Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich
Sylabus przedmiotu Położnictwo zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Położnictwo zwierząt | ||
Specjalność | Hodowla zwierząt gospodarskich | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>, Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości z zakresu rozrodu zwierząt. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z gatunkowo specyficznym przebiegiem porodu u zwierząt gospodarskich i towarzyszących. |
C-2 | Zapoznanie z podstawowymi zasadami pomocy położniczej u zwierząt w stanach fizjologicznego i patologcznego porodu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Poród ciężki – postępowanie kliniczne (szybka interwencja, wywiad, badanie). Dane ogólne. Wyliczanie terminu porodu. | 3 |
T-L-2 | Badanie położnicze (poskromnienie zwierzęcia, badanie przez pochwę). Badania analityczne w ocenie przebiegu ciąży i okresu okołoporodowego. | 3 |
T-L-3 | Poporodowa opieka nad matką i noworodkiem. Określanie wieku i dojrzałości płodu na podstawie pomiarów morfometrycznych. | 3 |
T-L-4 | Poród ciężki u krowy, klaczy, owcy, kozy i lochy. Analiza różnych przypadków. | 3 |
T-L-5 | Poród ciężki u suk i kotek. Analiza różnych przypadków. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Poród u krowy i klaczy. Zwiastuny objawowe i etapy porodu. Ingerencja w poród fizjologiczny. | 3 |
T-W-2 | Poród u owiec, kóz i loch. Zwiastuny objawowe i etapy porodu. Ingerencja w poród fizjologiczny. | 3 |
T-W-3 | Poród u suki i kotki. Zwiastuny objawowe i etapy porodu. Ingerencja w poród fizjologiczny. | 3 |
T-W-4 | Patologia ciąży. Wielokrotne zapłodnienie. Zapłodnienie dodatkowe. Krycie międzygatunkowe. Ciąża pozamaciczna. | 2 |
T-W-5 | Pęknięcie pochwy i macicy. Przepuklina ciężarnej macicy (rodzaje przepuklin). Wypadnięcie pochwy. Toksemia ciążowa. Przedłużająca się ciąża. | 2 |
T-W-6 | Cesarskie cięcie. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Teoretyczne przygotowanie do ćwczeń. | 5 |
A-L-3 | Udział w konsultacjach. | 2 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń. | 7 |
A-L-5 | Pisemne zaliczenie | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Studiowanie fachowej literatury. | 3 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach. | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 9 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena pracy podczas ćwiczeń. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych wykładów. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych ćwiczeń. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_HZG-O7.2_W01 Student zna przebieg porodu i zasady opieki położniczej nad matką i noworodkiem. | ZO_2A_W09, ZO_2A_W11 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-6 | M-1 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_HZG-O7.2_U01 Student potrafi właściwie interpretować objawy zbliżającego się porodu i prawidłowo zareagować w przypadku ewentualnych zaburzeń w jego przebiegu. | ZO_2A_U08, ZO_2A_U01 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_HZG-O7.2_K01 Student potrafi ocenić zagrożenia zdrowia dla matki i noworodka w okresie okołoporodowym. | ZO_2A_K09, ZO_2A_K08 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-6 | M-1 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_HZG-O7.2_W01 Student zna przebieg porodu i zasady opieki położniczej nad matką i noworodkiem. | 2,0 | |
3,0 | Student opisuje podstawowe etapy przebiegu porodu i w minimalnym stopniu przedstawia zasady opieki położniczej nad matką i noworodkiem. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_HZG-O7.2_U01 Student potrafi właściwie interpretować objawy zbliżającego się porodu i prawidłowo zareagować w przypadku ewentualnych zaburzeń w jego przebiegu. | 2,0 | |
3,0 | Student we właściwy sopsób potrafi interpretować i oceniać tylko niektóre objawy zbliżającego się porodu. Charakteryzuje się dużą niepewnością przy podejmowaniu decyzji w przypadku ewentualnych zaburzeń w przebiegu porodu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_HZG-O7.2_K01 Student potrafi ocenić zagrożenia zdrowia dla matki i noworodka w okresie okołoporodowym. | 2,0 | |
3,0 | Student ma minimalną świadomość dotyczącą potencjalnych zagrożeń dla zdrowia matki i noworodka w okresie okołoporodowym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jackson P.G.G red. Niżański W., Położnictwo weterynaryjne, Elsevier Urban&Partner, Wrocław, 2010, 1 wyd. polskie
- Baier W., F. Schaetz F., POŁOŻNICTWO WETERYNARYJNE, PWRiL, Warszawa, 1976
Literatura dodatkowa
- Krzymowski T. (red.), Biologia rozrodu zwierząt T. 1.: Fizjologiczna regulacja procesów rozrodczych samicy, WUWM, Olsztyn, 2007