Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Hodowla i użytkowanie zwierząt
Sylabus przedmiotu Zachowanie rozrodcze w kształtowaniu populacji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zachowanie rozrodcze w kształtowaniu populacji | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>, Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Biologia w zakresie szkoły ponadgimnazjalnej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z różnymi zachowaniami rozrodczymi w aspekcie zachowania gatunku i ich wpływem na populację. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Różnice płciowe, dobór płci, konflikt płci. | 1 |
T-A-2 | Formy opieki rodzicielskiej a maksymalizacja sukcesu reprodukcyjnego na przykładzie wybranych gatunków zwierząt. Sygnalizacja i odbiór sygnałów rozrodczych. | 2 |
T-A-3 | Konkurencja i wybieranie partnerów. Dojrzałość i optymalizacja procesów rozrodczych (gotowość do reprodukcji, wielkość miotu). | 2 |
T-A-4 | Behawioryzm, przykłady i interpretacja zachowań płciowych wybranych gatunków. Mechanizmy manipulacji płcią potomstwa u ssaków. Ingerencja w płeć. | 2 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Mechanizmy ewolucyjne utrzymujące rozmnażanie u zwierząt. Systemy i strategie rozrodcze (strategie samców, strategie samic). | 2 |
T-W-2 | Zróżnicowany wkład płci w rozród. Ewolucja inwestycji rodzicielskiej. Opieka rodzicielska u zwierząt. Teoria Hamiltona. | 3 |
T-W-3 | Ewolucja zachowań płciowych. Proporcja płci. Sukces reprodukcyjny. | 3 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 7 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji. | 20 |
A-A-3 | Przygotowanie do ćwiczeń | 14 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 12 |
A-A-5 | Konsultacje | 5 |
A-A-6 | Pisemne zaliczenie | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | Studiowanie fachowej literatury. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 6 |
A-W-4 | Konsultacje | 4 |
A-W-5 | Zaliczenie pisemne wykładów | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych. |
M-2 | Metody aktywizujące (przygotowanie i wygłoszenie referatów przez studentów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych i wygłoszonych przez studentów (praca zespołowa). |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych wykładów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O3.3_W01 Student zna podstawowe strategie rozrodcze warunkujące sukces reprodukcyjny i ich wpływ na ksztłatowanie populacji. | ZO_1A_W05 | — | — | C-1 | T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O3.3_U01 Student potrafi wykorzystać wiedzę w interpretacji zjawisk związanych z zachowaniami rozrodczymi w świecie zwierząt. | ZO_1A_U08 | — | — | C-1 | T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O3.3_K01 Student będzie mógł zastosować zdobytą wiedzę w dalszym studiowaniu przebiegu procesów rozrodczych. | ZO_1A_K06 | — | — | C-1 | T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O3.3_W01 Student zna podstawowe strategie rozrodcze warunkujące sukces reprodukcyjny i ich wpływ na ksztłatowanie populacji. | 2,0 | |
3,0 | Student zna wybrane strategie rozrodcze warunkujące sukces reprodukcyjny. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O3.3_U01 Student potrafi wykorzystać wiedzę w interpretacji zjawisk związanych z zachowaniami rozrodczymi w świecie zwierząt. | 2,0 | |
3,0 | Student podejmuje próby interpretacji zjawisk związanych z zachowaniem zwierząt. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O3.3_K01 Student będzie mógł zastosować zdobytą wiedzę w dalszym studiowaniu przebiegu procesów rozrodczych. | 2,0 | |
3,0 | Student będzie miał podstawy do dalszego studiowania przebiegu procesów rozrodczych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kaleta T., Zachowanie się zwierząt Zarys problematyki (skrypt), SGGW, Warszawa, 2007
- Sadowski B., Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt, PWN, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Douglas Futuyma D., Ewolucja, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008