Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska
Sylabus przedmiotu Chemiczne metody instrumentalne w biotechnologii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemiczne metody instrumentalne w biotechnologii | ||
Specjalność | Biotechnologia w produkcji roślinnej | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Biochemii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Telesiński <Arkadiusz.Telesinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień z chemii organicznej i nieorganicznej oraz chemii analitycznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Dostarczenie studentowi wiedzy o istniejacych metodach i technikach analitycznych stosowanych w biotechnologii |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawowymi problemami badan analitycznych tj.: wyborem metody analitycznej, planu badania, zasadami pobierania próbki, praktycznego pomiaru oraz oceny uzyskanego wyniku, ze szczególnym uwzglednieniem biotechnologii |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawy obliczen w analizie chemicznej, okressanie objetosci roztworów, sposoby wyrazania stezen - zadania | 1 |
T-A-2 | Metody kalibracji w analizie instrumentalnej - zadania | 1 |
T-A-3 | Spektrofotometria UV-VIS - zadania | 2 |
T-A-4 | Metody chromatograficzne - zadania | 2 |
T-A-5 | Ocena wyników analizy instrumentalnej - zadania | 1 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojecia z zakresu chemii analitycznej: metody kalibracji w metodach instrumentalnych; ocena wyników analizy: statystyczna interpretacja wyników; | 1 |
T-W-2 | Spektroskopia, podział spektroskopii, spektrofotometria UV-VIS, prawa absorpcji aparatura, zastosowanie spektrofotometrii UV-VIS w analizie jakosciowej i ilosciowej. Spektrometria atomowa: podstawy teoretyczne, podstawy metody AAS, aparatura, analiza ilosciowa metoda AAS, emisyjna spektrometria atomowa. | 2 |
T-W-3 | Klasyfikacja metod chromatograficznych, podstawy teoretyczne procesu chromatograficznego. Chromatografia gazowa: aparatura, wybór parametrów analizy, zastosowanie. Wysokosprawna chromatografia cieczowa: aparatura, fazy ruchome i mechanizmy rozdzielcze, zastosowanie. Chromatografia jonowa | 2 |
T-W-4 | Elektrochemiczne metody analizy. Istota metod elektroanalitycznych. Potencjometria, konduktometria, polarografia | 2 |
T-W-5 | Spektrometria mas, metody luminescencyjne, metody termoanalityczne | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 7 |
A-A-2 | Przygotowanie do cwiczeń | 10 |
A-A-3 | Wykonanie samodzielnie obliczeń z zakresu instrumentalnej chemii analitycznej | 15 |
A-A-4 | Opracowanie konspektów cwiczen | 12 |
44 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie materiału wykładowego | 25 |
A-W-3 | Przygotowanie sie studenta do zaliczenia wykładów | 12 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
M-2 | Metody problemowe: rozwiazywanie zadan, omawianie wyników analiz, dyskusja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie sprawozdan z cwiczen audytoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy z wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BPR-N-06-3_W01 Student posiada wiedze z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w biotechnologii, zna podstawowe metody kalibracji i obliczen stosowanych w instrumentalnej analizie chemicznej | BT_2A_W08 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BPR-N-06-3_U01 Student posiada umiejetnosc doboru metod instrumentalnych do odpowiednich analiz chemicznych stosowanych w biotechnologii; potrafi opracowac i interpretowac wyniki analizy | BT_2A_U05 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BPR-N-06-3_K01 Student potrafi pracowac w zespole, działac w sposób swiadomy | BT_2A_K05, BT_2A_K02 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BPR-N-06-3_W01 Student posiada wiedze z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w biotechnologii, zna podstawowe metody kalibracji i obliczen stosowanych w instrumentalnej analizie chemicznej | 2,0 | |
3,0 | Student posiada dostateczna wiedze z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w biotechnologii; posiada dostateczna wiedze dotyczaca kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania i przygotowania próbek do analizy; w stopniu dostatecznym zna podsatwowe metody kalibracji i obliczenia stosowane w instrumentalnej analizie chemicznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BPR-N-06-3_U01 Student posiada umiejetnosc doboru metod instrumentalnych do odpowiednich analiz chemicznych stosowanych w biotechnologii; potrafi opracowac i interpretowac wyniki analizy | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym posiada umiejetnosc doboru metod instrumentalnych do odpowiednich analiz chemicznych stosowanych w biotechnologii; potrafi opracowac i interpretowac wyniki analizy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BPR-N-06-3_K01 Student potrafi pracowac w zespole, działac w sposób swiadomy | 2,0 | |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu potrafi pracowac w zespole, działac w sposób swiadomy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 2008
- Namiesnik A.J., Łukasiak J., Jamrógiewicz Z., Pobieranie próbek srodowiskowych do analizy, PWN, Warszawa, 1995
Literatura dodatkowa
- Witkiewicz Z., Podstawy chromatografii, WNT, Warszawa, 2001
- Zielinski W., Rajca A. (red.), Metody spektroskopowe, WNT, Warszawa, 2002