Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt
Sylabus przedmiotu Chów zwierząt w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chów zwierząt w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maria Kawęcka <Maria.Kawecka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bożena Chuda-Mickiewicz <Bozena.Chuda-Mickiewicz@zut.edu.pl>, Ryszard Pikuła <Ryszard.Pikula@zut.edu.pl>, Danuta Szczerbińska <Danuta.Szczerbinska@zut.edu.pl>, Jerzy Wójcik <Jerzy.Wojcik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Studenci powinni wykazać się znajomością chowu zwierząt gospodarskich |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | W związku z coraz większym zainteresowaniem żywnością wyprodukowaną metodami ekologicznymi oraz troską o środowisko naturalne celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania chowu zwierząt w gospodarstwach ekologicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Sposoby żywienie świń paszami wytworzonymi metodami ekologicznymi. Układanie dawek dla świń w oparciu o pasze objętościowe. Rola pastwiska w żywieniu świń. | 2 |
T-A-2 | Pomieszczenia inwentarskie zaspakajające potrzeby biologiczne i behawioralne świń. Profilaktyka i leczenie. | 2 |
T-A-3 | Możliwości zwiększenia atrakcyjności gospodarstw agroturystycznych poprzez utrzymanie różnych gatunków zwierząt przeżuwających | 2 |
T-A-4 | Prozdrowotne produkty uzyskiwane z mleka i mięsa przeżuwaczy.Wyrób krowich, owczych i kozich produktów mleczarskich w gospodarstwach przydomowych. | 2 |
T-A-5 | Wybrane gatunki i rasy drobiu utrzymywane w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych. | 3 |
T-A-6 | Zakładanie i prowadzenie pasieki w gospodarstwie agroturystycznym. Ule obserwacyjne. Prezentacja sprzętu pasiecznego i produktów pszelich. Skansen pszczelarski. | 2 |
T-A-7 | Typy i rasy koni przydatne do wykorzystania w ośrodkach agroturystycznych. Jazda, western, gry i zabawy konne, rajdy. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Znaczenie rolnictwa ekologicznego. Systemy produkcji rolniczej, różnice pomiędzy rolnictwem konwencjonalnym a ekologicznym, zasady i cele rolnictwa ekologicznego, czynniki predysponujące nasze rolnictwo do wprowadzenia ekologicznych form gospodarowania. | 1 |
T-W-2 | Ogólne zasady produkcji roślinnej i zwierzęcej w gospodarstwach ekologicznych. Produkcja zwierzęca jako nieodłączna część tych gospodarstw - ograniczenia produkcyjne w chowie ekologicznym świń | 2 |
T-W-3 | Regulacje prawne obowiązujące w rolnictwie ekologicznym oraz zasady przestawiania gospodarstwa na produkcję ekologiczną. Żywność ekologiczna w opinii naukowców i konsumentów, oznakowanie i etykietowanie, motywy jej zakupu. | 2 |
T-W-4 | Rasy bydła przydatne do chowu w gospodarstwach agroturystycznych i ekologicznych z uwzględnieniem ras prymitywnych i miniaturowych. | 2 |
T-W-5 | Rasy owiec i kóz przydatne do chowu w gospodarstwach agroturystycznych i ekologicznych. | 1 |
T-W-6 | Zasady chowu bydła mlecznego i mięsnego oraz kóz i owiec w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych. | 1 |
T-W-7 | Przydatność i zasady chowu różnych gatunków jeleniowatych w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych. | 1 |
T-W-8 | Zasady chowu i systemy utrzymania drobiu w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych. | 2 |
T-W-9 | Warunki chowu drobiu w produkcji ekologicznej w aspekcie zachowania dobrostanu | 1 |
T-W-10 | Wybiegi i ich pielęgnacja. Chów kaczek i gęsi z wykorzystaniem zbiorników wodnych. | 1 |
T-W-11 | Pasze i żywienie drobiu w gospodarstwach ekologicznych oraz profilaktyka i leczenie. | 1 |
T-W-12 | Lokalizacja pasiek ekologicznych. Warunki produkcji w pasiekach ekologicznych | 2 |
T-W-13 | Behawioryzm koniowatych. Metody chowu koni. | 2 |
T-W-14 | Behawioryzm koniowatych. Metody chowu koni. | 1 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń | 26 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń. | 29 |
A-A-4 | Konsultacje | 16 |
A-A-5 | Pisemne zaliczenie temtyki ćwiczeń | 4 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 20 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia tematyki wykładów | 13 |
A-W-4 | Konsultacje | 5 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie wykładów | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny w oparciu o prezentację multimedialną |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Praca w grupach |
M-4 | Wyjazd studyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie cyklu poszczególnych cykli wykładów i ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_5_W01 Student posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu funkcjonowania gospodarstw rolniczych produkujących żywność ekologiczną i zwiększających bioróżnorodność obszarów wiejskich | ZOinz_2A_W01, ZOinz_2A_W03, ZOinz_2A_W07, ZOinz_2A_W09 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-4 | M-2, M-1 | S-1 |
ZO_2A_5_W02 Student wskazuje możliwości wykorzystania zwierząt w gospodarstwach rolniczych w celu uatrakcyjnienia oferty agroturystycznej. | ZOinz_2A_W01, ZOinz_2A_W03, ZOinz_2A_W08, ZOinz_2A_W09 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-A-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_5_U01 Student ocenia problemy związane z produkcją żywności ekologicznej, oddziaływaniem zwierząt na środowisko rolniczne oraz wskazuje na możliwości wykorzystania zwierząt w agroturystyce. | ZOinz_2A_U01, ZOinz_2A_U02, ZOinz_2A_U07, ZOinz_2A_U09, ZOinz_2A_U11 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-A-3, T-A-1, T-A-4 | M-3, M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_5_K01 Student wykazuje zrozumienie czynników kształtujących środowisko i produkcję żywności | ZOinz_2A_K04, ZOinz_2A_K08 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-A-4 | M-3, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_5_W01 Student posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu funkcjonowania gospodarstw rolniczych produkujących żywność ekologiczną i zwiększających bioróżnorodność obszarów wiejskich | 2,0 | Student nie potrafi wymienić i objaśnić zasad funkcjonowania gospodarstw ekologicznych |
3,0 | Student potrafi wymienić większą część zasad funkcjonowania gospodarstw ekologicznych, nie umie wszystkich dokładnie wyjaśnić | |
3,5 | Student potrafi wymienić zasady funkcjonowania gospodarstw ekologicznych, nie umie wszystkich dokładnie wyjaśnić | |
4,0 | Student potrafi wymienić zasady funkcjonowania gospodarstw ekologicznych, umie wszystkie dokładnie wyjaśnić | |
4,5 | Student potrafi wymienić zasady funkcjonowania gospodarstw ekologicznych, umie wszystkie dokładnie wyjaśnić, korzysta w pewnym stopniu z literatury | |
5,0 | Student potrafi wymienić zasady funkcjonowania gospodarstw ekologicznych, umie wszystkie logicznie wyjaśnić, korzysta umiejętnie z literatury | |
ZO_2A_5_W02 Student wskazuje możliwości wykorzystania zwierząt w gospodarstwach rolniczych w celu uatrakcyjnienia oferty agroturystycznej. | 2,0 | Student nie potrafi wskazać możliwości wykorzystania zwierząt w gospdarstwach agroturystycznych |
3,0 | Student wskazuje na pewne możliwości wykorzystania zwierząt w gospdarstwach agroturystycznych | |
3,5 | Student wskazuje na możliwości wykorzystania zwierząt w gospdarstwach agroturystycznych, lecz nie opisuje dokładnie ich użytkowania | |
4,0 | Student wskazuje na możliwości wykorzystania zwierząt w gospdarstwach agroturystycznych, opisuje dokładnie ich użytkowanie | |
4,5 | Student wskazuje na możliwości wykorzystania zwierząt w gospdarstwach agroturystycznych, opisuje dokładnie ich użytkowanie, korzysta w pewnym stopniu z literatury | |
5,0 | Student wskazuje na możliwości wykorzystania zwierząt w gospdarstwach agroturystycznych, opisuje dokładnie ich użytkowanie, korzysta umiejętnie z literatury |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_5_U01 Student ocenia problemy związane z produkcją żywności ekologicznej, oddziaływaniem zwierząt na środowisko rolniczne oraz wskazuje na możliwości wykorzystania zwierząt w agroturystyce. | 2,0 | Student nie potrafi ocenić problemów związanych z produkcją ekologicznej żywności, utrzymania zwierząt w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych i oddziaływania zwierząt na środowisko |
3,0 | Student potrafi ocenić tylko niektóre problemy związane z produkcją ekologicznej żywności, utrzymania zwierząt w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych i oddziaływania zwierząt na środowisko (50%). | |
3,5 | Student potrafi ocenić tylko niektóre problemy związane z produkcją ekologicznej żywności, utrzymania zwierząt w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych i oddziaływania zwierząt na środowisko (60%). | |
4,0 | Student potrafi ocenić problemy związane z produkcją ekologicznej żywności, utrzymania zwierząt w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych i oddziaływania zwierząt na środowisko (75%). | |
4,5 | Student potrafi ocenić problemy związane z produkcją ekologicznej żywności, utrzymania zwierząt w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych i oddziaływania zwierząt na środowisko (85%). | |
5,0 | Student potrafi ocenić problemy związane z produkcją ekologicznej żywności, utrzymania zwierząt w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych i oddziaływania zwierząt na środowisko, zaprezentować logicznie wiedzę zdobytą z literatury |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_5_K01 Student wykazuje zrozumienie czynników kształtujących środowisko i produkcję żywności | 2,0 | Student nie wykazuje żadnego zrozumienia czynników kształtujących środowisko i produkcję żywności |
3,0 | Student wykazuje zrozumienia czynników kształtujących środowisko i produkcję żywności w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student wykazuje zrozumienia czynników kształtujących środowisko i produkcję żywności w stopniu dostatecznym | |
4,0 | Student wykazuje dobre zrozumienie czynników kształtujących środowisko i produkcję żywności | |
4,5 | Student wykazuje dobre zrozumienie czynników kształtujących środowisko i produkcję żywności, jest aktywny | |
5,0 | Student wykazuje bardzo dobre zrozumienie czynników kształtujących środowisko i produkcję żywności, jest aktywny i kreatywny |
Literatura podstawowa
- Błaszczyńka B., Przekształcanie gospodarstwa konwencjonalnego na produkcję ekologiczną, Kujawsko-Pomorskie Ośrodek Doradztwa Rolniczego, Minikowo ( w ramach programu Leonardo da Vinci), 2007
- Siebeneicher G.E., Podręcznik rolnictwa ekologicznego, PWN, Warszawa, 1997
- pod red. Świetlikowska, Agroturystyka, Fundacja pomocy Programów dla Rolnictwa, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- pod red. Górny M., Porównwnie ekologicznych i konwencjonalnych gospodarstw rolnych w Polsce, SGGW, Warszawa, 1999
- pod red. Dubiel K., Strategia rozwoju gmin wiejskich na terenach przyrodniczo cennych, Fundacja Centrum Edukacji Ekologicznej Wsi, Krosno, 1999