Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich

Sylabus przedmiotu Fizjologiczne aspekty wysokiej produkcyjności zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizjologiczne aspekty wysokiej produkcyjności zwierząt
Specjalność Hodowla zwierząt gospodarskich
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Alicja Dratwa-Chałupnik <Alicja.Dratwa-Chalupnik@zut.edu.pl>, Agnieszka Herosimczyk <Agnieszka.Herosimczyk@zut.edu.pl>, Adam Lepczyński <Adam.Lepczynski@zut.edu.pl>, Katarzyna Michałek <Katarzyna.Michalek@zut.edu.pl>, Małgorzata Ożgo <Malgorzata.Ozgo@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 7 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 8 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość fizjologii zwierząt oraz przedmiotów obejmujących zagadnienia chowu i hodowli zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem nauczania przedmiotu jest zdobycie przez studentów gruntownej wiedzy z zakresu czynności i regulacji funkcji organizmu w aspekcie utrzymania zdrowia i optymalnego natężenia procesów metabolicznych warunkujących wysoką wydajność zwierząt i sprawność produkcji. Studenci uzyskają pogłębioną wiedzę interdyscyplinarną z „pogranicza” nauk podstawowych (fizjologia) i nauk stosowanych (zootechnicznych).

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Strategiczne okresy rozwoju zarodkowego i płodowego, organogeneza, adaptacja neonatalna – różnice gatunkowe.2
T-L-2Czynniki predysponujące do wystąpienia chorób, zaburzenia układu oddechowego i trawiennego, przyczyny i następstwa biegunek, możliwości stymulowania sprawności mechanizmów adaptacyjnych młodych zwierząt.2
T-L-3Wybrane aspekty aplikacyjne rozwoju przewodu trawiennego przeżuwaczy, zmiany trawienia, wchłaniania i metabolizmu składników pokarmowych z wiekiem, konstytucja i kondycja zwierząt w kolejnych okresach rozwoju, właściwe przygotowanie „dietetyczne” zwierząt do krycia.1
T-L-4Równowaga metaboliczna, profile metaboliczne, zaburzenia przemiany wodno-mineralnej i kwasowo-zasadowej, zaburzenia metabolizmu wapniowo-fosforanowo-magnezowego, zaburzenia przemian cukrów, białek i tłuszczów.1
T-L-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
7
wykłady
T-W-1Przemiany związków azotowych i zapotrzebowanie na białko w zależności od gatunku, stanu fizjologicznego, wieku i produkcyjności zwierząt, przemiany cukrów i kwasów tłuszczowych w aspekcie wysokiej wydajności, skład dawki pokarmowej a czynność innych narządów, składniki mineralne i witaminy oraz inne biologicznie aktywne składniki diety jako stymulatory produkcyjności.3
T-W-2Przygotowanie zwierząt do rozrodu, fizjologia implantacji, najczęstsze zaburzenia w okresie rozwoju zarodkowego i płodowego, teoria i praktyka modyfikacji ilości i jakości odżywczych składników mleka, uwarunkowania syntezy białek mleka w gruczole mlekowym, geny białek mleka, wpływ hormonów na ich ekspresję, ekspresja genów białek mleka u zwierząt transgenicznych, laktogeneza, utrzymanie i stymulowanie laktacji2
T-W-3Aktywność ruchowa zwierząt a wydajność. Pojęcie i etiologia chorób produkcyjnych, zaburzenia metaboliczne, zaburzenia w rozrodzie zwierząt, zaburzenia równowagi kwasowo-zasadowe2
T-W-4Pisemne zaliczenie wykładów.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach7
A-L-2Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń11
A-L-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia ćwiczeń8
A-L-4Konsultacje3
A-L-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
30
wykłady
A-W-1Uczesnictwo w wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów9
A-W-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów10
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i rzutnika
M-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_W01
Studentów posiada gruntowną wiedzę z zakresu czynności i regulacji funkcji organizmu w aspekcie utrzymania zdrowia i optymalnego natężenia procesów metabolicznych warunkujących wysoką wydajność zwierząt i sprawność produkcji
ZOinz_2A_W09C-1T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-4, M-1, M-3, M-2, M-5S-2, S-3, S-1
ZO_2A_null_W02
Student ma pogłebioną wiedzę na temat wpływu czynników środowiska zewnętrznego na zdrowie i wysoką produkcyjność zwierząt
ZOinz_2A_W09C-1T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-4, M-1, M-3, M-2, M-5S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_U01
Student posiada pogłebioną umiejetnosc zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystania informacji pochodzacych z różnych żródeł i w róznych formach
ZOinz_2A_U08C-1T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4M-4, M-3, M-2, M-5S-2, S-1
ZO_2A_null_U02
Student posiada umiejętnosć analitycznego i właściwego opracowania materiałów oraz fomułowania samodzielnych wniosków
ZOinz_2A_U08C-1T-L-3, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-4M-4, M-3, M-2, M-5S-2, S-1
ZO_2A_null_U03
Student umie prowadzić w grupie rzeczową dyskusję, prowadzącą do rozwiązania problemu
ZOinz_2A_U08C-1T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4M-4, M-3S-1
ZO_2A_null_U04
Student analizuję i interpretuje zależności pomiędzy strukturą a funkcją wybranych tkanek, narządów i układów organizmów żywych
ZOinz_2A_U07C-1T-L-3, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-4, M-1, M-3, M-2, M-5S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_K01
Student pracuje idywidualnie i w zespole, potrafi przejąć role lidera
ZOinz_2A_K09C-1T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4M-4, M-3, M-5S-1
ZO_2A_null_K02
Student wykazuje świadomą potrzebę pogłębiania wiedzy na temat regulacji i funkcji organizmu w aspekcie zdrowia, wydajności zwierząt i sprawności produkcji
ZOinz_2A_K09C-1T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4M-4, M-3, M-5S-1
ZO_2A_null_K03
Student potrafi wykorzystywać informację z literatury krajowej i zagranicznej w zakresie fizjologicznych aspektów wysokiej produkcyjności zwierząt
ZOinz_2A_K09C-1T-L-3, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-4M-4, M-3, M-2, M-5S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_W01
Studentów posiada gruntowną wiedzę z zakresu czynności i regulacji funkcji organizmu w aspekcie utrzymania zdrowia i optymalnego natężenia procesów metabolicznych warunkujących wysoką wydajność zwierząt i sprawność produkcji
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
ZO_2A_null_W02
Student ma pogłebioną wiedzę na temat wpływu czynników środowiska zewnętrznego na zdrowie i wysoką produkcyjność zwierząt
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_U01
Student posiada pogłebioną umiejetnosc zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystania informacji pochodzacych z różnych żródeł i w róznych formach
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy.
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy.
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe.
ZO_2A_null_U02
Student posiada umiejętnosć analitycznego i właściwego opracowania materiałów oraz fomułowania samodzielnych wniosków
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy.
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy.
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe.
ZO_2A_null_U03
Student umie prowadzić w grupie rzeczową dyskusję, prowadzącą do rozwiązania problemu
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
ZO_2A_null_U04
Student analizuję i interpretuje zależności pomiędzy strukturą a funkcją wybranych tkanek, narządów i układów organizmów żywych
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe

Literatura podstawowa

  1. Janiak T, Diagnostyka kliniczna chorób wewnętrznych zwierząt domowych, PWN, Warszawa, 1989
  2. Tweedle D.E.F., Postępowanie w zaburzeniach metabolicznych, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa, 1989
  3. Sagan Z., Śliwiński J., Diagnostyka laboratoryjna zaburzeń równowagi kwasowo-zasadowej, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa, 1
  4. Rutkowiak B, Zaburzenia trawienne i metaboliczne w stadach krów mlecznych, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1
  5. Barej W., Fizjologiczne podstawy użytkowania bydła, Wydawnictwo Rolnicze i Leśne Warszawa, Warszawa, 1
  6. Staszyński L., Problemy zdrowotne w wielkostadnym chowie bydła, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1980
  7. Rzedzicki J., Gliński Z., Wernicki A., Profilaktyka ogólna w wielkostadnym chowie zwierząt, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1
  8. Barej W., Fizjologiczne podstawy żywienia przeżuwaczy, SGGW -AR, Warszawa, 1990

Literatura dodatkowa

  1. Kozłowski S., Granice przystosowania, Wiedza Powszechna, Warszwa, 1
  2. Schmidt-Nielsen K., Fizjologia zwierząt. Adaptacja do środowiska, PWN, Warszawa, 2008
  3. Gill J, Zarys fizjologii porównawczej zwierząt, cz. 1-3, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Strategiczne okresy rozwoju zarodkowego i płodowego, organogeneza, adaptacja neonatalna – różnice gatunkowe.2
T-L-2Czynniki predysponujące do wystąpienia chorób, zaburzenia układu oddechowego i trawiennego, przyczyny i następstwa biegunek, możliwości stymulowania sprawności mechanizmów adaptacyjnych młodych zwierząt.2
T-L-3Wybrane aspekty aplikacyjne rozwoju przewodu trawiennego przeżuwaczy, zmiany trawienia, wchłaniania i metabolizmu składników pokarmowych z wiekiem, konstytucja i kondycja zwierząt w kolejnych okresach rozwoju, właściwe przygotowanie „dietetyczne” zwierząt do krycia.1
T-L-4Równowaga metaboliczna, profile metaboliczne, zaburzenia przemiany wodno-mineralnej i kwasowo-zasadowej, zaburzenia metabolizmu wapniowo-fosforanowo-magnezowego, zaburzenia przemian cukrów, białek i tłuszczów.1
T-L-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przemiany związków azotowych i zapotrzebowanie na białko w zależności od gatunku, stanu fizjologicznego, wieku i produkcyjności zwierząt, przemiany cukrów i kwasów tłuszczowych w aspekcie wysokiej wydajności, skład dawki pokarmowej a czynność innych narządów, składniki mineralne i witaminy oraz inne biologicznie aktywne składniki diety jako stymulatory produkcyjności.3
T-W-2Przygotowanie zwierząt do rozrodu, fizjologia implantacji, najczęstsze zaburzenia w okresie rozwoju zarodkowego i płodowego, teoria i praktyka modyfikacji ilości i jakości odżywczych składników mleka, uwarunkowania syntezy białek mleka w gruczole mlekowym, geny białek mleka, wpływ hormonów na ich ekspresję, ekspresja genów białek mleka u zwierząt transgenicznych, laktogeneza, utrzymanie i stymulowanie laktacji2
T-W-3Aktywność ruchowa zwierząt a wydajność. Pojęcie i etiologia chorób produkcyjnych, zaburzenia metaboliczne, zaburzenia w rozrodzie zwierząt, zaburzenia równowagi kwasowo-zasadowe2
T-W-4Pisemne zaliczenie wykładów.1
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach7
A-L-2Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń11
A-L-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia ćwiczeń8
A-L-4Konsultacje3
A-L-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczesnictwo w wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów9
A-W-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów10
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_W01Studentów posiada gruntowną wiedzę z zakresu czynności i regulacji funkcji organizmu w aspekcie utrzymania zdrowia i optymalnego natężenia procesów metabolicznych warunkujących wysoką wydajność zwierząt i sprawność produkcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania przedmiotu jest zdobycie przez studentów gruntownej wiedzy z zakresu czynności i regulacji funkcji organizmu w aspekcie utrzymania zdrowia i optymalnego natężenia procesów metabolicznych warunkujących wysoką wydajność zwierząt i sprawność produkcji. Studenci uzyskają pogłębioną wiedzę interdyscyplinarną z „pogranicza” nauk podstawowych (fizjologia) i nauk stosowanych (zootechnicznych).
Treści programoweT-L-3Wybrane aspekty aplikacyjne rozwoju przewodu trawiennego przeżuwaczy, zmiany trawienia, wchłaniania i metabolizmu składników pokarmowych z wiekiem, konstytucja i kondycja zwierząt w kolejnych okresach rozwoju, właściwe przygotowanie „dietetyczne” zwierząt do krycia.
T-L-1Strategiczne okresy rozwoju zarodkowego i płodowego, organogeneza, adaptacja neonatalna – różnice gatunkowe.
T-L-2Czynniki predysponujące do wystąpienia chorób, zaburzenia układu oddechowego i trawiennego, przyczyny i następstwa biegunek, możliwości stymulowania sprawności mechanizmów adaptacyjnych młodych zwierząt.
T-L-4Równowaga metaboliczna, profile metaboliczne, zaburzenia przemiany wodno-mineralnej i kwasowo-zasadowej, zaburzenia metabolizmu wapniowo-fosforanowo-magnezowego, zaburzenia przemian cukrów, białek i tłuszczów.
T-W-2Przygotowanie zwierząt do rozrodu, fizjologia implantacji, najczęstsze zaburzenia w okresie rozwoju zarodkowego i płodowego, teoria i praktyka modyfikacji ilości i jakości odżywczych składników mleka, uwarunkowania syntezy białek mleka w gruczole mlekowym, geny białek mleka, wpływ hormonów na ich ekspresję, ekspresja genów białek mleka u zwierząt transgenicznych, laktogeneza, utrzymanie i stymulowanie laktacji
T-W-3Aktywność ruchowa zwierząt a wydajność. Pojęcie i etiologia chorób produkcyjnych, zaburzenia metaboliczne, zaburzenia w rozrodzie zwierząt, zaburzenia równowagi kwasowo-zasadowe
T-W-1Przemiany związków azotowych i zapotrzebowanie na białko w zależności od gatunku, stanu fizjologicznego, wieku i produkcyjności zwierząt, przemiany cukrów i kwasów tłuszczowych w aspekcie wysokiej wydajności, skład dawki pokarmowej a czynność innych narządów, składniki mineralne i witaminy oraz inne biologicznie aktywne składniki diety jako stymulatory produkcyjności.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Praca w grupach
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i rzutnika
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_W02Student ma pogłebioną wiedzę na temat wpływu czynników środowiska zewnętrznego na zdrowie i wysoką produkcyjność zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania przedmiotu jest zdobycie przez studentów gruntownej wiedzy z zakresu czynności i regulacji funkcji organizmu w aspekcie utrzymania zdrowia i optymalnego natężenia procesów metabolicznych warunkujących wysoką wydajność zwierząt i sprawność produkcji. Studenci uzyskają pogłębioną wiedzę interdyscyplinarną z „pogranicza” nauk podstawowych (fizjologia) i nauk stosowanych (zootechnicznych).
Treści programoweT-L-3Wybrane aspekty aplikacyjne rozwoju przewodu trawiennego przeżuwaczy, zmiany trawienia, wchłaniania i metabolizmu składników pokarmowych z wiekiem, konstytucja i kondycja zwierząt w kolejnych okresach rozwoju, właściwe przygotowanie „dietetyczne” zwierząt do krycia.
T-L-1Strategiczne okresy rozwoju zarodkowego i płodowego, organogeneza, adaptacja neonatalna – różnice gatunkowe.
T-L-2Czynniki predysponujące do wystąpienia chorób, zaburzenia układu oddechowego i trawiennego, przyczyny i następstwa biegunek, możliwości stymulowania sprawności mechanizmów adaptacyjnych młodych zwierząt.
T-L-4Równowaga metaboliczna, profile metaboliczne, zaburzenia przemiany wodno-mineralnej i kwasowo-zasadowej, zaburzenia metabolizmu wapniowo-fosforanowo-magnezowego, zaburzenia przemian cukrów, białek i tłuszczów.
T-W-2Przygotowanie zwierząt do rozrodu, fizjologia implantacji, najczęstsze zaburzenia w okresie rozwoju zarodkowego i płodowego, teoria i praktyka modyfikacji ilości i jakości odżywczych składników mleka, uwarunkowania syntezy białek mleka w gruczole mlekowym, geny białek mleka, wpływ hormonów na ich ekspresję, ekspresja genów białek mleka u zwierząt transgenicznych, laktogeneza, utrzymanie i stymulowanie laktacji
T-W-3Aktywność ruchowa zwierząt a wydajność. Pojęcie i etiologia chorób produkcyjnych, zaburzenia metaboliczne, zaburzenia w rozrodzie zwierząt, zaburzenia równowagi kwasowo-zasadowe
T-W-1Przemiany związków azotowych i zapotrzebowanie na białko w zależności od gatunku, stanu fizjologicznego, wieku i produkcyjności zwierząt, przemiany cukrów i kwasów tłuszczowych w aspekcie wysokiej wydajności, skład dawki pokarmowej a czynność innych narządów, składniki mineralne i witaminy oraz inne biologicznie aktywne składniki diety jako stymulatory produkcyjności.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Praca w grupach
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i rzutnika
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_U01Student posiada pogłebioną umiejetnosc zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystania informacji pochodzacych z różnych żródeł i w róznych formach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_U08Dokonuje samodzielnej wielostronnej analizy problemów w celu optymalizacji zjawisk wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania przedmiotu jest zdobycie przez studentów gruntownej wiedzy z zakresu czynności i regulacji funkcji organizmu w aspekcie utrzymania zdrowia i optymalnego natężenia procesów metabolicznych warunkujących wysoką wydajność zwierząt i sprawność produkcji. Studenci uzyskają pogłębioną wiedzę interdyscyplinarną z „pogranicza” nauk podstawowych (fizjologia) i nauk stosowanych (zootechnicznych).
Treści programoweT-L-3Wybrane aspekty aplikacyjne rozwoju przewodu trawiennego przeżuwaczy, zmiany trawienia, wchłaniania i metabolizmu składników pokarmowych z wiekiem, konstytucja i kondycja zwierząt w kolejnych okresach rozwoju, właściwe przygotowanie „dietetyczne” zwierząt do krycia.
T-L-1Strategiczne okresy rozwoju zarodkowego i płodowego, organogeneza, adaptacja neonatalna – różnice gatunkowe.
T-L-2Czynniki predysponujące do wystąpienia chorób, zaburzenia układu oddechowego i trawiennego, przyczyny i następstwa biegunek, możliwości stymulowania sprawności mechanizmów adaptacyjnych młodych zwierząt.
T-L-4Równowaga metaboliczna, profile metaboliczne, zaburzenia przemiany wodno-mineralnej i kwasowo-zasadowej, zaburzenia metabolizmu wapniowo-fosforanowo-magnezowego, zaburzenia przemian cukrów, białek i tłuszczów.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-3Praca w grupach
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i rzutnika
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy.
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy.
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_U02Student posiada umiejętnosć analitycznego i właściwego opracowania materiałów oraz fomułowania samodzielnych wniosków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_U08Dokonuje samodzielnej wielostronnej analizy problemów w celu optymalizacji zjawisk wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania przedmiotu jest zdobycie przez studentów gruntownej wiedzy z zakresu czynności i regulacji funkcji organizmu w aspekcie utrzymania zdrowia i optymalnego natężenia procesów metabolicznych warunkujących wysoką wydajność zwierząt i sprawność produkcji. Studenci uzyskają pogłębioną wiedzę interdyscyplinarną z „pogranicza” nauk podstawowych (fizjologia) i nauk stosowanych (zootechnicznych).
Treści programoweT-L-3Wybrane aspekty aplikacyjne rozwoju przewodu trawiennego przeżuwaczy, zmiany trawienia, wchłaniania i metabolizmu składników pokarmowych z wiekiem, konstytucja i kondycja zwierząt w kolejnych okresach rozwoju, właściwe przygotowanie „dietetyczne” zwierząt do krycia.
T-L-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń
T-L-1Strategiczne okresy rozwoju zarodkowego i płodowego, organogeneza, adaptacja neonatalna – różnice gatunkowe.
T-L-2Czynniki predysponujące do wystąpienia chorób, zaburzenia układu oddechowego i trawiennego, przyczyny i następstwa biegunek, możliwości stymulowania sprawności mechanizmów adaptacyjnych młodych zwierząt.
T-L-4Równowaga metaboliczna, profile metaboliczne, zaburzenia przemiany wodno-mineralnej i kwasowo-zasadowej, zaburzenia metabolizmu wapniowo-fosforanowo-magnezowego, zaburzenia przemian cukrów, białek i tłuszczów.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-3Praca w grupach
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i rzutnika
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy.
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy.
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_U03Student umie prowadzić w grupie rzeczową dyskusję, prowadzącą do rozwiązania problemu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_U08Dokonuje samodzielnej wielostronnej analizy problemów w celu optymalizacji zjawisk wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania przedmiotu jest zdobycie przez studentów gruntownej wiedzy z zakresu czynności i regulacji funkcji organizmu w aspekcie utrzymania zdrowia i optymalnego natężenia procesów metabolicznych warunkujących wysoką wydajność zwierząt i sprawność produkcji. Studenci uzyskają pogłębioną wiedzę interdyscyplinarną z „pogranicza” nauk podstawowych (fizjologia) i nauk stosowanych (zootechnicznych).
Treści programoweT-L-3Wybrane aspekty aplikacyjne rozwoju przewodu trawiennego przeżuwaczy, zmiany trawienia, wchłaniania i metabolizmu składników pokarmowych z wiekiem, konstytucja i kondycja zwierząt w kolejnych okresach rozwoju, właściwe przygotowanie „dietetyczne” zwierząt do krycia.
T-L-1Strategiczne okresy rozwoju zarodkowego i płodowego, organogeneza, adaptacja neonatalna – różnice gatunkowe.
T-L-2Czynniki predysponujące do wystąpienia chorób, zaburzenia układu oddechowego i trawiennego, przyczyny i następstwa biegunek, możliwości stymulowania sprawności mechanizmów adaptacyjnych młodych zwierząt.
T-L-4Równowaga metaboliczna, profile metaboliczne, zaburzenia przemiany wodno-mineralnej i kwasowo-zasadowej, zaburzenia metabolizmu wapniowo-fosforanowo-magnezowego, zaburzenia przemian cukrów, białek i tłuszczów.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-3Praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_U04Student analizuję i interpretuje zależności pomiędzy strukturą a funkcją wybranych tkanek, narządów i układów organizmów żywych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_U07Analizuje i interpretuje zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania przedmiotu jest zdobycie przez studentów gruntownej wiedzy z zakresu czynności i regulacji funkcji organizmu w aspekcie utrzymania zdrowia i optymalnego natężenia procesów metabolicznych warunkujących wysoką wydajność zwierząt i sprawność produkcji. Studenci uzyskają pogłębioną wiedzę interdyscyplinarną z „pogranicza” nauk podstawowych (fizjologia) i nauk stosowanych (zootechnicznych).
Treści programoweT-L-3Wybrane aspekty aplikacyjne rozwoju przewodu trawiennego przeżuwaczy, zmiany trawienia, wchłaniania i metabolizmu składników pokarmowych z wiekiem, konstytucja i kondycja zwierząt w kolejnych okresach rozwoju, właściwe przygotowanie „dietetyczne” zwierząt do krycia.
T-L-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń
T-L-1Strategiczne okresy rozwoju zarodkowego i płodowego, organogeneza, adaptacja neonatalna – różnice gatunkowe.
T-L-2Czynniki predysponujące do wystąpienia chorób, zaburzenia układu oddechowego i trawiennego, przyczyny i następstwa biegunek, możliwości stymulowania sprawności mechanizmów adaptacyjnych młodych zwierząt.
T-L-4Równowaga metaboliczna, profile metaboliczne, zaburzenia przemiany wodno-mineralnej i kwasowo-zasadowej, zaburzenia metabolizmu wapniowo-fosforanowo-magnezowego, zaburzenia przemian cukrów, białek i tłuszczów.
T-W-4Pisemne zaliczenie wykładów.
T-W-2Przygotowanie zwierząt do rozrodu, fizjologia implantacji, najczęstsze zaburzenia w okresie rozwoju zarodkowego i płodowego, teoria i praktyka modyfikacji ilości i jakości odżywczych składników mleka, uwarunkowania syntezy białek mleka w gruczole mlekowym, geny białek mleka, wpływ hormonów na ich ekspresję, ekspresja genów białek mleka u zwierząt transgenicznych, laktogeneza, utrzymanie i stymulowanie laktacji
T-W-3Aktywność ruchowa zwierząt a wydajność. Pojęcie i etiologia chorób produkcyjnych, zaburzenia metaboliczne, zaburzenia w rozrodzie zwierząt, zaburzenia równowagi kwasowo-zasadowe
T-W-1Przemiany związków azotowych i zapotrzebowanie na białko w zależności od gatunku, stanu fizjologicznego, wieku i produkcyjności zwierząt, przemiany cukrów i kwasów tłuszczowych w aspekcie wysokiej wydajności, skład dawki pokarmowej a czynność innych narządów, składniki mineralne i witaminy oraz inne biologicznie aktywne składniki diety jako stymulatory produkcyjności.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Praca w grupach
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i rzutnika
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_K01Student pracuje idywidualnie i w zespole, potrafi przejąć role lidera
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania przedmiotu jest zdobycie przez studentów gruntownej wiedzy z zakresu czynności i regulacji funkcji organizmu w aspekcie utrzymania zdrowia i optymalnego natężenia procesów metabolicznych warunkujących wysoką wydajność zwierząt i sprawność produkcji. Studenci uzyskają pogłębioną wiedzę interdyscyplinarną z „pogranicza” nauk podstawowych (fizjologia) i nauk stosowanych (zootechnicznych).
Treści programoweT-L-3Wybrane aspekty aplikacyjne rozwoju przewodu trawiennego przeżuwaczy, zmiany trawienia, wchłaniania i metabolizmu składników pokarmowych z wiekiem, konstytucja i kondycja zwierząt w kolejnych okresach rozwoju, właściwe przygotowanie „dietetyczne” zwierząt do krycia.
T-L-1Strategiczne okresy rozwoju zarodkowego i płodowego, organogeneza, adaptacja neonatalna – różnice gatunkowe.
T-L-2Czynniki predysponujące do wystąpienia chorób, zaburzenia układu oddechowego i trawiennego, przyczyny i następstwa biegunek, możliwości stymulowania sprawności mechanizmów adaptacyjnych młodych zwierząt.
T-L-4Równowaga metaboliczna, profile metaboliczne, zaburzenia przemiany wodno-mineralnej i kwasowo-zasadowej, zaburzenia metabolizmu wapniowo-fosforanowo-magnezowego, zaburzenia przemian cukrów, białek i tłuszczów.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-3Praca w grupach
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_K02Student wykazuje świadomą potrzebę pogłębiania wiedzy na temat regulacji i funkcji organizmu w aspekcie zdrowia, wydajności zwierząt i sprawności produkcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania przedmiotu jest zdobycie przez studentów gruntownej wiedzy z zakresu czynności i regulacji funkcji organizmu w aspekcie utrzymania zdrowia i optymalnego natężenia procesów metabolicznych warunkujących wysoką wydajność zwierząt i sprawność produkcji. Studenci uzyskają pogłębioną wiedzę interdyscyplinarną z „pogranicza” nauk podstawowych (fizjologia) i nauk stosowanych (zootechnicznych).
Treści programoweT-L-3Wybrane aspekty aplikacyjne rozwoju przewodu trawiennego przeżuwaczy, zmiany trawienia, wchłaniania i metabolizmu składników pokarmowych z wiekiem, konstytucja i kondycja zwierząt w kolejnych okresach rozwoju, właściwe przygotowanie „dietetyczne” zwierząt do krycia.
T-L-1Strategiczne okresy rozwoju zarodkowego i płodowego, organogeneza, adaptacja neonatalna – różnice gatunkowe.
T-L-2Czynniki predysponujące do wystąpienia chorób, zaburzenia układu oddechowego i trawiennego, przyczyny i następstwa biegunek, możliwości stymulowania sprawności mechanizmów adaptacyjnych młodych zwierząt.
T-L-4Równowaga metaboliczna, profile metaboliczne, zaburzenia przemiany wodno-mineralnej i kwasowo-zasadowej, zaburzenia metabolizmu wapniowo-fosforanowo-magnezowego, zaburzenia przemian cukrów, białek i tłuszczów.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-3Praca w grupach
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_K03Student potrafi wykorzystywać informację z literatury krajowej i zagranicznej w zakresie fizjologicznych aspektów wysokiej produkcyjności zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania przedmiotu jest zdobycie przez studentów gruntownej wiedzy z zakresu czynności i regulacji funkcji organizmu w aspekcie utrzymania zdrowia i optymalnego natężenia procesów metabolicznych warunkujących wysoką wydajność zwierząt i sprawność produkcji. Studenci uzyskają pogłębioną wiedzę interdyscyplinarną z „pogranicza” nauk podstawowych (fizjologia) i nauk stosowanych (zootechnicznych).
Treści programoweT-L-3Wybrane aspekty aplikacyjne rozwoju przewodu trawiennego przeżuwaczy, zmiany trawienia, wchłaniania i metabolizmu składników pokarmowych z wiekiem, konstytucja i kondycja zwierząt w kolejnych okresach rozwoju, właściwe przygotowanie „dietetyczne” zwierząt do krycia.
T-L-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń
T-L-1Strategiczne okresy rozwoju zarodkowego i płodowego, organogeneza, adaptacja neonatalna – różnice gatunkowe.
T-L-2Czynniki predysponujące do wystąpienia chorób, zaburzenia układu oddechowego i trawiennego, przyczyny i następstwa biegunek, możliwości stymulowania sprawności mechanizmów adaptacyjnych młodych zwierząt.
T-L-4Równowaga metaboliczna, profile metaboliczne, zaburzenia przemiany wodno-mineralnej i kwasowo-zasadowej, zaburzenia metabolizmu wapniowo-fosforanowo-magnezowego, zaburzenia przemian cukrów, białek i tłuszczów.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-3Praca w grupach
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i rzutnika
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach