Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo
Sylabus przedmiotu Jeleniowate w chowie fermowym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Jeleniowate w chowie fermowym | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Renata Pilarczyk <Renata.Pilarczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jerzy Wójcik <Jerzy.Wojcik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza ogólna dotycząca biologii i funkcjonowania organizmu ssaków dziko żyjących |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej organizacji, prowadzenia oraz zarządzania fermą jeleni i danieli. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Opracowanie założeń oraz projekt fermy jeleni lub danieli w zależności od jakości użytków zielonych. Zasady zakładania ferm jeleni i danieli. Zakup stada podstawowego. | 2 |
T-A-2 | Położenie fermy, charakterystyka warunków glebowych i klimatycznych. Ogrodzenie. Układ zagród. Podział na kwatery. Obsada i żywienie. | 2 |
T-A-3 | Wyposażenie fermy: zagroda manipulacyjna, korytarze przepędowe, kwatery grupujące, kwatery zimowe, magazynopaśniki. | 2 |
T-A-4 | Zabiegi pielęgnacyjne i weterynaryjne. | 1 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Chów i hodowla jeleniowatych na świecie i w Polsce. Chów jeleniowatych jako alternatywna działalność na obszarach wiejskich. Gatunki w chowie i hodowli. Podstawowe informacje dotyczące biologii jeleniowatych. | 2 |
T-W-2 | Kierunki produkcji. Produkcja mięsna. Hodowla zarodowa. Jeleniowate w chowie fermowym jako atrakcja dla turystów. | 2 |
T-W-3 | Organizacja rozrodu, utrzymania oraz żywienia w fermie. Wzrost i odchów cieląt od odłączenia do wieku 1,5 roku. Odłów i transport jeleniowatych. | 1 |
T-W-4 | Produkty uzyskiwane od jeleniowatych oraz ich charakterystyka. | 1 |
T-W-5 | Współczesna technologia fermowej hodowli mięsnej jeleniowatych. Systemy utrzymania i produkcji. Czynniki wpływające na efektywność produkcji. Uwarunkowania zootechniczno-ekonomiczne podejmowania i prowadzenia ekologicznego chowu jeleniowatych z przeznaczeniem na produkcję mięsa. | 1 |
T-W-6 | Ocena efektywności ekonomicznej oraz marketing produktów pochodzących od zwierząt jeleniowatych. | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Czytanie wskazanej literatury. | 8 |
A-A-2 | Uczestnictwo i przygotowanie się do zajęć audytoryjnych. | 7 |
A-A-3 | Przygotowanie założeń i projekt fermy jeleni lub danieli. | 8 |
A-A-4 | Konsultacje | 5 |
A-A-5 | Zaliczenie i omówienie projektów | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 8 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów. | 8 |
A-W-3 | Czytanie wskazanej literatury. | 8 |
A-W-4 | Konsultacje | 4 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie wykładów | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna. |
M-4 | Metoda projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena projektu fermy jeleniowatych. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena prezentacji. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie aktywności na zajęciach, projektu oraz prezentacji. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-N-O141_W01 Student zna i potrafi scharakteryzować gatunki jeleniowatych w hodowli fermowej, kierunki produkcji, systemy utrzymania i produkcji, zasady utrzymania i żywienia, produkty uzyskiwane od jeleniowatych oraz czynniki wpływające na efektywność produkcji. | ZO_1A_W07, ZO_1A_W10 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-1 | M-4, M-2, M-1, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-N-O141_U02 Student potrafi zaprojektować fermę jeleni lub danieli, analizować uwarunkowania zootechniczno-ekonomiczne podejmowania i prowadzenia ekologicznego chowu jeleniowatych oraz ocenić efektywność ekonomiczną produkcji. | ZO_1A_U15, ZO_1A_U17, ZO_1A_U20 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-1 | M-4, M-2, M-1, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-N-O141_K02 Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, pozyskując informację z literatury, baz danych i innych źródeł informacji, prezentuje postawę proekologiczną. | ZO_1A_K03, ZO_1A_K04, ZO_1A_K06 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-1 | M-4, M-2, M-1, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-N-O141_W01 Student zna i potrafi scharakteryzować gatunki jeleniowatych w hodowli fermowej, kierunki produkcji, systemy utrzymania i produkcji, zasady utrzymania i żywienia, produkty uzyskiwane od jeleniowatych oraz czynniki wpływające na efektywność produkcji. | 2,0 | |
3,0 | Student zna i potrafi scharakteryzować gatunków jeleniowatych utrzymywanych w hodowli fermowej. Potrafi wymienić kierunki produkcji, systemy utrzymania i produkcji, zasady utrzymania i żywienia, produkty uzyskiwane od jeleniowatych oraz czynniki wpływające na efektywność produkcji. Posiada wiedzę umożliwiajacą wykonanie projektu fermy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-N-O141_U02 Student potrafi zaprojektować fermę jeleni lub danieli, analizować uwarunkowania zootechniczno-ekonomiczne podejmowania i prowadzenia ekologicznego chowu jeleniowatych oraz ocenić efektywność ekonomiczną produkcji. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zaprojektować fermę jeleni lub danieli, ogólnie analizuje uwarunkowania zootechniczno-ekonomiczne podejmowania i prowadzenia ekologicznego chowu jeleniowatych i efektywność ekonomiczną produkcji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-N-O141_K02 Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, pozyskując informację z literatury, baz danych i innych źródeł informacji, prezentuje postawę proekologiczną. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, pozyskuje informację z literatury, baz danych i innych źródeł informacji, prezentuje postawę proekologiczną. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Dmuchowski B., Dmuchowska T. (red.), Podstawy hodowli fermowej jeleniowatych - warsztaty szkoleniowe., Wyd. Stacja Badawcza IPPAN w Kosewie Górnym., Kosewo Górne., 2003
- Nüβlein F., Łowiectwo, podręcznik., Wyd. Galaktyka., Łódź, 2005
- Dmuchowski B., Wzrost i rozwój cieląt jelenia europejskiego Cervus elaphus hippelaphus w hodowli fermowej w Kosewie Górnym. Rozprawa doktorska., WYdział Bioinżynierii Zwierzat UWM w Olsztynie., Olsztyn, 2004
Literatura dodatkowa
- Bobek B., Morow K., Perzanowski K., Kosobucka M., Jeleń. Monografia przyrodniczo-łowiecka., Wydawnictwo Świat., Warszawa., 1992
- Susek K. E., Wybrane wskaźniki użytkowe samców daniela europejskiego (Dama dama L.) utrzymywanych w chowie fermowym. Praca magisterska., Uniwesytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie., Olsztyn, 2007