Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
Sylabus przedmiotu Molecular basic of evolution:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Molecular basic of evolution | ||
Specjalność | Biotechnology in animal production and environmental protection | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Masojć <Piotr.Masojc@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Masojć <Piotr.Masojc@zut.edu.pl>, Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu biologiii molekularnej i genetyki ogólnej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z procesem podziału jądra komórkowego i budową chromosomu. Omówienie podstawowych aberracji liczbowych i strukturalnych chromosomów. Zapoznanie studentow z metodami barwienia chromosomów. Przedstawienie charakterystyki kariotypów zwierząt gospodarskich i domowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Methods of constructing phylogenetic trees | 6 |
T-A-2 | methods of estimating genetic similarity and genetic distance | 4 |
T-A-3 | Evolution of selected organisms based on molecular data | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Theories on pre-biotic evolution | 1 |
T-W-2 | Concept of "molecular clock" | 2 |
T-W-3 | Molecular mechanisms underlying changes at the genome level | 2 |
T-W-4 | Mechanisms underlying evolution at the gene level | 2 |
T-W-5 | Examples of protein evolution | 2 |
T-W-6 | Exons and introns in evolution | 2 |
T-W-7 | Evolution changes conserved in the DNA sequences | 2 |
T-W-8 | Mitochondrial DNA in tracking human evolution | 1 |
T-W-9 | Chromosome Y DNA in tracking human evolution | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych. | 15 |
A-A-3 | Czytanie wskazanej literatury. | 5 |
A-A-4 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych. | 10 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów. | 10 |
A-W-3 | Czytanie wskazanej literatury. | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie się do kolokwium i zaliczenia wykładów. | 10 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Prezentacja multimedialna |
M-3 | Film |
M-4 | Praca w grupach , objaśnie wykonania zadań na zajęciach |
M-5 | Dydskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prezentacji |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie przygotowanej prezentacji i aktywności na zajęciach. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-O5.1_W01 Student zna mechanizmy molekularne ewolucji. Umie zdefiniować pojęcia z zakresu ewolucji molekularneji. | BTap_2A_W07, BTap_2A_W01 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-3 | M-3, M-2, M-4, M-1, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-O5.1_U01 Student potrafi analizować i konstruować drzewa filogenetyczne, posługiwać się bazami danych sekwencji DNA i białek | BTap_2A_U05, BTap_2A_U06 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-3 | M-3, M-2, M-4, M-1, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-O5.1_K01 Student przejawa aktywny udział w pracy grupowej jako członek i jako lider zespołu. | BTap_2A_K01 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-3 | M-3, M-2, M-4, M-1, M-5 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-O5.1_W01 Student zna mechanizmy molekularne ewolucji. Umie zdefiniować pojęcia z zakresu ewolucji molekularneji. | 2,0 | Niedostateczna wiedza z zakresu genetyki ogólnej. Student nie potrafi omówić mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetycznym. Student nie zna podstawowych kariotypów zwierząt gospodarskich. |
3,0 | Dostateczna wiedza z zakresu prowadzonego przedmiotu z dużymi niedociągnięciami. | |
3,5 | Dostateczna wiedza z zakresu przedmiotu prowadzonego. Student potrafi omówić mitozę oraz cykl komórkowy ale nie rozumie jej znaczenia. Umie podać przykłady aberracji chromosomowych ale nie potrafi opisać ich skutków. Student zna podstawowe kariotypy zwierząt gospodarskich. | |
4,0 | Dobre opanowanie wiedzy z zakresu przedmiotu prowadzonego. Student umie podać przykłady aberracji chromosomowych oraz potrafi opisać ich skutki. Student w stopniu dobrym umie omówić kariotypy zwierząt gospodarskich. | |
4,5 | Dobre opanowanie wiedzy z zakresu przedmiotu prowadzonego. Student umie podać przykłady aberracji chromosomowych oraz potrafi opisać ich skutki. Student w stopniu dobrym umie omówić kariotypy zwierząt gospodarskich i domowych. Zna metody barwienia chromosomów. | |
5,0 | Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu przedmiotu prowadzonego. Student bardzo dobrze charakteryzuje kariotypy zwierząt gospodarskich i domowych. Zna i potrafi opisać metody barwienia chromosomów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-O5.1_U01 Student potrafi analizować i konstruować drzewa filogenetyczne, posługiwać się bazami danych sekwencji DNA i białek | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy z zakresu genetyki ogólnej, mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetycznym. Student nie rozróżnia podstawowych kariotypów zwierząt gospodarskich. |
3,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu genetyki ogólnej, mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetyczny oraz rozróżnia podstawowe kariotypów zwierząt gospodarskich w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu genetyki ogólnej, mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetyczny oraz rozróżnia podstawowe kariotypy zwierząt gospodarskich w stopniu dostatecznym. | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu genetyki ogólnej, mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetyczny oraz rozróżnia podstawowe kariotypy zwierząt gospodarskich w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu genetyki ogólnej, mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetyczny oraz rozróżnia podstawowe kariotypy zwierząt gospodarskich w stopniu dobrym. Potrafi identyfikować podstawowe aberacje liczbowe i strukturalne chromosomów. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu genetyki ogólnej, mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetyczny oraz rozróżnia podstawowe kariotypy zwierząt gospodarskich w stopniu bardzo dobrym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-O5.1_K01 Student przejawa aktywny udział w pracy grupowej jako członek i jako lider zespołu. | 2,0 | Student nie przejawia aktywności w grupie jako członek |
3,0 | Student przejawia aktywności w grupie jako członek | |
3,5 | Student przejawia aktywności w grupie jako członek | |
4,0 | Student przejawia aktywności w grupie jako członek i podejmuje aktywność jako lider | |
4,5 | Student przejawia aktywności w grupie jako lider | |
5,0 | Student przejawia aktywności w grupie jako lider i jest aktywny |
Literatura podstawowa
- Douglas J. Futuyma, Evolution, Sinauer Associates, Inc., Sunderland, USA, 2005, 1
- Douglas J. Futuyma, Ewolucja, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008
- Aleksandra Kubicz, Tajemnice ewolucji molekularnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999
Literatura dodatkowa
- Bal. J. (red.), Badania molekularne i cytogenetyczne w medycynie. Elementy genetyki klinicznej., PWN, Warszawa, 1998