Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Pielęgniarstwo zwierząt

Sylabus przedmiotu Uprawa łąk i pastwisk:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Uprawa łąk i pastwisk
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Pietruszka <Arkadiusz.Pietruszka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 7 2,00,41zaliczenie
wykładyW4 8 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu fizjologii roślin, gleboznawstwa, botaniki, ekologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu podziału, wartości pokarmowej i przydatności użytkowej traw, roślin motylkowatych, ziół i chwastów występujących na użytkach zielonych. Zapoznanie ze sposobami rozpoznawania traw w stanie kwiatowym i bezkwiatowym oraz możliwościami polepszenia produkcyjności łąk i pastwisk.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Budowa morfologiczna i anatomiczna ziarniaka. Rozpoznawanie nasion różnych gatunków traw o dobrej wartości użytkowej.1
T-L-2Systematyka roślin łąkowych i pastwiskowych. Podziały traw w zależności od ich wartości i przydatności użytkowej. Cechy rozpoznawcze traw w okresie kwitnienia: budowa kwiatu i kłoska, typy kwiatostanów. Przykłady gatunków traw o wybranych cechach morfologicznych.1
T-L-3Cechy rozpoznawcze traw w stanie bezkwiatowym: pędy podziemne i nadziemne (m.in. rodzaje pochew i języczków liściowych). Przykłady gatunków traw o wybranych cechach morfologicznych.1
T-L-4Typy krzewienia traw: zbitokępkowe, luźnokępkowe, rozłogowe, rozłogowo-luźnokępkowe. Oznaczanie gatunków traw z wykorzystaniem klucza do oznaczania traw niekwitnących i z kwiatostanami. Zaliczenie.2
T-L-5Charakterystyka, znaczenie gospodarcze oraz wartość pokarmowa poszczególnych gatunków roślin motylkowych występujących na użytkach zielonych – cechy rozpoznawcze.1
T-L-6Podział, znaczenie gospodarcze ziół i chwastów występujących na użytkach zielonych oraz roślin turzycowatych i sitowatych.1
7
wykłady
T-W-1Użytki zielone jako baza paszowa w gospodarstwie. Czynniki ekologiczne a produkcyjność trwałych użytków zielonych2
T-W-2Biologia traw (rozmnażanie, długotrwałość, fazy rozwojowe, tworzenie i rozwój pędów, gromadzenie substancji zapasowych, wrażliwość na użytkowanie).2
T-W-3Klasyfikacja typologiczna i gospodarcza użytków zielonych. Roślinność łąk i pastwisk oraz jej wartość pokarmowa.1
T-W-4Zabiegi pielęgnacyjne wykonywane na trwałych użytkach zielonych. Nawożenie organiczne i mineralne trwałych użytków zielonych.3
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach7
A-L-2Studiowanie zadanego piśmiennictwa17
A-L-3Przygotowanie zielnika16
A-L-4Konsultacje10
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia pisemnego8
A-L-6Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Czytanie wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego8
A-W-4Konsultacje3
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Pogadanka
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenia pisemne
S-3Ocena podsumowująca: Rozpoznanie 5 gatunków traw
S-4Ocena formująca: Zaliczenie ustne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-C7_W01
Zna znaczenie zabiegów pratotechnicznych w polepszaniu produkcyjności łąk i pastwisk
ZO_1A_W06, ZO_1A_W07C-1T-W-4, T-W-1M-2, M-1S-4, S-1
ZO_1A_ZO-S-C7_W02
Wymienia i charakteryzuje cechy morfologiczne stosowane do rozpoznawania i podziału gatunków traw, roslin motylkowatych drobnonasiennych oraz chwastów wystepujących na łąkach i pastwiskach.
ZO_1A_W07C-1T-L-3, T-L-4, T-W-2M-3S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-C7_U01
Posiada umiejętności okreslenia specyfiki użytków zielonych, wymienia i charakteryzuje odziaływanie czynników klimatycznych, fitobiotycznych, zoobiotycznych i antropobiotycznych w kształtowaniu roslinności zbiorowisk trawiastych.
ZO_1A_U09, ZO_1A_U21C-1T-L-5, T-W-4, T-W-1M-2, M-3, M-1S-2, S-4, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-C7_K01
Student jest świadomy i postrzega korzyści z racjonalnego wykorzystania zasobów łąk i pastwisk z jednoczesnym zachowaniem różorodności biologicznej na użytkach zielonych oraz ochroną siedlisk cennych.
ZO_1A_K03C-1T-W-1M-2, M-3, M-1S-2, S-4, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-C7_W01
Zna znaczenie zabiegów pratotechnicznych w polepszaniu produkcyjności łąk i pastwisk
2,0nie potrafi wymienić czynności wykonywanych na trawłych użytkach zielonych
3,0wymienia zabiegi pratotechniczne wpływające na plon i wartość pokarmową zielonki
3,5opisuje poszczególne czynności z podaniem terminu wykonania
4,0zna i charakteryzuje działania antropogeniczne na użytkach zielonych
4,5zna asortyment nawozów sztucznych (mineralnych) i organicznych oraz ich rolę w kształtowaniu plonu i składu botanicznego
5,0wskazuje bezpośredni i pośredni wpływ poszczególnych zabiegów pielęgnacyjnych
ZO_1A_ZO-S-C7_W02
Wymienia i charakteryzuje cechy morfologiczne stosowane do rozpoznawania i podziału gatunków traw, roslin motylkowatych drobnonasiennych oraz chwastów wystepujących na łąkach i pastwiskach.
2,0ma trudności z wymienianiem cech morfologicznych
3,0zna cechy morfologiczne i potrafi je zobrazować
3,5dzieli cechy rozpoznawcze na wykorzystywane w rozpoznawaniu traw w okresie kwitnienia i w stanie bezkwiatowym
4,0poprawnie oznacza gatunki traw z wykorzystaniem klucza do oznaczania traw niekwitnących i z kwiatostanami
4,5rozpoznaje i dzieli grupy i gatunki roslin łąkowo-pastwiskowych w zależnośći od ich przydatności zywieniowej
5,0rozpoznaje 10 gatunków traw,5 motylkowatych drobnonasiennych i przedstawia i wartość pokarmową

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-C7_U01
Posiada umiejętności okreslenia specyfiki użytków zielonych, wymienia i charakteryzuje odziaływanie czynników klimatycznych, fitobiotycznych, zoobiotycznych i antropobiotycznych w kształtowaniu roslinności zbiorowisk trawiastych.
2,0nie potrafi przedstawic zróznicowania trawałych użytków zielonych
3,0zna kryteria i zasady podziału typologicznego
3,5charakteryzuje warunki glebowe i wodne wskazanego siedliska łąkowego
4,0oprócz warunków glebowych i wodnych wymienia roślinność reprezentatywną określonego siedliska łąkowego
4,5przedstawia wady i zalety odziaływania na czynniki antropobiotycznych w kształtowaniu roślinności
5,0charakteryzuję wszystkie czynniki wpływające róznorodnośc biologiczną łąk i pastwisk

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-C7_K01
Student jest świadomy i postrzega korzyści z racjonalnego wykorzystania zasobów łąk i pastwisk z jednoczesnym zachowaniem różorodności biologicznej na użytkach zielonych oraz ochroną siedlisk cennych.
2,0student nie jest świadomy racjonalnego wykorzystania pastwisk i nie dostrzega korzyści takiego gopspodarowania
3,0student w niewielkim zakresie jest świadomy racjonalnego wykorzystania pastwisk i dostrzega nieliczne korzyści takiego gopspodarowania
3,5student jest świdony o racjonalnym wykorzystaniu łąk i pastwisk natomiast w niewielkim zakresie wskazuje na korzyści dla siedlis wynikajace z takiego gospodarowania
4,0student świadomie wskazuje na korzyści wynikajace z racjonalego wykorzystania trwałych użytków zielonych oraz jest chętny do przedstawiania swojej postawy
4,5student świadomie i kreatywnie wskazuje na korzyści wynikajace z racjonalego wykorzystania trwałych użytków zielonych
5,0student świadomie i kreatywnie wskazuje na korzyści wynikajace z racjonalego wykorzystania trwałych użytków zielonych oraz postrzega relacje jakie zachodzą poprzez właściwe postepowanie na zachowanie bioróżnorodności i zachowania naturalnych siedlisk.

Literatura podstawowa

  1. Falkowski L, Łąkarstwo i gospodarka łąkowa, PWRiL, Warszawa, 1986
  2. Grynia M, Łąkarstwo, Akademii Rolniczej w Poznaiu, Poznań, 1995
  3. Moraczewski R, Łąki i pastwiska w gospodarstwie rolnym, Fundacja SGGW, Warszawa, 1996
  4. Moraczewski R, Łąki i pastwiska w gospodarstwie rolnym, Fundacja SGGW, Warszawa, 1996
  5. Moraczewsi R, Łąkarstwo, PWN, Warszawa, 1986

Literatura dodatkowa

  1. Huflejt H.J, Zasady wykorzystania pasz łąkowo-pastiskowych jako ogniwa w łańcuchu pokarmowym, IMUZ, Falenty, 2003
  2. Seminarium metodyczno-szkoleniowe, Podstawy typologicznego pdziału uzytków zielonychi zasady ich inwentaryzacji, IMUZ, Falenty, 1996, Falenty 27-29 sierpień 1996
  3. Łękawska I, Nawożenie NPK i nawozami gospodarskimi trwałych użytków zielonych położonych na glebach mineralnych, IMUZ, Falenty, 1995

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Budowa morfologiczna i anatomiczna ziarniaka. Rozpoznawanie nasion różnych gatunków traw o dobrej wartości użytkowej.1
T-L-2Systematyka roślin łąkowych i pastwiskowych. Podziały traw w zależności od ich wartości i przydatności użytkowej. Cechy rozpoznawcze traw w okresie kwitnienia: budowa kwiatu i kłoska, typy kwiatostanów. Przykłady gatunków traw o wybranych cechach morfologicznych.1
T-L-3Cechy rozpoznawcze traw w stanie bezkwiatowym: pędy podziemne i nadziemne (m.in. rodzaje pochew i języczków liściowych). Przykłady gatunków traw o wybranych cechach morfologicznych.1
T-L-4Typy krzewienia traw: zbitokępkowe, luźnokępkowe, rozłogowe, rozłogowo-luźnokępkowe. Oznaczanie gatunków traw z wykorzystaniem klucza do oznaczania traw niekwitnących i z kwiatostanami. Zaliczenie.2
T-L-5Charakterystyka, znaczenie gospodarcze oraz wartość pokarmowa poszczególnych gatunków roślin motylkowych występujących na użytkach zielonych – cechy rozpoznawcze.1
T-L-6Podział, znaczenie gospodarcze ziół i chwastów występujących na użytkach zielonych oraz roślin turzycowatych i sitowatych.1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Użytki zielone jako baza paszowa w gospodarstwie. Czynniki ekologiczne a produkcyjność trwałych użytków zielonych2
T-W-2Biologia traw (rozmnażanie, długotrwałość, fazy rozwojowe, tworzenie i rozwój pędów, gromadzenie substancji zapasowych, wrażliwość na użytkowanie).2
T-W-3Klasyfikacja typologiczna i gospodarcza użytków zielonych. Roślinność łąk i pastwisk oraz jej wartość pokarmowa.1
T-W-4Zabiegi pielęgnacyjne wykonywane na trwałych użytkach zielonych. Nawożenie organiczne i mineralne trwałych użytków zielonych.3
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach7
A-L-2Studiowanie zadanego piśmiennictwa17
A-L-3Przygotowanie zielnika16
A-L-4Konsultacje10
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia pisemnego8
A-L-6Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Czytanie wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego8
A-W-4Konsultacje3
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-C7_W01Zna znaczenie zabiegów pratotechnicznych w polepszaniu produkcyjności łąk i pastwisk
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W06ma wiedzę o organizacji i wykonywaniu technicznych zadań inżynierskich dostosowanych do kierunku zootechnika
ZO_1A_W07ma wiedzę o kształtowaniu środowiska przyrodniczego, jego roli i znaczeniu, zagrożeniach i metodach ochrony oraz zrównoważonym wykorzystaniu
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu podziału, wartości pokarmowej i przydatności użytkowej traw, roślin motylkowatych, ziół i chwastów występujących na użytkach zielonych. Zapoznanie ze sposobami rozpoznawania traw w stanie kwiatowym i bezkwiatowym oraz możliwościami polepszenia produkcyjności łąk i pastwisk.
Treści programoweT-W-4Zabiegi pielęgnacyjne wykonywane na trwałych użytkach zielonych. Nawożenie organiczne i mineralne trwałych użytków zielonych.
T-W-1Użytki zielone jako baza paszowa w gospodarstwie. Czynniki ekologiczne a produkcyjność trwałych użytków zielonych
Metody nauczaniaM-2Pogadanka
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Zaliczenie ustne
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wymienić czynności wykonywanych na trawłych użytkach zielonych
3,0wymienia zabiegi pratotechniczne wpływające na plon i wartość pokarmową zielonki
3,5opisuje poszczególne czynności z podaniem terminu wykonania
4,0zna i charakteryzuje działania antropogeniczne na użytkach zielonych
4,5zna asortyment nawozów sztucznych (mineralnych) i organicznych oraz ich rolę w kształtowaniu plonu i składu botanicznego
5,0wskazuje bezpośredni i pośredni wpływ poszczególnych zabiegów pielęgnacyjnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-C7_W02Wymienia i charakteryzuje cechy morfologiczne stosowane do rozpoznawania i podziału gatunków traw, roslin motylkowatych drobnonasiennych oraz chwastów wystepujących na łąkach i pastwiskach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W07ma wiedzę o kształtowaniu środowiska przyrodniczego, jego roli i znaczeniu, zagrożeniach i metodach ochrony oraz zrównoważonym wykorzystaniu
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu podziału, wartości pokarmowej i przydatności użytkowej traw, roślin motylkowatych, ziół i chwastów występujących na użytkach zielonych. Zapoznanie ze sposobami rozpoznawania traw w stanie kwiatowym i bezkwiatowym oraz możliwościami polepszenia produkcyjności łąk i pastwisk.
Treści programoweT-L-3Cechy rozpoznawcze traw w stanie bezkwiatowym: pędy podziemne i nadziemne (m.in. rodzaje pochew i języczków liściowych). Przykłady gatunków traw o wybranych cechach morfologicznych.
T-L-4Typy krzewienia traw: zbitokępkowe, luźnokępkowe, rozłogowe, rozłogowo-luźnokępkowe. Oznaczanie gatunków traw z wykorzystaniem klucza do oznaczania traw niekwitnących i z kwiatostanami. Zaliczenie.
T-W-2Biologia traw (rozmnażanie, długotrwałość, fazy rozwojowe, tworzenie i rozwój pędów, gromadzenie substancji zapasowych, wrażliwość na użytkowanie).
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenia pisemne
S-4Ocena formująca: Zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0ma trudności z wymienianiem cech morfologicznych
3,0zna cechy morfologiczne i potrafi je zobrazować
3,5dzieli cechy rozpoznawcze na wykorzystywane w rozpoznawaniu traw w okresie kwitnienia i w stanie bezkwiatowym
4,0poprawnie oznacza gatunki traw z wykorzystaniem klucza do oznaczania traw niekwitnących i z kwiatostanami
4,5rozpoznaje i dzieli grupy i gatunki roslin łąkowo-pastwiskowych w zależnośći od ich przydatności zywieniowej
5,0rozpoznaje 10 gatunków traw,5 motylkowatych drobnonasiennych i przedstawia i wartość pokarmową
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-C7_U01Posiada umiejętności okreslenia specyfiki użytków zielonych, wymienia i charakteryzuje odziaływanie czynników klimatycznych, fitobiotycznych, zoobiotycznych i antropobiotycznych w kształtowaniu roslinności zbiorowisk trawiastych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U09Umie zastosować rutynowe techniki optymalizacji procesów wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi.
ZO_1A_U21Potrafi ocenić stan środowiska i zasobów naturalnych, ponadto zagrożenia wynikające z chowu i hodowli zwierząt
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu podziału, wartości pokarmowej i przydatności użytkowej traw, roślin motylkowatych, ziół i chwastów występujących na użytkach zielonych. Zapoznanie ze sposobami rozpoznawania traw w stanie kwiatowym i bezkwiatowym oraz możliwościami polepszenia produkcyjności łąk i pastwisk.
Treści programoweT-L-5Charakterystyka, znaczenie gospodarcze oraz wartość pokarmowa poszczególnych gatunków roślin motylkowych występujących na użytkach zielonych – cechy rozpoznawcze.
T-W-4Zabiegi pielęgnacyjne wykonywane na trwałych użytkach zielonych. Nawożenie organiczne i mineralne trwałych użytków zielonych.
T-W-1Użytki zielone jako baza paszowa w gospodarstwie. Czynniki ekologiczne a produkcyjność trwałych użytków zielonych
Metody nauczaniaM-2Pogadanka
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenia pisemne
S-4Ocena formująca: Zaliczenie ustne
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi przedstawic zróznicowania trawałych użytków zielonych
3,0zna kryteria i zasady podziału typologicznego
3,5charakteryzuje warunki glebowe i wodne wskazanego siedliska łąkowego
4,0oprócz warunków glebowych i wodnych wymienia roślinność reprezentatywną określonego siedliska łąkowego
4,5przedstawia wady i zalety odziaływania na czynniki antropobiotycznych w kształtowaniu roślinności
5,0charakteryzuję wszystkie czynniki wpływające róznorodnośc biologiczną łąk i pastwisk
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-C7_K01Student jest świadomy i postrzega korzyści z racjonalnego wykorzystania zasobów łąk i pastwisk z jednoczesnym zachowaniem różorodności biologicznej na użytkach zielonych oraz ochroną siedlisk cennych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu podziału, wartości pokarmowej i przydatności użytkowej traw, roślin motylkowatych, ziół i chwastów występujących na użytkach zielonych. Zapoznanie ze sposobami rozpoznawania traw w stanie kwiatowym i bezkwiatowym oraz możliwościami polepszenia produkcyjności łąk i pastwisk.
Treści programoweT-W-1Użytki zielone jako baza paszowa w gospodarstwie. Czynniki ekologiczne a produkcyjność trwałych użytków zielonych
Metody nauczaniaM-2Pogadanka
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenia pisemne
S-4Ocena formująca: Zaliczenie ustne
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Rozpoznanie 5 gatunków traw
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie jest świadomy racjonalnego wykorzystania pastwisk i nie dostrzega korzyści takiego gopspodarowania
3,0student w niewielkim zakresie jest świadomy racjonalnego wykorzystania pastwisk i dostrzega nieliczne korzyści takiego gopspodarowania
3,5student jest świdony o racjonalnym wykorzystaniu łąk i pastwisk natomiast w niewielkim zakresie wskazuje na korzyści dla siedlis wynikajace z takiego gospodarowania
4,0student świadomie wskazuje na korzyści wynikajace z racjonalego wykorzystania trwałych użytków zielonych oraz jest chętny do przedstawiania swojej postawy
4,5student świadomie i kreatywnie wskazuje na korzyści wynikajace z racjonalego wykorzystania trwałych użytków zielonych
5,0student świadomie i kreatywnie wskazuje na korzyści wynikajace z racjonalego wykorzystania trwałych użytków zielonych oraz postrzega relacje jakie zachodzą poprzez właściwe postepowanie na zachowanie bioróżnorodności i zachowania naturalnych siedlisk.