Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Hodowla i użytkowanie zwierząt

Sylabus przedmiotu Sokolnictwo i jastrzębiarstwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Sokolnictwo i jastrzębiarstwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Sablik <Piotr.Sablik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 7 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 8 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajmość biologii ptaków.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania gatunków ptaków drapieżnych w ochronie środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Budowa i urządzenie sokolarni.2
T-A-2Akcesoria i urządzenia sokolnicze.1
T-A-3Żywiienie posdzczgólnych gatunków ptaków drapieżnych1
T-A-4Wychowanie i układanie jastrzębia.1
T-A-5Układanie sokoła.1
T-A-6Polowania z sokołem i jastrzębiem1
7
wykłady
T-W-1Historia sokolnictwa w POlsce i na świecie1
T-W-2Współczesne definicje sokolnictwa1
T-W-3Gatunki ptaków drapieżnych w sokolnictwie europejskim2
T-W-4Podstawowe pojęcia określające ptaka łowczego1
T-W-5Trofea sokolnicze1
T-W-6Ochrona i hodowla ptaków drapieżnych1
T-W-7Przyszłość sokolnictwa. Organizacje i stowarzuszenia sokolnicze w Polsce i na świecie. Pokazy sokolnicze. Gospodarcze wykorzystanie jastrzębi i sokołów.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2Studiowanie tematyki ćwiczeń6
A-A-3Przygotowanie projektu12
A-A-4Konsultacje3
A-A-5Zaliczenie, omówienie projektów2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Studiowanie tematyki wykładów12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia tematyki wykładów5
A-W-4Konsultacje4
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz z wykorzstaniem środków multimedialnych
M-3Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-O16.5_W01
Student zna jaką rolę odgrywają ptaki drapieżne w środowisku i ich znaczenie w utrzymaniu bioróżnorodności.
ZO_1A_W07C-1T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-6, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-2M-3, M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-O16.5_U01
Umie założyć i prowadzić sokolarnie oraz czynnie uczestniczyć w ochronie przyrody
ZO_1A_U21C-1T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-6, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-2M-3, M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-O16.5_K01
Wykazuje posatwę proekologiczną i pozytywne nastawienia dla prowadzenia ochrony gatunkowej ptaków drapieżnych.
ZO_1A_K03T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-6, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-2M-3, M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N-O16.5_W01
Student zna jaką rolę odgrywają ptaki drapieżne w środowisku i ich znaczenie w utrzymaniu bioróżnorodności.
2,0
3,0Rozróżnia i klasyfikuje poszczególne gatunki ptaków drapieżnych oraz wie, które z nich i w jaki sposób można wykorzystać w sokolnictwie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N-O16.5_U01
Umie założyć i prowadzić sokolarnie oraz czynnie uczestniczyć w ochronie przyrody
2,0
3,0Umie zaprojektować sokolarnie i dobrać do niej odpowiednie gatunki ptaków oraz opracować teoretyczne założenia warunków ich utrzymania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Cieślikowski M., Sokolnictwo, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Budowa i urządzenie sokolarni.2
T-A-2Akcesoria i urządzenia sokolnicze.1
T-A-3Żywiienie posdzczgólnych gatunków ptaków drapieżnych1
T-A-4Wychowanie i układanie jastrzębia.1
T-A-5Układanie sokoła.1
T-A-6Polowania z sokołem i jastrzębiem1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia sokolnictwa w POlsce i na świecie1
T-W-2Współczesne definicje sokolnictwa1
T-W-3Gatunki ptaków drapieżnych w sokolnictwie europejskim2
T-W-4Podstawowe pojęcia określające ptaka łowczego1
T-W-5Trofea sokolnicze1
T-W-6Ochrona i hodowla ptaków drapieżnych1
T-W-7Przyszłość sokolnictwa. Organizacje i stowarzuszenia sokolnicze w Polsce i na świecie. Pokazy sokolnicze. Gospodarcze wykorzystanie jastrzębi i sokołów.1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2Studiowanie tematyki ćwiczeń6
A-A-3Przygotowanie projektu12
A-A-4Konsultacje3
A-A-5Zaliczenie, omówienie projektów2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Studiowanie tematyki wykładów12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia tematyki wykładów5
A-W-4Konsultacje4
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-N-O16.5_W01Student zna jaką rolę odgrywają ptaki drapieżne w środowisku i ich znaczenie w utrzymaniu bioróżnorodności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W07ma wiedzę o kształtowaniu środowiska przyrodniczego, jego roli i znaczeniu, zagrożeniach i metodach ochrony oraz zrównoważonym wykorzystaniu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania gatunków ptaków drapieżnych w ochronie środowiska.
Treści programoweT-A-3Żywiienie posdzczgólnych gatunków ptaków drapieżnych
T-A-1Budowa i urządzenie sokolarni.
T-A-4Wychowanie i układanie jastrzębia.
T-A-5Układanie sokoła.
T-A-2Akcesoria i urządzenia sokolnicze.
T-A-6Polowania z sokołem i jastrzębiem
T-W-4Podstawowe pojęcia określające ptaka łowczego
T-W-5Trofea sokolnicze
T-W-3Gatunki ptaków drapieżnych w sokolnictwie europejskim
T-W-6Ochrona i hodowla ptaków drapieżnych
T-W-7Przyszłość sokolnictwa. Organizacje i stowarzuszenia sokolnicze w Polsce i na świecie. Pokazy sokolnicze. Gospodarcze wykorzystanie jastrzębi i sokołów.
T-W-2Współczesne definicje sokolnictwa
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz z wykorzstaniem środków multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozróżnia i klasyfikuje poszczególne gatunki ptaków drapieżnych oraz wie, które z nich i w jaki sposób można wykorzystać w sokolnictwie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-N-O16.5_U01Umie założyć i prowadzić sokolarnie oraz czynnie uczestniczyć w ochronie przyrody
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U21Potrafi ocenić stan środowiska i zasobów naturalnych, ponadto zagrożenia wynikające z chowu i hodowli zwierząt
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania gatunków ptaków drapieżnych w ochronie środowiska.
Treści programoweT-A-3Żywiienie posdzczgólnych gatunków ptaków drapieżnych
T-A-1Budowa i urządzenie sokolarni.
T-A-4Wychowanie i układanie jastrzębia.
T-A-5Układanie sokoła.
T-A-2Akcesoria i urządzenia sokolnicze.
T-A-6Polowania z sokołem i jastrzębiem
T-W-4Podstawowe pojęcia określające ptaka łowczego
T-W-5Trofea sokolnicze
T-W-3Gatunki ptaków drapieżnych w sokolnictwie europejskim
T-W-6Ochrona i hodowla ptaków drapieżnych
T-W-7Przyszłość sokolnictwa. Organizacje i stowarzuszenia sokolnicze w Polsce i na świecie. Pokazy sokolnicze. Gospodarcze wykorzystanie jastrzębi i sokołów.
T-W-2Współczesne definicje sokolnictwa
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz z wykorzstaniem środków multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie zaprojektować sokolarnie i dobrać do niej odpowiednie gatunki ptaków oraz opracować teoretyczne założenia warunków ich utrzymania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-N-O16.5_K01Wykazuje posatwę proekologiczną i pozytywne nastawienia dla prowadzenia ochrony gatunkowej ptaków drapieżnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
Treści programoweT-A-3Żywiienie posdzczgólnych gatunków ptaków drapieżnych
T-A-1Budowa i urządzenie sokolarni.
T-A-4Wychowanie i układanie jastrzębia.
T-A-5Układanie sokoła.
T-A-2Akcesoria i urządzenia sokolnicze.
T-A-6Polowania z sokołem i jastrzębiem
T-W-4Podstawowe pojęcia określające ptaka łowczego
T-W-5Trofea sokolnicze
T-W-3Gatunki ptaków drapieżnych w sokolnictwie europejskim
T-W-6Ochrona i hodowla ptaków drapieżnych
T-W-7Przyszłość sokolnictwa. Organizacje i stowarzuszenia sokolnicze w Polsce i na świecie. Pokazy sokolnicze. Gospodarcze wykorzystanie jastrzębi i sokołów.
T-W-2Współczesne definicje sokolnictwa
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz z wykorzstaniem środków multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie projektu
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów.