Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo

Sylabus przedmiotu Bałtyckie rybołówstwo przybrzeżne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne
Profil
Moduł
Przedmiot Bałtyckie rybołówstwo przybrzeżne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Hydrochemii i Biologicznych Zasobów Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 10 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z przedmiotu "Biologiczne podstawy rybactwa"
W-2podstawowa wiedza z przedmiotu "Bałtyckie rybołówstwo przybrzeżne"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie słuchaczy z rybackimi zasobami bałtyku i ich eksploatacją.
C-2Zapoznanie słuchaczy z zasadami regulacji rybołówstwa

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Identyfikacja stad gatunków bałtyckich. Zasoby rybackie Bałtyku i ich eksploatacja.4
T-W-2Nakład połowowy i jego standaryzacja.1
T-W-3Ocena śmiertelności naturalnej i połowowej. Analiza wirtualnej populacji.2
T-W-4Regulacja rybołówstwa (kwoty, limity, okresy i wmiary ochronne). Koncepcja MSY, OSY, MEY.3
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2samodzielne studiowanie literatury30
A-W-3przygotowanie do zaliczenia20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: test sprawdzający zdobytą wiedzę
S-2Ocena formująca: ocena aktywności słuchaczy na zajęciach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_10-_C-2_W01
Student jest w stanie scharakteryzować zasoby rybackie bałtyku oraz zasady ich eksploatacji
RYB_10-_W01, RYB_10-_W02, RYB_10-_W04, RYB_10-_W06C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_10-_C-2_U01
Student potrafi analizować wielkość rybackich zasobów polskiej strefy przybrzeżnej Bałtyku na podstawie dostępnych informacji. Student umie analizować zależności zachodzące pomiędzy rybackimi zasobami - ich eksploatacją a warunkami środowiska naturalnego.
RYB_10-_U01, RYB_10-_U02, RYB_10-_U03, RYB_10-_U09C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_10-_C-2_K01
Student posiada zdolność do planowania zrównoważonej gospodarki rybackiej w polskiej strefie przybrzeżnej Bałtyku.
RYB_10-_K01, RYB_10-_K02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_10-_C-2_W01
Student jest w stanie scharakteryzować zasoby rybackie bałtyku oraz zasady ich eksploatacji
2,0
3,0uzyskanie więcej niż 50% punktów z testu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_10-_C-2_U01
Student potrafi analizować wielkość rybackich zasobów polskiej strefy przybrzeżnej Bałtyku na podstawie dostępnych informacji. Student umie analizować zależności zachodzące pomiędzy rybackimi zasobami - ich eksploatacją a warunkami środowiska naturalnego.
2,0
3,0uzyskanie więcej niż 50% punktów z testu oraz wykazanie się aktywnością na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_10-_C-2_K01
Student posiada zdolność do planowania zrównoważonej gospodarki rybackiej w polskiej strefie przybrzeżnej Bałtyku.
2,0
3,0wykazanie się aktywnością na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kompowski A., Horbowy J., Wstęp do teorii optymalnych połowów, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 1997
  2. Psuty I., 95-lecie Morskiego Instytutu Rybackiego: aktualne tematy badań naukowych. Tom I – Zasoby ryb i rybołówstwo, Morski Instytut Rybacki – Państwowy Instytut Badawczy, Gdynia, 2016
  3. Wiadomości Rybackie, Morski Instytut Rybacki – Państwowy Instytut Badawczy, Gdynia, 2017, wybrane artykuły z numerów z lat 2014-2017

Literatura dodatkowa

  1. Knap R., Minimalizacja odrzutów w rybołówstwie – dobry krok w kierunku zrównoważonego rozwoju, Rocznik Ochrona Środowiska, 2013, 15 (2), 1549-1566
  2. Proceedings of Polish-Swedish Symposium on Baltic Coastal Fisheries. Resources and management, Sea Fisheries Institute, Gdynia, 1996
  3. Horbowy J., Wielogatunkowy model stado – produkcja, Studia i Materiały, MIR, Gdynia, 1992
  4. Horbowy J., An estimation of stock dynamics of eastern Baltic cod using stock-production and difference models, Bulletin of the Sea Fisheries Institute, 2003
  5. Roedel P.M., Optimum sustainable yield as a concept in fisheries management, Honolulu, 1975
  6. Clark C.W., Munro G.R., The problem of overcapacity, Bulletin of Marine Science, 2002
  7. Marciniak M., Analiza i ocena wpływu Wspólnej Polityki Rybackiej na zarządzanie rybołówstwem w Polsce, Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Warszawa, 2009

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Identyfikacja stad gatunków bałtyckich. Zasoby rybackie Bałtyku i ich eksploatacja.4
T-W-2Nakład połowowy i jego standaryzacja.1
T-W-3Ocena śmiertelności naturalnej i połowowej. Analiza wirtualnej populacji.2
T-W-4Regulacja rybołówstwa (kwoty, limity, okresy i wmiary ochronne). Koncepcja MSY, OSY, MEY.3
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2samodzielne studiowanie literatury30
A-W-3przygotowanie do zaliczenia20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_10-_C-2_W01Student jest w stanie scharakteryzować zasoby rybackie bałtyku oraz zasady ich eksploatacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_10-_W01Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie wybranych działów biologii, biotechnologii umożliwiającą prawidłowe planowanie ochrony wód i gospodarki rybackiej z wykorzystaniem właściwych technik.
RYB_10-_W02Posiada poszerzoną wiedzę na temat procesów biotechnologicznych prowadzących do uzyskania określonego produktu z biologicznych zasobów wodnych.
RYB_10-_W04Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą zarządzania obszarami przybrzeżnymi i obszarami zależnymi od rybactwa oraz obszarami szczególnej ochrony przyrody.
RYB_10-_W06Ma pogłębioną wiedzę z zakresu metod szacowania i oceny wielkości biologicznych zasobów wód oraz mechanizmów kształtujących wielkość produkcji rybackiej różnych typów akwenów.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z rybackimi zasobami bałtyku i ich eksploatacją.
C-2Zapoznanie słuchaczy z zasadami regulacji rybołówstwa
Treści programoweT-W-1Identyfikacja stad gatunków bałtyckich. Zasoby rybackie Bałtyku i ich eksploatacja.
T-W-2Nakład połowowy i jego standaryzacja.
T-W-3Ocena śmiertelności naturalnej i połowowej. Analiza wirtualnej populacji.
T-W-4Regulacja rybołówstwa (kwoty, limity, okresy i wmiary ochronne). Koncepcja MSY, OSY, MEY.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test sprawdzający zdobytą wiedzę
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0uzyskanie więcej niż 50% punktów z testu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_10-_C-2_U01Student potrafi analizować wielkość rybackich zasobów polskiej strefy przybrzeżnej Bałtyku na podstawie dostępnych informacji. Student umie analizować zależności zachodzące pomiędzy rybackimi zasobami - ich eksploatacją a warunkami środowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_10-_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie a także wyciągać wnioski.
RYB_10-_U02Ma umiejętność samokształcenia się między innymi w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
RYB_10-_U03Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować składniki flory i fauny środowiska wodnego i wskazać ich znaczenie dla rybactwa.
RYB_10-_U09Potrafi w sposób logiczny powiązać zależności pomiędzy czynnikami biologicznymi, eksploatacją, produkcją rybacką a jakością środowiska wodnego uwzględniając aspekty systemowe i pozatechniczne.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z rybackimi zasobami bałtyku i ich eksploatacją.
C-2Zapoznanie słuchaczy z zasadami regulacji rybołówstwa
Treści programoweT-W-1Identyfikacja stad gatunków bałtyckich. Zasoby rybackie Bałtyku i ich eksploatacja.
T-W-2Nakład połowowy i jego standaryzacja.
T-W-3Ocena śmiertelności naturalnej i połowowej. Analiza wirtualnej populacji.
T-W-4Regulacja rybołówstwa (kwoty, limity, okresy i wmiary ochronne). Koncepcja MSY, OSY, MEY.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test sprawdzający zdobytą wiedzę
S-2Ocena formująca: ocena aktywności słuchaczy na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0uzyskanie więcej niż 50% punktów z testu oraz wykazanie się aktywnością na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_10-_C-2_K01Student posiada zdolność do planowania zrównoważonej gospodarki rybackiej w polskiej strefie przybrzeżnej Bałtyku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_10-_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i kreatywny.
RYB_10-_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących problematyki rybackiej i powiązań rybactwa z innymi działaniami człowieka w szczególności z ochroną środowiska wodnego.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z rybackimi zasobami bałtyku i ich eksploatacją.
C-2Zapoznanie słuchaczy z zasadami regulacji rybołówstwa
Treści programoweT-W-1Identyfikacja stad gatunków bałtyckich. Zasoby rybackie Bałtyku i ich eksploatacja.
T-W-2Nakład połowowy i jego standaryzacja.
T-W-3Ocena śmiertelności naturalnej i połowowej. Analiza wirtualnej populacji.
T-W-4Regulacja rybołówstwa (kwoty, limity, okresy i wmiary ochronne). Koncepcja MSY, OSY, MEY.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena aktywności słuchaczy na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wykazanie się aktywnością na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0
zamknij

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej.