struktury i funkcjonowania biocenozy.
T-W-6Ekologia jako dyspcyplina naukowa. Podstawowe pojęcia.
T-W-7Ekologia organizmu (wymagania życiowe, klasyfikacja czynników środowiskowych, czynniki ograniczające, tolerancja organizmów).
Metody nauczaniaM-1wykład z użyciem Power Pointa
M-2ćwiczenia laboratoryjne z użyciem preparatów mikroskopowych i makroskopowych, filmów, tablic poglądowych oraz kluczy do oznaczania wybranych przedstawicieli fauny krajowej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdziany cząstkowe z ćwiczeń i wykładów,
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student definiuje podstawowe pojęcia ekologiczne; omawia zjawiska i układy ekologiczne, zależności między organizmami
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-C2_W03Student charakteryzuje populację, biocenozę oraz ekosystem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W14Zna i rozumie rolę oraz znaczenie środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożenia.
BT_1A_W16Ma wiedzę na temat różnorodności, funkcjonowania oraz znaczenia mikroorganizmów dla człowieka i środowiska przyrodniczego.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z ważniejszymi działami ekologii, z atrybutami populacji i biocenoz, typami interakcji międzygatunkowych, wybranymi zagadnieniami z ekologii behawioralnej i ekologii miasta. Wykształcenie u studenta wrażliwości na zagadnienia związane z ochroną zasobów naturalnych.
Treści programoweT-W-8Ekologia populacji (struktura ekologiczna populacji, dynamika populacji, strategie rozwoju populacji).
T-W-9Wybrane zagadnienia ekologii biocenoz (struktura biocenozy, zależności biocenotyczne, typy interakcji).
T-W-10Ekologia ekosystemów (budowa i funkcjonowanie ekosystemu, sukcesja ekologiczna, ekosystemy antropogenne).
Metody nauczaniaM-1wykład z użyciem Power Pointa
M-2ćwiczenia laboratoryjne z użyciem preparatów mikroskopowych i makroskopowych, filmów, tablic poglądowych oraz kluczy do oznaczania wybranych przedstawicieli fauny krajowej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdziany cząstkowe z ćwiczeń i wykładów,
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student charakteryzuje populację, biocenozę oraz ekosystem
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-C2_W04Student zna budowę i funkcjonowanie zwierząt; zna zasoby fauny Polski i świata oraz ich bioróżnorodność. Zna zasady systematyki zwierząt. Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu filogenezy i ontogenezy zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W02Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie chemii: organicznej, nieorganicznej, fizycznej i analitycznej oraz biologii organizmów żywych.
BT_1A_W07Ma ogólną wiedzę z zakresu budowy organizmów żywych oraz zna podstawy biochemiczne, molekularne i komórkowe funkcjonowania organizmów.
BT_1A_W17Wykazuje znajomość budowy morfologicznej, anatomicznej i komórkowej oraz posiada wiedzę z zakresu chorób i zaburzeń rozwojowych organizmów żywych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasobami fauny Polski i świata, ich bioróżnorodnością i sposobem klasyfikacji systematycznej. Poznanie najważniejszych cech budowy i funkcji życiowych zwierząt z różnych jednostek systematycznych. Rozmnażanie i rozwój, filogeneza i ontogeneza wybranych grup zwierząt.
Treści programoweT-L-1Regulamin zajęć oraz BHP. Protisty i wirki. Budowa mikroskopu laboratoryjnego i stereoskopowego, technika mikroskopowania. Obserwacja żywych protistów z własnej hodowli. Film „Organizmy jednokomórkowe". Budowa wybranych przedstawicieli zwierząt jednokomórkowych wolno żyjących, symbiotycznych i pasożytniczych (pantofelek, otwornice, pełzaki, szparkosz okrężnicy, wirczyki, Entodiniomorpha). Obserwacja przyżyciowa wypławka białego. Oznaczanie planu budowy ciała protistów.
T-L-2Helminty (przywry, tasiemce, nicienie, kolcogłowy) - pasożyty zwierząt i ludzi. Na podstawie preparatów makro i mikroskopowych zapoznanie się z budową wybranych przedstawicieli przywr, tasiemców, nicieni i kolcogłowów (postacie dorosłe i larwalne helmintów). Cykle życiowe wybranych helmintów ze szczególnym uwzględnieniem pasożytujących u psowatych. Ćwiczenia w przygotowaniu preparatów z płazińców. Oznaczanie planu budowy ciała pasożytów.
T-L-4Stawonogi. Cechy charakterystyczne gromad stawonogów Zapoznanie się z budową wybranych przedstawicieli krajowych skorupiaków (prosionki, raki, oczliki). Rozpoznawanie gatunków raków bytujących w Polsce. Film „ Ośmionożni drapieżcy". Cechy charakterystyczne i rozpoznawanie krajowych przedstawicieli gromady pajęczaków. Morfologia owada. Typy aparatów gębowych, odnóży i skrzydeł owadów. Budowa tchawki owada. Rozpoznawanie krajowych rzędów owadów. Rodzaje larw i poczwarek. Oznaczanie symetrii obserwowanych zwierząt.
T-L-5Smoczkouste, ryby płazy i gady. Morfologia minoga i jego larwy ślepicy. Rozwój pozazarodkowy pstrąga. Budowa zewnętrzna ryb na przykładzie płoci. Cechy charakterystyczne ryb spoczywających na dnie na przykładzie dowolnego gatunku z grupy płastug i płaszczek. Film „Nasze gady i płazy". Szkielet kręgowca na przykładzie żaby. Praktyczna umiejętność odróżniania przedstawicieli rodziny ropuchowatych i żabowatych. Rozwój pozazarodkowy żab.
T-W-1Zoologia jako nauka. Podstawy taksonomii i systematyki zoologicznej. Od komórki prokariotycznej do eukariotycznej. Filogeneza zwierząt. Podział systematyczny świata zwierząt i jego różnorodność. Badania naukowe w Zakładzie Zoologii i Pszczelnictwa.
T-W-2Wielkość oraz symetria ciała zwierząt i ich konsekwencje
T-W-3Zwierzęta bezkręgowe o dwuwarstwowej i trójwarstwowej organizacji ciała (biologia, ekologia, środowisko życia). Sposoby rozmnażania i rozwój pozazarodkowy zwierząt bezkręgowych.
T-W-4Najważniejsze cechy charakterystyczne zwierząt kręgowych. Znaczenie krajowej fauny. Sposoby rozmnażania i rozwój pozazarodkowy kręgowców.
Metody nauczaniaM-1wykład z użyciem Power Pointa
M-2ćwiczenia laboratoryjne z użyciem preparatów mikroskopowych i makroskopowych, filmów, tablic poglądowych oraz kluczy do oznaczania wybranych przedstawicieli fauny krajowej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdziany cząstkowe z ćwiczeń i wykładów,
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna budowę i funkcjonowanie zwierząt; zna zasoby fauny Polski i świata oraz ich bioróżnorodność. Zna zasady systematyki zwierząt. Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu filogenezy i ontogenezy zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-C2_U01Potrafi wykorzystać w praktyce podstawowe metody badania struktury i funkcjonowania biocenoz
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U02Umie określić zjawiska i procesy chemiczne, fizyczne oraz biochemiczne w środowisku naturalnym i użytkowanym przez człowieka; potrafi szacować ryzyko i przewidzieć ewentualne niebezpieczeństwo wynikające z zachodzących procesów i zjawisk.
BT_1A_U17Planuje, organizuje i realizuje proste zadania badawcze, indywidualnie i w zespole, pod kierunkiem opiekuna; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski; systematycznie aktualizuje swoją wiedzę i wykorzystuje ją przy rozwiazywaniu określonych problemów; ma zdolność upowszechniania zdobytej wiedzy w środowisku zawodowym i naukowym; samodzielnie przygotowuje pracę dyplomową.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z ważniejszymi działami ekologii, z atrybutami populacji i biocenoz, typami interakcji międzygatunkowych, wybranymi zagadnieniami z ekologii behawioralnej i ekologii miasta. Wykształcenie u studenta wrażliwości na zagadnienia związane z ochroną zasobów naturalnych.
Treści programoweT-L-7Interakcje międzygatunkowe. Metody badania struktury i funkcjonowania biocenozy.
T-W-7Ekologia organizmu (wymagania życiowe, klasyfikacja czynników środowiskowych, czynniki ograniczające, tolerancja organizmów).
T-W-9Wybrane zagadnienia ekologii biocenoz (struktura biocenozy, zależności biocenotyczne, typy interakcji).
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne z użyciem preparatów mikroskopowych i makroskopowych, filmów, tablic poglądowych oraz kluczy do oznaczania wybranych przedstawicieli fauny krajowej
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: odpowiedź ustna
S-1Ocena podsumowująca: sprawdziany cząstkowe z ćwiczeń i wykładów,
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wykorzystać w praktyce podstawowe metody badania struktury i funkcjonowania biocenoz
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-C2_U02Potrafi wykonać sekcję stałocieplnego kręgowca
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U07Umie omówić budowę, położenie i funkcje poszczególnych tkanek, narządów i układów organizmów żywych; potrafi właściwie interpretować procesy fizjologiczne zachodzące w organizmie roślin i zwierząt.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasobami fauny Polski i świata, ich bioróżnorodnością i sposobem klasyfikacji systematycznej. Poznanie najważniejszych cech budowy i funkcji życiowych zwierząt z różnych jednostek systematycznych. Rozmnażanie i rozwój, filogeneza i ontogeneza wybranych grup zwierząt.
Treści programoweT-L-6Ptaki i ssaki. Określanie cech budowy ptaków żyjących w różnych środowiskach na wybranych przykładach - np. brodzących po dnie lub biegających po roślinności wodnej, dobrze pływających w wodzie i dobrze nurkujących, ptaków drapieżnych. Typy uzębienia ssaków. Oznaczanie przynależności systematycznej ssaka na podstawie czaszki. Cechy budowy ssaków przystosowanych do podziemnego trybu życia. Cechy budowy ssaków latających. Sekcja ptaka.
T-W-1Zoologia jako nauka. Podstawy taksonomii i systematyki zoologicznej. Od komórki prokariotycznej do eukariotycznej. Filogeneza zwierząt. Podział systematyczny świata zwierząt i jego różnorodność. Badania naukowe w Zakładzie Zoologii i Pszczelnictwa.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne z użyciem preparatów mikroskopowych i makroskopowych, filmów, tablic poglądowych oraz kluczy do oznaczania wybranych przedstawicieli fauny krajowej
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wykonać sekcję stałocieplnego kręgowca
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-C2_U03Na podstawie kluczy Student rozpoznaje najbardziej rozpowszechnione gatunki fauny Polski i świata.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U03Wykorzystuje wiedzę w celu charakteryzowania i klasyfikacji organizmów żywych w oparciu o źródła monograficzne; posiada praktyczne umiejętności obserwacji roślin w miejscu ich występowania; analizuje zagadnienia związane z powstaniem i ewolucją życia na Ziemi.
BT_1A_U05Posługuje się podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy, struktury i funkcji komórek organizmów zwierzęcych i roślinnych; potrafi wskazać metody badawcze jakimi określane są procesy zachodzące w komórkach mogą być analizowane; potrafi założyć hodowle komórkowe i tkankowe.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasobami fauny Polski i świata, ich bioróżnorodnością i sposobem klasyfikacji systematycznej. Poznanie najważniejszych cech budowy i funkcji życiowych zwierząt z różnych jednostek systematycznych. Rozmnażanie i rozwój, filogeneza i ontogeneza wybranych grup zwierząt.
Treści programoweT-L-1Regulamin zajęć oraz BHP. Protisty i wirki. Budowa mikroskopu laboratoryjnego i stereoskopowego, technika mikroskopowania. Obserwacja żywych protistów z własnej hodowli. Film „Organizmy jednokomórkowe". Budowa wybranych przedstawicieli zwierząt jednokomórkowych wolno żyjących, symbiotycznych i pasożytniczych (pantofelek, otwornice, pełzaki, szparkosz okrężnicy, wirczyki, Entodiniomorpha). Obserwacja przyżyciowa wypławka białego. Oznaczanie planu budowy ciała protistów.
T-L-2Helminty (przywry, tasiemce, nicienie, kolcogłowy) - pasożyty zwierząt i ludzi. Na podstawie preparatów makro i mikroskopowych zapoznanie się z budową wybranych przedstawicieli przywr, tasiemców, nicieni i kolcogłowów (postacie dorosłe i larwalne helmintów). Cykle życiowe wybranych helmintów ze szczególnym uwzględnieniem pasożytujących u psowatych. Ćwiczenia w przygotowaniu preparatów z płazińców. Oznaczanie planu budowy ciała pasożytów.
T-L-4Stawonogi. Cechy charakterystyczne gromad stawonogów Zapoznanie się z budową wybranych przedstawicieli krajowych skorupiaków (prosionki, raki, oczliki). Rozpoznawanie gatunków raków bytujących w Polsce. Film „ Ośmionożni drapieżcy". Cechy charakterystyczne i rozpoznawanie krajowych przedstawicieli gromady pajęczaków. Morfologia owada. Typy aparatów gębowych, odnóży i skrzydeł owadów. Budowa tchawki owada. Rozpoznawanie krajowych rzędów owadów. Rodzaje larw i poczwarek. Oznaczanie symetrii obserwowanych zwierząt.
T-L-5Smoczkouste, ryby płazy i gady. Morfologia minoga i jego larwy ślepicy. Rozwój pozazarodkowy pstrąga. Budowa zewnętrzna ryb na przykładzie płoci. Cechy charakterystyczne ryb spoczywających na dnie na przykładzie dowolnego gatunku z grupy płastug i płaszczek. Film „Nasze gady i płazy". Szkielet kręgowca na przykładzie żaby. Praktyczna umiejętność odróżniania przedstawicieli rodziny ropuchowatych i żabowatych. Rozwój pozazarodkowy żab.
T-W-3Zwierzęta bezkręgowe o dwuwarstwowej i trójwarstwowej organizacji ciała (biologia, ekologia, środowisko życia). Sposoby rozmnażania i rozwój pozazarodkowy zwierząt bezkręgowych.
T-W-4Najważniejsze cechy charakterystyczne zwierząt kręgowych. Znaczenie krajowej fauny. Sposoby rozmnażania i rozwój pozazarodkowy kręgowców.
Metody nauczaniaM-1wykład z użyciem Power Pointa
M-2ćwiczenia laboratoryjne z użyciem preparatów mikroskopowych i makroskopowych, filmów, tablic poglądowych oraz kluczy do oznaczania wybranych przedstawicieli fauny krajowej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdziany cząstkowe z ćwiczeń i wykładów,
S-3Ocena podsumowująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Na podstawie kluczy Student rozpoznaje najbardziej rozpowszechnione gatunki fauny Polski i świata.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-C2_K01Student wykazuje postawę aktywną, angażuje otoczenie do działań proekologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K04Wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka.
BT_1A_K05Wykazuje otwartość dla ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne źródła informacji naukowej; umie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
BT_1A_K06Wykazuje pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska; ma wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z ważniejszymi działami ekologii, z atrybutami populacji i biocenoz, typami interakcji międzygatunkowych, wybranymi zagadnieniami z ekologii behawioralnej i ekologii miasta. Wykształcenie u studenta wrażliwości na zagadnienia związane z ochroną zasobów naturalnych.
Treści programoweT-L-7Interakcje międzygatunkowe. Metody badania struktury i funkcjonowania biocenozy.
T-W-6Ekologia jako dyspcyplina naukowa. Podstawowe pojęcia.
T-W-7Ekologia organizmu (wymagania życiowe, klasyfikacja czynników środowiskowych, czynniki ograniczające, tolerancja organizmów).
T-W-8Ekologia populacji (struktura ekologiczna populacji, dynamika populacji, strategie rozwoju populacji).
T-W-9Wybrane zagadnienia ekologii biocenoz (struktura biocenozy, zależności biocenotyczne, typy interakcji).
T-W-10Ekologia ekosystemów (budowa i funkcjonowanie ekosystemu, sukcesja ekologiczna, ekosystemy antropogenne).
Metody nauczaniaM-1wykład z użyciem Power Pointa
M-2ćwiczenia laboratoryjne z użyciem preparatów mikroskopowych i makroskopowych, filmów, tablic poglądowych oraz kluczy do oznaczania wybranych przedstawicieli fauny krajowej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena ciągła zaangażowania, postawy i aktywności studenta podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje postawę aktywną, angażuje otoczenie do działań proekologicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-C2_K02Student wykazuje postawę pełną szacunku wobec różnych gatunków zwierząt, ma poczucie odpowiedzialności za ich egzystencję, tak ważną z punktu widzenia zachowania bioróżnorodności organizmów żywych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K02Wykazuje zrozumienie podstawowych zasad etyki, ekonomii i prawa; postępuje zgodnie z nimi w swojej działalności.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasobami fauny Polski i świata, ich bioróżnorodnością i sposobem klasyfikacji systematycznej. Poznanie najważniejszych cech budowy i funkcji życiowych zwierząt z różnych jednostek systematycznych. Rozmnażanie i rozwój, filogeneza i ontogeneza wybranych grup zwierząt.
Treści programoweT-L-1Regulamin zajęć oraz BHP. Protisty i wirki. Budowa mikroskopu laboratoryjnego i stereoskopowego, technika mikroskopowania. Obserwacja żywych protistów z własnej hodowli. Film „Organizmy jednokomórkowe". Budowa wybranych przedstawicieli zwierząt jednokomórkowych wolno żyjących, symbiotycznych i pasożytniczych (pantofelek, otwornice, pełzaki, szparkosz okrężnicy, wirczyki, Entodiniomorpha). Obserwacja przyżyciowa wypławka białego. Oznaczanie planu budowy ciała protistów.
T-L-2Helminty (przywry, tasiemce, nicienie, kolcogłowy) - pasożyty zwierząt i ludzi. Na podstawie preparatów makro i mikroskopowych zapoznanie się z budową wybranych przedstawicieli przywr, tasiemców, nicieni i kolcogłowów (postacie dorosłe i larwalne helmintów). Cykle życiowe wybranych helmintów ze szczególnym uwzględnieniem pasożytujących u psowatych. Ćwiczenia w przygotowaniu preparatów z płazińców. Oznaczanie planu budowy ciała pasożytów.
T-L-4Stawonogi. Cechy charakterystyczne gromad stawonogów Zapoznanie się z budową wybranych przedstawicieli krajowych skorupiaków (prosionki, raki, oczliki). Rozpoznawanie gatunków raków bytujących w Polsce. Film „ Ośmionożni drapieżcy". Cechy charakterystyczne i rozpoznawanie krajowych przedstawicieli gromady pajęczaków. Morfologia owada. Typy aparatów gębowych, odnóży i skrzydeł owadów. Budowa tchawki owada. Rozpoznawanie krajowych rzędów owadów. Rodzaje larw i poczwarek. Oznaczanie symetrii obserwowanych zwierząt.
T-L-5Smoczkouste, ryby płazy i gady. Morfologia minoga i jego larwy ślepicy. Rozwój pozazarodkowy pstrąga. Budowa zewnętrzna ryb na przykładzie płoci. Cechy charakterystyczne ryb spoczywających na dnie na przykładzie dowolnego gatunku z grupy płastug i płaszczek. Film „Nasze gady i płazy". Szkielet kręgowca na przykładzie żaby. Praktyczna umiejętność odróżniania przedstawicieli rodziny ropuchowatych i żabowatych. Rozwój pozazarodkowy żab.
T-W-1Zoologia jako nauka. Podstawy taksonomii i systematyki zoologicznej. Od komórki prokariotycznej do eukariotycznej. Filogeneza zwierząt. Podział systematyczny świata zwierząt i jego różnorodność. Badania naukowe w Zakładzie Zoologii i Pszczelnictwa.
T-W-2Wielkość oraz symetria ciała zwierząt i ich konsekwencje
T-W-3Zwierzęta bezkręgowe o dwuwarstwowej i trójwarstwowej organizacji ciała (biologia, ekologia, środowisko życia). Sposoby rozmnażania i rozwój pozazarodkowy zwierząt bezkręgowych.
T-W-4Najważniejsze cechy charakterystyczne zwierząt kręgowych. Znaczenie krajowej fauny. Sposoby rozmnażania i rozwój pozazarodkowy kręgowców.
Metody nauczaniaM-1wykład z użyciem Power Pointa
M-2ćwiczenia laboratoryjne z użyciem preparatów mikroskopowych i makroskopowych, filmów, tablic poglądowych oraz kluczy do oznaczania wybranych przedstawicieli fauny krajowej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena ciągła zaangażowania, postawy i aktywności studenta podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje postawę pełną szacunku wobec różnych gatunków zwierząt, ma poczucie odpowiedzialności za ich egzystencję, tak ważną z punktu widzenia zachowania bioróżnorodności organizmów żywych.
3,5
4,0
4,5
5,0