Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Pielęgniarstwo zwierząt
Sylabus przedmiotu Towaroznawcza ocena produktów pochodzenia roślinnego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Towaroznawcza ocena produktów pochodzenia roślinnego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tadeusz Karamucki <Tadeusz.Karamucki@zut.edu.pl>, Artur Rybarczyk <Artur.Rybarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chemia, biochemia, botanika, uprawa roli i roślin. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z towaroznawczą oceną produktów pochodzenia roślinnego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza sensoryczna i chemiczna w towaroznawczej ocenie żywności. Pobieranie prób do badań. | 2 |
T-A-2 | Mąki, kasze, makarony, koncentraty zbożowe, pieczywo. | 2 |
T-A-3 | Tłuszcze jadalne- oleje roślinne, margaryny. | 1 |
T-A-4 | Herbata, kawa, kakao, przyprawy | 1 |
T-A-5 | Owoce, warzywa. Soki , napoje bezalkoholowe. | 1 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podział i charakterystyka surowców roślinnych.Kierunki użytkowania roślin. | 3 |
T-W-2 | Surowce dla przemysłu fermentacyjnego, owocowo-warzywnego, zbożowego, cukrowniczego, olejarskiego oraz przeznaczone na paszę dla zwierząt. | 3 |
T-W-3 | Grzyby, runo leśne. Warunki przechowywania. | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 7 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń | 11 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 7 |
A-A-4 | Konsultacje | 4 |
A-A-5 | Pisemne zaliczenie | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Konsultacje z prowadzacymi wykłady. | 1 |
A-W-2 | Studiowanie literatury omawiajacej zagadnienia teoretyczne związane z tematyką bieżących wykładów | 13 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów w formie pisemnej. | 8 |
A-W-4 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych. |
M-2 | Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora. |
M-3 | Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia ćwiczeń, na którą składają się oceny z: z przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O135_W01 Student posiada wiedzę z towaroznawczej oceny produktów roslinnych.Zna normy dotyczące jakości produktów roslinnych. Charakteryzuje wartość odżywczą, procesy zachodzące w czasie przechowywania tych produktów oraz ma świadomość ich oddziaływania na zdrowie ludzi. Zna procesy związane z przygotowaniem surowcai jego przetwarzaniem i przechowywaniem. | ZO_1A_W10 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-4 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O135_U01 Podstawowym założeniem przedmiotu jest nabycie przez studenta umięjętnosci oceny jakości produktów roślinnych oraz oceny ich przydatności do przerobu i spożycia. | ZO_1A_U10 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-5, T-A-4 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-N-O135_K01 Student ma świadomość konieczności stosowania zasad etyki w zakresie towaroznawstwa żywności. | ZO_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-1 | M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O135_W01 Student posiada wiedzę z towaroznawczej oceny produktów roslinnych.Zna normy dotyczące jakości produktów roslinnych. Charakteryzuje wartość odżywczą, procesy zachodzące w czasie przechowywania tych produktów oraz ma świadomość ich oddziaływania na zdrowie ludzi. Zna procesy związane z przygotowaniem surowcai jego przetwarzaniem i przechowywaniem. | 2,0 | Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału.Nie zna podstawowych pojęć. Popełnia liczne błędy. |
3,0 | Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału, ale z niewielkimi niedociagnięciami.Popełnia błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
3,5 | Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału.Popełnia nieliczne błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
4,0 | Dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału..Popełnia nieliczne błędy. Wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy z zakresu realizowanego materiału. | |
4,5 | Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału, ale z niewielkimi niedociagnięciami.Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu. | |
5,0 | Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału.Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O135_U01 Podstawowym założeniem przedmiotu jest nabycie przez studenta umięjętnosci oceny jakości produktów roślinnych oraz oceny ich przydatności do przerobu i spożycia. | 2,0 | Niedostateczna umiejętność oceny jakości i oceny przydatności surowców roślinnych do przerobu i spożycia. |
3,0 | Dostateczna umiejętność z niewielkimi niedociągnięciami z oceny jakości i oceny przydatności surowców roślinnych do przerobu i spożycia. | |
3,5 | Dostateczna umiejętność oceny jakości i oceny przydatności surowców roślinnych do przerobu i spożycia. | |
4,0 | Dobre umiejętności z oceny jakości i oceny przydatności surowców roślinnych do przerobu i spożycia. | |
4,5 | Bardzo dobre umiejętności z oceny jakości i oceny przydatności surowców roślinnych do przerobu i spożycia. ale z niewielkimi niedociagnięciami. | |
5,0 | Bardzo dobre umiejętności z oceny jakości i oceny przydatności surowców roślinnych do przerobu i spożycia. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-N-O135_K01 Student ma świadomość konieczności stosowania zasad etyki w zakresie towaroznawstwa żywności. | 2,0 | Student nie ma świadomości stosowania zasad etyki w zakresie towaroznawstwa żywności. |
3,0 | Student ma świadomość w stopniu dostatecznym z stosowania zasad etyki w zakresie towaroznawstwa żywności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Urszula Świetlikowska, Surowce spożywcze, SGGW, Warszawa, 1995
- Pijanowski E., Dłużewski M., Dłużewska A., Jarczyk A., Ogólna technologia żywności, WNT, Warszawa, 1997
Literatura dodatkowa
- Orłowski M., Kołota E., Uprawa warzyw, Wydawnictwo Brasika, Szczecin, 1999
- Dzienia S., Piskier T., Romek B., Przewodnik do ćwiczeń z uprawy roli i roślin., Wydawnictwo AR, Szczecin, 1998
- Pod red. Karczmarczyka S., Podstawy produkcji roślinnej., Wydawnictwo AR, Szczecin, 1997