Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
Sylabus przedmiotu Genetyka populacji i metody hodowlane:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Genetyka populacji i metody hodowlane | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki i Ogólnej Hodowli Zwierząt | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Wojdak-Maksymiec <Katarzyna.Wojdak-Maksymiec@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza i umiejętności w zakresie genetyki zwierząt |
W-2 | Podstawaowa wiedza i umiejętności w zakresie statystyki matematycznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodami badania struktury genetycznej populacji i interpretacją genetycznych wskaźników tej struktury. |
C-2 | Przekazanie wiedzy na temat szacowania i interpretacji parametrów genetycznych polpulacji i wykształcenie umiejętności ich szacowania. |
C-3 | Zapoznanie studentów z metodami oceny wartości hodowlanej, prowadzenia selekcji i oceny skutków jej działań. |
C-4 | Zaznajomienie studentów z różnymi systemami kojarzeń w hodowli zwierząt. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Obliczanie frekwencji genów i genotypów w populacji w różnych przypadkach zmieniających te frekwencje. Równowaga genetycz-na w populacji. Poszukiwanie związków pomiędzy cechami w populacji. | 1 |
T-L-2 | Obliczanie współczynników korelacji i regresji fenotypowych i genetycznych. | 1 |
T-L-3 | Szacowanie współczynników pokrewieństwa i inbredu. | 3 |
T-L-4 | Szacowanie współczynnika odziedziczalności w oparciu o podobieństwo genetyczne krewnych kolateralnych oraz w oparciu o podobieństwo genetyczne rodziców i potomstwa. Interpretacja i praktyczne wykorzystanie współczynnika odziedziczalności w hodowli zwierząt. Szacowanie i interpretacja współczynnika powtarzalności. Metody szacowania współczynnika powtarzalności. | 2 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Populacja panmiktyczna. Struktura genetyczna populacji. Prawo Hardy’ego - Weinberga. Czynniki wpływające na strukturę genetyczną. | 1 |
T-W-2 | Rodzaje rodowodów. Ścieżki Wright`a. Współczynnik pokrewieństwa. Macierze spokrewnień. Genetyczne skutki kojarzeń nielosowych. Dobór jednorodny i niejednorodny i jego wpływ na strukturę genetyczną populacji. Inbred. Heterozja. Systemy kojarzeń w hodowli zwierząt. | 2 |
T-W-3 | Biologiczne podstawy współzależności cech. Korelacje fenotypowe i genetyczne. Współczynnik regresji. | 1 |
T-W-4 | Modele dziedziczenia cech ilościowych. Źródła zmienności fenotypowej i genetycznej. Zmienność genetyczna addytywna i nieaddytywna. Zmienność środowiskowa. Interakcja genotyp-środowisko. Odziedziczalność i powtarzalność. Metody oceny wartości fenotypowej i genetycznej zwierząt. Metody szacowania wartości hodowlanej. | 2 |
T-W-5 | Sytemy i metody selekcji. Wpływ selekcji naturalnej i sztucznej na strukturę genetyczną populacji. Postęp hodowlany. Trendy genetyczne. | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 7 |
A-L-2 | Samodzielne rozwiązywanie zadań | 13 |
A-L-3 | Konsultacje indywidualne | 6 |
A-L-4 | zaliczenie i podsumowanie wyników | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Samodzielne powtórzenie materiału - przygotowanie do kolokwium | 17 |
A-W-2 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-3 | konsultacje indywidualne | 3 |
A-W-4 | zaliczenie materiału i podsumowanie wyników | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłąd informujący |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Przykładowe rozwiązywanie zadań przez prowadzącego |
M-4 | Rozwiązywanie zadań pod kierunkiem prowadzącego |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w formie rozwiązywania zadań |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena aktywności podczas zajęć |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZOinz_2A_HZGu-U2_W01 Nazywanie i objaśnianie mechanizmów genetycznych działających w skali populacji (zarówno naturalnej, jak i hodowlanej) oraz znajomość metod oceny wartości hodowlanej, prowadzenia selekcji i stosowania różnych systemów kojarzeń | — | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZOinz_2A_HZGu-U2_U01 Umie przeprowadzić analizę struktury genetycznej populacji oraz oszacować parametry genetyczne populacji | ZOinz_2A_U07 | — | — | C-1 | T-L-1 | M-3, M-4 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZOinz_2A_HZGu-U2_W01 Nazywanie i objaśnianie mechanizmów genetycznych działających w skali populacji (zarówno naturalnej, jak i hodowlanej) oraz znajomość metod oceny wartości hodowlanej, prowadzenia selekcji i stosowania różnych systemów kojarzeń | 2,0 | Wiedza niedostateczna |
3,0 | Znajomość podstawowych mechanizmów genetyki populacji na poziomie ogólnym | |
3,5 | Szczegółowe nazywanie mechanizmów genetycznych | |
4,0 | Objaśnianie ogólnych zasad genetycznych działających w skali populacji | |
4,5 | Rozumienie różnych mechanizmów genetycznych w populacji | |
5,0 | Szczegółowe nazywanie i objaśnianie róznych machanizmów genetycznych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZOinz_2A_HZGu-U2_U01 Umie przeprowadzić analizę struktury genetycznej populacji oraz oszacować parametry genetyczne populacji | 2,0 | Brak umiejętności |
3,0 | Umiejętność wskazania ogólnych metod | |
3,5 | Umiejętność rozwiązania prostych przykładów | |
4,0 | Umiejętność rozwiązania przykłladów o większym stopniu trudności | |
4,5 | Prawidłowe rozwiąznie zadań pod względem metodycznym i rachunkowym | |
5,0 | Prawidłowa interpretacja wyników |
Literatura podstawowa
- Strabel T., Genetyka cech ilościowych w praktyce. materiały do zajęć., http://jay.au.poznan.pl/~strabel/dydaktyka/gci.pdf, Poznań, 2006
- Nowicki B., Kosowska B., Genetyka i podstawy hodowli zwierząt, PWRiL, Warszawa, 1995