Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)
specjalność: Bioinżynieria produkcji żywności
Sylabus przedmiotu Diagnostyka parazytologiczna w żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Diagnostyka parazytologiczna w żywności | ||
Specjalność | Bioinżynieria produkcji żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy zoologii i fizjologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z zagrożeniami parazytologicznymi związanymi z produkcją i przechowywaniem surowców i żywności |
C-2 | Zapoznanie studenta z drogami przenoszenia oraz sposobami zapobiegania parazytozom pokarmowym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Źródła zarażenia tasiemczycami. Zapobieganie, wykrywanie, zwalczanie. | 1 |
T-A-2 | Metody wykrwania Trichinella sp. w żywności | 2 |
T-A-3 | Toxoplasma gondii (źródła zarazenia, wykrywanie, diagnostyka) | 1 |
T-A-4 | Cryptosporidium sp. (źródła zarazenia, wykrywanie, diagnostyka) | 1 |
T-A-5 | Gardia (źródła zarazenia, wykrywanie, diagnostyka) | 1 |
T-A-6 | Glistnica (źródła zarazenia, wykrywanie, diagnostyka) | 1 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe terminy parazytologiczne. Oddziaływanie pasożytów i żywicieli. | 1 |
T-W-2 | Potencjalny wpływ chorób zwierząt na bezpieczeństwo żywności | 1 |
T-W-3 | Żywność jako potencjalne źródło zarażenia człowieka chorobami pasożytniczymi | 2 |
T-W-4 | Wpływ przetwarzania i przechowywania surowców i produktów spożywczych na występowanie parazytoz pokarmowych. | 1 |
T-W-5 | Woda jako potencjalne źródło zarażenia człowieka chorobami pasożytniczymi | 2 |
T-W-6 | Włośnica - inwazja pasożytnicza obligatoryjnie rejestrowane w Unii Europejskiej | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo z zajęciach audytoryjnych. | 7 |
A-A-2 | Samodzielna praca ze wskazanymi materiałami. | 26 |
A-A-3 | Opanowanie treści cwiczeń audytoryjnych. | 12 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 8 |
A-W-2 | Samodzielna praca z literaturą fachową. | 25 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia tresci wykładów. | 12 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady multimedialne |
M-2 | Ćwiczenia z użyciem pomocy naukowych (filmy, preparaty mikroskopowe) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne treści wykladów i ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-O6.1_W01 Student posiada wiedzę na temat dróg przenoszenia i zapobiegania infekcjom pasożytniczym występującym w surowcach i produktach żywnościowych. | BT_2A_W13, BT_2A_W08 | — | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-A-4, T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-O6.1_U01 Student umie rozpoznać i zdefiniować źródła zarażenia inwazjami pasożytniczymi w środowisku, surowcach i produktach żywnościowych. | BT_2A_U04 | — | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-A-4, T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-O6.1_K01 Student ma świadomość zagrożeń parazytologicznych wynikających z wyborem nieodpowiedniej jakości surowca do produkcji żywności. | BT_2A_K03 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-3 | M-2 | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-O6.1_W01 Student posiada wiedzę na temat dróg przenoszenia i zapobiegania infekcjom pasożytniczym występującym w surowcach i produktach żywnościowych. | 2,0 | |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-O6.1_U01 Student umie rozpoznać i zdefiniować źródła zarażenia inwazjami pasożytniczymi w środowisku, surowcach i produktach żywnościowych. | 2,0 | |
3,0 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-O6.1_K01 Student ma świadomość zagrożeń parazytologicznych wynikających z wyborem nieodpowiedniej jakości surowca do produkcji żywności. | 2,0 | |
3,0 | W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kadłubowski R., Kurnatowska A., Zarys parazytologii lekarskiej, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 1999
- Buczek A., Choroby pasożytnicze, epidemiologia, diagnostyka, objawy, Koliber – Oficyna Wydawnicza Fundacji na Rzecz Zwalczania Kleszczy i Profilaktyki w Chorobach Odkleszczowych, Lublin, 2005
- Gundłach J., Sadzikowski A., Parazytologia i parazytozy zwierząt, PWRiL, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- Kuźna-Grygiel W., Kołodziejczyk L., Przewodnik do ćwiczeń z parazytologii lekarskiej, Wydawnictwo PAM, Szczecin, 2003