Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji roślinnej

Sylabus przedmiotu Biotechnologia w hodowli roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biotechnologia w hodowli roślin
Specjalność Biotechnologia w produkcji roślinnej
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Marcelina Krupa-Małkiewicz <Marcelina.Krupa-Malkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,42egzamin
laboratoriaL1 20 1,00,29zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 10 1,00,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z hodowlą roślin w warunkach in vitro
C-2Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli roślin

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Istota hodowli, cele i jej rodzaje. Hodowla biotechnologiczna, mieszańcowa i konwencjonalna.3
T-A-2Erozja genetyczna. Metody ochrony bioróżnorodności.2
T-A-3Charakterystyka roślin samo- i obcopłodnych. Metody selekcji w hodowli roślin samo- i obcopłodnych.3
T-A-4Hodowla heterozyjna. Efekt heterozyjny. Metody oceny wartości kombinacyjnej.2
T-A-5Znaczenie kultur in vitro w hodowli roślin.2
T-A-6Prezentacja planów hodowlanych.3
15
laboratoria
T-L-1Zapoznanie z zasadami BHP w laboratorium kultur tkankowych1
T-L-2Spożądzanie podłoży do namnażania wybranych roślin2
T-L-3Samodzielne zakładanie kultur wybranych gatunków roślin, inicjacja, namnażanie, ukorzenianie i adaptacja do warunków szklarniowych4
T-L-4Samodzielne zakładanie kultur kalusowych wybranych gatunków roślin2
T-L-5Wykorzystanie różnych metod izolacji DNA2
T-L-6Poznanie technik opartych o reakcję PCR, samodzielne przeprowadzenie reakcji ISSR-PCR i rozdziału produktów reakcji2
T-L-7Zajęcia terenowe w hali wegetacyjnej2
15
wykłady
T-W-1Wykorzystanie biotechnologi w hodowli roślin. Cele hodowli i metody oceny materiałów hodowlanych2
T-W-2Inżynieria genetyczna i jej zastosowanie w hodowli roślin2
T-W-3Mutacje w kulturach in vitro i ich wykorzystanie w hodowli roślin2
T-W-4Zmienność somaklonalna, selekcja w kulturach in vitro. Wykorzystanie zmienności somaklonalnej w hodowli2
T-W-5Otrzymywanie homozygotycznych linii w oparciu o rośliny haploidalne2
T-W-6Wykorzystanie linni DH w hodowli mieszańcowej.1
T-W-7Otrzymywanie i wykorzystanie mieszańców oddalonych2
T-W-8Hodowla biotechnologiczna. Istota transformacji genetycznej i jej znaczenie2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Samodzielne przygotowanie studenta do zajęć5
A-A-3Samodzielne przygotowanie i prezentacja wybranych zagadnień5
A-A-4Samodzielne przygotowanie do zaliczenia zajęć audtyoryjnych5
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Samodzielne przygotowanie studenta do zajęć laboratoryjnych10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu15
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłąd informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kontrola na bieżąco przygotowania studentów do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowanych prezentacji przez studentów i ich omówienie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części wykładowej i audytoryjnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTinz_2A_BT-S-C11_W01
Zna cele i metody hodowli roślin metodami konwencjonalnymi i biotechnologicznymi
C-2T-A-1, T-W-1M-1, M-2, M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTinz_2A_BT-S-C11_U01
Student potrafi samodzielnie założyć kulturę roślinną i przeprowadzić jej namnażanie w warunkach in vitro
C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2S-1
BTinz_2A_BT-S-C11_U02
Student ma umiejętność teoretycznego wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli roślin
C-2T-W-1, T-W-5, T-W-8M-2, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTinz_2A_BT-S-C11_K01
Student wykazuje odpowiedzialność i świadomość podejmowania decyzji podczas prowadzenia badań laboratoryjnych
C-1T-A-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BTinz_2A_BT-S-C11_W01
Zna cele i metody hodowli roślin metodami konwencjonalnymi i biotechnologicznymi
2,0student nie potrafi w najprostszym zakresie objaśnić podstawowych procesów wykorzystywanych w biotechnologii roślin
3,0student wykazuje podstawową wiedzę na temat omawianych zagadnień dotyczących biotechnologii roślin
3,5student szczegółowo objaśnia omawiane metody hodowli konwencjonalnej i niekonwencjonalnej roślin
4,0student szczegółowo objaśnia omawiane zagadnienia dotyczące wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli roślin,
4,5student szczegółowo objaśnia omawiane metody hodowlane, zna kryteria doboru odpowiedniej metody hodowli konwencjonalnej i niekonwencjonalnej
5,0student wykazuje dogłębną wiedzę na temat omawianych metod hodowli roślin metodami konwencjonalnymi i niekonwencjonalnymi, potrafi dobrać odpowiednią metodę hodowli do osiągnięcia zamierzonego efektu hodowlanego

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BTinz_2A_BT-S-C11_U01
Student potrafi samodzielnie założyć kulturę roślinną i przeprowadzić jej namnażanie w warunkach in vitro
2,0student nie umie zaplanować prostych eksperymentów
3,0student umie zaplanować proste eksperymenty
3,5student umie zaplanować proste eksperymenty, potrafi samodzielnie założyć kulturę roślinną
4,0student umie zaplanować bardziej złożone eksperymenty, potrafi samodzielnie założyć kulturę roślinną i przeprowadzić jej dalsze pasażowanie
4,5student planuje i potrafi realizować omawiane eksperymenty
5,0student planuje i potrafi realizować w sposób biegły omawiane eksperymenty
BTinz_2A_BT-S-C11_U02
Student ma umiejętność teoretycznego wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli roślin
2,0student nie zna podstawowych metod biotechnologicznych wykorzystywanych w hodowli roślin
3,0student zna podstawowe techniki biotechnologiczne wwykorzystywane w biotechnologii roślin, umie wykazać ich zastosowanie w stopniu podstawowym
3,5student zna podstawowe techniki biotechnologiczne wykorzystywane w biotechnologii roślin, umie wykazać ich zastosowanie w stopniu dostatecznym
4,0student zna podtsawowe techniki biotechnologiczne wykorzystywane w biotechnologii roślin, umie wykazać ich zastosowanie w stopniu dobrym
4,5student zna podstawowe techniki biotechnologiczne wykorzystywane w hodowli roślin, umie wykazać ich zastosowanie w stopniu bardzo dobrym
5,0student wykazuje znajomość podstawowych technik biotechnologicznych wykorzystywanych w hodowli roślin, umie wykazać ich zastosowanie w stopniu znakomitym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BTinz_2A_BT-S-C11_K01
Student wykazuje odpowiedzialność i świadomość podejmowania decyzji podczas prowadzenia badań laboratoryjnych
2,0student nie wykazuje odpowiedzialności i nie posiada świadomości w podejmowanych decyzjach podczas prowadzenia badań laboratoryjnych
3,0student wykazuje umiarkowaną odpowiedzialność, ale nie posiada świadomości w podejmowanych decyzjach podczas prowadzenia badań laboratoryjnych
3,5student wykazuje dostateczną odpowiedzialnoś i ma umiarkowaną świadomość w podejmowaniu decyzji podczas prowadzenia badań laboratoryjnych
4,0student wykazuje dobrą odpowiedzialność i ma dostateczną świadomość w podejmowaniu decyzji podczas prowadzenia badań laboratoryjnych
4,5student wykazuje się dobrą odpowiedzialnością i ma dobrą świadomość w podejmowaniu decyzji podczas prowadzenia badań laboratoryjnych
5,0student wykazuje się bardzo dobrą odpowiedzialnością i ma bardzo dobrą świadomość w podejmowaniu decyzji podczas prowadzenia badań laboratoryjnych

Literatura podstawowa

  1. Malepszy S., Biotechnologia roślin, PWN, Warszawa, 2001
  2. Michalik B., Zastosowanie metod biotechnologicznych w hodowli roślin, Kraków, 1996
  3. Lindley K., Jones M., Plant Biotechnology in Agriculture, OPen University Press, London, 1989

Literatura dodatkowa

  1. Nowak Z., GruszczyNska J., Wybrane techniki i metody analizy DNA, SGGW, Warszawa, 2007
  2. Woźny A., Przybył K., Komórki roślinne w warunkach stresu. Komórki in vitro, UAM, Poznań, 2004
  3. Dixon R., Gonzales R., Plant Cell Culture, Oxfort, USA, 1994

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Istota hodowli, cele i jej rodzaje. Hodowla biotechnologiczna, mieszańcowa i konwencjonalna.3
T-A-2Erozja genetyczna. Metody ochrony bioróżnorodności.2
T-A-3Charakterystyka roślin samo- i obcopłodnych. Metody selekcji w hodowli roślin samo- i obcopłodnych.3
T-A-4Hodowla heterozyjna. Efekt heterozyjny. Metody oceny wartości kombinacyjnej.2
T-A-5Znaczenie kultur in vitro w hodowli roślin.2
T-A-6Prezentacja planów hodowlanych.3
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie z zasadami BHP w laboratorium kultur tkankowych1
T-L-2Spożądzanie podłoży do namnażania wybranych roślin2
T-L-3Samodzielne zakładanie kultur wybranych gatunków roślin, inicjacja, namnażanie, ukorzenianie i adaptacja do warunków szklarniowych4
T-L-4Samodzielne zakładanie kultur kalusowych wybranych gatunków roślin2
T-L-5Wykorzystanie różnych metod izolacji DNA2
T-L-6Poznanie technik opartych o reakcję PCR, samodzielne przeprowadzenie reakcji ISSR-PCR i rozdziału produktów reakcji2
T-L-7Zajęcia terenowe w hali wegetacyjnej2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wykorzystanie biotechnologi w hodowli roślin. Cele hodowli i metody oceny materiałów hodowlanych2
T-W-2Inżynieria genetyczna i jej zastosowanie w hodowli roślin2
T-W-3Mutacje w kulturach in vitro i ich wykorzystanie w hodowli roślin2
T-W-4Zmienność somaklonalna, selekcja w kulturach in vitro. Wykorzystanie zmienności somaklonalnej w hodowli2
T-W-5Otrzymywanie homozygotycznych linii w oparciu o rośliny haploidalne2
T-W-6Wykorzystanie linni DH w hodowli mieszańcowej.1
T-W-7Otrzymywanie i wykorzystanie mieszańców oddalonych2
T-W-8Hodowla biotechnologiczna. Istota transformacji genetycznej i jej znaczenie2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Samodzielne przygotowanie studenta do zajęć5
A-A-3Samodzielne przygotowanie i prezentacja wybranych zagadnień5
A-A-4Samodzielne przygotowanie do zaliczenia zajęć audtyoryjnych5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Samodzielne przygotowanie studenta do zajęć laboratoryjnych10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu15
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBTinz_2A_BT-S-C11_W01Zna cele i metody hodowli roślin metodami konwencjonalnymi i biotechnologicznymi
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli roślin
Treści programoweT-A-1Istota hodowli, cele i jej rodzaje. Hodowla biotechnologiczna, mieszańcowa i konwencjonalna.
T-W-1Wykorzystanie biotechnologi w hodowli roślin. Cele hodowli i metody oceny materiałów hodowlanych
Metody nauczaniaM-1Wykłąd informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części wykładowej i audytoryjnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi w najprostszym zakresie objaśnić podstawowych procesów wykorzystywanych w biotechnologii roślin
3,0student wykazuje podstawową wiedzę na temat omawianych zagadnień dotyczących biotechnologii roślin
3,5student szczegółowo objaśnia omawiane metody hodowli konwencjonalnej i niekonwencjonalnej roślin
4,0student szczegółowo objaśnia omawiane zagadnienia dotyczące wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli roślin,
4,5student szczegółowo objaśnia omawiane metody hodowlane, zna kryteria doboru odpowiedniej metody hodowli konwencjonalnej i niekonwencjonalnej
5,0student wykazuje dogłębną wiedzę na temat omawianych metod hodowli roślin metodami konwencjonalnymi i niekonwencjonalnymi, potrafi dobrać odpowiednią metodę hodowli do osiągnięcia zamierzonego efektu hodowlanego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBTinz_2A_BT-S-C11_U01Student potrafi samodzielnie założyć kulturę roślinną i przeprowadzić jej namnażanie w warunkach in vitro
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z hodowlą roślin w warunkach in vitro
Treści programoweT-L-1Zapoznanie z zasadami BHP w laboratorium kultur tkankowych
T-L-2Spożądzanie podłoży do namnażania wybranych roślin
T-L-3Samodzielne zakładanie kultur wybranych gatunków roślin, inicjacja, namnażanie, ukorzenianie i adaptacja do warunków szklarniowych
T-L-4Samodzielne zakładanie kultur kalusowych wybranych gatunków roślin
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kontrola na bieżąco przygotowania studentów do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie umie zaplanować prostych eksperymentów
3,0student umie zaplanować proste eksperymenty
3,5student umie zaplanować proste eksperymenty, potrafi samodzielnie założyć kulturę roślinną
4,0student umie zaplanować bardziej złożone eksperymenty, potrafi samodzielnie założyć kulturę roślinną i przeprowadzić jej dalsze pasażowanie
4,5student planuje i potrafi realizować omawiane eksperymenty
5,0student planuje i potrafi realizować w sposób biegły omawiane eksperymenty
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBTinz_2A_BT-S-C11_U02Student ma umiejętność teoretycznego wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli roślin
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli roślin
Treści programoweT-W-1Wykorzystanie biotechnologi w hodowli roślin. Cele hodowli i metody oceny materiałów hodowlanych
T-W-5Otrzymywanie homozygotycznych linii w oparciu o rośliny haploidalne
T-W-8Hodowla biotechnologiczna. Istota transformacji genetycznej i jej znaczenie
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena przygotowanych prezentacji przez studentów i ich omówienie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części wykładowej i audytoryjnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna podstawowych metod biotechnologicznych wykorzystywanych w hodowli roślin
3,0student zna podstawowe techniki biotechnologiczne wwykorzystywane w biotechnologii roślin, umie wykazać ich zastosowanie w stopniu podstawowym
3,5student zna podstawowe techniki biotechnologiczne wykorzystywane w biotechnologii roślin, umie wykazać ich zastosowanie w stopniu dostatecznym
4,0student zna podtsawowe techniki biotechnologiczne wykorzystywane w biotechnologii roślin, umie wykazać ich zastosowanie w stopniu dobrym
4,5student zna podstawowe techniki biotechnologiczne wykorzystywane w hodowli roślin, umie wykazać ich zastosowanie w stopniu bardzo dobrym
5,0student wykazuje znajomość podstawowych technik biotechnologicznych wykorzystywanych w hodowli roślin, umie wykazać ich zastosowanie w stopniu znakomitym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBTinz_2A_BT-S-C11_K01Student wykazuje odpowiedzialność i świadomość podejmowania decyzji podczas prowadzenia badań laboratoryjnych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z hodowlą roślin w warunkach in vitro
Treści programoweT-A-5Znaczenie kultur in vitro w hodowli roślin.
T-L-1Zapoznanie z zasadami BHP w laboratorium kultur tkankowych
T-L-2Spożądzanie podłoży do namnażania wybranych roślin
T-L-3Samodzielne zakładanie kultur wybranych gatunków roślin, inicjacja, namnażanie, ukorzenianie i adaptacja do warunków szklarniowych
T-L-4Samodzielne zakładanie kultur kalusowych wybranych gatunków roślin
T-L-5Wykorzystanie różnych metod izolacji DNA
T-L-6Poznanie technik opartych o reakcję PCR, samodzielne przeprowadzenie reakcji ISSR-PCR i rozdziału produktów reakcji
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kontrola na bieżąco przygotowania studentów do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie wykazuje odpowiedzialności i nie posiada świadomości w podejmowanych decyzjach podczas prowadzenia badań laboratoryjnych
3,0student wykazuje umiarkowaną odpowiedzialność, ale nie posiada świadomości w podejmowanych decyzjach podczas prowadzenia badań laboratoryjnych
3,5student wykazuje dostateczną odpowiedzialnoś i ma umiarkowaną świadomość w podejmowaniu decyzji podczas prowadzenia badań laboratoryjnych
4,0student wykazuje dobrą odpowiedzialność i ma dostateczną świadomość w podejmowaniu decyzji podczas prowadzenia badań laboratoryjnych
4,5student wykazuje się dobrą odpowiedzialnością i ma dobrą świadomość w podejmowaniu decyzji podczas prowadzenia badań laboratoryjnych
5,0student wykazuje się bardzo dobrą odpowiedzialnością i ma bardzo dobrą świadomość w podejmowaniu decyzji podczas prowadzenia badań laboratoryjnych