Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S3)
Sylabus przedmiotu Ekologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | studia trzeciego stopnia | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowe informacje dotyczące ekologii, ochrony przyrody |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie doktorantów z aktualną sytuacją środowiska naturalnego, założeniami ekorozwoju, problemami ekologicznymi globalnymi i lokalnymi |
C-2 | nabycie umiejętności pracy własnej z tekstem, zauważania problemów ekologicznych i tworzenia nowych rozwiązań |
C-3 | doskonalenie umiejętności konstruowania własnej wypowiedzi ustnej i pisemnej opartej o trafne argumenty; doskonalenie umiejętności pracy w zespole |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Życie biosfery. Biogeneza i historia | 2 |
T-K-2 | Dylematy ekologiczne końca XX wieku (zatrucie środowiska przyrodniczego, zagrożenie życia ludzkiego, zanieczyszczenia atmosfery, wód, gleb, gospodarka odpadami, światopogląd ekologiczny) | 2 |
T-K-3 | Ochrona środowiska naturalnego (nauki społeczne kościoła katolickiego, konferencja "Środowisko i Rozwój" Rio de Janeiro 1992) | 2 |
T-K-4 | Założenia ery ekologicznej (określenie dzietności, poziomu zaspokajania potrzeb materialnych, ochrona głównych ekosystemów Ziemi, zarządzanie zasobami przyrody, koncepcja otwartego systemu ekologicznego, polityka ekologiczna, proekologiczne struktury organizacyjne) | 2 |
T-K-5 | Przyrodnicza róznorodność Europy (ochrona dziedzictwa przyrodniczego, różnorodność biologiczna, krajobrazowa, paneuropejska strategia róznorodności biologicznej i krajobrazowej) | 2 |
T-K-6 | Ekorozwój (etapy realizacji ekorozwoju, prognozowanie zmian w środowisku, założenia, wskaźniki ekorozwoju, prawa i zasady ekorozwoju) | 2 |
T-K-7 | Problemy globalne i europejskie (sytuacja środowiska przyrodniczego w ujęciu globalnym, ekorozwój w świetle wymagań UE, program NATURA 2000, szanse realizacji zrównoważonego rozwoju, problemy urbanizacyjne) | 2 |
T-K-8 | Polska strategia ekorozwoju (proekologiczne działania gospodarcze, polityka ekologiczna państwa, strategia dla Polski) | 2 |
T-K-9 | Regionalne programy ekorozwoju | 4 |
T-K-10 | Wyzwania XXI wieku (wizja katastrofy, zrównowazonego rozwoju, państwo ekologiczne, nowe koncepcje ochorny przyrody, ekokapitalizm) | 2 |
T-K-11 | Środowiskowe zagrożenia zdrowia (rodzaje zagrożeń, specyfika środowiskowych zagrożeń zdrowia) | 2 |
T-K-12 | Sytuacja demograficzna na świecie i jej wpływ na stan środowiska naturalnego | 2 |
T-K-13 | Naturalny brak bezpieczeństwa (gorące miejsca na Ziemi, wielkie wymierania, katakilizmy kosmiczne, zagrożenia meteorologiczne, tsunami i inne) | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-K-2 | przygotowanie się do zajęć | 45 |
A-K-3 | studiowanie piśmiennictwa | 38 |
A-K-4 | przygotowanie się do egzaminu | 35 |
A-K-5 | egzamin pisemny | 2 |
150 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | projekt |
M-3 | dyskusja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: obserwacja pracy indywidualnej studenta oraz jego pracy w zespole |
S-2 | Ocena formująca: odpowiedź ustna |
S-3 | Ocena formująca: sprawdzian pisemny |
S-4 | Ocena formująca: sprawozdanie |
S-5 | Ocena podsumowująca: średnia ocen ze sprawdzianów pisemnych, sprawozdań oraz odpowiedzi ustnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BCH_3-_3a.3_W01 doktorant zna aktualny stan środowiska naturalnego, problemy ekologiczne globalne i lokalne oraz sposoby ich rozwiązywania; zna założenia ery ekologicznej oraz regionalne programy ekorozwoju | BCH_3-_W01 | — | C-2, C-1 | T-K-2, T-K-4, T-K-6, T-K-3, T-K-11, T-K-5, T-K-9, T-K-7, T-K-1, T-K-10, T-K-12, T-K-13, T-K-8 | M-3, M-1, M-2 | S-4, S-3, S-2, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BCH_3-_3a.3_U01 doktorant analizuje problemy ekologiczne i proponuje ich praktyczne rozwiązania; dobiera właściwe metody oceny stanu środowiska | BCH_3-_U02 | — | C-3, C-2, C-1 | T-K-9, T-K-8, T-K-11, T-K-2, T-K-4, T-K-6 | M-2, M-3 | S-3, S-5, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BCH_3-_3a.3_K01 doktorant wykazuje postawę proekologiczną, rozumie konieczność działania na rzecz ochorny środowiska naturalnego | BCH_3-_K02 | — | C-1, C-3, C-2 | T-K-1, T-K-7, T-K-2, T-K-3, T-K-13, T-K-6, T-K-10, T-K-11, T-K-4, T-K-8, T-K-9, T-K-5, T-K-12 | M-2, M-3, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BCH_3-_3a.3_W01 doktorant zna aktualny stan środowiska naturalnego, problemy ekologiczne globalne i lokalne oraz sposoby ich rozwiązywania; zna założenia ery ekologicznej oraz regionalne programy ekorozwoju | 2,0 | |
3,0 | doktorant w stopniu dostatecznym zna aktualny stan środowiska naturalnego, problemy ekologiczne globalne i lokalne oraz sposoby ich rozwiązywania; zna w niewielkim stopniu założeia ekorozwoju | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BCH_3-_3a.3_U01 doktorant analizuje problemy ekologiczne i proponuje ich praktyczne rozwiązania; dobiera właściwe metody oceny stanu środowiska | 2,0 | |
3,0 | doktorant w niewielkim stopniu potrafi analizować problemy ekologiczne i proponować ich praktyczne rozwiązania, w stopniu dostatecznym dobiera właściwe metody oceny stanu środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BCH_3-_3a.3_K01 doktorant wykazuje postawę proekologiczną, rozumie konieczność działania na rzecz ochorny środowiska naturalnego | 2,0 | |
3,0 | doktorant w niewielkim stopniu wykazuje postawę proekologiczną oraz rozumie konieczność działania na rzecz ochorny środowiska naturalnego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kozłowski S., Ekorozwój. Wyzwania XXi wieku, PWN, Warszawa, 2002
- Siemiński M., Środowiskowe zagrożenia zdrowia. Inne wyzwania, PWN, Warszawa, 2007
- Weiner J., Życie i ewolucja biosfery, PWN, Warszawa, 1999
- Umiński T., Ekologia. Środowisko. Przyroda, WSiP, Warszawa, 1995
- Pyłka-Gutowska E., Ekologia z ochroną środowiska, Wydawnictwo Oświata, Warszawa, 1999