Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Hodowla i użytkowanie zwierząt
Sylabus przedmiotu Podstawy genetyki zachowania zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy genetyki zachowania zwierząt | ||
Specjalność | Pielęgniarstwo zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki i Ogólnej Hodowli Zwierząt | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Wojdak-Maksymiec <Katarzyna.Wojdak-Maksymiec@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Genetyka ogólna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie genetycznych mechanizmów warunkowania cech behawioralnych zwierząt. |
C-2 | Uzyskanie wiedzy na temat możliwości doskonalenia cech behawioralnych zwierząt. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Genetyka zachowań rozrodczych i opieki nad potomstwem. | 2 |
T-A-2 | Genetyczne podłoże tworzenia struktur społecznych i wybranych zachowań społecznych. | 1 |
T-A-3 | Genetyczne mechanizmy interakcji z otoczeniem, percepcji, sensoryki, komunikacji. | 1 |
T-A-4 | Genetyka pamięci i uczenia się. | 1 |
T-A-5 | Genetyczne podłoże temperamentu, agresji, lękliwości, reakcji na stres. | 2 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zarys historii psychologii ewolucyjnej i genetyki zachowania. | 1 |
T-W-2 | Ogólna charakterystyka genetycznych składników odziedziczalności cech behawioralnych zwierząt. Czynniki genetyczne addytywne i nieaddytywne, interakcje genotypowe oreaz interakcje genotyp - środowisko, uwarunkowania epigenetyczne. | 3 |
T-W-3 | Związek polimorfizmu genów kodujących neuroprzekaźniki i hormony oraz ich receptory z behawiorem zwierząt. Neurogenomika. | 2 |
T-W-4 | Genetyczne doskonalenie cech behawioralnych. | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Samodzielne przygotowanie prezentacji na temat wybranych zagadnień genetyki klinicznej | 12 |
A-A-3 | Konsultacje indywidualne dotyczące prezentacji | 2 |
A-A-4 | Omówienie uzyskanych wyników | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje induwidualne z prowadzącym | 2 |
A-W-3 | Zaliczenie pracy pisemnej, omówienie wyników | 1 |
A-W-4 | Samodzielne powtórzenie materiału | 12 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczeniania przedmiotowe |
M-3 | Wykład problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: Ocena ciągła |
S-3 | Ocena formująca: Ocena przygotowanej prezentacji |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZP-N1-O125_W01 Student zna podstawowe mechanizmy genetycznego uwarunkowania cech behawioralnych | ZO_1A_W01, ZO_1A_W12, ZO_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZP-N1-O125_U01 Student potrafi wskazać możliwości genetycznego doskonalenia cech behawioralnych | ZO_1A_U17, ZO_1A_U18 | — | — | C-2 | T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZP-N1-O125_K01 1 | ZO_1A_K07 | — | — | — | — | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZP-N1-O125_W01 Student zna podstawowe mechanizmy genetycznego uwarunkowania cech behawioralnych | 2,0 | |
3,0 | Student posiada pobieżną wiedzę na temat genetycznego uwarunkowania cech behawioralnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZP-N1-O125_U01 Student potrafi wskazać możliwości genetycznego doskonalenia cech behawioralnych | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić i krótko opisać na poziomie podstawowym możliwości doskonalenia cech behawioralnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Sadowski B., Biologiczne mechanizmy zachowania sie ludzi i zwierząt, PWN, Warszawa, 2001