Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska
Sylabus przedmiotu Biologiczne metody oceny stanu środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biologiczne metody oceny stanu środowiska | ||
Specjalność | Biotechnologia w produkcji roślinnej | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość zagadnień związanych z ekologią i ochroną środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z biologicznymi metodami wykorzystywanymi w ocenie stopnia skażenia środowiska |
C-2 | zapoznanie studentów ze znaczeniem biotestów jako źródłem informacji o interakcjach zanieczyszczeń i ich oddziaływaniu na elementy biotyczne ekosystemów |
C-3 | ukształtowanie umiejętności doboru właściwych metod do oceny jakości określonych elementów środowiska |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Biologiczne testy wykorzystywane w ocenie toksyczności próbek środowiskowych. | 2 |
T-A-2 | Analiza zależności między toksycznością próbek wody/osadów dennych a stężeniem wybranych grup zanieczyszczeń. | 2 |
T-A-3 | Metody ustalania bezpiecznych stężeń zanieczyszczeń dla biocenoz wodnych. | 3 |
T-A-4 | Wykorzystanie monitoringu biologicznego, danych epidemiologicznych i monitoringu środowiskowego w ocenie ryzyka zdrowotnego ludności. | 2 |
T-A-5 | Testy biodegradacji. Cele badań biodegradacji związków chemicznych (atestacja, prognozowanie możliwości i przebiegu eliminacji związków chemicznych, wyznaczanie NDS). | 2 |
T-A-6 | Zastosowanie indykatorów biologicznych w ocenie zanieczyszczenia środowiska. | 2 |
T-A-7 | Ocena mutagenezy środowiskowej - analiza testów cytogenetycznych | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metody biologiczne w kontroli jakości środowiska i ich podział (bioanalityka, monitoring biologiczny, monitoring środowiskowy) | 2 |
T-W-2 | Monitoring biologiczny jako narzędzie oceny narażenia zawodowego i środowiskowego na czynniki chemiczne i fizyczne. | 2 |
T-W-3 | Markery biologiczne w ocenie narażenia na zanieczyszczenia środowiska. Rola markerów biologicznych w identyfikacji zagrożeń i efektów fizjologicznych narażenia na skażenia środowiska (narażenie endemiczne i zawodowe). | 2 |
T-W-4 | Monitoring środowiskowy - metody oceny skażenia środowiska i toksyczności wody, osadów dennych, gleby i powietrza. Badania inhalacyjne z użyciem ssaków. | 2 |
T-W-5 | Wykorzystanie tolerancji ekologicznej w ocenie jakości środowiska. | 2 |
T-W-6 | Ocena mutagenności i rakotwórczości zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego i wody. | 2 |
T-W-7 | Testy biologiczne a analityka chemiczna. Przegląd testów komercyjnych wykorzystywanych w kontroli jakości środowiska. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | studiowanie literatury z zakresu metod oceny stanu środowiska | 5 |
A-A-3 | przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie się studenta do kolokwium | 7 |
A-W-3 | przygotowanie się do zajęć, studiowanie wskazanej literatury | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | metody praktyczne, ćwiczenie laboratoryjne |
M-3 | pogadanka |
M-4 | objaśnienie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Warunkiem zaliczenia wykładów jest uzyskanie pozytywnego wyniku z testu końcowego. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny z testu. |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenie ustne |
S-3 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne |
S-4 | Ocena formująca: ocena postawy względem omawianych zagadnień i problemów środowiskowych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTR-S-C2_W01 wymienia i opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby | BT_2A_W12 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-7, T-A-6, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-5 | M-1, M-3 | S-3 |
BT_2A_BTR-S-C2_W02 zna organizmy wskaźnikowe i monitorowe oraz biomarkery, wykorzystywane w ocenie stanu środowiska i testach toksyczności | BT_2A_W12 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-A-6, T-A-1, T-A-4 | M-1, M-3 | S-3 |
BT_2A_BTR-S-C2_W03 wymienia podstawowe testy komercyjne wykorzystywane w kontroli jakości określonych elementów środowiska | BT_2A_W12 | — | — | C-2 | T-W-7 | M-1, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTR-S-C2_U01 proponuje zastosowanie określonych metod do oceny jakości wskazanych elementów środowiska | BT_2A_U01 | — | — | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-7, T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-5 | M-2, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTR-S-C2_K01 wykazuje zaangażowanie w samodzielnym jak i zespołowym rozwiązywaniu stawianych problemów | BT_2A_K01 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-7, T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTR-S-C2_W01 wymienia i opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby | 2,0 | Student nie potrafi wymienić i opisać biologicznych metod stosowanych w ocenie jakości powietrza, wody i gleby. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. |
3,0 | Student, przy dużej pomocy nauczyciela, opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby (tylko cześć z nich). Wykazuje problemy z ich wymienieniem. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszaną tematyką. | |
3,5 | Student, przy pomocy nauczyciela, opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby (samodzielnie opisuje tylko cześć z nich). Poprawnie wymienia wszystkie omawiane za zajęciach metody. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszaną tematyką. | |
4,0 | Student, w miarę samodzielnie, opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby (samodzielnie opisuje wiekszość z nich). Poprawnie wymienia wszystkie omawiane za zajęciach metody. W zakresie wyrażania wiedzy sporadycznie popełnia znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką. | |
4,5 | Student samodzielnie wymienia i opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką. | |
5,0 | Student samodzielnie wymienia i opisuje biologiczne metody stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby. W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką i ciekawość poznawczą. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych. | |
BT_2A_BTR-S-C2_W02 zna organizmy wskaźnikowe i monitorowe oraz biomarkery, wykorzystywane w ocenie stanu środowiska i testach toksyczności | 2,0 | Student nie potrafi wymienić organizmów wskaźnikowych i monitorowych oraz biomarkerów, wykorzystywanych w ocenie stanu środowiska i testach toksyczności stosowanych w ocenie narażenia środowiskowego i zawodowego. Nie potrafi dokonać ich charakterystyki. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami. |
3,0 | Student potrafi poprawnie wymienić i opisać tylko cześć (omawianych na zajęciach) organizmów wskaźnikowych i monitorowych oraz biomarkerów wykorzystywanych w ocenie stanu środowiska i w testach toksyczności. Rozumie celowość ich stosowania. Wykazuje małe zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
3,5 | Student potrafi wymienić wiekszość (omawianych na zajęciach) organizmów wskaźnikowych i monitorowych oraz biomarkerów wykorzystywanych w ocenie stanu środowiska i w testach toksyczności, ale podczas ich opisywania popełnia wiele błędów. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
4,0 | Student potrafi bezbłędnie wymienić wiekszość (omawianych na zajęciach) organizmów wskaźnikowych i monitorowych oraz biomarkerów wykorzystywanych w ocenie stanu środowiska i w testach toksyczności. Podczas ich opisywania popełnia błędy. Wykazuje znaczne zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
4,5 | Student potrafi bezbłędnie wymienić wszystkie omawiane na zajęciach organizmy wskaźnikowe i monitorowe oraz biomarkery wykorzystywane w ocenie stanu środowiska i w testach toksyczności. Podczas ich opisywania popełnia (bardzo rzadko) mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
5,0 | Student potrafi bezbłędnie wymienić i scharakteryzować organizmy wskażnikowe i monitorowe oraz biomarkery wykorzystywane w ocenie stanu środowiska i w testach toksyczności. Wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą w zakresie poruszanych zagadnień. Umiejętnie korzysta ze zródeł naukowych. | |
BT_2A_BTR-S-C2_W03 wymienia podstawowe testy komercyjne wykorzystywane w kontroli jakości określonych elementów środowiska | 2,0 | Student nie potrafi wymienić komercyjnych testów wykorzystywanych w kontroli jakości środowiska ani okreslic ich dokładnego zastosowania. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami. |
3,0 | Student potrafi poprawnie wymienić i przyporządkowac tylko cześć (omawianych na zajęciach) komercyjnych testów wykorzystywanych w kontroli jakości środowiska. Wykazuje małe zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
3,5 | Student potrafi, z pomoca nauczyciela, wymienić wiekszość (omawianych na zajęciach) komercyjnych testów wykorzystywanych w kontroli jakości środowiska, ale podczas omawiania ich przeznaczenia popełnia wiele błędów. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
4,0 | Student potrafi bezbłdęnie wymienić większość (omawianych na zajęciach) komercyjnych testów wykorzystywanych w kontroli jakosci środowiska. Podczas omawiania ich przeznaczenia popełnia błędy. Wykazuje znaczne zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
4,5 | Student potrafi bezbłędnie wymienić wszystkie omawiane na zajęciach komercyjne testy wykorzystywane w kontroli jakości środowiska. Podczas omawiania ich przeznaczenia popełnia (bardzo rzadko) mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
5,0 | Student potrafi bezbłędnie wymienić wszystkie omawiane na zajęciach komercyjne testy wykorzystywane w kontroli jakości środowiska. Podczas omawiania ich przeznaczenia popełnia (bardzo rzadko) mało znaczace błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTR-S-C2_U01 proponuje zastosowanie określonych metod do oceny jakości wskazanych elementów środowiska | 2,0 | Student nie potrafi poprawnie zaproponować zastosowanie właściwej metody do oceny jakości określonych elementów środowiska. |
3,0 | Student, z duża pomocą nauczyciela, proponuje zastosowanie właściwej metody do oceny jakości okreslonych elementów środowiska. Student wykazuje znaczne trudności w wyborze własściwej metody i w uzasadnieniu jej wyboru. | |
3,5 | Student, z pomocą nauczyciela, proponuje zastosowanie właściwej metody do oceny jakości okreslonych elementów środowiska. Student wykazuje średnie trudności w wyborze właściwej metody i w uzasadnieniu jej wyboru. | |
4,0 | Student, z niewielką pomocą nauczyciela, proponuje zastosowanie właściwej metody do oceny jakości określonych elementów środowiska. Student wykazuje niewielkie trudności w wyborze właściwej metody i w uzasadnieniu jej wyboru. | |
4,5 | Student samodzielnie proponuje zastosowanie właściwej metody do oceny jakości określonych elementów środowiska. Student wykazuje nieznaczne trudności w uzasadnieniu jej wyboru. | |
5,0 | Student samodzielnie proponuje zastosowanie właściwej metody do oceny jakości określonych elementów środowiska. Bezbłędnie uzasadnia jej wybór. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTR-S-C2_K01 wykazuje zaangażowanie w samodzielnym jak i zespołowym rozwiązywaniu stawianych problemów | 2,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela. |
3,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela. | |
3,5 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela. | |
4,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. | |
4,5 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela. | |
5,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student samodzielnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela. |
Literatura podstawowa
- Traczewska T., Biologiczne metody oceny skażenia środowiska, Wyd. Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2011
Literatura dodatkowa
- Zimny H., Ekologiczna ocena stanu środowiska. Bioindykacja i biomonitoring., AR-W, A. Grzegorczyk, Warszawa, 2006