Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
Sylabus przedmiotu Składniki żywności modyfikujące system endokrynny organizmu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Składniki żywności modyfikujące system endokrynny organizmu | ||
Specjalność | Bioinżynieria produkcji żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Ożgo <Malgorzata.Ozgo@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu fizjologii zwierząt. |
W-2 | Podstawowa wiedza z biologii komórki. |
W-3 | Podstawowa wiedza z zakresu endokrynologii ssaków. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest poznanie wpływu podaży pokarmu na zmiany hormonalne zachodzące w organizmie. |
C-2 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze skutkami występowania zaburzeń metabolizmu tkanki tłuszczowej na zmiany hormonalne oraz związaną z tym patofizjologią wybranych schorzeń. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Energetyczna i metaboliczna konieczność przyjmowania pokarmu. Neurohormonalna regulacja czynności układu pokarmowego tj. trawienia i wchłaniania. Sygnały hormonalne związane z pobieraniem pokarmu. Rola cholecystokininy, peptydu YY, oksyntomoduliny, glukagonopodobnego peptydu 1, polipeptydu trzustkowego w powstawaniu uczucia sytości po spożyciu pokarmu. Wpływ regulacyjny leptyny na pobieranie pokarmu. Przyczyny i skutki występowania leptynooporności. | 4 |
T-A-2 | Mechanizmy regulacyjne odgrywające kluczową rolę w zależnym od leptyny utrzymywaniu masy ciala i homeostazy energetycznej organizmu. Insulina i jej wpływ na uwalnianie leptyny. Zaburzenia syntezy leptyny. Wpływ leptyny na aktywność hormonów tarczycy, kortyzolu oraz hormonów płciowych. Rola leptyny w regulacji hematopoezy, angiogenezie oraz w reakcjach zapalnych. | 2 |
T-A-3 | Funkcja endokrynna adipocytów w nadwadze lub niedożywieniu. Róznice w aktywności metabolicznej pomiędzy podskórną a trzewną tkanką tłuszczową. Zespół metaboliczny - patogeneza i powiklania. | 2 |
T-A-4 | Tkanka tłuszczowa a metabolizm hormonów steroidowych. Rodzaje enzymów biorących udział w syntezie i metabolizmie hormonów steroidowych a ulegajace ekspresji w tkance tłuszczowej. | 2 |
T-A-5 | Mechanizmy patogenetyczne łączące otyłość z opornością na insulinę. Stres oksydacyjny a insulinooporność. Rola jądrowych receptorów aktywowanych proliferatorami peroksysomów (PPAR) w patogenezie insulinooporności. | 2 |
T-A-6 | Zależności pomiędzy funkcją tarczycy a aktywnością metaboliczną tkanki tłuszczowej. | 2 |
T-A-7 | Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Neurohormonalna regulacja przyjmowiania pokarmu. Rola podwzgórza w pobieraniu pokarmu oraz utrzymaniu bilansu energetycznego organizmu. Rola neuromediatorów podwzgórza tj. serotoniny, katechoamin, substancji opiatowych, peptydu YY w regulacji bilansu energetycznego przez wpływ na powstawanie uczucia głodu i sytości oraz na zachowania żywieniowe. Przyczyny oraz objawy zaburzenia czynności ośrodka głodu oraz sytości. Długo- oraz krótkoterminowa regulacja przyjmowania pokarmu. Zaburzenia czynności motorycznej żolądka a otyłość. | 4 |
T-W-2 | Synteza, regulacja wydzielania, mechanizm działania i rola fizjologiczna leptyny. Ścieżki sygnalowe leptyny. Leptyna jako jeden z najważniejszych czynników regulujacych przemiany lipidów i węglowodanów w różnych tkankach obwodowych. Wpływ leptyny na lipolizę oraz lipogenezę. Rola leptyny w regulacji utleniania kwasów tłuszczowych. Wpływ dzialania leptyny na tolerancję glukozy oraz wrażliwość tkanek na insulinę. | 2 |
T-W-3 | Tkanka tłuszczowa jako narząd wydzielania wewnętrznego. Autokrynne, parakrynne oraz endokrynne działanie biologicznie aktywnych białek tkanki tłuszczowej. Biologicznie aktywne białka produkowane przez adipocyty: cytokiny i białka związane z cytokinami (czynnik martwicy nowotworów alfa, interleukina 6), białka związane z układem krzepnięcia (inhibitor aktywatora plazminogenu 1, czynnik tkankowy), składowe dopełniacza i białka związane z układem dopełniacza (adipsyna, adiponektyna, białko stymulujące acylację), białka związane z metabolizmem i transportem lipidów (lipaza lipoproteinowa, białko transportujące estry cholesterolu, apolipoproteina E), białko układu renina–angiotensyna (angiotensynogen), inne białka (rezystyna, apelina, wisfatyna). | 2 |
T-W-4 | Tkanka tłuszczowa a metabolizm hormonów steroidowych. Rodzaje enzymów biorących udział w syntezie i metabolizmie hormonów steroidowych a ulegajace ekspresji w tkance tłuszczowej. | 2 |
T-W-5 | Nadmiar tkanki tłuszczowej a insulinooporność. Mechanizmy patogenetyczne łączące otyłość z opornością na insulinę. Stres oksydacyjny a insulinooporność. Rola jądrowych receptorów aktywowanych proliferatorami peroksysomów (PPAR) w patogenezie insulinooporności. | 2 |
T-W-6 | Zależność pomiędzy czynnością dokrewną tkanki tłuszczowej a funkcją hormonalną tarczycy. | 2 |
T-W-7 | Zaliczenie wykładów w formie pisemnej. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Aktywny udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych. | 15 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych. | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat i dyskusja podczas zajęć. | 10 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 10 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów. | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 15 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne. |
M-2 | Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć audytoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-O4.1_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie określić zmiany metaboliczne i hormonalne zachodzące pod wpływem diety o roznej zawartości podstawowych skladników odżywczych. | BTinz_2A_W01, BTinz_2A_W13 | — | — | C-1 | T-A-1, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-4 |
BT_2A_BPŻ-S-O4.1_W02 Student jest w stanie wymienić i opisać czynniki genetyczne/metaboliczne i środowiskowe mające wpływ na zaburzenia homeostazy energetycznej organizmu. | BTinz_2A_W01, BTinz_2A_W13 | — | — | C-2 | T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-4, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-4 |
BT_2A_BPŻ-S-O4.1_W03 Student potrafi opisać krótką i długą oś regulacji przyjmownia pokarmu oraz wymienić hormony biorące w niej udział. | BTinz_2A_W01, BTinz_2A_W13 | — | — | C-1 | T-A-1, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-O4.1_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować konsekwencje niedoborów i nadmiaru poszczególnych składników pokarmowych w diecie na zaminy hormonalno-metaboliczne organizmu. | BTinz_2A_U04 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-5, T-A-4, T-W-3, T-W-1, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-O4.1_K01 Student ma świadomość wpływu podawanej diety na zmiany metaboliczne i hormonalne organizmu zarówno czlowieka jak i zwierząt. | BTinz_2A_K01 | — | — | C-1 | T-A-1, T-W-1 | M-2, M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-O4.1_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie określić zmiany metaboliczne i hormonalne zachodzące pod wpływem diety o roznej zawartości podstawowych skladników odżywczych. | 2,0 | - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych |
3,0 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BT_2A_BPŻ-S-O4.1_W02 Student jest w stanie wymienić i opisać czynniki genetyczne/metaboliczne i środowiskowe mające wpływ na zaburzenia homeostazy energetycznej organizmu. | 2,0 | |
3,0 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BT_2A_BPŻ-S-O4.1_W03 Student potrafi opisać krótką i długą oś regulacji przyjmownia pokarmu oraz wymienić hormony biorące w niej udział. | 2,0 | |
3,0 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-O4.1_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować konsekwencje niedoborów i nadmiaru poszczególnych składników pokarmowych w diecie na zaminy hormonalno-metaboliczne organizmu. | 2,0 | |
3,0 | Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-O4.1_K01 Student ma świadomość wpływu podawanej diety na zmiany metaboliczne i hormonalne organizmu zarówno czlowieka jak i zwierząt. | 2,0 | |
3,0 | Wykazuje aktywną postawę i postępuje zgodnie z zasadami etyki zawodu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ślebodziński A., Zarys endokrynologii zwierząt użytkowych., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1979
- Traczyk W.Z., Trzebski A., Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej., Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2001
- Konturek S., Fizjologia człowieka - Układ trawienny i wydzielanie wewnętrzne., Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2000
- L. Roach, Metabolizm i żywienie., Elsevier Urban & Partner, 2012