Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo

Sylabus przedmiotu Ekonomika i organizacja produkcji zwierzęcej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomika i organizacja produkcji zwierzęcej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Sablik <Piotr.Sablik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bożena Chuda-Mickiewicz <Bozena.Chuda-Mickiewicz@zut.edu.pl>, Arkadiusz Pietruszka <Arkadiusz.Pietruszka@zut.edu.pl>, Ryszard Pikuła <Ryszard.Pikula@zut.edu.pl>, Danuta Szczerbińska <Danuta.Szczerbinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 8 0,50,41zaliczenie
wykładyW7 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiadanie wiadomości z zakresu matematyki i statystyki matematycznej oraz poszczególnych hodowli zwierząt gospodarskich.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami oraz metodami analizy organizacji produkcji roślinnej i zwierzęcej w gospodarstwach rolnych oraz stosowanie rachunku ekonomicznego w podejmowaniu decyzji przy wyborze kierunku produkcji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Kalkulacja kosztów produkcji mleka i żywca wołowego.2
T-A-2Struktura i obrót stada bydła mlecznego.2
T-A-3Analiza efektywności ekonomicznej produkcji żywca wieprzowego.2
T-A-4Analiza efektywności ekonomicznej produkcji prosiąt.1
T-A-5Opracowanie bilansu ekonomicznego ośrodków rekreacyjnych i hodowlanych.1
T-A-6Ekonomika chowu różnych gatunków drobiu. Czynniki wpływające na na efektywność produkcji. Struktura kosztów produkcji i kalkulacja ekonomiczna2
10
wykłady
T-W-1Gospodarka paszowa jej podział w gospodarstwie rolniczym. Mierniki oceny produkcyjnej i ekonomicznej powierzchni paszowej w gospodarstwie. Ekonomika i orgasnizacja produkcji bydła mlecznego i mięsnego (struktura stasa i struktura pogłowia zwierząt, baza paszowa, kalkulacje w produkcji zwierzęcej). Strategia marketingowa w gospodarstwach o wielkostadnej produkcji oraz ekologicznych i agroturystycznych.3
T-W-2Marketing i zarządzanie w produkcji trzody chlewnej. Wspólna polityka rolna i jej konsekwencje dla producentów trzody chlewnej w Polsce. Czynniki ryzyka ekonomicznego w przedsiębiorstwach produkcji trzody chlewnej.2
T-W-3Specyfika ekonimiczna poszczególnych kierunków użytkowania koni, w warunkach współczesnej gospodarki. Rozwój "przemysłu końskiego" w Polsce na tle krajów europejskich. Czynniki wpływające na rozwój "przemysłu końskiego". Możliwości pozyskiwania dotacji na hodowlę koni w Polsce. Specyfika chowu i hodowli koni w odniesieniu do innych zwierząt gospodarskich. Nakłady i koszty w chowie i hodowli koni, w zależności od kierunku użytkowania.1
T-W-4Rynek produktów pszczelich - obrót miodem. poziom importu i eksportu, spożycie miodu, metody ochrony rynku produktów pszczelich. Pszczelarskie przedsięwzięcia marketinkowe. Koszty i docohdy przy różnych profilach produkcji pszczelarskiej - metody liczenia kosztów, jednostki miodowe, koszty alternatywne i marginalne. Organizacja produkcji w pasiekach - wydajność pracy i pracochłonność przy pozyskiwaniu różnych produktów, sezonowość prac w pasiekach, typy pasiek. Marketing produktów pszczelich.1
T-W-5Ogólna charakterystyka branży drobiartskiej. Marketing produyktów drobiowych. Czynniki kształtujące potrzeby i popyt na produkty drobiowe. Czynniki kształtujące podaż surowców drobiowych. Ekonomiczne aspekty produkcji jaj. Kształtowanie się kosztów w zależności od systemu chowu. Jakość handlowa produktów drobiarskich. Kryteria i wymagania handlowe dotyczęce mięsa i przetworów drobiowych. Systemy oceny jakości handlowej międa drobiowego.2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń4
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia tematyki ćwiczeń2
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Studiowanie treści wykładów24
A-W-3Konsultacje dotyczące treśąci wykładów10
A-W-4Pisemne zaliczenie treści wykładów2
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przemiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie zadań (symulacji) ekonomicznych z każdego ćwiczenia

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-C14_W01
1
ZO_1A_W02, ZO_1A_W08, ZO_1A_W16
ZO_1A_ZO-N-C14_W02
Student ma podstawową wiedzę z zakresy pojęć ekonomicznych oraz roli i miejsca rolnictwa w gospodarce narodowej.
ZO_1A_W02, ZO_1A_W08, ZO_1A_W16C-1T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-C14_U01
1
ZO_1A_U04, ZO_1A_U20
ZO_1A_ZO-N-C14_U02
Umie zastosować zasady ekonomii i marketingu w różnych działach produkcji rolniczej
ZO_1A_U04, ZO_1A_U20C-1T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-6, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-C14_K01
1
ZO_1A_K01, ZO_1A_K04, ZO_1A_U04, ZO_1A_U20, ZO_1A_W02, ZO_1A_W08, ZO_1A_W16
ZO_1A_ZO-N-C14_K02
Ma przedsiębiorcze podejście do produikcji rolniczej.
ZO_1A_K01, ZO_1A_K04C-1T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-6, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N-C14_W02
Student ma podstawową wiedzę z zakresy pojęć ekonomicznych oraz roli i miejsca rolnictwa w gospodarce narodowej.
2,0
3,0Zna podtatwowe pojęcia ekonomiczne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N-C14_U02
Umie zastosować zasady ekonomii i marketingu w różnych działach produkcji rolniczej
2,0
3,0Umie sporządzić prosty rachunek ekonomicznyc dla wybranego kierunku produkcji rolniczej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N-C14_K02
Ma przedsiębiorcze podejście do produikcji rolniczej.
2,0
3,0Sporządza przy współudziale prowadzącego zajęcia kalkulacje ekonomiczną.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bednarski L., Analiza ekonomiczna w przedsiębiorstwie., PWE, Wrocław, 1998
  2. Cichoń J., Ekonomika pszczelarska. w: Hodowla pszczół pod red. J. Wilde i J. Prabucki., PWRiL, Poznań, 2008
  3. Bień W., Zarządzanie finansami przedsiębiorstwa., Warszawa, 1986
  4. Dowgiałło Z., Mondecki S., Ekonomika i organizacja produkcji zwierzęcej., PWN, Warszawa, 1983
  5. Klepacki B., Ekonomika i organizacja rolnictwa., PWN, Warszawa, 1999
  6. Wilde J., Cichoń J., Pszczelarstwo to może być biznes., Wyd. Sądecki Bartnik., Stróże, 1999
  7. Żmija J., Podstawy ekonomii rynku i marketingu w gospodarce żywnościowej., Kraków, 1996
  8. Żmija J., Zarządzanie i marketing w Agrobiznesie wobec integracji z Unią Europejską., Kraków, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Kalkulacja kosztów produkcji mleka i żywca wołowego.2
T-A-2Struktura i obrót stada bydła mlecznego.2
T-A-3Analiza efektywności ekonomicznej produkcji żywca wieprzowego.2
T-A-4Analiza efektywności ekonomicznej produkcji prosiąt.1
T-A-5Opracowanie bilansu ekonomicznego ośrodków rekreacyjnych i hodowlanych.1
T-A-6Ekonomika chowu różnych gatunków drobiu. Czynniki wpływające na na efektywność produkcji. Struktura kosztów produkcji i kalkulacja ekonomiczna2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Gospodarka paszowa jej podział w gospodarstwie rolniczym. Mierniki oceny produkcyjnej i ekonomicznej powierzchni paszowej w gospodarstwie. Ekonomika i orgasnizacja produkcji bydła mlecznego i mięsnego (struktura stasa i struktura pogłowia zwierząt, baza paszowa, kalkulacje w produkcji zwierzęcej). Strategia marketingowa w gospodarstwach o wielkostadnej produkcji oraz ekologicznych i agroturystycznych.3
T-W-2Marketing i zarządzanie w produkcji trzody chlewnej. Wspólna polityka rolna i jej konsekwencje dla producentów trzody chlewnej w Polsce. Czynniki ryzyka ekonomicznego w przedsiębiorstwach produkcji trzody chlewnej.2
T-W-3Specyfika ekonimiczna poszczególnych kierunków użytkowania koni, w warunkach współczesnej gospodarki. Rozwój "przemysłu końskiego" w Polsce na tle krajów europejskich. Czynniki wpływające na rozwój "przemysłu końskiego". Możliwości pozyskiwania dotacji na hodowlę koni w Polsce. Specyfika chowu i hodowli koni w odniesieniu do innych zwierząt gospodarskich. Nakłady i koszty w chowie i hodowli koni, w zależności od kierunku użytkowania.1
T-W-4Rynek produktów pszczelich - obrót miodem. poziom importu i eksportu, spożycie miodu, metody ochrony rynku produktów pszczelich. Pszczelarskie przedsięwzięcia marketinkowe. Koszty i docohdy przy różnych profilach produkcji pszczelarskiej - metody liczenia kosztów, jednostki miodowe, koszty alternatywne i marginalne. Organizacja produkcji w pasiekach - wydajność pracy i pracochłonność przy pozyskiwaniu różnych produktów, sezonowość prac w pasiekach, typy pasiek. Marketing produktów pszczelich.1
T-W-5Ogólna charakterystyka branży drobiartskiej. Marketing produyktów drobiowych. Czynniki kształtujące potrzeby i popyt na produkty drobiowe. Czynniki kształtujące podaż surowców drobiowych. Ekonomiczne aspekty produkcji jaj. Kształtowanie się kosztów w zależności od systemu chowu. Jakość handlowa produktów drobiarskich. Kryteria i wymagania handlowe dotyczęce mięsa i przetworów drobiowych. Systemy oceny jakości handlowej międa drobiowego.2
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń4
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia tematyki ćwiczeń2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Studiowanie treści wykładów24
A-W-3Konsultacje dotyczące treśąci wykładów10
A-W-4Pisemne zaliczenie treści wykładów2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-N-C14_W011
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W02legitymuje się podstawową wiedzą z zakresu ekonomii, prawa pracy, ochrony własności intelektualnej i prawa patentowego
ZO_1A_W08ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania obszarów wiejskich, charakteryzuje czynniki wpływające na ich rozwój
ZO_1A_W16definiuje podstawowe zasady ekonomiki i marketingu w produkcji zwierzęcej, objaśnia funkcjonowanie przedsiębiorczości indywidualnej w zakresie działalności rolniczej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-N-C14_W02Student ma podstawową wiedzę z zakresy pojęć ekonomicznych oraz roli i miejsca rolnictwa w gospodarce narodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W02legitymuje się podstawową wiedzą z zakresu ekonomii, prawa pracy, ochrony własności intelektualnej i prawa patentowego
ZO_1A_W08ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania obszarów wiejskich, charakteryzuje czynniki wpływające na ich rozwój
ZO_1A_W16definiuje podstawowe zasady ekonomiki i marketingu w produkcji zwierzęcej, objaśnia funkcjonowanie przedsiębiorczości indywidualnej w zakresie działalności rolniczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami oraz metodami analizy organizacji produkcji roślinnej i zwierzęcej w gospodarstwach rolnych oraz stosowanie rachunku ekonomicznego w podejmowaniu decyzji przy wyborze kierunku produkcji.
Treści programoweT-A-2Struktura i obrót stada bydła mlecznego.
T-A-3Analiza efektywności ekonomicznej produkcji żywca wieprzowego.
T-A-1Kalkulacja kosztów produkcji mleka i żywca wołowego.
T-A-4Analiza efektywności ekonomicznej produkcji prosiąt.
T-A-6Ekonomika chowu różnych gatunków drobiu. Czynniki wpływające na na efektywność produkcji. Struktura kosztów produkcji i kalkulacja ekonomiczna
T-W-1Gospodarka paszowa jej podział w gospodarstwie rolniczym. Mierniki oceny produkcyjnej i ekonomicznej powierzchni paszowej w gospodarstwie. Ekonomika i orgasnizacja produkcji bydła mlecznego i mięsnego (struktura stasa i struktura pogłowia zwierząt, baza paszowa, kalkulacje w produkcji zwierzęcej). Strategia marketingowa w gospodarstwach o wielkostadnej produkcji oraz ekologicznych i agroturystycznych.
T-W-2Marketing i zarządzanie w produkcji trzody chlewnej. Wspólna polityka rolna i jej konsekwencje dla producentów trzody chlewnej w Polsce. Czynniki ryzyka ekonomicznego w przedsiębiorstwach produkcji trzody chlewnej.
T-W-3Specyfika ekonimiczna poszczególnych kierunków użytkowania koni, w warunkach współczesnej gospodarki. Rozwój "przemysłu końskiego" w Polsce na tle krajów europejskich. Czynniki wpływające na rozwój "przemysłu końskiego". Możliwości pozyskiwania dotacji na hodowlę koni w Polsce. Specyfika chowu i hodowli koni w odniesieniu do innych zwierząt gospodarskich. Nakłady i koszty w chowie i hodowli koni, w zależności od kierunku użytkowania.
T-W-4Rynek produktów pszczelich - obrót miodem. poziom importu i eksportu, spożycie miodu, metody ochrony rynku produktów pszczelich. Pszczelarskie przedsięwzięcia marketinkowe. Koszty i docohdy przy różnych profilach produkcji pszczelarskiej - metody liczenia kosztów, jednostki miodowe, koszty alternatywne i marginalne. Organizacja produkcji w pasiekach - wydajność pracy i pracochłonność przy pozyskiwaniu różnych produktów, sezonowość prac w pasiekach, typy pasiek. Marketing produktów pszczelich.
T-W-5Ogólna charakterystyka branży drobiartskiej. Marketing produyktów drobiowych. Czynniki kształtujące potrzeby i popyt na produkty drobiowe. Czynniki kształtujące podaż surowców drobiowych. Ekonomiczne aspekty produkcji jaj. Kształtowanie się kosztów w zależności od systemu chowu. Jakość handlowa produktów drobiarskich. Kryteria i wymagania handlowe dotyczęce mięsa i przetworów drobiowych. Systemy oceny jakości handlowej międa drobiowego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przemiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie zadań (symulacji) ekonomicznych z każdego ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podtatwowe pojęcia ekonomiczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-N-C14_U011
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U04Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska z różnymi podmiotami
ZO_1A_U20Stosuje zasady ekonomii i marketingu w celu optymalizacji produkcji zwierzęcej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-N-C14_U02Umie zastosować zasady ekonomii i marketingu w różnych działach produkcji rolniczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U04Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska z różnymi podmiotami
ZO_1A_U20Stosuje zasady ekonomii i marketingu w celu optymalizacji produkcji zwierzęcej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami oraz metodami analizy organizacji produkcji roślinnej i zwierzęcej w gospodarstwach rolnych oraz stosowanie rachunku ekonomicznego w podejmowaniu decyzji przy wyborze kierunku produkcji.
Treści programoweT-A-2Struktura i obrót stada bydła mlecznego.
T-A-3Analiza efektywności ekonomicznej produkcji żywca wieprzowego.
T-A-1Kalkulacja kosztów produkcji mleka i żywca wołowego.
T-A-4Analiza efektywności ekonomicznej produkcji prosiąt.
T-A-6Ekonomika chowu różnych gatunków drobiu. Czynniki wpływające na na efektywność produkcji. Struktura kosztów produkcji i kalkulacja ekonomiczna
T-W-4Rynek produktów pszczelich - obrót miodem. poziom importu i eksportu, spożycie miodu, metody ochrony rynku produktów pszczelich. Pszczelarskie przedsięwzięcia marketinkowe. Koszty i docohdy przy różnych profilach produkcji pszczelarskiej - metody liczenia kosztów, jednostki miodowe, koszty alternatywne i marginalne. Organizacja produkcji w pasiekach - wydajność pracy i pracochłonność przy pozyskiwaniu różnych produktów, sezonowość prac w pasiekach, typy pasiek. Marketing produktów pszczelich.
T-W-5Ogólna charakterystyka branży drobiartskiej. Marketing produyktów drobiowych. Czynniki kształtujące potrzeby i popyt na produkty drobiowe. Czynniki kształtujące podaż surowców drobiowych. Ekonomiczne aspekty produkcji jaj. Kształtowanie się kosztów w zależności od systemu chowu. Jakość handlowa produktów drobiarskich. Kryteria i wymagania handlowe dotyczęce mięsa i przetworów drobiowych. Systemy oceny jakości handlowej międa drobiowego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przemiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie zadań (symulacji) ekonomicznych z każdego ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie sporządzić prosty rachunek ekonomicznyc dla wybranego kierunku produkcji rolniczej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-N-C14_K011
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
ZO_1A_K04potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
ZO_1A_U04Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska z różnymi podmiotami
ZO_1A_U20Stosuje zasady ekonomii i marketingu w celu optymalizacji produkcji zwierzęcej
ZO_1A_W02legitymuje się podstawową wiedzą z zakresu ekonomii, prawa pracy, ochrony własności intelektualnej i prawa patentowego
ZO_1A_W08ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania obszarów wiejskich, charakteryzuje czynniki wpływające na ich rozwój
ZO_1A_W16definiuje podstawowe zasady ekonomiki i marketingu w produkcji zwierzęcej, objaśnia funkcjonowanie przedsiębiorczości indywidualnej w zakresie działalności rolniczej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-N-C14_K02Ma przedsiębiorcze podejście do produikcji rolniczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
ZO_1A_K04potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami oraz metodami analizy organizacji produkcji roślinnej i zwierzęcej w gospodarstwach rolnych oraz stosowanie rachunku ekonomicznego w podejmowaniu decyzji przy wyborze kierunku produkcji.
Treści programoweT-A-2Struktura i obrót stada bydła mlecznego.
T-A-3Analiza efektywności ekonomicznej produkcji żywca wieprzowego.
T-A-1Kalkulacja kosztów produkcji mleka i żywca wołowego.
T-A-4Analiza efektywności ekonomicznej produkcji prosiąt.
T-A-6Ekonomika chowu różnych gatunków drobiu. Czynniki wpływające na na efektywność produkcji. Struktura kosztów produkcji i kalkulacja ekonomiczna
T-W-4Rynek produktów pszczelich - obrót miodem. poziom importu i eksportu, spożycie miodu, metody ochrony rynku produktów pszczelich. Pszczelarskie przedsięwzięcia marketinkowe. Koszty i docohdy przy różnych profilach produkcji pszczelarskiej - metody liczenia kosztów, jednostki miodowe, koszty alternatywne i marginalne. Organizacja produkcji w pasiekach - wydajność pracy i pracochłonność przy pozyskiwaniu różnych produktów, sezonowość prac w pasiekach, typy pasiek. Marketing produktów pszczelich.
T-W-5Ogólna charakterystyka branży drobiartskiej. Marketing produyktów drobiowych. Czynniki kształtujące potrzeby i popyt na produkty drobiowe. Czynniki kształtujące podaż surowców drobiowych. Ekonomiczne aspekty produkcji jaj. Kształtowanie się kosztów w zależności od systemu chowu. Jakość handlowa produktów drobiarskich. Kryteria i wymagania handlowe dotyczęce mięsa i przetworów drobiowych. Systemy oceny jakości handlowej międa drobiowego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przemiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie zadań (symulacji) ekonomicznych z każdego ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Sporządza przy współudziale prowadzącego zajęcia kalkulacje ekonomiczną.
3,5
4,0
4,5
5,0