Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo

Sylabus przedmiotu Diagnostyka substancji niepożądanych w żywności i paszy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Diagnostyka substancji niepożądanych w żywności i paszy
Specjalność Pielęgniarstwo zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 8 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 7 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z chemii oraz żywienia człowieka i zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z głównymi grupami zanieczyszczeń w żywności i przedstawienie studentom problemów ryzyka dla zdrowia związanego z niebezpieczną żywnością

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody oznaczania azotynów i azotanów2
T-A-2Alkilorezorcyny, alkaloidy oraz taniny w surowcach roślinnych, metody ich oznaczania3
T-A-3Metody oznaczania kwasu fitynowego w materiale paszowym. Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne uznawane jako genotoksyczne oraz kancerogenne dla człowieka.2
7
wykłady
T-W-1Bezpieczeństwo pasz dla bezpieczeństwa żywności. Substancje niepożądane, ocena zagrożeń, dopuszczalne zawartości substancji niepożądanych w paszach.2
T-W-2Wymagania dotyczące jakości zdrowotnej żywności, substancje obce, szkodliwe dodatki do żywności.1
T-W-3Podstawy prawne dotyczące pozostałości pestycydów w żywności w Polsce- stan obecny.2
T-W-4Dioksyny w paszach i żywności. Mykotoksyny w paszach i żywności.2
T-W-5Melamina jako nowy czynnik zagrożenia w produkcji pasz i żywności. Toksyczne i antyodżywcze składniki naturalne.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń5
A-A-3Konsultacje3
A-A-4Studiowanie literatury5
A-A-5Zaliczenie ćwiczeń2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury5
A-W-3uczestnictwo w konsultacjach4
A-W-4przygotowanie siędo zaliczenia przedmiotu4
A-W-5Zaliczenie przedmiotu2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Dyskusja dydaktyczne
M-4Wysłuchanie prezentacji przygotowanych przez studentów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena formująca: pisemne zaliczenie wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_null_W01
Student potrafi scharakteryzować główne grupy zanieczyszczeń w surowcach roślinnych i zwierzęcych i potrafi wyjaśnić ryzyko dla zdrowia związane z niebezpieczną żywnością
ZO_1A_W15C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_null_U01
student potrafi przeprowadzić diagnostykę substancji niepożądanych w żywności
ZO_1A_U10C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_null_K01
student wykazuje umiejętnośc pracy samodzielnej oraz w zespole
ZO_1A_K01, ZO_1A_K03C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_null_W01
Student potrafi scharakteryzować główne grupy zanieczyszczeń w surowcach roślinnych i zwierzęcych i potrafi wyjaśnić ryzyko dla zdrowia związane z niebezpieczną żywnością
2,0student nie potrafi wymienić jakiegokoliwk zanieczyszczenia w żywności i paszach i nie zna ryzyka dla zdrowia związanego z zanieczyszcozną żywnością
3,0student student potrafi wymienić główne zanieczyszczenia fizyczne, chemiczne i biologiczne i zna ryzyko dla zdrowia związane z niebezpieczną żywnością, ale nie potrafi go oszacować i zarządzać
3,5student zna ryzyko dla zdrowia związane z niebezpieczną żywnością, ale nie potrafi wyjaśnić ADI i TDI
4,0student zna ryzyko dla zdrowia związane z niebezpieczną żywnością, potrafi go oszacować i zarządzać, potrafi wyjaśnić poziomy ADI i TDI
4,5student student potrafi shcarakteryzować główne grupy zanieczyszczeń i zna metody ich wykrywania i zna ryzyko dla zdrowia związane z niebezpieczną żywnością i potrafi ja zanalizować właściwie
5,0student potrafi w pełni wyjaśnić ryzyko dla zdrowia związane z niebezpieczną żywnością

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_null_U01
student potrafi przeprowadzić diagnostykę substancji niepożądanych w żywności
2,0
3,0strudent w stopniu dostatecznym potrafi przeprowadzić diagnostykę substancji niepożądanych w żywności
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_null_K01
student wykazuje umiejętnośc pracy samodzielnej oraz w zespole
2,0
3,0student wykazuje dostateczną aktywność pracy samodzielnej oraz w zespole
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Sikorski Z.E., Chemia żywności, WNT, Warszawa, 2002
  2. Hanczakowski P., Koreleski J., Wolski T., Składniki pokarmowe i antyodżywcze występujące w roślinach, Kraków, 2001
  3. Sikorski Z. E., Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności, WNT, Warszawa, 1994

Literatura dodatkowa

  1. Beksa, Akryloamid w żywności, Sigma, 2006
  2. Knypl M., Knypl E., Dioksyny mniej straszne?, Regionalne Centrum Edukacji Ekologicznej, Bielsko-Biała, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody oznaczania azotynów i azotanów2
T-A-2Alkilorezorcyny, alkaloidy oraz taniny w surowcach roślinnych, metody ich oznaczania3
T-A-3Metody oznaczania kwasu fitynowego w materiale paszowym. Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne uznawane jako genotoksyczne oraz kancerogenne dla człowieka.2
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bezpieczeństwo pasz dla bezpieczeństwa żywności. Substancje niepożądane, ocena zagrożeń, dopuszczalne zawartości substancji niepożądanych w paszach.2
T-W-2Wymagania dotyczące jakości zdrowotnej żywności, substancje obce, szkodliwe dodatki do żywności.1
T-W-3Podstawy prawne dotyczące pozostałości pestycydów w żywności w Polsce- stan obecny.2
T-W-4Dioksyny w paszach i żywności. Mykotoksyny w paszach i żywności.2
T-W-5Melamina jako nowy czynnik zagrożenia w produkcji pasz i żywności. Toksyczne i antyodżywcze składniki naturalne.1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń5
A-A-3Konsultacje3
A-A-4Studiowanie literatury5
A-A-5Zaliczenie ćwiczeń2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury5
A-W-3uczestnictwo w konsultacjach4
A-W-4przygotowanie siędo zaliczenia przedmiotu4
A-W-5Zaliczenie przedmiotu2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_null_W01Student potrafi scharakteryzować główne grupy zanieczyszczeń w surowcach roślinnych i zwierzęcych i potrafi wyjaśnić ryzyko dla zdrowia związane z niebezpieczną żywnością
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W15zna podstawy profilaktyki i dietetyki weterynaryjnej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z głównymi grupami zanieczyszczeń w żywności i przedstawienie studentom problemów ryzyka dla zdrowia związanego z niebezpieczną żywnością
Treści programoweT-A-1Metody oznaczania azotynów i azotanów
T-A-2Alkilorezorcyny, alkaloidy oraz taniny w surowcach roślinnych, metody ich oznaczania
T-A-3Metody oznaczania kwasu fitynowego w materiale paszowym. Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne uznawane jako genotoksyczne oraz kancerogenne dla człowieka.
T-W-1Bezpieczeństwo pasz dla bezpieczeństwa żywności. Substancje niepożądane, ocena zagrożeń, dopuszczalne zawartości substancji niepożądanych w paszach.
T-W-2Wymagania dotyczące jakości zdrowotnej żywności, substancje obce, szkodliwe dodatki do żywności.
T-W-3Podstawy prawne dotyczące pozostałości pestycydów w żywności w Polsce- stan obecny.
T-W-4Dioksyny w paszach i żywności. Mykotoksyny w paszach i żywności.
T-W-5Melamina jako nowy czynnik zagrożenia w produkcji pasz i żywności. Toksyczne i antyodżywcze składniki naturalne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Dyskusja dydaktyczne
M-4Wysłuchanie prezentacji przygotowanych przez studentów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena formująca: pisemne zaliczenie wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi wymienić jakiegokoliwk zanieczyszczenia w żywności i paszach i nie zna ryzyka dla zdrowia związanego z zanieczyszcozną żywnością
3,0student student potrafi wymienić główne zanieczyszczenia fizyczne, chemiczne i biologiczne i zna ryzyko dla zdrowia związane z niebezpieczną żywnością, ale nie potrafi go oszacować i zarządzać
3,5student zna ryzyko dla zdrowia związane z niebezpieczną żywnością, ale nie potrafi wyjaśnić ADI i TDI
4,0student zna ryzyko dla zdrowia związane z niebezpieczną żywnością, potrafi go oszacować i zarządzać, potrafi wyjaśnić poziomy ADI i TDI
4,5student student potrafi shcarakteryzować główne grupy zanieczyszczeń i zna metody ich wykrywania i zna ryzyko dla zdrowia związane z niebezpieczną żywnością i potrafi ja zanalizować właściwie
5,0student potrafi w pełni wyjaśnić ryzyko dla zdrowia związane z niebezpieczną żywnością
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_null_U01student potrafi przeprowadzić diagnostykę substancji niepożądanych w żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U10Potrafi wykorzystać odpowiednie metody i narzędzia do rozwiązywania problemów w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt i ludzi. Umie zaprezentować podstawy produkcji żywności funkcjonalnej i wygodnej; rozumie zasady prawidłowego żywienia ludzi i zwierząt, posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z głównymi grupami zanieczyszczeń w żywności i przedstawienie studentom problemów ryzyka dla zdrowia związanego z niebezpieczną żywnością
Treści programoweT-A-1Metody oznaczania azotynów i azotanów
T-A-2Alkilorezorcyny, alkaloidy oraz taniny w surowcach roślinnych, metody ich oznaczania
T-A-3Metody oznaczania kwasu fitynowego w materiale paszowym. Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne uznawane jako genotoksyczne oraz kancerogenne dla człowieka.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczne
M-4Wysłuchanie prezentacji przygotowanych przez studentów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0strudent w stopniu dostatecznym potrafi przeprowadzić diagnostykę substancji niepożądanych w żywności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_null_K01student wykazuje umiejętnośc pracy samodzielnej oraz w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
ZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z głównymi grupami zanieczyszczeń w żywności i przedstawienie studentom problemów ryzyka dla zdrowia związanego z niebezpieczną żywnością
Treści programoweT-A-1Metody oznaczania azotynów i azotanów
T-A-2Alkilorezorcyny, alkaloidy oraz taniny w surowcach roślinnych, metody ich oznaczania
T-A-3Metody oznaczania kwasu fitynowego w materiale paszowym. Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne uznawane jako genotoksyczne oraz kancerogenne dla człowieka.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wykazuje dostateczną aktywność pracy samodzielnej oraz w zespole
3,5
4,0
4,5
5,0