Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo

Sylabus przedmiotu Socjalizacja zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Socjalizacja zwierząt
Specjalność Pielęgniarstwo zwierząt
Jednostka prowadząca Pracownia Hodowli Koni i Animaloterapii
Nauczyciel odpowiedzialny Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 8 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 7 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiedza ogólna dotycząca różnych gatunków zwierząt gospodarskich i towarzyszących

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie znaczenia socjalizacji zwierząt w ich koegzystencji z człowiekiem

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Sposoby komunikowania się zwierząt gospodarskich i towarzyszących, komunikacja werbalna i niewerbalna. Znaczenie znajomości sygnałów komunikacyjnych zwierząt w ich socjalizacji w postępowaniu z nimi.2
T-A-2Zachowania komunikacyjne psów: sygnały afiliacyjne i agonistyczne, szczególne znaczenie znajomości syganałów w aspekcie koegzystencji tego gatunku z człowiekiem. Specyfika zachowań komunikacyjnych innych gatunków zwierząt.2
T-A-3Wpływ postępowania z samicą ciężarną i w okresie okołoporodowym na rozwój psychiczny potomstwa. Rozwój psychiczny szczeniąt i kociąt-podobieństwa i różnice, wpływ na późniejsze zachowania. Testy psychiczne szczeniąt i kociąt.1
T-A-4Szczególne znaczenie właściwiej socjalizacji szczeniąt. Nauka samokontroli, komunikacji, zasad życia w sforze, rola odłączenia. Znaczenie sygnału zatrzymania w życiu szczenięcia. „Złota 12-tka” w socjalizacji szczeniąt. Założenia i sposób realizacji programu.2
7
wykłady
T-W-1Definicja , założenia i znaczenie prawidłowej socjalizacji w utrzymaniu zwierząt gospodarskich i towarzyszących. Cechy psychiczne zwierząt i wpływ socjalizacji na kształtowanie tych cech. Specyfika zachowania poszczególnych gatunków zwierząt w aspekcie ich socjalizacji.2
T-W-2Imprinting i wczesna stymulacja neurologiczna – założenia, sposoby zastosowania i wpływ na utrzymanie i użytkowanie zwierząt. Socjalizacja wewnątrzgatunkowa i międzygatunkowa. Fazy socjalizacji, okres wrażliwy.2
T-W-3Wybrane zaburzenia zachowania zwierząt towarzyszących wynikające z braku socjalizacji: zachowania agresywne, syndrom nadwrażliwości-nadaktywności, syndrom prywacji sensorycznej, depresja wczesnego odłączenia, lęk separacyjny.2
T-W-4Wybrane aspekty postępowania ze zwierzętami przy poszczególnych zaburzeniach zachowania. Możliwości zastowania wybranych terapii w zaburzeniach zachowania psów i kotów. Rola behawiorysty i zoopsychologa, kwalifikacje i uprawnienia zawodowe.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2praca własna studenta ze wskazaną literaturą i przygotowanie do zaliczenia20
A-A-3udział w konsultacjach2
A-A-4zaliczenie pisemne1
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2praca własna studenta z literaturą i przygotowanie do zaliczenia19
A-W-3udział w konsultacjach2
A-W-4Pisemne zaliczenie wykładów1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2film
M-3dyskusja
M-4pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aprobata
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne -test

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZP-N1-O121_W01
student tłumaczy definicje i zasady socjalizacji zwierząt, wyjaśnia jej znaczenie w świetle koegzystencji zwierząt z człowiekiem
ZO_1A_W07, ZO_1A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-3, T-A-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZP-N1-O121_U01
student interpretuje sygnały afiliacyjne i agonistyczne wybranych gatunków zwierząt
ZO_1A_U17C-1T-A-1, T-A-2M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZP-N1-O121_K01
student ma świadomość znaczenia zwierząt w życiu człowieka, oraz wpływu właściwie prowadzonej socjalizacji na zachowanie zwierząt i jej znaczenia w odniesieniu do bezpieczeństwa człowieka
ZO_1A_K02, ZO_1A_K07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZP-N1-O121_W01
student tłumaczy definicje i zasady socjalizacji zwierząt, wyjaśnia jej znaczenie w świetle koegzystencji zwierząt z człowiekiem
2,0
3,0student tłumaczy podstawowe definicje i zasady socjalizacji, potrafi wyjaśnić znaczenie socjalizacji w aspekcie koegzystencji zwierząt z człowiekiem nie popełniając zasadniczych błędów merytorycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZP-N1-O121_U01
student interpretuje sygnały afiliacyjne i agonistyczne wybranych gatunków zwierząt
2,0
3,0student interpretuje podstawowe sygnały afiliacyjne i agonistyczne wybranego gatunku zwierząt, nie popełniając zasadniczych błędów merytorycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZP-N1-O121_K01
student ma świadomość znaczenia zwierząt w życiu człowieka, oraz wpływu właściwie prowadzonej socjalizacji na zachowanie zwierząt i jej znaczenia w odniesieniu do bezpieczeństwa człowieka
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym ma świadomość znaczenia zwierząt w życiu człowieka, oraz wpływu właściwie prowadzonej socjalizacji na zachowanie zwierząt i jej znaczenia w odniesieniu do bezpieczeństwa człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pisula W., Psychologia zachowań eksploracyjnych zwierząt, Gd. Wyd.Psychologiczne, Gdańsk, 2003
  2. Sadowski B., Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt, PWN, Warszawa, 2007
  3. Turid Rugaas, Sygnały uspokajające, Galaktyka, 2005
  4. O'Heare J., Zachowania agresywne u psów, Galaktyka, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Nowicki B., Zwolińska-Bartczak I., Zachowanie się zwierząt gospodarskich, PWRiL, Warszawa, 1983
  2. Dehasse J., Agresja u psów, Galaktyka, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Sposoby komunikowania się zwierząt gospodarskich i towarzyszących, komunikacja werbalna i niewerbalna. Znaczenie znajomości sygnałów komunikacyjnych zwierząt w ich socjalizacji w postępowaniu z nimi.2
T-A-2Zachowania komunikacyjne psów: sygnały afiliacyjne i agonistyczne, szczególne znaczenie znajomości syganałów w aspekcie koegzystencji tego gatunku z człowiekiem. Specyfika zachowań komunikacyjnych innych gatunków zwierząt.2
T-A-3Wpływ postępowania z samicą ciężarną i w okresie okołoporodowym na rozwój psychiczny potomstwa. Rozwój psychiczny szczeniąt i kociąt-podobieństwa i różnice, wpływ na późniejsze zachowania. Testy psychiczne szczeniąt i kociąt.1
T-A-4Szczególne znaczenie właściwiej socjalizacji szczeniąt. Nauka samokontroli, komunikacji, zasad życia w sforze, rola odłączenia. Znaczenie sygnału zatrzymania w życiu szczenięcia. „Złota 12-tka” w socjalizacji szczeniąt. Założenia i sposób realizacji programu.2
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja , założenia i znaczenie prawidłowej socjalizacji w utrzymaniu zwierząt gospodarskich i towarzyszących. Cechy psychiczne zwierząt i wpływ socjalizacji na kształtowanie tych cech. Specyfika zachowania poszczególnych gatunków zwierząt w aspekcie ich socjalizacji.2
T-W-2Imprinting i wczesna stymulacja neurologiczna – założenia, sposoby zastosowania i wpływ na utrzymanie i użytkowanie zwierząt. Socjalizacja wewnątrzgatunkowa i międzygatunkowa. Fazy socjalizacji, okres wrażliwy.2
T-W-3Wybrane zaburzenia zachowania zwierząt towarzyszących wynikające z braku socjalizacji: zachowania agresywne, syndrom nadwrażliwości-nadaktywności, syndrom prywacji sensorycznej, depresja wczesnego odłączenia, lęk separacyjny.2
T-W-4Wybrane aspekty postępowania ze zwierzętami przy poszczególnych zaburzeniach zachowania. Możliwości zastowania wybranych terapii w zaburzeniach zachowania psów i kotów. Rola behawiorysty i zoopsychologa, kwalifikacje i uprawnienia zawodowe.2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2praca własna studenta ze wskazaną literaturą i przygotowanie do zaliczenia20
A-A-3udział w konsultacjach2
A-A-4zaliczenie pisemne1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2praca własna studenta z literaturą i przygotowanie do zaliczenia19
A-W-3udział w konsultacjach2
A-W-4Pisemne zaliczenie wykładów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZP-N1-O121_W01student tłumaczy definicje i zasady socjalizacji zwierząt, wyjaśnia jej znaczenie w świetle koegzystencji zwierząt z człowiekiem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W07ma wiedzę o kształtowaniu środowiska przyrodniczego, jego roli i znaczeniu, zagrożeniach i metodach ochrony oraz zrównoważonym wykorzystaniu
ZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
Cel przedmiotuC-1poznanie znaczenia socjalizacji zwierząt w ich koegzystencji z człowiekiem
Treści programoweT-W-1Definicja , założenia i znaczenie prawidłowej socjalizacji w utrzymaniu zwierząt gospodarskich i towarzyszących. Cechy psychiczne zwierząt i wpływ socjalizacji na kształtowanie tych cech. Specyfika zachowania poszczególnych gatunków zwierząt w aspekcie ich socjalizacji.
T-W-2Imprinting i wczesna stymulacja neurologiczna – założenia, sposoby zastosowania i wpływ na utrzymanie i użytkowanie zwierząt. Socjalizacja wewnątrzgatunkowa i międzygatunkowa. Fazy socjalizacji, okres wrażliwy.
T-W-3Wybrane zaburzenia zachowania zwierząt towarzyszących wynikające z braku socjalizacji: zachowania agresywne, syndrom nadwrażliwości-nadaktywności, syndrom prywacji sensorycznej, depresja wczesnego odłączenia, lęk separacyjny.
T-W-4Wybrane aspekty postępowania ze zwierzętami przy poszczególnych zaburzeniach zachowania. Możliwości zastowania wybranych terapii w zaburzeniach zachowania psów i kotów. Rola behawiorysty i zoopsychologa, kwalifikacje i uprawnienia zawodowe.
T-A-3Wpływ postępowania z samicą ciężarną i w okresie okołoporodowym na rozwój psychiczny potomstwa. Rozwój psychiczny szczeniąt i kociąt-podobieństwa i różnice, wpływ na późniejsze zachowania. Testy psychiczne szczeniąt i kociąt.
T-A-4Szczególne znaczenie właściwiej socjalizacji szczeniąt. Nauka samokontroli, komunikacji, zasad życia w sforze, rola odłączenia. Znaczenie sygnału zatrzymania w życiu szczenięcia. „Złota 12-tka” w socjalizacji szczeniąt. Założenia i sposób realizacji programu.
Metody nauczaniaM-1wykład z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2film
M-3dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aprobata
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne -test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student tłumaczy podstawowe definicje i zasady socjalizacji, potrafi wyjaśnić znaczenie socjalizacji w aspekcie koegzystencji zwierząt z człowiekiem nie popełniając zasadniczych błędów merytorycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZP-N1-O121_U01student interpretuje sygnały afiliacyjne i agonistyczne wybranych gatunków zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
Cel przedmiotuC-1poznanie znaczenia socjalizacji zwierząt w ich koegzystencji z człowiekiem
Treści programoweT-A-1Sposoby komunikowania się zwierząt gospodarskich i towarzyszących, komunikacja werbalna i niewerbalna. Znaczenie znajomości sygnałów komunikacyjnych zwierząt w ich socjalizacji w postępowaniu z nimi.
T-A-2Zachowania komunikacyjne psów: sygnały afiliacyjne i agonistyczne, szczególne znaczenie znajomości syganałów w aspekcie koegzystencji tego gatunku z człowiekiem. Specyfika zachowań komunikacyjnych innych gatunków zwierząt.
Metody nauczaniaM-1wykład z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2film
M-3dyskusja
M-4pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aprobata
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne -test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student interpretuje podstawowe sygnały afiliacyjne i agonistyczne wybranego gatunku zwierząt, nie popełniając zasadniczych błędów merytorycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZP-N1-O121_K01student ma świadomość znaczenia zwierząt w życiu człowieka, oraz wpływu właściwie prowadzonej socjalizacji na zachowanie zwierząt i jej znaczenia w odniesieniu do bezpieczeństwa człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
ZO_1A_K07przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Cel przedmiotuC-1poznanie znaczenia socjalizacji zwierząt w ich koegzystencji z człowiekiem
Treści programoweT-W-1Definicja , założenia i znaczenie prawidłowej socjalizacji w utrzymaniu zwierząt gospodarskich i towarzyszących. Cechy psychiczne zwierząt i wpływ socjalizacji na kształtowanie tych cech. Specyfika zachowania poszczególnych gatunków zwierząt w aspekcie ich socjalizacji.
T-W-2Imprinting i wczesna stymulacja neurologiczna – założenia, sposoby zastosowania i wpływ na utrzymanie i użytkowanie zwierząt. Socjalizacja wewnątrzgatunkowa i międzygatunkowa. Fazy socjalizacji, okres wrażliwy.
T-W-3Wybrane zaburzenia zachowania zwierząt towarzyszących wynikające z braku socjalizacji: zachowania agresywne, syndrom nadwrażliwości-nadaktywności, syndrom prywacji sensorycznej, depresja wczesnego odłączenia, lęk separacyjny.
T-W-4Wybrane aspekty postępowania ze zwierzętami przy poszczególnych zaburzeniach zachowania. Możliwości zastowania wybranych terapii w zaburzeniach zachowania psów i kotów. Rola behawiorysty i zoopsychologa, kwalifikacje i uprawnienia zawodowe.
T-A-1Sposoby komunikowania się zwierząt gospodarskich i towarzyszących, komunikacja werbalna i niewerbalna. Znaczenie znajomości sygnałów komunikacyjnych zwierząt w ich socjalizacji w postępowaniu z nimi.
T-A-2Zachowania komunikacyjne psów: sygnały afiliacyjne i agonistyczne, szczególne znaczenie znajomości syganałów w aspekcie koegzystencji tego gatunku z człowiekiem. Specyfika zachowań komunikacyjnych innych gatunków zwierząt.
T-A-3Wpływ postępowania z samicą ciężarną i w okresie okołoporodowym na rozwój psychiczny potomstwa. Rozwój psychiczny szczeniąt i kociąt-podobieństwa i różnice, wpływ na późniejsze zachowania. Testy psychiczne szczeniąt i kociąt.
T-A-4Szczególne znaczenie właściwiej socjalizacji szczeniąt. Nauka samokontroli, komunikacji, zasad życia w sforze, rola odłączenia. Znaczenie sygnału zatrzymania w życiu szczenięcia. „Złota 12-tka” w socjalizacji szczeniąt. Założenia i sposób realizacji programu.
Metody nauczaniaM-1wykład z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2film
M-3dyskusja
M-4pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym ma świadomość znaczenia zwierząt w życiu człowieka, oraz wpływu właściwie prowadzonej socjalizacji na zachowanie zwierząt i jej znaczenia w odniesieniu do bezpieczeństwa człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0