Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla i użytkowanie zwierząt

Sylabus przedmiotu Psychologia zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Psychologia zwierząt
Specjalność Hodowla koni i jeździectwo
Jednostka prowadząca Pracownia Hodowli Koni i Animaloterapii
Nauczyciel odpowiedzialny Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy biologii zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nauka nawiązywania relacji człowiek-zwierzę,
C-2nauka komunikacji ze zwierzętami, z podłożem ich emocji,
C-3nauka odczytywania emocji zwierząt i prawidłowej reakcji na nie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Komunikacja w świecie zwierząt. Funkcjonowanie zmysłów i systemy komunikacji, znaczenie znajomości komunikacji pozawerbalnej i werbalnej w aspekcie relacji z człowiekiem i osobnikami swojego gatunku.4
T-A-2Myślenie, uczenie się, inteligencja zwierząt. Inteligencja psów. Podstawowe metody szkolenia i korekty zachowania. Wybrane terapie wspomagające i farmakologiczne.4
T-A-3Zachowania prawidłowe i zaburzenia zachowania. Stereotypie behawioralne. Wybrane zaburzenia zachowania psów i kotów. Lęk separacyjny, syndrom nadwrażliwości-nadaktywności, syndrom prywacji sensorycznej. Przyczyny, objawy, postępowanie4
T-A-4Testy predyspozycji psychicznych szczeniąt -sposób przeprowadzania i możliwości ich zastosowania. Test osobowości posłusznej psa. Testy inteligencji psa. Podsumowanie zajęć, dyskusja.3
15
wykłady
T-W-1Zwierzęta w życiu człowieka, historia relacji zwierzę-człowiek i badań nad zachowaniem zwierząt. Etologia-behawior-psychologia zwierząt - definicja i zakres badań. Kompetencje i kształcenie zoopsychologów i behawiorystów.2
T-W-2Czy zwierzęta mają umysły? Biologiczne podstawy zachowania zwierząt. Rola popędów, instynktów i emocji w kształtowaniu zachowania zwierząt. Kultura i uczucia wyższe w świecie zwierząt.4
T-W-3Życie społeczne i rozwój psychiczny wybranych gatunków zwierząt. Rola prawidłowej socjalizacji szczeniąt.2
T-W-4Zwierzęca "osobowość". Charakter, temperament zwierząt. Cechy psychiczne a rasa psa.3
T-W-5Agresja- zachowania agresywne psów. Rodzaje agresji, podstawy diagnostyki i możliwości korekty zachowania.2
T-W-6Ból, stres, strach, lęki i fobie w życiu zwierzęcia. Objawy, przyczyny, postępowanie.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2udział w konsultacjach2
A-A-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń12
A-A-4Pisemne zaliczenie1
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo studenta w wykładach15
A-W-2samodzielne studiowanie literatury6
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów6
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody podające: wykład informacyjny
M-2metody aktywizujące: metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: test wyboru
S-2Ocena formująca: aprobata

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZK-S1-O123_W01
Student definiuje i charakteryzuje pojęcia z zakresu zachowania się zwierząt, zna rolę popędów, instynktów i emocji w kształtowaniu zachowania.
ZO_1A_W05, ZO_1A_W14C-1, C-3, C-2T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZK-S1-O123_U01
student prawidłowo interpretuje sygnały niewerbalne i werbalne mowy zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem oceny stanu emocjonalnego zwierząt
ZO_1A_U17, ZO_1A_U09C-1, C-3, C-2T-W-6, T-A-1, T-A-4, T-A-3M-2, M-1S-1
ZO_1A_ZK-S1-O123_U02
Student analizuje obajwy związane z wybranymi zaburzeniami zachowania, weryfikuje i dobiera odpowienie sposoby postępowania ze zwierzęciem.
ZO_1A_U10C-2, C-1, C-3T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZK-S1-O123_K01
student ma świadomość posiadanych umiejętności i poziomu wiedzy oraz potrzeby dokształcania się w zakresie przysposobionych wiadomości
ZO_1A_K06, ZO_1A_K07C-1, C-3, C-2T-W-1, T-A-2, T-W-5, T-W-6M-2, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZK-S1-O123_W01
Student definiuje i charakteryzuje pojęcia z zakresu zachowania się zwierząt, zna rolę popędów, instynktów i emocji w kształtowaniu zachowania.
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym definiuje i charakteryzuje większość pojęć z zakresu zachowania się zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZK-S1-O123_U01
student prawidłowo interpretuje sygnały niewerbalne i werbalne mowy zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem oceny stanu emocjonalnego zwierząt
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym interpretuje większość sygnałów niewerbalnych i werbalnych mowy zwierząt, na tej podstawie ocenia stan emocjonalny zwierząt,
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_1A_ZK-S1-O123_U02
Student analizuje obajwy związane z wybranymi zaburzeniami zachowania, weryfikuje i dobiera odpowienie sposoby postępowania ze zwierzęciem.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym analizuje obajwy związane z wybranymi zaburzeniami zachowania, weryfikuje i dobiera odpowienie sposoby postępowania ze zwierzęciem.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZK-S1-O123_K01
student ma świadomość posiadanych umiejętności i poziomu wiedzy oraz potrzeby dokształcania się w zakresie przysposobionych wiadomości
2,0
3,0Student wykazuje świadomość posiadanych umiejętności i poziomu wiedzy oraz potrzeby dokształcania się w zakresie przysposobionych wiadomości
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kaleta T., Zachowanie się zwierząt. Zarys problematyki., SGGW Warszawa, 2003
  2. Sadowski B., Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt., PWN, 2007
  3. Kaleta T., Fiszdon K., Wybrane zagadnienia z genetyki i zachowania się psów, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 1999
  4. Turid Rugaas, Sygnały uspokające, Galaktyka, 2005
  5. Coren S., Inteligencja psów, Książka i Wiedza, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Pisula W., Psychologia zachowań eksploracyjnych zwierząt., Gdańskie Wyd. Psychol., 2003
  2. Miller R., Sekrety końskiego umysłu., Galaktyka, 2004
  3. Dehasse J., Agresja u psów, Galaktyka, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Komunikacja w świecie zwierząt. Funkcjonowanie zmysłów i systemy komunikacji, znaczenie znajomości komunikacji pozawerbalnej i werbalnej w aspekcie relacji z człowiekiem i osobnikami swojego gatunku.4
T-A-2Myślenie, uczenie się, inteligencja zwierząt. Inteligencja psów. Podstawowe metody szkolenia i korekty zachowania. Wybrane terapie wspomagające i farmakologiczne.4
T-A-3Zachowania prawidłowe i zaburzenia zachowania. Stereotypie behawioralne. Wybrane zaburzenia zachowania psów i kotów. Lęk separacyjny, syndrom nadwrażliwości-nadaktywności, syndrom prywacji sensorycznej. Przyczyny, objawy, postępowanie4
T-A-4Testy predyspozycji psychicznych szczeniąt -sposób przeprowadzania i możliwości ich zastosowania. Test osobowości posłusznej psa. Testy inteligencji psa. Podsumowanie zajęć, dyskusja.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zwierzęta w życiu człowieka, historia relacji zwierzę-człowiek i badań nad zachowaniem zwierząt. Etologia-behawior-psychologia zwierząt - definicja i zakres badań. Kompetencje i kształcenie zoopsychologów i behawiorystów.2
T-W-2Czy zwierzęta mają umysły? Biologiczne podstawy zachowania zwierząt. Rola popędów, instynktów i emocji w kształtowaniu zachowania zwierząt. Kultura i uczucia wyższe w świecie zwierząt.4
T-W-3Życie społeczne i rozwój psychiczny wybranych gatunków zwierząt. Rola prawidłowej socjalizacji szczeniąt.2
T-W-4Zwierzęca "osobowość". Charakter, temperament zwierząt. Cechy psychiczne a rasa psa.3
T-W-5Agresja- zachowania agresywne psów. Rodzaje agresji, podstawy diagnostyki i możliwości korekty zachowania.2
T-W-6Ból, stres, strach, lęki i fobie w życiu zwierzęcia. Objawy, przyczyny, postępowanie.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2udział w konsultacjach2
A-A-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń12
A-A-4Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo studenta w wykładach15
A-W-2samodzielne studiowanie literatury6
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów6
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZK-S1-O123_W01Student definiuje i charakteryzuje pojęcia z zakresu zachowania się zwierząt, zna rolę popędów, instynktów i emocji w kształtowaniu zachowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
ZO_1A_W14posiada wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na produkcyjność i dobrostan zwierząt
Cel przedmiotuC-1Nauka nawiązywania relacji człowiek-zwierzę,
C-3nauka odczytywania emocji zwierząt i prawidłowej reakcji na nie.
C-2nauka komunikacji ze zwierzętami, z podłożem ich emocji,
Treści programoweT-W-3Życie społeczne i rozwój psychiczny wybranych gatunków zwierząt. Rola prawidłowej socjalizacji szczeniąt.
T-W-5Agresja- zachowania agresywne psów. Rodzaje agresji, podstawy diagnostyki i możliwości korekty zachowania.
T-W-4Zwierzęca "osobowość". Charakter, temperament zwierząt. Cechy psychiczne a rasa psa.
T-W-2Czy zwierzęta mają umysły? Biologiczne podstawy zachowania zwierząt. Rola popędów, instynktów i emocji w kształtowaniu zachowania zwierząt. Kultura i uczucia wyższe w świecie zwierząt.
T-W-1Zwierzęta w życiu człowieka, historia relacji zwierzę-człowiek i badań nad zachowaniem zwierząt. Etologia-behawior-psychologia zwierząt - definicja i zakres badań. Kompetencje i kształcenie zoopsychologów i behawiorystów.
T-W-6Ból, stres, strach, lęki i fobie w życiu zwierzęcia. Objawy, przyczyny, postępowanie.
Metody nauczaniaM-1metody podające: wykład informacyjny
M-2metody aktywizujące: metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test wyboru
S-2Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym definiuje i charakteryzuje większość pojęć z zakresu zachowania się zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZK-S1-O123_U01student prawidłowo interpretuje sygnały niewerbalne i werbalne mowy zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem oceny stanu emocjonalnego zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
ZO_1A_U09Umie zastosować rutynowe techniki optymalizacji procesów wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi.
Cel przedmiotuC-1Nauka nawiązywania relacji człowiek-zwierzę,
C-3nauka odczytywania emocji zwierząt i prawidłowej reakcji na nie.
C-2nauka komunikacji ze zwierzętami, z podłożem ich emocji,
Treści programoweT-W-6Ból, stres, strach, lęki i fobie w życiu zwierzęcia. Objawy, przyczyny, postępowanie.
T-A-1Komunikacja w świecie zwierząt. Funkcjonowanie zmysłów i systemy komunikacji, znaczenie znajomości komunikacji pozawerbalnej i werbalnej w aspekcie relacji z człowiekiem i osobnikami swojego gatunku.
T-A-4Testy predyspozycji psychicznych szczeniąt -sposób przeprowadzania i możliwości ich zastosowania. Test osobowości posłusznej psa. Testy inteligencji psa. Podsumowanie zajęć, dyskusja.
T-A-3Zachowania prawidłowe i zaburzenia zachowania. Stereotypie behawioralne. Wybrane zaburzenia zachowania psów i kotów. Lęk separacyjny, syndrom nadwrażliwości-nadaktywności, syndrom prywacji sensorycznej. Przyczyny, objawy, postępowanie
Metody nauczaniaM-2metody aktywizujące: metoda przypadków
M-1metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym interpretuje większość sygnałów niewerbalnych i werbalnych mowy zwierząt, na tej podstawie ocenia stan emocjonalny zwierząt,
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZK-S1-O123_U02Student analizuje obajwy związane z wybranymi zaburzeniami zachowania, weryfikuje i dobiera odpowienie sposoby postępowania ze zwierzęciem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U10Potrafi wykorzystać odpowiednie metody i narzędzia do rozwiązywania problemów w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt i ludzi. Umie zaprezentować podstawy produkcji żywności funkcjonalnej i wygodnej; rozumie zasady prawidłowego żywienia ludzi i zwierząt, posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia.
Cel przedmiotuC-2nauka komunikacji ze zwierzętami, z podłożem ich emocji,
C-1Nauka nawiązywania relacji człowiek-zwierzę,
C-3nauka odczytywania emocji zwierząt i prawidłowej reakcji na nie.
Treści programoweT-A-3Zachowania prawidłowe i zaburzenia zachowania. Stereotypie behawioralne. Wybrane zaburzenia zachowania psów i kotów. Lęk separacyjny, syndrom nadwrażliwości-nadaktywności, syndrom prywacji sensorycznej. Przyczyny, objawy, postępowanie
T-A-4Testy predyspozycji psychicznych szczeniąt -sposób przeprowadzania i możliwości ich zastosowania. Test osobowości posłusznej psa. Testy inteligencji psa. Podsumowanie zajęć, dyskusja.
T-A-2Myślenie, uczenie się, inteligencja zwierząt. Inteligencja psów. Podstawowe metody szkolenia i korekty zachowania. Wybrane terapie wspomagające i farmakologiczne.
T-A-1Komunikacja w świecie zwierząt. Funkcjonowanie zmysłów i systemy komunikacji, znaczenie znajomości komunikacji pozawerbalnej i werbalnej w aspekcie relacji z człowiekiem i osobnikami swojego gatunku.
Metody nauczaniaM-1metody podające: wykład informacyjny
M-2metody aktywizujące: metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym analizuje obajwy związane z wybranymi zaburzeniami zachowania, weryfikuje i dobiera odpowienie sposoby postępowania ze zwierzęciem.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZK-S1-O123_K01student ma świadomość posiadanych umiejętności i poziomu wiedzy oraz potrzeby dokształcania się w zakresie przysposobionych wiadomości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K06potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł w zakresie studiowanego kierunku
ZO_1A_K07przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Cel przedmiotuC-1Nauka nawiązywania relacji człowiek-zwierzę,
C-3nauka odczytywania emocji zwierząt i prawidłowej reakcji na nie.
C-2nauka komunikacji ze zwierzętami, z podłożem ich emocji,
Treści programoweT-W-1Zwierzęta w życiu człowieka, historia relacji zwierzę-człowiek i badań nad zachowaniem zwierząt. Etologia-behawior-psychologia zwierząt - definicja i zakres badań. Kompetencje i kształcenie zoopsychologów i behawiorystów.
T-A-2Myślenie, uczenie się, inteligencja zwierząt. Inteligencja psów. Podstawowe metody szkolenia i korekty zachowania. Wybrane terapie wspomagające i farmakologiczne.
T-W-5Agresja- zachowania agresywne psów. Rodzaje agresji, podstawy diagnostyki i możliwości korekty zachowania.
T-W-6Ból, stres, strach, lęki i fobie w życiu zwierzęcia. Objawy, przyczyny, postępowanie.
Metody nauczaniaM-2metody aktywizujące: metoda przypadków
M-1metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje świadomość posiadanych umiejętności i poziomu wiedzy oraz potrzeby dokształcania się w zakresie przysposobionych wiadomości
3,5
4,0
4,5
5,0