Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)

Sylabus przedmiotu Embriologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Embriologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 8 1,00,42zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 4 1,00,29zaliczenie
laboratoriaL3 8 1,00,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z zakresu biologii szkoły średniej i anatomii zwierząt.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z przebiegiem poszczególnych etapów rozwoju zarodkowego i płodowego.
C-2Zapoznanie studentów z mechanizmami kontrolującymi rozwój embrionalny i płodowy ze szczególnym uwzględnieniem roli wód płodowych i łożyska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Stopień rozwoju zarodka w poszczególnych fazach bruzdkowania i gastrulacji (faza epiblastu, faza hipoblastu, różnicowanie się narządów osiowych).1
T-A-2Krążenie krwi w łożysku, transport wymienny substancji poprzez łożysko. Krążenie zarodkowe (angiogeneza żółtkowa). Specyfika krążenia płodowego.1
T-A-3Różnicowanie się narządów pochodzenia ektodermalnego (neurulacja, różnicowanie neuroektodermy, udział ektodermy okrywającej w tworzeniu powłoki ciała). Rozwój układu moczowo-płciowego. Różnicowanie się narządów pochodzenia endodermalnego. Rozwój układu oddechowego i pokarmowego.1
T-A-4Zaburzenia rozwojowe i diagnostyka prenatalna.1
4
laboratoria
T-L-1Typy łożysk u poszczególnych gatunków ssaków i różnice anatomiczne w ich budowie.2
T-L-2Budowa i funkcja błon płodowych.1
T-L-3Ciąża (wyliczanie terminu porodu). Przebieg porodu. Rozwój płodu i dojrzałość płodu.1
T-L-4Rozwój układu krwiotwórczego: rozwój układu czerwonokrwinkowego i białokrwinkowego.2
T-L-5Ocena wieku zarodka i płodu na podstawie wielkości i wykształconych konturów ciała.2
8
wykłady
T-W-1Embriologia jako dyscyplina naukowa i zakres współczesnej embriologii zwierząt.1
T-W-2Przebieg i typy implantacji.1
T-W-3Rola płodowo-łożyskowego układu dokrewnego w rozwoju płodu. Hormonalna regulacja ciąży i porodu.1
T-W-4Rozwój i metabolizm zarodka w początkowym okresie poimplantacyjnym . Mechanizm powstawania ciąży bliźniaczych.1
T-W-5Przystosowanie do życia zarodkowego i płodowego oraz rola narządów przejściowych.1
T-W-6Mechanizmy organogenezy i chronologiczny podział różnicowania narządów ostatecznych.1
T-W-7Różnicowanie się narządów mezodermalnych (somity, mezoderma pośrodkowa).1
T-W-8Indukcja embrionalna. Możliwości wykorzystania krwi pępowinowej w transplantologii.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-A-2Opracowanie i przygotowanie prezentacji.21
31
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Udział w konsultacjach.2
A-L-3Studiowanie fachowej literatury. Przygotowanie do zaliczenia wykładów.13
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Udział w konsultacjach.2
A-W-3Studiowanie fachowej literatury. Przygotowanie do zaliczenia wykładów.13
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka, obserwacja makro- i mikroskopowa).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów i ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BTS-S-_W01
Student definiuje podstawową terminologię z zakresu embriologii. Opisuje poszczególne etapy i mechanizmy rozwoju zarodkowego i płodowego. Zna przebieg implantacji, opisuje funkcję narządów pomocniczych i przedstawia znaczenie płodowo-łożyskowego układu dokrewnego w rozwoju płodu. Zna mechanizm porodu.
BT_1A_W17, BT_1A_W07C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BTS-S-_U01
Student zna przebieg gastrulacji i neurulacji, objaśnia krążenie zarodkowe i płodowe, wymienia narządy pochodzenia ektodermalnego i endodermalnego. Charakteryzuje zaburzenia rozwojowe i wymienia metody diagnostyki prenatalnej.
BT_1A_U07, BT_1A_U06C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BTS-S-_K01
Po ukończeniu zajęć student będzie posiadał podstawy do studiowania dyscyplin naukowych związanych z pozaustrojowym pozyskiwaniem zarodków, klonowaniem, transgenezą i transplantologią. Student analizuje problem merytorycznie podejmując dyskusję w grupie.
BT_1A_K08C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BTS-S-_W01
Student definiuje podstawową terminologię z zakresu embriologii. Opisuje poszczególne etapy i mechanizmy rozwoju zarodkowego i płodowego. Zna przebieg implantacji, opisuje funkcję narządów pomocniczych i przedstawia znaczenie płodowo-łożyskowego układu dokrewnego w rozwoju płodu. Zna mechanizm porodu.
2,0
3,0Student zna podstawową terminologię z zakresu embriologii zwierząt. Wymienia kolejne etapy i mechanizmy rozwoju zarodkowego, niektóre z nich opisuje. Wymienia błony płodowe i opisuje funkcje łożyska.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BTS-S-_U01
Student zna przebieg gastrulacji i neurulacji, objaśnia krążenie zarodkowe i płodowe, wymienia narządy pochodzenia ektodermalnego i endodermalnego. Charakteryzuje zaburzenia rozwojowe i wymienia metody diagnostyki prenatalnej.
2,0
3,0Student objaśnia krążenie płodowe, opisuje różnicowanie się narządów pochodzenia endodermalnego lub ektodermalnego. Wymienia zaburzenia rozwojowe.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BTS-S-_K01
Po ukończeniu zajęć student będzie posiadał podstawy do studiowania dyscyplin naukowych związanych z pozaustrojowym pozyskiwaniem zarodków, klonowaniem, transgenezą i transplantologią. Student analizuje problem merytorycznie podejmując dyskusję w grupie.
2,0
3,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy w dalszym studiowaniu dyscyplin naukowych związanych z manipulacjami na gametach.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jura Cz., Klag J. (red)., Podstawy embriologii zwierząt i człowieka, PWN, Warszawa, 2006
  2. Krzanowska H., Sokół-Misiak W. (red.), Molekularne mechanizmy rozwoju zarodkowego, PWN, Warszawa, 2002
  3. Kurpisz M. (red.), Molekularne podstawy rozrodczości człowieka i innych ssaków, Termedia Wydawnictwo Medyczne, Poznań, 2002
  4. Bielańska-Osuchowska Z., Embriologia, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Rosłanowski K. (red.), Leksykon rozrodu zwierząt, AR Poznań, Poznań, 1996
  2. Bartel H., Embriologia. Podręcznik dla studentów medycyny, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Stopień rozwoju zarodka w poszczególnych fazach bruzdkowania i gastrulacji (faza epiblastu, faza hipoblastu, różnicowanie się narządów osiowych).1
T-A-2Krążenie krwi w łożysku, transport wymienny substancji poprzez łożysko. Krążenie zarodkowe (angiogeneza żółtkowa). Specyfika krążenia płodowego.1
T-A-3Różnicowanie się narządów pochodzenia ektodermalnego (neurulacja, różnicowanie neuroektodermy, udział ektodermy okrywającej w tworzeniu powłoki ciała). Rozwój układu moczowo-płciowego. Różnicowanie się narządów pochodzenia endodermalnego. Rozwój układu oddechowego i pokarmowego.1
T-A-4Zaburzenia rozwojowe i diagnostyka prenatalna.1
4

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Typy łożysk u poszczególnych gatunków ssaków i różnice anatomiczne w ich budowie.2
T-L-2Budowa i funkcja błon płodowych.1
T-L-3Ciąża (wyliczanie terminu porodu). Przebieg porodu. Rozwój płodu i dojrzałość płodu.1
T-L-4Rozwój układu krwiotwórczego: rozwój układu czerwonokrwinkowego i białokrwinkowego.2
T-L-5Ocena wieku zarodka i płodu na podstawie wielkości i wykształconych konturów ciała.2
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Embriologia jako dyscyplina naukowa i zakres współczesnej embriologii zwierząt.1
T-W-2Przebieg i typy implantacji.1
T-W-3Rola płodowo-łożyskowego układu dokrewnego w rozwoju płodu. Hormonalna regulacja ciąży i porodu.1
T-W-4Rozwój i metabolizm zarodka w początkowym okresie poimplantacyjnym . Mechanizm powstawania ciąży bliźniaczych.1
T-W-5Przystosowanie do życia zarodkowego i płodowego oraz rola narządów przejściowych.1
T-W-6Mechanizmy organogenezy i chronologiczny podział różnicowania narządów ostatecznych.1
T-W-7Różnicowanie się narządów mezodermalnych (somity, mezoderma pośrodkowa).1
T-W-8Indukcja embrionalna. Możliwości wykorzystania krwi pępowinowej w transplantologii.1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-A-2Opracowanie i przygotowanie prezentacji.21
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Udział w konsultacjach.2
A-L-3Studiowanie fachowej literatury. Przygotowanie do zaliczenia wykładów.13
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Udział w konsultacjach.2
A-W-3Studiowanie fachowej literatury. Przygotowanie do zaliczenia wykładów.13
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BTS-S-_W01Student definiuje podstawową terminologię z zakresu embriologii. Opisuje poszczególne etapy i mechanizmy rozwoju zarodkowego i płodowego. Zna przebieg implantacji, opisuje funkcję narządów pomocniczych i przedstawia znaczenie płodowo-łożyskowego układu dokrewnego w rozwoju płodu. Zna mechanizm porodu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W17Wykazuje znajomość budowy morfologicznej, anatomicznej i komórkowej oraz posiada wiedzę z zakresu chorób i zaburzeń rozwojowych organizmów żywych.
BT_1A_W07Ma ogólną wiedzę z zakresu budowy organizmów żywych oraz zna podstawy biochemiczne, molekularne i komórkowe funkcjonowania organizmów.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z przebiegiem poszczególnych etapów rozwoju zarodkowego i płodowego.
C-2Zapoznanie studentów z mechanizmami kontrolującymi rozwój embrionalny i płodowy ze szczególnym uwzględnieniem roli wód płodowych i łożyska.
Treści programoweT-W-1Embriologia jako dyscyplina naukowa i zakres współczesnej embriologii zwierząt.
T-W-2Przebieg i typy implantacji.
T-W-3Rola płodowo-łożyskowego układu dokrewnego w rozwoju płodu. Hormonalna regulacja ciąży i porodu.
T-W-4Rozwój i metabolizm zarodka w początkowym okresie poimplantacyjnym . Mechanizm powstawania ciąży bliźniaczych.
T-W-5Przystosowanie do życia zarodkowego i płodowego oraz rola narządów przejściowych.
T-W-6Mechanizmy organogenezy i chronologiczny podział różnicowania narządów ostatecznych.
T-W-7Różnicowanie się narządów mezodermalnych (somity, mezoderma pośrodkowa).
T-W-8Indukcja embrionalna. Możliwości wykorzystania krwi pępowinowej w transplantologii.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka, obserwacja makro- i mikroskopowa).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawową terminologię z zakresu embriologii zwierząt. Wymienia kolejne etapy i mechanizmy rozwoju zarodkowego, niektóre z nich opisuje. Wymienia błony płodowe i opisuje funkcje łożyska.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BTS-S-_U01Student zna przebieg gastrulacji i neurulacji, objaśnia krążenie zarodkowe i płodowe, wymienia narządy pochodzenia ektodermalnego i endodermalnego. Charakteryzuje zaburzenia rozwojowe i wymienia metody diagnostyki prenatalnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U07Umie omówić budowę, położenie i funkcje poszczególnych tkanek, narządów i układów organizmów żywych; potrafi właściwie interpretować procesy fizjologiczne zachodzące w organizmie roślin i zwierząt.
BT_1A_U06Identyfikuje i analizuje mechanizmy determinujące funkcje życiowe, ontogenezę, procesy dziedziczenia, mechanizmy ewolucyjne organizmów oraz czynniki mutagenne.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z przebiegiem poszczególnych etapów rozwoju zarodkowego i płodowego.
C-2Zapoznanie studentów z mechanizmami kontrolującymi rozwój embrionalny i płodowy ze szczególnym uwzględnieniem roli wód płodowych i łożyska.
Treści programoweT-A-1Stopień rozwoju zarodka w poszczególnych fazach bruzdkowania i gastrulacji (faza epiblastu, faza hipoblastu, różnicowanie się narządów osiowych).
T-A-2Krążenie krwi w łożysku, transport wymienny substancji poprzez łożysko. Krążenie zarodkowe (angiogeneza żółtkowa). Specyfika krążenia płodowego.
T-A-3Różnicowanie się narządów pochodzenia ektodermalnego (neurulacja, różnicowanie neuroektodermy, udział ektodermy okrywającej w tworzeniu powłoki ciała). Rozwój układu moczowo-płciowego. Różnicowanie się narządów pochodzenia endodermalnego. Rozwój układu oddechowego i pokarmowego.
T-A-4Zaburzenia rozwojowe i diagnostyka prenatalna.
T-L-1Typy łożysk u poszczególnych gatunków ssaków i różnice anatomiczne w ich budowie.
T-L-2Budowa i funkcja błon płodowych.
T-L-3Ciąża (wyliczanie terminu porodu). Przebieg porodu. Rozwój płodu i dojrzałość płodu.
T-L-4Rozwój układu krwiotwórczego: rozwój układu czerwonokrwinkowego i białokrwinkowego.
T-L-5Ocena wieku zarodka i płodu na podstawie wielkości i wykształconych konturów ciała.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka, obserwacja makro- i mikroskopowa).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student objaśnia krążenie płodowe, opisuje różnicowanie się narządów pochodzenia endodermalnego lub ektodermalnego. Wymienia zaburzenia rozwojowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BTS-S-_K01Po ukończeniu zajęć student będzie posiadał podstawy do studiowania dyscyplin naukowych związanych z pozaustrojowym pozyskiwaniem zarodków, klonowaniem, transgenezą i transplantologią. Student analizuje problem merytorycznie podejmując dyskusję w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K08Ma świadomość uwarunkowań biologicznych i technologicznych podstawowych procesów biotechnologicznych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z przebiegiem poszczególnych etapów rozwoju zarodkowego i płodowego.
C-2Zapoznanie studentów z mechanizmami kontrolującymi rozwój embrionalny i płodowy ze szczególnym uwzględnieniem roli wód płodowych i łożyska.
Treści programoweT-A-1Stopień rozwoju zarodka w poszczególnych fazach bruzdkowania i gastrulacji (faza epiblastu, faza hipoblastu, różnicowanie się narządów osiowych).
T-A-2Krążenie krwi w łożysku, transport wymienny substancji poprzez łożysko. Krążenie zarodkowe (angiogeneza żółtkowa). Specyfika krążenia płodowego.
T-A-3Różnicowanie się narządów pochodzenia ektodermalnego (neurulacja, różnicowanie neuroektodermy, udział ektodermy okrywającej w tworzeniu powłoki ciała). Rozwój układu moczowo-płciowego. Różnicowanie się narządów pochodzenia endodermalnego. Rozwój układu oddechowego i pokarmowego.
T-A-4Zaburzenia rozwojowe i diagnostyka prenatalna.
T-L-1Typy łożysk u poszczególnych gatunków ssaków i różnice anatomiczne w ich budowie.
T-L-2Budowa i funkcja błon płodowych.
T-L-3Ciąża (wyliczanie terminu porodu). Przebieg porodu. Rozwój płodu i dojrzałość płodu.
T-L-4Rozwój układu krwiotwórczego: rozwój układu czerwonokrwinkowego i białokrwinkowego.
T-L-5Ocena wieku zarodka i płodu na podstawie wielkości i wykształconych konturów ciała.
Metody nauczaniaM-2Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka, obserwacja makro- i mikroskopowa).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy w dalszym studiowaniu dyscyplin naukowych związanych z manipulacjami na gametach.
3,5
4,0
4,5
5,0