Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
Sylabus przedmiotu Genetic diagnostic of animals:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Genetic diagnostic of animals | ||
Specjalność | Biotechnology in animal production and environmental protection | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>, Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu fizjologii, genetyki, inżynierii genetycznej oraz biologii molekularnej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z najczęściej występującymi chorobami genetycznymi zwierząt. |
C-2 | Zapoznanie studenta z diagnostyką genetyczną zwierząt. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Diagnostyka molekularna chorób genetycznych bydła i trzody chlewnej. | 2 |
T-A-2 | Diagnostyka cech użytkowych – MAS. | 2 |
T-A-3 | Diagnostyka molekularna chorób genetycznych owiec i innych zwierząt. | 2 |
T-A-4 | Diagnostyka molekularna chorób genetycznych drobiu. | 2 |
T-A-5 | Diagnostyka molekularna wydolności fizycznej (konie, psy, gołębie sportowe). | 2 |
T-A-6 | Określenie podatności owiec i bydła na choroby prionowe na podstawie genotypu PRNP. | 2 |
T-A-7 | Diagnostyka molekularna zaburzeń determinacji płci. | 2 |
T-A-8 | Genetyczne podłoże agresji u psów na przykładzie polimorfizmu genu DRD4. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Diagnostyka genetyczna – podstawowe pojęcia, znaczenie praktyczne. Narzędzia biologii molekularnej stosowane w diagnostyce chorób. | 3 |
T-W-2 | Choroby genetyczne wybranych gatunków zwierząt – przyczyny, objawy. Genetyczna oporność na choroby. | 2 |
T-W-3 | Diagnostyka nosicielstwa wad dziedzicznych zwierząt gospodarskich. | 2 |
T-W-4 | Choroby prionowe – podstawy genetyczne, przyczyny, objawy, testy genetyczne. | 2 |
T-W-5 | Diagnostyka genetyczna cech użytkowych – selekcja wspomagana markerami genetycznymi (MAS). | 2 |
T-W-6 | Kontrola pochodzenia zwierząt. | 2 |
T-W-7 | Diagnostyka cech wydolności fizycznej (konie, psy, gołębie pocztowe). | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych. | 15 |
A-A-2 | Czytanie wkazanej literatury. | 15 |
A-A-3 | Przygotowanie projektu. | 5 |
A-A-4 | Zaliczenie materiału. | 10 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury. | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów. | 15 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Objaśnienie lub wyjaśnienie. |
M-3 | Pokaz. |
M-4 | Wykład konwersatoryjny. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Projekt - opracowanie testu diagnostycznego wybranej choroby genetycznej. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-O2.2_W01 Opisuje techniki wykorzystywane w diagnostyce genetycznej zwierząt. | BTap_2A_W06, BTap_2A_W08 | — | — | C-2 | T-A-7, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
BT_2A_BTZ-A-O2.2_W02 Wymienia wybrane choroby genetyczne zwierząt, opisując podłoże molekularne. | BTap_2A_W07 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-8, T-W-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-O2.2_U01 Potrafi wykorzystać odpowiedni test molekularny DNA w diagnostyce genetycznej zwierząt. | BTap_2A_U05 | — | — | C-2, C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-O2.2_K01 Ma zdolność kreatywnego działania w celu przygotowania testów molekularnych DNA stosowanych w diagnostyce genetycznej zwierząt. | BTap_2A_K02 | — | — | C-2, C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-O2.2_W01 Opisuje techniki wykorzystywane w diagnostyce genetycznej zwierząt. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BT_2A_BTZ-A-O2.2_W02 Wymienia wybrane choroby genetyczne zwierząt, opisując podłoże molekularne. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-O2.2_U01 Potrafi wykorzystać odpowiedni test molekularny DNA w diagnostyce genetycznej zwierząt. | 2,0 | |
3,0 | Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-O2.2_K01 Ma zdolność kreatywnego działania w celu przygotowania testów molekularnych DNA stosowanych w diagnostyce genetycznej zwierząt. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje kreatywność w celu opracowania testu genetycznego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Charon K.M., Świtoński M., Genetyka zwierząt, PWN, Warszawa, 2008
- Słomski R. (red.), Analiza DNA – teoria i praktyka, Wydawnictwo UP, Poznań, 2008
- Kosowska B., Nowicki B., Genetyka weterynaryjna, PZWL, Warszawa, 1999
Literatura dodatkowa
- Brown T.A., Genomy, PWN, Warszawa, 2009