Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Hodowla i użytkowanie zwierząt

Sylabus przedmiotu Wykorzystanie zwierząt w służbach mundurowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wykorzystanie zwierząt w służbach mundurowych
Specjalność Hodowla koni i jeździectwo
Jednostka prowadząca Pracownia Hodowli Koni i Animaloterapii
Nauczyciel odpowiedzialny Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 8 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 7 2,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zaliczenie z przedmiotu "Użytkowanie i hodowla koni", ogólne wiadomości z zakresu hodowli i użytkowania psów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Potrafi określić przydatność psów i koni w służbach mundurowych w Polsce.
C-2Zna zasady doboru zwierząt do pracy w służbach mundurowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Predyspozycje, wyszkolenie i umiejętności psów w służbach mundurowych i ratowniczych. Rasy psów predysponowane do pracy w ww. służbach.2
T-A-2Cechy psychiczne psów pracujących w służbach mundurowych i ratowniczych2
T-A-3Cechy psychoczne koni pracujących w służbach mundurowych.1
T-A-4Predyspozycje, szkolenie i umiejętności koni służbowych. Rasy koni predysponowanych do pracy w służbach mundurowych. Przykłady konnych formacji policyjnych na świecie.2
7
wykłady
T-W-1Korzyści instrumentalne z użytkowania zwierząt.1
T-W-2Rozporządzenie w sprawie zwierząt wykorzystywanych w akcjach ratowniczych. Psy ratownicze: gruzowiskowe, terenowe, lawinowe, zwłokowe. Podstawy osmologii.2
T-W-3Przydatność psów w policji, straży granicznej. Akty prawne regulujące pracę psów służbopwych. Psy patrolowo-obronne, tropiące, specjalne do wyszukiwania narkotyków, specjalne do wyszukiwania materiałów wybuchowych i broni, specjalne do wyszukiwania ukrytych osób.3
T-W-4Konie w policji, straży granicznej i straży miejskiej w Polsce. Akty prawne dotyczące wykorzystania koni w służbach mundurowych.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach7
A-A-2Studiowanie tematyki ćwiczeń20
A-A-3Uczestniczenie w pokazie treningu koni policyjnych4
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia23
A-A-5Konsultacje5
A-A-6Pisemne zaliczenie1
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2udział w konsultacjach3
A-W-3praca własna studenta i przygotowanie do zaliczenia16
A-W-4uczestnicwo w pokazie treningu koni policyjnych2
A-W-5zaliczenie pisemne1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład multimedialny
M-2prelekcja, odczyt
M-3dyskusja
M-4film
M-5pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne - test
S-2Ocena podsumowująca: aprobata

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O9.3_W01
student wymienia i opisuje korzyści wynikające z pracy koni psów ze szczególnym uwzględnieniem służb ratowniczych i mundurowych, wylicza i opisuje specjalności psów służbowych, zna podstawy regulacji prawnych pracy psów i koni służbowych
ZO_1A_W12, ZO_1A_W14C-2, C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-N-O9.3_U01
student charakteryzuje cechy psychiczne oraz umiejętności psów i koni służbowych, opisuje rasy psów i koni predysponowanych do pracy w słuzbach
ZO_1A_U17C-2, C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-N-O9.3_K01
student jest świadomy korzyści i znaczenia funkcjonowania oddziałów służb mundurowych i ratowniczych użytkujących w pracy psy i konie
ZO_1A_K07C-2, C-1T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O9.3_W01
student wymienia i opisuje korzyści wynikające z pracy koni psów ze szczególnym uwzględnieniem służb ratowniczych i mundurowych, wylicza i opisuje specjalności psów służbowych, zna podstawy regulacji prawnych pracy psów i koni służbowych
2,0
3,0student wymienia i opisuje większość korzyści wynikających z pracy psów i koni ze szczególnym uwzględnieniem służb ratowniczych i mundurowych, wylicza i opisuje zdecydowaną większość specjalności psów służbowych oraz podstawy regulacji prawnych dotyczących pracy ww zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-N-O9.3_U01
student charakteryzuje cechy psychiczne oraz umiejętności psów i koni służbowych, opisuje rasy psów i koni predysponowanych do pracy w słuzbach
2,0
3,0student w stopniu podstawowym charakteryzuje cechy psychiczne oraz umiejętności psów i koni służbowych, opisuje rasy psów i koni predysponowanych do pracy w słuzbach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-N-O9.3_K01
student jest świadomy korzyści i znaczenia funkcjonowania oddziałów służb mundurowych i ratowniczych użytkujących w pracy psy i konie
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym jest świadomy korzyści i znaczenia funkcjonowania oddziałów służb mundurowych i ratowniczych użytkujących w pracy psy i konie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. różni, periodyki tematyczne z zakresu hodowli i użytkowania koni i psów

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Predyspozycje, wyszkolenie i umiejętności psów w służbach mundurowych i ratowniczych. Rasy psów predysponowane do pracy w ww. służbach.2
T-A-2Cechy psychiczne psów pracujących w służbach mundurowych i ratowniczych2
T-A-3Cechy psychoczne koni pracujących w służbach mundurowych.1
T-A-4Predyspozycje, szkolenie i umiejętności koni służbowych. Rasy koni predysponowanych do pracy w służbach mundurowych. Przykłady konnych formacji policyjnych na świecie.2
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Korzyści instrumentalne z użytkowania zwierząt.1
T-W-2Rozporządzenie w sprawie zwierząt wykorzystywanych w akcjach ratowniczych. Psy ratownicze: gruzowiskowe, terenowe, lawinowe, zwłokowe. Podstawy osmologii.2
T-W-3Przydatność psów w policji, straży granicznej. Akty prawne regulujące pracę psów służbopwych. Psy patrolowo-obronne, tropiące, specjalne do wyszukiwania narkotyków, specjalne do wyszukiwania materiałów wybuchowych i broni, specjalne do wyszukiwania ukrytych osób.3
T-W-4Konie w policji, straży granicznej i straży miejskiej w Polsce. Akty prawne dotyczące wykorzystania koni w służbach mundurowych.2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach7
A-A-2Studiowanie tematyki ćwiczeń20
A-A-3Uczestniczenie w pokazie treningu koni policyjnych4
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia23
A-A-5Konsultacje5
A-A-6Pisemne zaliczenie1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2udział w konsultacjach3
A-W-3praca własna studenta i przygotowanie do zaliczenia16
A-W-4uczestnicwo w pokazie treningu koni policyjnych2
A-W-5zaliczenie pisemne1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-O9.3_W01student wymienia i opisuje korzyści wynikające z pracy koni psów ze szczególnym uwzględnieniem służb ratowniczych i mundurowych, wylicza i opisuje specjalności psów służbowych, zna podstawy regulacji prawnych pracy psów i koni służbowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W12posiada podstawową wiedzę z zakresu użytkowania zwierząt oraz selekcji, doboru i oceny wartości użytkowej i hodowlanej
ZO_1A_W14posiada wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na produkcyjność i dobrostan zwierząt
Cel przedmiotuC-2Zna zasady doboru zwierząt do pracy w służbach mundurowych.
C-1Potrafi określić przydatność psów i koni w służbach mundurowych w Polsce.
Treści programoweT-W-2Rozporządzenie w sprawie zwierząt wykorzystywanych w akcjach ratowniczych. Psy ratownicze: gruzowiskowe, terenowe, lawinowe, zwłokowe. Podstawy osmologii.
T-W-1Korzyści instrumentalne z użytkowania zwierząt.
T-W-3Przydatność psów w policji, straży granicznej. Akty prawne regulujące pracę psów służbopwych. Psy patrolowo-obronne, tropiące, specjalne do wyszukiwania narkotyków, specjalne do wyszukiwania materiałów wybuchowych i broni, specjalne do wyszukiwania ukrytych osób.
Metody nauczaniaM-1wykład multimedialny
M-2prelekcja, odczyt
M-3dyskusja
M-4film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne - test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wymienia i opisuje większość korzyści wynikających z pracy psów i koni ze szczególnym uwzględnieniem służb ratowniczych i mundurowych, wylicza i opisuje zdecydowaną większość specjalności psów służbowych oraz podstawy regulacji prawnych dotyczących pracy ww zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-N-O9.3_U01student charakteryzuje cechy psychiczne oraz umiejętności psów i koni służbowych, opisuje rasy psów i koni predysponowanych do pracy w słuzbach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
Cel przedmiotuC-2Zna zasady doboru zwierząt do pracy w służbach mundurowych.
C-1Potrafi określić przydatność psów i koni w służbach mundurowych w Polsce.
Treści programoweT-A-1Predyspozycje, wyszkolenie i umiejętności psów w służbach mundurowych i ratowniczych. Rasy psów predysponowane do pracy w ww. służbach.
T-A-2Cechy psychiczne psów pracujących w służbach mundurowych i ratowniczych
T-A-3Cechy psychoczne koni pracujących w służbach mundurowych.
T-A-4Predyspozycje, szkolenie i umiejętności koni służbowych. Rasy koni predysponowanych do pracy w służbach mundurowych. Przykłady konnych formacji policyjnych na świecie.
Metody nauczaniaM-1wykład multimedialny
M-2prelekcja, odczyt
M-3dyskusja
M-4film
M-5pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne - test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu podstawowym charakteryzuje cechy psychiczne oraz umiejętności psów i koni służbowych, opisuje rasy psów i koni predysponowanych do pracy w słuzbach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-N-O9.3_K01student jest świadomy korzyści i znaczenia funkcjonowania oddziałów służb mundurowych i ratowniczych użytkujących w pracy psy i konie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K07przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Cel przedmiotuC-2Zna zasady doboru zwierząt do pracy w służbach mundurowych.
C-1Potrafi określić przydatność psów i koni w służbach mundurowych w Polsce.
Treści programoweT-W-4Konie w policji, straży granicznej i straży miejskiej w Polsce. Akty prawne dotyczące wykorzystania koni w służbach mundurowych.
T-W-2Rozporządzenie w sprawie zwierząt wykorzystywanych w akcjach ratowniczych. Psy ratownicze: gruzowiskowe, terenowe, lawinowe, zwłokowe. Podstawy osmologii.
T-W-1Korzyści instrumentalne z użytkowania zwierząt.
T-W-3Przydatność psów w policji, straży granicznej. Akty prawne regulujące pracę psów służbopwych. Psy patrolowo-obronne, tropiące, specjalne do wyszukiwania narkotyków, specjalne do wyszukiwania materiałów wybuchowych i broni, specjalne do wyszukiwania ukrytych osób.
T-A-1Predyspozycje, wyszkolenie i umiejętności psów w służbach mundurowych i ratowniczych. Rasy psów predysponowane do pracy w ww. służbach.
T-A-2Cechy psychiczne psów pracujących w służbach mundurowych i ratowniczych
T-A-3Cechy psychoczne koni pracujących w służbach mundurowych.
T-A-4Predyspozycje, szkolenie i umiejętności koni służbowych. Rasy koni predysponowanych do pracy w służbach mundurowych. Przykłady konnych formacji policyjnych na świecie.
Metody nauczaniaM-1wykład multimedialny
M-2prelekcja, odczyt
M-3dyskusja
M-4film
M-5pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym jest świadomy korzyści i znaczenia funkcjonowania oddziałów służb mundurowych i ratowniczych użytkujących w pracy psy i konie
3,5
4,0
4,5
5,0