Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt

Sylabus przedmiotu Położnictwo zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Położnictwo zwierząt
Specjalność Hodowla zwierząt gospodarskich
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>, Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 7 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 8 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z zakresu rozrodu zwierząt.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z gatunkowo specyficznym przebiegiem porodu u zwierząt gospodarskich i towarzyszących.
C-2Zapoznanie z podstawowymi zasadami pomocy położniczej u zwierząt w stanach fizjologicznego i patologcznego porodu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Poród ciężki – postępowanie kliniczne (szybka interwencja, wywiad, badanie). Dane ogólne. Wyliczanie terminu porodu.1
T-L-2Poród ciężki u krowy, klaczy, owcy, kozy i lochy. Analiza różnych przypadków.2
T-L-3Poród ciężki u suk i kotek. Analiza różnych przypadków.1
T-L-4Badanie położnicze (poskromnienie zwierzęcia, badanie przez pochwę). Badania analityczne w ocenie przebiegu ciąży i okresu okołoporodowego.2
T-L-5Poporodowa opieka nad matką i noworodkiem. Określanie wieku i dojrzałości płodu na podstawie pomiarów morfometrycznych.1
7
wykłady
T-W-1Poród u krowy i klaczy. Zwiastuny objawowe i etapy porodu.2
T-W-2Poród u owiec, kóz i loch. Zwiastuny objawowe i etapy porodu. Ingerencja w poród fizjologiczny.2
T-W-3Poród u suki i kotki. Zwiastuny objawowe i etapy porodu. Ingerencja w poród fizjologiczny.2
T-W-4Patologia ciąży. Wielokrotne zapłodnienie. Zapłodnienie dodatkowe. Krycie międzygatunkowe. Ciąża pozamaciczna. Pęknięcie pochwy i macicy. Przepuklina ciężarnej macicy (rodzaje przepuklin). Wypadnięcie pochwy. Toksemia ciążowa. Przedłużająca się ciąża. Cesarskie cięcie.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach7
A-L-2Teoretyczne przygotowanie do ćwczeń.8
A-L-3Udział w konsultacjach.3
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.11
A-L-5Pisemne zaliczenie1
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.8
A-W-2Studiowanie fachowej literatury.9
A-W-3Udział w konsultacjach.2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów.10
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena pracy podczas ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O7.2_W01
Student zna przebieg porodu i zasady opieki położniczej nad matką i noworodkiem.
ZOinz_2A_W09, ZOinz_2A_W11C-1, C-2T-L-3, T-L-2, T-W-4, T-W-1M-1S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O6.2_U01
Student potrafi właściwie interpretować objawy zbliżającego się porodu i prawidłowo zareagować w przypadku ewentualnych zaburzeń w jego przebiegu.
ZOinz_2A_U01, ZOinz_2A_U08C-1, C-2T-L-3, T-L-2, T-W-4, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O6.2_K01
Student potrafi ocenić zagrożenia zdrowia dla matki i noworodka w okresie okołoporodowym.
ZOinz_2A_K08, ZOinz_2A_K09C-1, C-2T-L-3, T-L-2, T-W-4, T-W-1M-1S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O7.2_W01
Student zna przebieg porodu i zasady opieki położniczej nad matką i noworodkiem.
2,0
3,0Student opisuje podstawowe etapy przebiegu porodu i w minimalnym stopniu przedstawia zasady opieki położniczej nad matką i noworodkiem.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O6.2_U01
Student potrafi właściwie interpretować objawy zbliżającego się porodu i prawidłowo zareagować w przypadku ewentualnych zaburzeń w jego przebiegu.
2,0
3,0Student we właściwy sopsób potrafi interpretować i oceniać tylko niektóre objawy zbliżającego się porodu. Charakteryzuje się dużą niepewnością przy podejmowaniu decyzji w przypadku ewentualnych zaburzeń w przebiegu porodu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O6.2_K01
Student potrafi ocenić zagrożenia zdrowia dla matki i noworodka w okresie okołoporodowym.
2,0
3,0Student ma minimalną świadomość dotyczącą potencjalnych zagrożeń dla zdrowia matki i noworodka w okresie okołoporodowym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jackson P.G.G red. Niżański W., Położnictwo weterynaryjne, Elsevier Urban&Partner, Wrocław, 2010, 1 wyd. polskie
  2. Baier W., F. Schaetz F., POŁOŻNICTWO WETERYNARYJNE, PWRiL, Warszawa, 1976

Literatura dodatkowa

  1. Krzymowski T. (red.), Biologia rozrodu zwierząt T. 1.: Fizjologiczna regulacja procesów rozrodczych samicy, WUWM, Olsztyn, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Poród ciężki – postępowanie kliniczne (szybka interwencja, wywiad, badanie). Dane ogólne. Wyliczanie terminu porodu.1
T-L-2Poród ciężki u krowy, klaczy, owcy, kozy i lochy. Analiza różnych przypadków.2
T-L-3Poród ciężki u suk i kotek. Analiza różnych przypadków.1
T-L-4Badanie położnicze (poskromnienie zwierzęcia, badanie przez pochwę). Badania analityczne w ocenie przebiegu ciąży i okresu okołoporodowego.2
T-L-5Poporodowa opieka nad matką i noworodkiem. Określanie wieku i dojrzałości płodu na podstawie pomiarów morfometrycznych.1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Poród u krowy i klaczy. Zwiastuny objawowe i etapy porodu.2
T-W-2Poród u owiec, kóz i loch. Zwiastuny objawowe i etapy porodu. Ingerencja w poród fizjologiczny.2
T-W-3Poród u suki i kotki. Zwiastuny objawowe i etapy porodu. Ingerencja w poród fizjologiczny.2
T-W-4Patologia ciąży. Wielokrotne zapłodnienie. Zapłodnienie dodatkowe. Krycie międzygatunkowe. Ciąża pozamaciczna. Pęknięcie pochwy i macicy. Przepuklina ciężarnej macicy (rodzaje przepuklin). Wypadnięcie pochwy. Toksemia ciążowa. Przedłużająca się ciąża. Cesarskie cięcie.2
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach7
A-L-2Teoretyczne przygotowanie do ćwczeń.8
A-L-3Udział w konsultacjach.3
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.11
A-L-5Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.8
A-W-2Studiowanie fachowej literatury.9
A-W-3Udział w konsultacjach.2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów.10
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZG-O7.2_W01Student zna przebieg porodu i zasady opieki położniczej nad matką i noworodkiem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
ZOinz_2A_W11ma pogłębioną wiedzę z zakresu przebiegu procesów rozrodczych, najczęściej występujących zaburzeń oraz biotechnik stosowanych w rozrodzie zwierząt
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z gatunkowo specyficznym przebiegiem porodu u zwierząt gospodarskich i towarzyszących.
C-2Zapoznanie z podstawowymi zasadami pomocy położniczej u zwierząt w stanach fizjologicznego i patologcznego porodu.
Treści programoweT-L-3Poród ciężki u suk i kotek. Analiza różnych przypadków.
T-L-2Poród ciężki u krowy, klaczy, owcy, kozy i lochy. Analiza różnych przypadków.
T-W-4Patologia ciąży. Wielokrotne zapłodnienie. Zapłodnienie dodatkowe. Krycie międzygatunkowe. Ciąża pozamaciczna. Pęknięcie pochwy i macicy. Przepuklina ciężarnej macicy (rodzaje przepuklin). Wypadnięcie pochwy. Toksemia ciążowa. Przedłużająca się ciąża. Cesarskie cięcie.
T-W-1Poród u krowy i klaczy. Zwiastuny objawowe i etapy porodu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opisuje podstawowe etapy przebiegu porodu i w minimalnym stopniu przedstawia zasady opieki położniczej nad matką i noworodkiem.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZG-O6.2_U01Student potrafi właściwie interpretować objawy zbliżającego się porodu i prawidłowo zareagować w przypadku ewentualnych zaburzeń w jego przebiegu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_U01Wykazuje pogłębioną umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki.
ZOinz_2A_U08Dokonuje samodzielnej wielostronnej analizy problemów w celu optymalizacji zjawisk wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z gatunkowo specyficznym przebiegiem porodu u zwierząt gospodarskich i towarzyszących.
C-2Zapoznanie z podstawowymi zasadami pomocy położniczej u zwierząt w stanach fizjologicznego i patologcznego porodu.
Treści programoweT-L-3Poród ciężki u suk i kotek. Analiza różnych przypadków.
T-L-2Poród ciężki u krowy, klaczy, owcy, kozy i lochy. Analiza różnych przypadków.
T-W-4Patologia ciąży. Wielokrotne zapłodnienie. Zapłodnienie dodatkowe. Krycie międzygatunkowe. Ciąża pozamaciczna. Pęknięcie pochwy i macicy. Przepuklina ciężarnej macicy (rodzaje przepuklin). Wypadnięcie pochwy. Toksemia ciążowa. Przedłużająca się ciąża. Cesarskie cięcie.
T-W-1Poród u krowy i klaczy. Zwiastuny objawowe i etapy porodu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena pracy podczas ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student we właściwy sopsób potrafi interpretować i oceniać tylko niektóre objawy zbliżającego się porodu. Charakteryzuje się dużą niepewnością przy podejmowaniu decyzji w przypadku ewentualnych zaburzeń w przebiegu porodu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZG-O6.2_K01Student potrafi ocenić zagrożenia zdrowia dla matki i noworodka w okresie okołoporodowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_K08Świadomie ocenia czynniki środowiska stanowiące zagrożenia zdrowia ludzi i zwierząt
ZOinz_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z gatunkowo specyficznym przebiegiem porodu u zwierząt gospodarskich i towarzyszących.
C-2Zapoznanie z podstawowymi zasadami pomocy położniczej u zwierząt w stanach fizjologicznego i patologcznego porodu.
Treści programoweT-L-3Poród ciężki u suk i kotek. Analiza różnych przypadków.
T-L-2Poród ciężki u krowy, klaczy, owcy, kozy i lochy. Analiza różnych przypadków.
T-W-4Patologia ciąży. Wielokrotne zapłodnienie. Zapłodnienie dodatkowe. Krycie międzygatunkowe. Ciąża pozamaciczna. Pęknięcie pochwy i macicy. Przepuklina ciężarnej macicy (rodzaje przepuklin). Wypadnięcie pochwy. Toksemia ciążowa. Przedłużająca się ciąża. Cesarskie cięcie.
T-W-1Poród u krowy i klaczy. Zwiastuny objawowe i etapy porodu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma minimalną świadomość dotyczącą potencjalnych zagrożeń dla zdrowia matki i noworodka w okresie okołoporodowym.
3,5
4,0
4,5
5,0