Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
Sylabus przedmiotu Diagnostyka genetyczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Diagnostyka genetyczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Czerniawska-Piątkowska <Ewa.Czerniawska-Piatkowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu biochemii dotyczące budowy i funkcji genów zwierząt i rodzajów mutacji oraz genów zaangażowanych w powstawanie wad rozwojowych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie materiału w zakresie molekularnych procesów, w tym genetycznych i epigenetycznych, związanych ze stanami patologicznymi, podłoża molekularnego wybranych chorób, procesów prowadzących do śmierci komórki, procesów różnicowania komórek, zasad dotyczących interpretacji wyników badań oraz możliwości wykorzystywania nowoczesnych metod biologii molekularnej w diagnostyce i terapii. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zasady pracy w laboratorium diagnostycznym; metody pobierania materiału biologicznego do badań. Izolacja DNA wybranych gatunków ssaków i ptaków. Interpretacja uzyskanych wyników. | 2 |
T-L-2 | Zastosowanie testu serologicznego (ELISA) i genetycznego (PCR) w diagnozowaniu zakażeń wirusem enzootycznej białaczki bydła. Porównanie dwóch metod w kontekście czułości testów i uzyskiwanych wyników. | 2 |
T-L-3 | Diagnostyka molekularna chorób genetycznych zwierząt na przykładzie genów: FUT1, RYR1 – Sus scrofa, BLAD. | 2 |
T-L-4 | Molekularna charakterystyka genu PRNP u owiec. Polimorfizm kodonów 136, 154 i 1 RNP– genetyczna podatność na gąbczaste encefalopatie. | 2 |
T-L-5 | Molekularna charakterystyka genu PRNP u bydła. Polimorfizm oktapeptydowych powtórzeń PRNP oraz inercyjno-delecyjny u bydła. Polimorfizm kodonów 136, 154 i 171 PRNP u owiec – genetyczna podatność na gąbczaste encefalopatie. | 2 |
T-L-6 | Molekularna identyfikacja płci ssaków i ptaków. Zaburzenia płci. | 2 |
T-L-7 | Molekularna identyfikacja płci. Wykorzystanie metody PCR-multiplex w diagnostyce płci. Polimorfizm insercyjno-delecyjny na przykładzie genu amelogeniny (AMGL). | 2 |
T-L-8 | Molekularna diagnostyka i identyfikacja nosicielstwa chorób genetycznych u psów i kotów. | 2 |
T-L-9 | Badania genetyczne na kolor sierści, zmienność kolorów, długość włosa u psów, kotów i koni. | 2 |
T-L-10 | Techniki PCR w diagnostyce wirusowej i bakteryjnej drobiu. | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metodyczne podstawy diagnostyki genetycznej – poziom populacyjny, cytogenetyczny i molekularny. Standardowe sposoby postępowania diagnostycznego. | 2 |
T-W-2 | Diagnostyka genetyczna wad wrodzonych, ich podział, przyczyny molekularne. | 2 |
T-W-3 | Diagnostyka chorób genetycznych o podłożu autosomalnym recesywnym. | 2 |
T-W-4 | Diagnostyka chorób genetycznych o podłożu autosomalnym dominującym. | 2 |
T-W-5 | Diagnostyka genetyczna wad rozwojowych układu rozrodczego. | 2 |
T-W-6 | Diagnostyka chorób sprzężonych z płcią. | 2 |
T-W-7 | Choroby pionowe. | 2 |
T-W-8 | Modele zwierzęce dla przebiegu chorób genetycznych u ludzi. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 20 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych. | 3 |
A-L-3 | Przygotowanie się do zaliczeń zajęć laboratoryjnych. | 4 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
A-L-5 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury. | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów. | 6 |
A-W-4 | Konsultacje | 3 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie wykładów | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna. |
M-3 | Prezentacje multimedialne. |
M-4 | Praca w grupach laboratoryjnych. |
M-5 | Objaśnienie wykonania zadań na zajęciach. |
M-6 | Film. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena studenta na podstawie aktywności i przygotowania do zajęć. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena za wiedzę z zakresu wykładów i ćwiczeń. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_ZO-C8_W01 Student omawia podstawowe diagnostyczne techniki biologii molekularnej w zakresie badań DNA, RNA i białek; wymienia dziedziny medycyny, w których wykonywane są badania molekularne wraz z przykładami i zasadą wykonania badania; zna zasady funkcjonowania laboratorium diagnostyki genetycznej; zna ograniczenia poszczególnych technik i ryzyko otrzymania wyników fałszywie ujemnych i dodatnich; interpretuje przykładowe wyniki analiz molekularnych. Student definiuje pojęcie polimorfizmu genetycznego i charakteryzuje rodzaje polimorfizmów oraz ich związek z procesami chorobowymi. | ZO_2A_W01 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-8, T-W-5, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-9, T-L-7, T-L-10 | M-5, M-2, M-4, M-3, M-1, M-6 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_ZO-C8_U01 Student potrafi zaproponować odpowiednią technikę diagnostyczną adekwatną do analizowanego materiału i otrzymanych informacyjnych wyników; potrafi zinterpretować wynik ; zna zasady przygotowywania i przechowywania materiału biologicznego do poszczególnych analiz. Student po zakończeniu zajęć powinien: rozróżniać mutacje genetyczne od polimorfizmów oraz charakteryzować ich znaczenie w patogenezie procesów chorobowych; wyjaśniać związek pomiędzy różnymi rodzajami zaburzeń molekularnych a procesami patologicznymi i objawami na przykładach chorób omawianych w ramach zajęć. | ZO_2A_U01, ZO_2A_U03, ZO_2A_U06 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-8, T-W-5, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-9, T-L-7, T-L-10 | M-2, M-4, M-3, M-1, M-6 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_ZO-C8_K01 Student nabiera zdolności do samodzielnej pracy, interpretacji stosowanej metody oraz uzyskanych wyników, potrafi przejąć rolę lidera w grupie. | ZO_2A_K01, ZO_2A_K02 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-8, T-W-5, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-9, T-L-7, T-L-10 | M-2, M-4, M-3, M-1, M-6 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_ZO-C8_W01 Student omawia podstawowe diagnostyczne techniki biologii molekularnej w zakresie badań DNA, RNA i białek; wymienia dziedziny medycyny, w których wykonywane są badania molekularne wraz z przykładami i zasadą wykonania badania; zna zasady funkcjonowania laboratorium diagnostyki genetycznej; zna ograniczenia poszczególnych technik i ryzyko otrzymania wyników fałszywie ujemnych i dodatnich; interpretuje przykładowe wyniki analiz molekularnych. Student definiuje pojęcie polimorfizmu genetycznego i charakteryzuje rodzaje polimorfizmów oraz ich związek z procesami chorobowymi. | 2,0 | Student nie zna podstawowych diagnostycznych technik biologii molekularnej oraz nie ma wiedzy na temat możliwości wykorzystania tych technik i metod w różnych dziedzinach nauki i życia. |
3,0 | Student ma wiedzę z zakresu podstawowych diagnostycznych technik biologii molekularnej oraz zna możliwości wykorzystania tych technik i metod w różnych dziedzinach nauki i życia. | |
3,5 | Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie większość materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy i w pracy laboratoryjnej. | |
4,0 | Student opanował większość materiału programowego. Rozumie poprawnie całość zakresu materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje duże zainteresowanie w stosunku do wiedzy. Popełnia sporadyczne błędy w zakresie wyrażania wiedzy i w pracy laboratoryjnej. | |
4,5 | Student opanował cały materiał programowy. Rozumie wszystkie treści programowe. Wykazuje duże zainteresowanie w stosunku do wiedzy, nie popełnia błędów w zakresie wyrażania wiedzy. Prawidłowo wykonuje zlecone przez prowadzącego analizy w laboratorium. | |
5,0 | Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, rozumie wszystkie treści programowe, wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość w stosunku do wiedzy, nie popełnia błędów w zakresie wyrażania wiedzy. Bardzo dobrze wykonuje zlecone przez prowadzącego analizy. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_ZO-C8_U01 Student potrafi zaproponować odpowiednią technikę diagnostyczną adekwatną do analizowanego materiału i otrzymanych informacyjnych wyników; potrafi zinterpretować wynik ; zna zasady przygotowywania i przechowywania materiału biologicznego do poszczególnych analiz. Student po zakończeniu zajęć powinien: rozróżniać mutacje genetyczne od polimorfizmów oraz charakteryzować ich znaczenie w patogenezie procesów chorobowych; wyjaśniać związek pomiędzy różnymi rodzajami zaburzeń molekularnych a procesami patologicznymi i objawami na przykładach chorób omawianych w ramach zajęć. | 2,0 | Student nie potrafi poradzić zidentyfikować problemu i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową. |
3,0 | Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z po z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, operuje wiedzą kontekstową. | |
3,5 | Student potrafi zidentyfikować problem i poradzić sobie z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania. | |
4,0 | Student potrafi zidentyfikować i samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania własnego przedsięwzięcia. | |
5,0 | Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem przygotowania własnego przedsięwzięcia. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_ZO-C8_K01 Student nabiera zdolności do samodzielnej pracy, interpretacji stosowanej metody oraz uzyskanych wyników, potrafi przejąć rolę lidera w grupie. | 2,0 | Student nie wykonuje powierzonego zadania badawczego. |
3,0 | Student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo bez zaangażowania, z niewielką starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem niektórych środków ostrożności i stosując się do wybranych wskazówek nauczyciela. | |
3,5 | Student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z niewielką starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem większości środków ostrożności i stosując się do większości wskazówek nauczyciela. | |
4,0 | Student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z odpowiednią starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem środków ostrożności i stosując się do wskazówek nauczyciela. | |
4,5 | Student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z dużą starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem środków ostrożności i stosując się do wskazówek nauczyciela. | |
5,0 | Student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z dużą starannością, zaangażowaniem i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem wszelkich środków ostrożności i stosując się do wszystkich wskazówek nauczyciela. |
Literatura podstawowa
- Bal J., Biologia molekularna w medycynie., PWN, Warszawa., 2008
- Słomski R., Analiza DNA teoria i praktyka., UP Poznań., Poznań, 2011
- Węglański P., Genetyka molekularna., PWN., Warszawa., 2008
- Zwierzchowski L., Świtoński M., Genomika bydła i świń., UP Poznań., Poznań., 2009
Literatura dodatkowa
- Charon K.M, Świtoński M., Genetyka zwierząt., PWN, Warszawa, 2006