Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska

Sylabus przedmiotu Taksonomia molekularna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Taksonomia molekularna
Specjalność Biotechnologia w produkcji roślinnej
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiedza ogólna z biologii
W-2wiedza z zakresu genetyki i biologii molekularnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie klasycznych i molekularnych metod klasyfikowania organizmów zywych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody systematyzowania organizmów żywych.2
T-A-2Programy komputerowe wykorzystywane w systematyce.3
T-A-3Taksonomiczne bazy danych. Metody diagnostyki molekularnej w taksonomii.3
T-A-4Taksonomia molekularna wybranych gatunków roślin i zwierząt.4
T-A-5Diagnostyka molekularna patogenów.2
T-A-6sprawdzian zaliczeniowy1
15
wykłady
T-W-1Taksonomia linneuszowska.2
T-W-2Metody fenetyczne (taksonomia numeryczna)1
T-W-3Metody filogenetyczne (kladystyka, systematyka molekularna).2
T-W-4Bioróżnorodność i banki genów.2
T-W-5Taksonomiczne bazy danych.2
T-W-6Metody diagnostyki molekularnej w taksonomii.2
T-W-7Taksonomia molekularna roślin i zwierząt.2
T-W-8Diagnostyka molekularna patogenów.1
T-W-9sprawdzian zaliczeniowy1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczesnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2praca własna - przyswojenie materiału z ćwiczeń14
A-A-3sprawdzian pisemny1
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2praca własna - opanowanie materiału z wykładów14
A-W-3sprawdzian pisemny1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia z wykorzystaniem wyników analiz molekularnych, baz danych i programów komputerowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian opanowania wiedzy z treści wykładów
S-2Ocena formująca: ocena opanowania umiejętności korzystania z wyników analiz molekularnych i programów komputerowych do ustalania zależności fenetycznych
S-3Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian opanowania wiedzy z treści z ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-O1.1_W01
student charakteryzuje metody analiz molekularnych stosowanych w taksonomii
BTinz_2A_W01, BTinz_2A_W06, BTinz_2A_W07C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-2, T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-O1.1_U01
student wykorzystuje dane o strukturze molekularnej oraz programy do klasteryzacji w celu uporządkowania badanych jednostek taksonomicznych
BTinz_2A_U06C-1T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-1M-1, M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-O1.1_K01
student prezentuje aktywną postawę nakierowaną na pogłębianie wiedzy
BTinz_2A_K07C-1T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-O1.1_W01
student charakteryzuje metody analiz molekularnych stosowanych w taksonomii
2,0student nie charakteryzuje żadnej z metod analiz molekularnych stosowanych w taksonomii
3,0student wymienia metody analiz molekularnych stosowanych w taksonomii
3,5student wymienia i krótko charakteryzuje metody analiz molekularnych stosowanych w taksonomii
4,0student charakteryzuje metody analiz molekularnych stosowanych w taksonomii
4,5student obszernie charakteryzuje metody analiz molekularnych stosowanych w taksonomii
5,0student bardzo obszernie charakteryzuje metody analiz molekularnych stosowanych w taksonomii

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-O1.1_U01
student wykorzystuje dane o strukturze molekularnej oraz programy do klasteryzacji w celu uporządkowania badanych jednostek taksonomicznych
2,0student nie dokonuje porządkowania badanych jednostek taksonomicznych
3,0student wykorzystuje dane o strukturze molekularnej oraz programy do klasteryzacji w celu uporządkowania badanych jednostek taksonomicznych w stopniu dostatecznym
3,5student wykorzystuje dane o strukturze molekularnej oraz programy do klasteryzacji w celu uporządkowania badanych jednostek taksonomicznych w stopniu ponaddostatecznym
4,0student wykorzystuje dane o strukturze molekularnej oraz programy do klasteryzacji w celu uporządkowania badanych jednostek taksonomicznych w stopniu dobrym
4,5student sprawniedokonuje porządkowania badanych jednostek taksonomicznych z wykorzystaniem danych o strukturze molekularnej oraz programów do klasteryzacji
5,0student bardzo sprawniedokonuje porządkowania badanych jednostek taksonomicznych z wykorzystaniem danych o strukturze molekularnej oraz programów do klasteryzacji

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-O1.1_K01
student prezentuje aktywną postawę nakierowaną na pogłębianie wiedzy
2,0ocena 2,0 z wiedzy i umiejętności sugerująca brak aktywnej postawy w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu
3,0ocena 3,0 z wiedzy i umiejętności sugerująca niezbyt aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu
3,5ocena 3,5 z wiedzy i umiejętności sugerująca aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu w stopniu dostatecznym
4,0ocena 4,0 z wiedzy i umiejętności sugerująca aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu
4,5ocena 4,5 z wiedzy i umiejętności sugerująca aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu w stopniu dobrym
5,0ocena 5,0 z wiedzy i umiejętności sugerująca bardzo aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu

Literatura podstawowa

  1. Avise J. A., Markery molekularne, historia naturalna i ewolucja., Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2009
  2. Krzanowska H., Zarys mechanizmów ewolucji, PWN Wydawnictwo Naukowe, 2002
  3. Stace C.A., Taksonomia roślin i biosystematyka, PWN Wydawnictwo Naukowe, 1993

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody systematyzowania organizmów żywych.2
T-A-2Programy komputerowe wykorzystywane w systematyce.3
T-A-3Taksonomiczne bazy danych. Metody diagnostyki molekularnej w taksonomii.3
T-A-4Taksonomia molekularna wybranych gatunków roślin i zwierząt.4
T-A-5Diagnostyka molekularna patogenów.2
T-A-6sprawdzian zaliczeniowy1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Taksonomia linneuszowska.2
T-W-2Metody fenetyczne (taksonomia numeryczna)1
T-W-3Metody filogenetyczne (kladystyka, systematyka molekularna).2
T-W-4Bioróżnorodność i banki genów.2
T-W-5Taksonomiczne bazy danych.2
T-W-6Metody diagnostyki molekularnej w taksonomii.2
T-W-7Taksonomia molekularna roślin i zwierząt.2
T-W-8Diagnostyka molekularna patogenów.1
T-W-9sprawdzian zaliczeniowy1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczesnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2praca własna - przyswojenie materiału z ćwiczeń14
A-A-3sprawdzian pisemny1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2praca własna - opanowanie materiału z wykładów14
A-W-3sprawdzian pisemny1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-O1.1_W01student charakteryzuje metody analiz molekularnych stosowanych w taksonomii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
BTinz_2A_W06ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę z zakresu wykorzystania procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych w biotechnologii
BTinz_2A_W07wykazuje pogłębioną wiedzę na temat budowy, funkcji oraz analizy komputerowej genów i genomów, metod dziedziczenia, jak również wpływu czynników genetycznych na kształtowanie środowiska
Cel przedmiotuC-1poznanie klasycznych i molekularnych metod klasyfikowania organizmów zywych
Treści programoweT-W-3Metody filogenetyczne (kladystyka, systematyka molekularna).
T-W-4Bioróżnorodność i banki genów.
T-W-5Taksonomiczne bazy danych.
T-W-6Metody diagnostyki molekularnej w taksonomii.
T-W-8Diagnostyka molekularna patogenów.
T-W-7Taksonomia molekularna roślin i zwierząt.
T-W-2Metody fenetyczne (taksonomia numeryczna)
T-W-1Taksonomia linneuszowska.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia z wykorzystaniem wyników analiz molekularnych, baz danych i programów komputerowych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian opanowania wiedzy z treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie charakteryzuje żadnej z metod analiz molekularnych stosowanych w taksonomii
3,0student wymienia metody analiz molekularnych stosowanych w taksonomii
3,5student wymienia i krótko charakteryzuje metody analiz molekularnych stosowanych w taksonomii
4,0student charakteryzuje metody analiz molekularnych stosowanych w taksonomii
4,5student obszernie charakteryzuje metody analiz molekularnych stosowanych w taksonomii
5,0student bardzo obszernie charakteryzuje metody analiz molekularnych stosowanych w taksonomii
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-O1.1_U01student wykorzystuje dane o strukturze molekularnej oraz programy do klasteryzacji w celu uporządkowania badanych jednostek taksonomicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_U06dokonuje wszechstronnej analizy molekularnych podstaw ewolucji, a także czynników oddziałujących na funkcjonowanie genomu oraz transkryptomu; analizuje czynniki wpływające na zmienność organizmu
Cel przedmiotuC-1poznanie klasycznych i molekularnych metod klasyfikowania organizmów zywych
Treści programoweT-A-3Taksonomiczne bazy danych. Metody diagnostyki molekularnej w taksonomii.
T-A-4Taksonomia molekularna wybranych gatunków roślin i zwierząt.
T-A-5Diagnostyka molekularna patogenów.
T-A-2Programy komputerowe wykorzystywane w systematyce.
T-A-1Metody systematyzowania organizmów żywych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia z wykorzystaniem wyników analiz molekularnych, baz danych i programów komputerowych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena opanowania umiejętności korzystania z wyników analiz molekularnych i programów komputerowych do ustalania zależności fenetycznych
S-3Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian opanowania wiedzy z treści z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie dokonuje porządkowania badanych jednostek taksonomicznych
3,0student wykorzystuje dane o strukturze molekularnej oraz programy do klasteryzacji w celu uporządkowania badanych jednostek taksonomicznych w stopniu dostatecznym
3,5student wykorzystuje dane o strukturze molekularnej oraz programy do klasteryzacji w celu uporządkowania badanych jednostek taksonomicznych w stopniu ponaddostatecznym
4,0student wykorzystuje dane o strukturze molekularnej oraz programy do klasteryzacji w celu uporządkowania badanych jednostek taksonomicznych w stopniu dobrym
4,5student sprawniedokonuje porządkowania badanych jednostek taksonomicznych z wykorzystaniem danych o strukturze molekularnej oraz programów do klasteryzacji
5,0student bardzo sprawniedokonuje porządkowania badanych jednostek taksonomicznych z wykorzystaniem danych o strukturze molekularnej oraz programów do klasteryzacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-O1.1_K01student prezentuje aktywną postawę nakierowaną na pogłębianie wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_K07rozumie celowość pobudzania indywidualnej aktywności poznawczej oraz podnoszenia kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność w zdobywaniu informacji naukowych z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1poznanie klasycznych i molekularnych metod klasyfikowania organizmów zywych
Treści programoweT-W-5Taksonomiczne bazy danych.
T-W-6Metody diagnostyki molekularnej w taksonomii.
T-W-8Diagnostyka molekularna patogenów.
T-W-7Taksonomia molekularna roślin i zwierząt.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia z wykorzystaniem wyników analiz molekularnych, baz danych i programów komputerowych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena opanowania umiejętności korzystania z wyników analiz molekularnych i programów komputerowych do ustalania zależności fenetycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0ocena 2,0 z wiedzy i umiejętności sugerująca brak aktywnej postawy w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu
3,0ocena 3,0 z wiedzy i umiejętności sugerująca niezbyt aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu
3,5ocena 3,5 z wiedzy i umiejętności sugerująca aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu w stopniu dostatecznym
4,0ocena 4,0 z wiedzy i umiejętności sugerująca aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu
4,5ocena 4,5 z wiedzy i umiejętności sugerująca aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu w stopniu dobrym
5,0ocena 5,0 z wiedzy i umiejętności sugerująca bardzo aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu