Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)
specjalność: Bioinżynieria produkcji żywności

Sylabus przedmiotu Biologiczne metody utrwalania i przechowywania żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologiczne metody utrwalania i przechowywania żywności
Specjalność Bioinżynieria produkcji żywności
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>, Tadeusz Karamucki <Tadeusz.Karamucki@zut.edu.pl>, Artur Rybarczyk <Artur.Rybarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 7 1,50,41zaliczenie
wykładyW2 8 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy z chemii i biochemii, mikrobiologii,podstawowa znajomość rodzajów żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z metodami zabezpieczenia żywności począwszy od procesów i operacji w trakcie wytwarzania produktu, konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Niekonwencjonalne metody utrwalania żywności2
T-A-2Ocena organoleptyczna kiszonek1
T-A-3Procesy fermentacyjne w utrwalaniu żywności. Napoje mleczne fermentowane1
T-A-4Przechowalnictwo mięsa i jego przetworów1
T-A-5Przechowalnictwo mleka i jego przetworów1
T-A-6Zaliczenie pisemne ćwiczeń1
7
wykłady
T-W-1Termiczne metody utrwalania żywności (pasteryzacja i sterylizacja)2
T-W-2Chłodzenie i zamrażanie żywności1
T-W-3Metody osmoaktywne utrwalania żywności oraz suszenie jako metoda utrwalania żywności1
T-W-4Utrwalanie żywności przez zakwaszenie1
T-W-5Metody chemiczne utrwalania żywności1
T-W-6Przechowywanie produktów spożywczych (zmiany jakościowe występujące podczas przechowywania żywności, sposoby i warunki przechowywania żywności).1
T-W-7Opakowanie jako czynnik ochronny żywności utrwalonej i przechowywanej.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach7
A-A-2Studiowanie zalecanej literatury15
A-A-3Przygotowanie prezentacji10
A-A-4Konsultacje11
A-A-5Zaliczenie2
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury12
A-W-3Konsultacje15
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-5Zaliczenie2
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów i ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń audytoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O3.2_W01
Student posiada podstawową wiedzę z metod przechowywania żywności począwszy od wytwarzania produktu, jego konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu i zdaje sobie sprawę z wpływu tych wszystkich czynników na zdrowie człowieka.
BT_2A_W13C-1T-A-5, T-A-4, T-A-1, T-W-4, T-W-5, T-W-1M-3, M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O3.2_U01
Posiada umiejętność zastosowania odpowiednich metod utrawalania żywności oraz jej przechowywania w celu zachowania jej trwałości i bezpieczeństwa spożycia.
BT_2A_U04C-1T-A-5, T-A-4, T-A-1, T-W-4, T-W-5, T-W-1M-3, M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O3.2_K01
Student wykazuje kreatywnośc w propagowaniu wiedzy na temat znajomości procesów biologicznych zachodzących w trakcie utrwalania i przechowywania żywnosci i ma świadomość przestrzegania zasad etyki związanej z zachowaniem bezpieczeństwa spożycia żywności (zagrożenia mikrobiologiczne i odchylenia jakości produktów żywnościowych).
BT_2A_K01C-1T-W-7, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-6M-3, M-1, M-2S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O3.2_W01
Student posiada podstawową wiedzę z metod przechowywania żywności począwszy od wytwarzania produktu, jego konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu i zdaje sobie sprawę z wpływu tych wszystkich czynników na zdrowie człowieka.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z metod przechowywania żywności począwszy od wytwarzania produktu, jego konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z metod przechowywania żywności począwszy od wytwarzania produktu, jego konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O3.2_U01
Posiada umiejętność zastosowania odpowiednich metod utrawalania żywności oraz jej przechowywania w celu zachowania jej trwałości i bezpieczeństwa spożycia.
2,0Nie posiada umiejętności zastosowania odpowiednich metod utrawalania żywności oraz jej przechowywania w celu zachowania jej trwałości i bezpieczeństwa spożycia.
3,0Posiada dostatecyna umiejętność zastosowania odpowiednich metod utrawalania żywności oraz jej przechowywania w celu zachowania jej trwałości i bezpieczeństwa spożycia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O3.2_K01
Student wykazuje kreatywnośc w propagowaniu wiedzy na temat znajomości procesów biologicznych zachodzących w trakcie utrwalania i przechowywania żywnosci i ma świadomość przestrzegania zasad etyki związanej z zachowaniem bezpieczeństwa spożycia żywności (zagrożenia mikrobiologiczne i odchylenia jakości produktów żywnościowych).
2,0Student nie ma świadomości zagrożeń związanych z brakiem przestrzegania podstawowych reguł związanych z bezpieczeństwem przechowywania i spożycia żywności
3,0Student ma dostateczną świadomość zagrożeń związanych z brakiem przestrzegania podstawowych reguł związanych z bezpieczeństwem przechowywania i spożycia żywności
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Eugeniusz Pijanowski , Mieczysław Dłużewski, Ogókna Technologia Żywności, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1997, 6
  2. Elżbieta BIller, Technologia żywności wybrane zagadnienia, SGGW, Warszawa, 2005
  3. Piotr Palich,Aneta Ocieczek, Technologia żywności i towaroznawstwa, Uczelniane Wyższej Pomorskiej Szkoly Turystyki i Hotelarstwa, BYdgoszcz, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Eugeniusz Pijanowski, Ogólna technologia żywnośći Część II ćwiczenia, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1997
  2. Elzbieta Biller, Agnieszka Wierzbicka, Wybrane procesy w technologii żywnosci, SGGW, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Niekonwencjonalne metody utrwalania żywności2
T-A-2Ocena organoleptyczna kiszonek1
T-A-3Procesy fermentacyjne w utrwalaniu żywności. Napoje mleczne fermentowane1
T-A-4Przechowalnictwo mięsa i jego przetworów1
T-A-5Przechowalnictwo mleka i jego przetworów1
T-A-6Zaliczenie pisemne ćwiczeń1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Termiczne metody utrwalania żywności (pasteryzacja i sterylizacja)2
T-W-2Chłodzenie i zamrażanie żywności1
T-W-3Metody osmoaktywne utrwalania żywności oraz suszenie jako metoda utrwalania żywności1
T-W-4Utrwalanie żywności przez zakwaszenie1
T-W-5Metody chemiczne utrwalania żywności1
T-W-6Przechowywanie produktów spożywczych (zmiany jakościowe występujące podczas przechowywania żywności, sposoby i warunki przechowywania żywności).1
T-W-7Opakowanie jako czynnik ochronny żywności utrwalonej i przechowywanej.1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach7
A-A-2Studiowanie zalecanej literatury15
A-A-3Przygotowanie prezentacji10
A-A-4Konsultacje11
A-A-5Zaliczenie2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury12
A-W-3Konsultacje15
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-5Zaliczenie2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O3.2_W01Student posiada podstawową wiedzę z metod przechowywania żywności począwszy od wytwarzania produktu, jego konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu i zdaje sobie sprawę z wpływu tych wszystkich czynników na zdrowie człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W13posiada poszerzoną wiedzę na temat wpływu biotechnologii na zdrowie człowieka oraz funkcjonowanie i rozwój produkcji zwierzęcej i roślinnej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z metodami zabezpieczenia żywności począwszy od procesów i operacji w trakcie wytwarzania produktu, konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu.
Treści programoweT-A-5Przechowalnictwo mleka i jego przetworów
T-A-4Przechowalnictwo mięsa i jego przetworów
T-A-1Niekonwencjonalne metody utrwalania żywności
T-W-4Utrwalanie żywności przez zakwaszenie
T-W-5Metody chemiczne utrwalania żywności
T-W-1Termiczne metody utrwalania żywności (pasteryzacja i sterylizacja)
Metody nauczaniaM-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów i ćwiczeń.
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z metod przechowywania żywności począwszy od wytwarzania produktu, jego konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z metod przechowywania żywności począwszy od wytwarzania produktu, jego konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O3.2_U01Posiada umiejętność zastosowania odpowiednich metod utrawalania żywności oraz jej przechowywania w celu zachowania jej trwałości i bezpieczeństwa spożycia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U04analizuje czynniki wpływające na produkcję, jakość i bezpieczeństwo żywności; analizuje czynniki wpływające na środowisko przyrodnicze; szacuje skutki tworzenia, stosowania i uwalniania GMO do środowiska; określa wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska naturalnego i bioróżnorodności
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z metodami zabezpieczenia żywności począwszy od procesów i operacji w trakcie wytwarzania produktu, konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu.
Treści programoweT-A-5Przechowalnictwo mleka i jego przetworów
T-A-4Przechowalnictwo mięsa i jego przetworów
T-A-1Niekonwencjonalne metody utrwalania żywności
T-W-4Utrwalanie żywności przez zakwaszenie
T-W-5Metody chemiczne utrwalania żywności
T-W-1Termiczne metody utrwalania żywności (pasteryzacja i sterylizacja)
Metody nauczaniaM-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów i ćwiczeń.
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada umiejętności zastosowania odpowiednich metod utrawalania żywności oraz jej przechowywania w celu zachowania jej trwałości i bezpieczeństwa spożycia.
3,0Posiada dostatecyna umiejętność zastosowania odpowiednich metod utrawalania żywności oraz jej przechowywania w celu zachowania jej trwałości i bezpieczeństwa spożycia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O3.2_K01Student wykazuje kreatywnośc w propagowaniu wiedzy na temat znajomości procesów biologicznych zachodzących w trakcie utrwalania i przechowywania żywnosci i ma świadomość przestrzegania zasad etyki związanej z zachowaniem bezpieczeństwa spożycia żywności (zagrożenia mikrobiologiczne i odchylenia jakości produktów żywnościowych).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K01wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy ogólnej i kierunkowej; ma świadomość celowości podnoszenia zdobytej wiedzy zarówno w działaniach zawodowych, jak i rozwoju osobistym
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z metodami zabezpieczenia żywności począwszy od procesów i operacji w trakcie wytwarzania produktu, konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu.
Treści programoweT-W-7Opakowanie jako czynnik ochronny żywności utrwalonej i przechowywanej.
T-W-4Utrwalanie żywności przez zakwaszenie
T-W-2Chłodzenie i zamrażanie żywności
T-W-5Metody chemiczne utrwalania żywności
T-W-3Metody osmoaktywne utrwalania żywności oraz suszenie jako metoda utrwalania żywności
T-W-1Termiczne metody utrwalania żywności (pasteryzacja i sterylizacja)
T-W-6Przechowywanie produktów spożywczych (zmiany jakościowe występujące podczas przechowywania żywności, sposoby i warunki przechowywania żywności).
Metody nauczaniaM-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów i ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń audytoryjnych.
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości zagrożeń związanych z brakiem przestrzegania podstawowych reguł związanych z bezpieczeństwem przechowywania i spożycia żywności
3,0Student ma dostateczną świadomość zagrożeń związanych z brakiem przestrzegania podstawowych reguł związanych z bezpieczeństwem przechowywania i spożycia żywności
3,5
4,0
4,5
5,0