Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)

Sylabus przedmiotu Profilaktyka chorób środowiskowych i odzwierzęcych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Profilaktyka chorób środowiskowych i odzwierzęcych
Specjalność Hodowla zwierząt gospodarskich
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandra Balicka-Ramisz <Aleksandra.Balicka-Ramisz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 35 2,00,59zaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy biologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z czynnikami środowiska (fiz., che., biol.) wewnętrznego i zewnętrznego wpływającymi na stan zdrowia ludzi i zwierzat
C-2zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami ochrony przed wybranymi chorobami odzwierzęcymi i uwarunkowanymi czynnikami środowiska
C-3wykształcenie umiejętności opracowania programów profilaktycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Czynniki środowiskowe oddziałujące na zdrowie człowieka. Choroby wywoływane przez niekorzystne czynniki środowiskowe2
T-L-2Analiza warunków środowiska pracy a choroby zawodowe. Zapobieganie zaburzeniom stanu zdrowia związanym ze środowiskiem pracy.4
T-L-3Analiza czynników szkodliwych w powietrzu pomieszczeń mieszkalnych i budynków użyteczności publicznej – sposoby zapobieganie zdrowotnym skutkom ich oddziaływania2
T-L-4Analiza czynników sprzyjających wystąpieniu wybranych chorób odzwierzęcych. Opracowanie programów profilaktycznych4
T-L-5Analiza przyczyn zatruć substancjami stosowanymi w rolnictwie – rodzaje środków chemicznych, sposoby zapobiegania zatruciom2
T-L-6Organizmy patogenne o znaczeniu epidemiologicznym. Analiza źródeł patogenów, sposoby zapobiegania zarażeniom.1
15
wykłady
T-W-1Współzależność choroby od środowiska. Choroba a zdrowie. Pojęcie choroby. Szerzenie się choroby. Podział schorzeń. Zajście choroby i śmierć organizmu.2
T-W-2Źródła i drogi zakażenia oraz zarażenia zwierząt. Rezerwuary zarazków i form przetrwalnikowych pasożytów (droga pokarmowa, oddechowa, moczowo-płciowa, skóra). Metody rozpoznawania chorób u zwierząt (kliniczna, laboratoryjna, pobieranie materiału do badań).4
T-W-3Ważniejsze choroby pasożytnicze zwierząt i ludzi.6
T-W-4Ważniejsze choroby bakteryjne ludzi i zwierząt.4
T-W-5Zwierzęta wolno żyjące jako rezerwuar pasożytów.2
T-W-6Choroby zwalczane z urzędu. Wykaz Biura Epizootycznego (OI) w Paryżu. Ogólne omówienie najważniejszych chorób. Zasady zwalczania w Polsce. Obowiązujące zarządzenia.2
T-W-7Środowiskowe uwarunkowania chorób nowotworowych.5
T-W-8Zatrucia ludzi i zwierząt spowodowane zanieczyszczeniem środowiska2
T-W-9Zaburzenia zdrowotne wywoływane przez zanieczyszczenie środowiska (choroby układu oddechowego, astma i alergie, zaburzenia układu nerwowego krążenia, zaburzenia gospodarki hormonalnej).4
T-W-10Problemy zdrowotne mieszkańców obszarów wiejskich, aglomeracji miejskich i obszarów wysoko uprzemysłowionych.4
35

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2opracowanie wskazanych tematów5
A-L-3studiowanie wskazanej literatury4
A-L-4przygotowanie sie do zaliczenia3
A-L-5Konsultacje2
A-L-6Pisemne zaliczenie1
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach35
A-W-2studiowanie wskazanej literatury10
A-W-3przygotowanie się do kolokwium8
A-W-4Konsultacje5
A-W-5Pisemne zaliczenie2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2pogadanka, objaśnienie
M-3ćwiczenie projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: zaliczenie ustne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-C3_W01
zapoznanie studentów z czynnikami środowiska (fiz., che., biol.) wewnętrznego i zewnętrznego wpływającymi na stan zdrowia ludzi i zwierząt
ZO_2A_W05, ZO_2A_W08C-1, C-3T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-5, T-W-9, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-L-5, T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-L-6M-2, M-1, M-3S-1
ZO_2A_HZG-C3_W02
zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami ochrony przed wybranymi chorobami odzwierzęcymi i uwarunkowanymi czynnikami środowiska
ZO_2A_W01, ZO_2A_W05, ZO_2A_W09C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-L-5, T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-6M-2, M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-C3_U01
analizuje czynniki warunkujące wystąpienie określonych i opracowuje programy profilaktyczny
ZO_2A_U01, ZO_2A_U08C-3T-L-5, T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-L-6M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-C3_K01
ocenia czynniki środowiska stanowiące zagrozenie zdrowia ludzi i zwierząt
ZO_2A_K08, ZO_2A_K02C-1, C-3, C-2T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-5, T-W-9, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-L-5, T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-L-6M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-C3_W01
zapoznanie studentów z czynnikami środowiska (fiz., che., biol.) wewnętrznego i zewnętrznego wpływającymi na stan zdrowia ludzi i zwierząt
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
ZO_2A_HZG-C3_W02
zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami ochrony przed wybranymi chorobami odzwierzęcymi i uwarunkowanymi czynnikami środowiska
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-C3_U01
analizuje czynniki warunkujące wystąpienie określonych i opracowuje programy profilaktyczny
2,0nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
4,0samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-C3_K01
ocenia czynniki środowiska stanowiące zagrozenie zdrowia ludzi i zwierząt
2,0
3,0Student: -potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bieszczad S., Sobota J., Zagrożenia, ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczo – rolniczego, Wyd. Akademii Rolniczej, Wrocław, 1993
  2. Kolarzyk E. (red.), Wybrane problemy higieny i ekologii człowieka, Wyd. UJ, Kraków, 2008
  3. Gliński Z., Kostro K., Choroby zakaźne zwierząt z zarysem epidemiologii weterynaryjnej i zoonoz, PWRiL, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Anusz Z., Choroby odzwierzęce, ART, Olsztyn, 1991

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Czynniki środowiskowe oddziałujące na zdrowie człowieka. Choroby wywoływane przez niekorzystne czynniki środowiskowe2
T-L-2Analiza warunków środowiska pracy a choroby zawodowe. Zapobieganie zaburzeniom stanu zdrowia związanym ze środowiskiem pracy.4
T-L-3Analiza czynników szkodliwych w powietrzu pomieszczeń mieszkalnych i budynków użyteczności publicznej – sposoby zapobieganie zdrowotnym skutkom ich oddziaływania2
T-L-4Analiza czynników sprzyjających wystąpieniu wybranych chorób odzwierzęcych. Opracowanie programów profilaktycznych4
T-L-5Analiza przyczyn zatruć substancjami stosowanymi w rolnictwie – rodzaje środków chemicznych, sposoby zapobiegania zatruciom2
T-L-6Organizmy patogenne o znaczeniu epidemiologicznym. Analiza źródeł patogenów, sposoby zapobiegania zarażeniom.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Współzależność choroby od środowiska. Choroba a zdrowie. Pojęcie choroby. Szerzenie się choroby. Podział schorzeń. Zajście choroby i śmierć organizmu.2
T-W-2Źródła i drogi zakażenia oraz zarażenia zwierząt. Rezerwuary zarazków i form przetrwalnikowych pasożytów (droga pokarmowa, oddechowa, moczowo-płciowa, skóra). Metody rozpoznawania chorób u zwierząt (kliniczna, laboratoryjna, pobieranie materiału do badań).4
T-W-3Ważniejsze choroby pasożytnicze zwierząt i ludzi.6
T-W-4Ważniejsze choroby bakteryjne ludzi i zwierząt.4
T-W-5Zwierzęta wolno żyjące jako rezerwuar pasożytów.2
T-W-6Choroby zwalczane z urzędu. Wykaz Biura Epizootycznego (OI) w Paryżu. Ogólne omówienie najważniejszych chorób. Zasady zwalczania w Polsce. Obowiązujące zarządzenia.2
T-W-7Środowiskowe uwarunkowania chorób nowotworowych.5
T-W-8Zatrucia ludzi i zwierząt spowodowane zanieczyszczeniem środowiska2
T-W-9Zaburzenia zdrowotne wywoływane przez zanieczyszczenie środowiska (choroby układu oddechowego, astma i alergie, zaburzenia układu nerwowego krążenia, zaburzenia gospodarki hormonalnej).4
T-W-10Problemy zdrowotne mieszkańców obszarów wiejskich, aglomeracji miejskich i obszarów wysoko uprzemysłowionych.4
35

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2opracowanie wskazanych tematów5
A-L-3studiowanie wskazanej literatury4
A-L-4przygotowanie sie do zaliczenia3
A-L-5Konsultacje2
A-L-6Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach35
A-W-2studiowanie wskazanej literatury10
A-W-3przygotowanie się do kolokwium8
A-W-4Konsultacje5
A-W-5Pisemne zaliczenie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZG-C3_W01zapoznanie studentów z czynnikami środowiska (fiz., che., biol.) wewnętrznego i zewnętrznego wpływającymi na stan zdrowia ludzi i zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W05ma pogłębioną wiedzę o metodach oceny pasz i żywności oraz ich wartości prozdrowotnej i leczniczej
ZO_2A_W08ma pogłębioną wiedzę o środowisku przyrodniczym i jego roli, znaczeniu i metodach ochrony w zrównoważonym wykorzystaniu
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z czynnikami środowiska (fiz., che., biol.) wewnętrznego i zewnętrznego wpływającymi na stan zdrowia ludzi i zwierzat
C-3wykształcenie umiejętności opracowania programów profilaktycznych
Treści programoweT-W-10Problemy zdrowotne mieszkańców obszarów wiejskich, aglomeracji miejskich i obszarów wysoko uprzemysłowionych.
T-W-1Współzależność choroby od środowiska. Choroba a zdrowie. Pojęcie choroby. Szerzenie się choroby. Podział schorzeń. Zajście choroby i śmierć organizmu.
T-W-2Źródła i drogi zakażenia oraz zarażenia zwierząt. Rezerwuary zarazków i form przetrwalnikowych pasożytów (droga pokarmowa, oddechowa, moczowo-płciowa, skóra). Metody rozpoznawania chorób u zwierząt (kliniczna, laboratoryjna, pobieranie materiału do badań).
T-W-8Zatrucia ludzi i zwierząt spowodowane zanieczyszczeniem środowiska
T-W-5Zwierzęta wolno żyjące jako rezerwuar pasożytów.
T-W-9Zaburzenia zdrowotne wywoływane przez zanieczyszczenie środowiska (choroby układu oddechowego, astma i alergie, zaburzenia układu nerwowego krążenia, zaburzenia gospodarki hormonalnej).
T-W-3Ważniejsze choroby pasożytnicze zwierząt i ludzi.
T-W-4Ważniejsze choroby bakteryjne ludzi i zwierząt.
T-W-7Środowiskowe uwarunkowania chorób nowotworowych.
T-L-5Analiza przyczyn zatruć substancjami stosowanymi w rolnictwie – rodzaje środków chemicznych, sposoby zapobiegania zatruciom
T-L-3Analiza czynników szkodliwych w powietrzu pomieszczeń mieszkalnych i budynków użyteczności publicznej – sposoby zapobieganie zdrowotnym skutkom ich oddziaływania
T-L-2Analiza warunków środowiska pracy a choroby zawodowe. Zapobieganie zaburzeniom stanu zdrowia związanym ze środowiskiem pracy.
T-L-4Analiza czynników sprzyjających wystąpieniu wybranych chorób odzwierzęcych. Opracowanie programów profilaktycznych
T-L-1Czynniki środowiskowe oddziałujące na zdrowie człowieka. Choroby wywoływane przez niekorzystne czynniki środowiskowe
T-L-6Organizmy patogenne o znaczeniu epidemiologicznym. Analiza źródeł patogenów, sposoby zapobiegania zarażeniom.
Metody nauczaniaM-2pogadanka, objaśnienie
M-1wykład informacyjny
M-3ćwiczenie projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZG-C3_W02zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami ochrony przed wybranymi chorobami odzwierzęcymi i uwarunkowanymi czynnikami środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W01w pogłębionym stopniu zna rodzaje doświadczeń oraz metody i techniki realizacji prac badawczych, a także zna podstawowe teorie w zakresie nauk przyrodniczych znajdujących zastosowanie w zootechnice
ZO_2A_W05ma pogłębioną wiedzę o metodach oceny pasz i żywności oraz ich wartości prozdrowotnej i leczniczej
ZO_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z czynnikami środowiska (fiz., che., biol.) wewnętrznego i zewnętrznego wpływającymi na stan zdrowia ludzi i zwierzat
C-3wykształcenie umiejętności opracowania programów profilaktycznych
Treści programoweT-W-1Współzależność choroby od środowiska. Choroba a zdrowie. Pojęcie choroby. Szerzenie się choroby. Podział schorzeń. Zajście choroby i śmierć organizmu.
T-W-2Źródła i drogi zakażenia oraz zarażenia zwierząt. Rezerwuary zarazków i form przetrwalnikowych pasożytów (droga pokarmowa, oddechowa, moczowo-płciowa, skóra). Metody rozpoznawania chorób u zwierząt (kliniczna, laboratoryjna, pobieranie materiału do badań).
T-W-6Choroby zwalczane z urzędu. Wykaz Biura Epizootycznego (OI) w Paryżu. Ogólne omówienie najważniejszych chorób. Zasady zwalczania w Polsce. Obowiązujące zarządzenia.
T-L-5Analiza przyczyn zatruć substancjami stosowanymi w rolnictwie – rodzaje środków chemicznych, sposoby zapobiegania zatruciom
T-L-3Analiza czynników szkodliwych w powietrzu pomieszczeń mieszkalnych i budynków użyteczności publicznej – sposoby zapobieganie zdrowotnym skutkom ich oddziaływania
T-L-2Analiza warunków środowiska pracy a choroby zawodowe. Zapobieganie zaburzeniom stanu zdrowia związanym ze środowiskiem pracy.
T-L-4Analiza czynników sprzyjających wystąpieniu wybranych chorób odzwierzęcych. Opracowanie programów profilaktycznych
T-L-6Organizmy patogenne o znaczeniu epidemiologicznym. Analiza źródeł patogenów, sposoby zapobiegania zarażeniom.
Metody nauczaniaM-2pogadanka, objaśnienie
M-1wykład informacyjny
M-3ćwiczenie projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZG-C3_U01analizuje czynniki warunkujące wystąpienie określonych i opracowuje programy profilaktyczny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U01Wykazuje pogłębioną umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki.
ZO_2A_U08Dokonuje samodzielnej wielostronnej analizy problemów w celu optymalizacji zjawisk wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi
Cel przedmiotuC-3wykształcenie umiejętności opracowania programów profilaktycznych
Treści programoweT-L-5Analiza przyczyn zatruć substancjami stosowanymi w rolnictwie – rodzaje środków chemicznych, sposoby zapobiegania zatruciom
T-L-3Analiza czynników szkodliwych w powietrzu pomieszczeń mieszkalnych i budynków użyteczności publicznej – sposoby zapobieganie zdrowotnym skutkom ich oddziaływania
T-L-2Analiza warunków środowiska pracy a choroby zawodowe. Zapobieganie zaburzeniom stanu zdrowia związanym ze środowiskiem pracy.
T-L-4Analiza czynników sprzyjających wystąpieniu wybranych chorób odzwierzęcych. Opracowanie programów profilaktycznych
T-L-1Czynniki środowiskowe oddziałujące na zdrowie człowieka. Choroby wywoływane przez niekorzystne czynniki środowiskowe
T-L-6Organizmy patogenne o znaczeniu epidemiologicznym. Analiza źródeł patogenów, sposoby zapobiegania zarażeniom.
Metody nauczaniaM-2pogadanka, objaśnienie
M-1wykład informacyjny
M-3ćwiczenie projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
4,0samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZG-C3_K01ocenia czynniki środowiska stanowiące zagrozenie zdrowia ludzi i zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K08Świadomie ocenia czynniki środowiska stanowiące zagrożenia zdrowia ludzi i zwierząt
ZO_2A_K02Wykazuje świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie zootechniki
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z czynnikami środowiska (fiz., che., biol.) wewnętrznego i zewnętrznego wpływającymi na stan zdrowia ludzi i zwierzat
C-3wykształcenie umiejętności opracowania programów profilaktycznych
C-2zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami ochrony przed wybranymi chorobami odzwierzęcymi i uwarunkowanymi czynnikami środowiska
Treści programoweT-W-10Problemy zdrowotne mieszkańców obszarów wiejskich, aglomeracji miejskich i obszarów wysoko uprzemysłowionych.
T-W-1Współzależność choroby od środowiska. Choroba a zdrowie. Pojęcie choroby. Szerzenie się choroby. Podział schorzeń. Zajście choroby i śmierć organizmu.
T-W-2Źródła i drogi zakażenia oraz zarażenia zwierząt. Rezerwuary zarazków i form przetrwalnikowych pasożytów (droga pokarmowa, oddechowa, moczowo-płciowa, skóra). Metody rozpoznawania chorób u zwierząt (kliniczna, laboratoryjna, pobieranie materiału do badań).
T-W-8Zatrucia ludzi i zwierząt spowodowane zanieczyszczeniem środowiska
T-W-5Zwierzęta wolno żyjące jako rezerwuar pasożytów.
T-W-9Zaburzenia zdrowotne wywoływane przez zanieczyszczenie środowiska (choroby układu oddechowego, astma i alergie, zaburzenia układu nerwowego krążenia, zaburzenia gospodarki hormonalnej).
T-W-3Ważniejsze choroby pasożytnicze zwierząt i ludzi.
T-W-6Choroby zwalczane z urzędu. Wykaz Biura Epizootycznego (OI) w Paryżu. Ogólne omówienie najważniejszych chorób. Zasady zwalczania w Polsce. Obowiązujące zarządzenia.
T-W-4Ważniejsze choroby bakteryjne ludzi i zwierząt.
T-W-7Środowiskowe uwarunkowania chorób nowotworowych.
T-L-5Analiza przyczyn zatruć substancjami stosowanymi w rolnictwie – rodzaje środków chemicznych, sposoby zapobiegania zatruciom
T-L-3Analiza czynników szkodliwych w powietrzu pomieszczeń mieszkalnych i budynków użyteczności publicznej – sposoby zapobieganie zdrowotnym skutkom ich oddziaływania
T-L-2Analiza warunków środowiska pracy a choroby zawodowe. Zapobieganie zaburzeniom stanu zdrowia związanym ze środowiskiem pracy.
T-L-4Analiza czynników sprzyjających wystąpieniu wybranych chorób odzwierzęcych. Opracowanie programów profilaktycznych
T-L-1Czynniki środowiskowe oddziałujące na zdrowie człowieka. Choroby wywoływane przez niekorzystne czynniki środowiskowe
T-L-6Organizmy patogenne o znaczeniu epidemiologicznym. Analiza źródeł patogenów, sposoby zapobiegania zarażeniom.
Metody nauczaniaM-2pogadanka, objaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: -potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5
4,0
4,5
5,0