Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich
Sylabus przedmiotu Akwarystyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Akwarystyka | ||
Specjalność | Ekolologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Czerniawska-Piątkowska <Ewa.Czerniawska-Piatkowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu biologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z szeroko pojętą tematyką amatorskiej hodowli akwariowej. Student będzie posiadał wiedzę pozwalającą na utrzymanie własnej hodowli akwariowej a także zdobędzie mocne podstawy do dalszego rozwoju wiedzy w kierunkach przez siebie preferowanych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rodzaje, budowa, elementy wystroju i estetyka zbiorników wodnych. Metody testowania jakości wody i jej uzdatnianie. | 4 |
T-A-2 | Przegląd wybranych gatunków ryb akwariowych, dobór i zagęszczenie obsady, interakcje międzygatunkowe. Główne jednostki chorobowe i ich leczenie. Organizmy niepożądane i szkodliwe. | 4 |
T-A-3 | Praktyczne urządzenie akwarium. | 5 |
T-A-4 | Pielęgnacja akwarium. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zarys historii akwarystyki, amatorska hodowla ryb akwariowych w Polsce i na świecie. | 2 |
T-W-2 | Organizacje hodowców, walory poznawcze, hobbistyczne i estetyczne. Zagadnienia prawne i etyczne: ochrona gatunków. | 3 |
T-W-3 | Ryby: anatomia i morfologia, zarys biologii, systematyka i przegląd gatunków, wymagania środowiskowe, żywienie. Rozmnażanie ryb. Rodzaje hodowli: kryteria użytkowe, biotopowe. | 4 |
T-W-4 | Przegląd najpopularniejszych roślin akwariowych. | 2 |
T-W-5 | Podstawy hydrobiologii. Przegląd oceanów na świecie cz. I. Akwarium morskie. Morze Corteza jako naturalne akwarium oceanów. Przegląd oceanów na świecie cz. II. Biotopy morskie. Rafy koralowe - Ocean Indyjski. | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie projektów na wskazane tematy. | 8 |
A-A-3 | Przygotowanie się do kolokwiów. | 4 |
A-A-4 | Konsultacje | 2 |
A-A-5 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów. | 7 |
A-W-3 | Przygotowanie się do kolokwium i zaliczenia wykładów. | 3 |
A-W-4 | Czytanie wskazanej literatury. | 3 |
A-W-5 | Konsultacje | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Prezentacja multimedialna |
M-4 | Film dydaktyczny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Test pisemny |
S-2 | Ocena formująca: Prezentacja |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa przedmiotu na podstawie prezentacji i testu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O5.6_W01 Zna podstawowe gatunki ryb akwariowych. Zna zagadnienia prawne i etyczne dotyczące ochrony gatunków ryb akwariowych. Posiada wiedze z zakresu anatomii i morfologii ryb. Posiada podstawową wiedzę z zakresu hydrobiologii. | ZO_2A_W05, ZO_2A_W09 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O5.6_U01 Umie identyfikować podstawowe gatunki ryb akwariowych. Rozróżnia rodzaje akwariów. Potrafi dobrać odpowiednie gatunki ryb akwariowych, planować obsadę i ich zagęszczenie. Potrafi rozpoznać podstawowe jednostki chorobowe ryb akwariowych. | ZO_2A_U11 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O5.6_K01 Sudent potrafi samodzielnie założyć akwarium, dobrać odpowiednie gatunki roślin i ryb. | ZO_2A_K05, ZO_2A_K02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O5.6_W01 Zna podstawowe gatunki ryb akwariowych. Zna zagadnienia prawne i etyczne dotyczące ochrony gatunków ryb akwariowych. Posiada wiedze z zakresu anatomii i morfologii ryb. Posiada podstawową wiedzę z zakresu hydrobiologii. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy podstawowej z zakresu akwarystyki ogólnej. Nie potrafi podać przykładów pierwszych hodowli ryb akwariowych. Nie umie wymienić rodzajów akwariów w zależności od przeznaczenia. Nie zna podstawowej wiedzy z zakresu anatomii i morfologii ryb. |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu akwarystyki ogólnej. Umie wymienić rodzaje akwariów w zależności od przeznaczenia ale nie potrafi ich opisać. Posiada w stopniu dostatecznym wiedzę z zakresu anatomii i morfologii ryb. | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu akwarystyki ogólnej. Umie wymienić rodzaje akwariów w zależności od przeznaczenia ale nie potrafi ich opisać. Posiada w stopniu dostatecznym wiedzę z zakresu anatomii i morfologii ryb. Potrafi wymienić nieliczne gatunki ryb akwariowych, oraz podać przykłady doboru roślin. | |
4,0 | Student posiada dobre opanowanie wiedzy z zakresu akwarystyki ogólnej. Potrafi podać przykłady pierwszych hodowli ryb akwariowych, przytoczyć najważniejsze wydarzenia i daty. Umie wymienić rodzaje akwariów w zależności od przeznaczenia. W stopniu dobrym posiada wiedzę z zakresu anatomii i morfologii ryb. Potrafi wymienić i scharakteryzować wybrane gatunki ryb akwariowych pod względem ich doboru, zagęszczenia, obsady. Zna główne jednostki chorobowe ryb i w stopniu dobrym potrafi je scharakteryzować. | |
4,5 | Student posiada dobre opanowanie wiedzy z zakresu akwarystyki ogólnej. Potrafi podać przykłady pierwszych hodowli ryb akwariowych, przytoczyć najważniejsze wydarzenia i daty. Umie wymienić rodzaje akwariów w zależności od przeznaczenia. W stopniu dobrym posiada wiedzę z zakresu anatomii i morfologii ryb. Potrafi wymienić i scharakteryzować wybrane gatunki ryb akwariowych pod względem ich doboru, zagęszczenia, obsady. Zna główne jednostki chorobowe ryb i w stopniu dobrym potrafi je scharakteryzować. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu akwarystyki ogólnej. Potrafi podać przykłady pierwszych hodowli ryb akwariowych, przytoczyć najważniejsze wydarzenia i daty. Umie wymienić rodzaje akwariów w zależności od przeznaczenia. W stopniu bardzo dobrym posiada wiedzę z zakresu anatomii i morfologii ryb. Potrafi wymienić i scharakteryzować wybrane gatunki ryb akwariowych pod względem ich doboru, zagęszczenia, obsady. Zna główne jednostki chorobowe ryb i w stopniu bardzo dobrym potrafi je scharakteryzować. Zna czynniki warunkujące występowanie raf koralowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O5.6_U01 Umie identyfikować podstawowe gatunki ryb akwariowych. Rozróżnia rodzaje akwariów. Potrafi dobrać odpowiednie gatunki ryb akwariowych, planować obsadę i ich zagęszczenie. Potrafi rozpoznać podstawowe jednostki chorobowe ryb akwariowych. | 2,0 | Nie umie założyć akwarium oraz nie potrafi dobrać odpowiednich gatunków ryb i roślin pod względem ich zagęszczenia i obsady. |
3,0 | Potrafi rozróżnić rodzaje akwariów oraz zidentyfikować podstawowe gatunki ryb i roślin akwariowych. | |
3,5 | Potrafi rozróżnić rodzaje akwariów oraz zidentyfikować podstawowe gatunki ryb i roślin akwariowych. Potrafi założyć własne akwarium. | |
4,0 | Potrafi rozróżnić rodzaje akwariów oraz zidentyfikować w stopniu dobrym wybrane gatunki ryb i roślin akwariowych. Potrafi założyć własne akwarium. Rozpoznaje podstawowe jednostki chorobowe ryb. | |
4,5 | Potrafi rozróżnić rodzaje akwariów oraz zidentyfikować w stopniu dobrym wybrane gatunki ryb i roślin akwariowych. Potrafi założyć własne akwarium. Rozpoznaje wybrane jednostki chorobowe ryb oraz zna się na ich pielęgnacji. | |
5,0 | Potrafi bardzo dobrze rozróżnić rodzaje akwariów oraz bardzo dobrze zidentyfikować poszczególne gatunki ryb i roślin akwariowych. Potrafi założyć własne akwarium. Rozpoznaje bardzo dobrze wybrane jednostki chorobowe ryb oraz zna się na ich pielęgnacji. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O5.6_K01 Sudent potrafi samodzielnie założyć akwarium, dobrać odpowiednie gatunki roślin i ryb. | 2,0 | Brak świadomości konieczności kontaktu z literaturą światową. |
3,0 | Świadomość konieczności kontaktu z literaturą przynajmniej krajową. | |
3,5 | Świadomość konieczności kontaktu z literaturą światową w postaci podręczników. | |
4,0 | Świadomość konieczności kontaktu z wybranymi publikacjami literatury światowej. | |
4,5 | Świadomość konieczności kontaktu z najnowszą literaturą światową. | |
5,0 | Świadomość konieczności kontaktu z najnowszą i starszą literaturą światową. |
Literatura podstawowa
- Antychowicz J., Choroby ryb akwariowych., Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1990
- Axelrod H. R., Burgess W. E., Atlas słodkowodnych ryb akwariowych, Wyd. Muza S.A., 1992
- Frank S., Encyklopedia ryb akwariowych, Wyd. Delta, 1992
- Gromek M., Rośliny wodne i akwarystyczne., Wyd. Mako, 1995
- Kornobis S., Podwodny ogród. Dobór i uprawa roślin w akwarium., Wyd. Medix Plus, 1996