Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Pielęgniarstwo zwierząt
Sylabus przedmiotu Przydomowe przetwórstwo żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przydomowe przetwórstwo żywności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Renata Pilarczyk <Renata.Pilarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza ogólna z zakresu biologii i żywienia człowieka. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studentom podstawowej wiedzy na temat tradycyjnego przetwórstwa żywności sposobem przydomowym. Omówienie zasad tradycyjnego peklowania wędlin. Przydomowa produkcja galanterii mleczarskiej. Zapoznanie studentów z recepturą wytapiania smalcu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Sporządzanie oraz podawanie potraw z ryżu i kasz. Potrawy półmięsne z mąki i kasz. | 1 |
T-A-2 | Przydomowa produkcja mlecznych napojów fermentowanych. Przydomowa produkcja jogurtów i kefirów. Domowa produkcja zsiadłego mleka, sera twarogowego, masła, lodów. Wyrób sera w przydomowej przetwórni (sery białe twarogowe). Przydomowa produkcja serów mieszanych z mleka różnych gatunków zwierząt. | 1 |
T-A-3 | Przetwórstwo owoców i warzyw (konfitury, powidła, galaretki, dżemy, marmolady, marynaty). Soki i nektary. Domowe wypieki. Ciasta i ciasteczka (słodkie, słone i pikantne). | 1 |
T-A-4 | Domowe kiełbasy i wędliny – zasady tradycyjnego peklowania, solenia, wędzenia i parzenia. Przydomowa wędzarnia – budowa wędzarni, urządzanie wędzarni, drewno do wędzenia, metody wędzenia (wędzenie dymem zimnym, ciepłym, gorącym, z równoczesnym pieczeniem). Grillowanie i pieczenie w ogrodzie (grill, rożen, kociołek, piekarnik) – zrób to sam. | 1 |
T-A-5 | Podroby – wykwintne danie, czy produkt z „niższej półki”. Potrawy z podrobów. Produkcja domowych salcesonów (wiejski, ozorkowy, podrobowy). Wyrób różnego typu pasztetów. Naczynia kuchenne oraz zastawy stołowe do podawania i wystawiania potraw i napojów. Carving. Dekorowanie potraw i półmisków. Dekorowanie i nakrywanie stołu. | 3 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zdrowie. Jakość żywności. Składniki odżywcze i ich rola w organizmie. Podział pokarmów. Strategia Bezpieczeństwa Żywności. Przechowywanie i utrwalanie żywności. Właściwości wiążące, spulchniające i zagęszczajace jaj. Zastosowanie jaj w technologii gastronomicznej. Potrawy z jaj. | 2 |
T-W-2 | Sporządzanie zup. Zasady gotowania zup i sporządzania sosów. Ekspedycja zup i sosów. Domowe wytapianie smalcu z jabłkami, ziołami, grzybami, śliwkami. | 1 |
T-W-3 | Od kapusty do kapusty kiszonej. | 2 |
T-W-4 | Przydomowe metody wypieku chleba (chleb pszenny razowy (na drożdżach), żytni razowy, na serwatce) i bułek. | 1 |
T-W-5 | Boże Narodzenie w kuchni polskiej. Potrawy wigilijne, dania, przepisy kulinarne na Boże Narodzenie. | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestniczenie w zajęciach | 7 |
A-A-2 | Przygotowasnie do ćwiczeń | 11 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 7 |
A-A-4 | Konsultacje | 4 |
A-A-5 | Pisemne zaliczenie | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 8 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów. | 6 |
A-W-3 | Czytanie wskazanej literatury. | 6 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 5 |
A-W-5 | Konsultacje | 4 |
A-W-6 | Pisemne zaliczenie wykładów | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych. |
M-2 | Prezentacje multimedialne. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna. |
M-4 | Pokaz. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Przygotowanie potraw, degustacja i ich ocena. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-N-O136_W01 Student potrafi opisać sposoby wytwarzania żywności przydomowej oraz zna jej wartość odżywczą i wpływ na zdrowie człowieka. | ZO_1A_W10 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-3, T-A-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-2 | M-3, M-1, M-4, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-N-O136_U01 Student potrafi wykorzystać odpowiednie metody do wytwarzania tradycyjnej żywności przydomowej. | ZO_1A_U10 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-3, T-A-2 | M-3, M-1, M-4, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-N-O136_K01 Student przestrzega zasad w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności, oraz potrafi dobrać odpowiednie składniki, przyprawy w celu wytworzenia produktu w warunkach domowych. | ZO_1A_K02 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-W-4, T-W-2 | M-3, M-1, M-4, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-N-O136_W01 Student potrafi opisać sposoby wytwarzania żywności przydomowej oraz zna jej wartość odżywczą i wpływ na zdrowie człowieka. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi opisać w stopniu dostatecznym sposoby wytwarzania żywności metodami tradycyjnymi oraz zna jej wartość odżywczą i wpływ na zdrowie człowieka. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-N-O136_U01 Student potrafi wykorzystać odpowiednie metody do wytwarzania tradycyjnej żywności przydomowej. | 2,0 | |
3,0 | Student z pomocą nauczyciela potrafi dobrać metodę i wytworzyć wybrane produkty tradycyjne w warunkach przydomowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-N-O136_K01 Student przestrzega zasad w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności, oraz potrafi dobrać odpowiednie składniki, przyprawy w celu wytworzenia produktu w warunkach domowych. | 2,0 | |
3,0 | Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy. Przestrzega zasad w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności oraz w stopniu dostatecznym potrafi dobrać składniki, metodę wytwarzania wybranych produktów w warunkach domowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Champagne C.P., Fustier P., Microencapsulation for delivery of probiotics and other ingredients in functional dairy products, w: Functional dairy products., Woodhead Publishing Ltd, Cambridge, 2007, vol.2
- Grega T., Najgebauer D., Sady M., Bączkowicz M., Tomasik P., Faryna M., Biodegradable complex polymers from caseine and potato starch. J. of Polymers and the Environment., 2011, Vol. 11, Nr 2, s. 75-83
- Trojan E., Piotrowski J., Tradycyjne wędzenie, Wyd. AA s.c. Kraków, 2010
- Kirchheim L., Sery dla smakoszy, Świat Książki, 2008