Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo
Sylabus przedmiotu Metaboliczne sterowanie czynnością organizmu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metaboliczne sterowanie czynnością organizmu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Alicja Dratwa-Chałupnik <Alicja.Dratwa-Chalupnik@zut.edu.pl>, Agnieszka Herosimczyk <Agnieszka.Herosimczyk@zut.edu.pl>, Adam Lepczyński <Adam.Lepczynski@zut.edu.pl>, Katarzyna Michałek <Katarzyna.Michalek@zut.edu.pl>, Małgorzata Ożgo <Malgorzata.Ozgo@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna znajomość fizjologii zwierząt. |
W-2 | Znajomość podstaw chemii fizjologicznej. |
W-3 | Ogólna wiedza na temat biologii komórki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z możliwością kierowania czynnością organizmu i regulacją jego funkcji w aspekcie utrzymania zdrowia warunkującego wysoką wydajność zwierząt i sprawność produkcji. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności wpływania na czynność własnego organizmu poprzez prozdrowotne odżywianie. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności wykorzystywania wiedzy interdyscyplinarnej z „pogranicza” nauk podstawowych i nauk stosowanych. |
C-4 | Wykształcenie zdolności do aktywnego poszukiwania wiedzy i dzielenia się nią w kontaktach interperosnalnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Tempo rozwoju a wielkość i masa ciała. Rodzaje modyfikatorów egzogennych. Cykle substratowe w regulacji metabolizmu. | 3 |
T-A-2 | Wpływ żywienia w okresie neonatalnym na zdrowie i produkcyjność w okresie dojrzałości. Niedobory pokarmowe. Żywienie a wydolność fizyczna. | 3 |
T-A-3 | Mikro i makroelementy diety – rola fizjologiczna, przyczyny i skutki nadmiaru/niedoboru. | 3 |
T-A-4 | Zaburzenia metaboliczne w otyłości. Otyłość a układ krążenia, oddychania i kostno-mięśniowy. Wpływ otyłości na funkcje układu endokrynnego. | 3 |
T-A-5 | Bilans białkowy. Wpływ nadmiaru białka w diecie na czynność wybranych narządów. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Bioenergetyczne podstawy funkcji organizmu. Endogenne determinanty i stymulatory rozwoju osobniczego. Genetyczne uwarunkowania masy ciała, składu tkanek i komórek. | 2 |
T-W-2 | Metaboliczne sterowanie rozwojem. Wpływ endogennych – pozagenetycznych czynników (wieku, trybu życia, kolejności ciąż matki itp.) na rozwój organizmu. | 2 |
T-W-3 | Jakość pokarmu a sprawność trawienia i wchłaniania. Zaburzenia żywieniowe a stan odżywienia. Niedożywienie. Metabolizm w głodzie. | 2 |
T-W-4 | Wpływ żywienia w czasie ciąży na rozwój pre- i postnatalny. Zespół IUGR. | 2 |
T-W-5 | Mechanizmy regulacji spożywania pokarmu. Trawienie, wchłanianie, katabolizm, anabolizm. Reakcje neurohormonalne na spożycie pokarmu. | 2 |
T-W-6 | Zapotrzebowanie i wydatki energetyczne. Bilans energii. Spożycie węglowodanów a zdrowie. Wpływ polifruktanów na organizm. Rola składników balastowych. | 2 |
T-W-7 | Pokarmowa modyfikacja stanu serca i naczyń krwionośnych. Dieta a odporność organizmu. Wpływ składników pokarmu, w tym witamin i minerałów na procesy kostnienia w różnych etapach życia postnatalnego. | 2 |
T-W-8 | Pisemne zaliczenie treści wykładów. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Studiowanie literatury przedmiotu i przygotowywanie się do ćwiczeń | 18 |
A-A-3 | Przygotowywanie się do pisemnego zaliczenia materiału przerabianego na ćwiczeniach. | 20 |
A-A-4 | Konsultacje | 5 |
A-A-5 | Pisemne zaliczenie | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo na wykładach. | 15 |
A-W-2 | Samodzielne utrwalanie treści wykładów. | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie studenta do pisemnego zaliczenia treści wykładów. | 4 |
A-W-4 | Konsultacje | 4 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem multimedialnych środków przekazu. |
M-2 | Wykład problemowy z elementami dyskusji dydaktycznej. |
M-3 | Ćwiczenia audytoryjne w formie rozwiązywania konkretnych problemów praktycznych. |
M-4 | Dyskusja panelowa dotycząca wybranych zagadnień. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian wiedzy z zakresu ćwiczeń. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian wiedzy z zakresu wykładów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S1-O2.2_W01 Potrafi scharakteryzować i wytłumaczyć zależności pomiędzy natężeniem przemian metabolicznych a stanem zdrowia oraz zaburzeniami czynności organizmu. | ZO_1A_W04, ZO_1A_W05, ZO_1A_W13 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-A-3, T-A-4, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-W-1 | M-4, M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1, S-3 |
ZO_1A_ZO-S1-O2.2_W02 Jest w stanie dobierać odpowiednie metody analityczne i techniki w celu badania możliwości metabolicznego oddziaływania na czynność organizmu. | ZO_1A_W01, ZO_1A_W15 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-A-3, T-A-4, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-W-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S1-O2.2_U01 Umie wykorzystać pogłębioną wiedzę w działalności praktycznej, z jednoczesnym przestrzeganiem norm etycznych i społecznych. | ZO_1A_U01, ZO_1A_U04, ZO_1A_U08 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-A-3, T-A-4, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-W-1 | M-4, M-1, M-3, M-2 | S-1 |
ZO_1A_ZO-S1-O2.2_U04 Potrafi przeprowadzać podstawowe analizy labratoryjne i interpretować wyniki badań specjalistycznych. | ZO_1A_U09, ZO_1A_U10 | — | — | C-3, C-1 | T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-A-3, T-A-4, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-W-1 | M-4, M-1, M-3, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S1-O2.2_K01 Wykazuje się kreatywnym podejściem do modyfikowania natężenia procesów metabolicznych w organizmie w kontekście uzyskiwania oczekiwanych celów społecznych. | ZO_1A_K02, ZO_1A_K06 | — | — | C-3, C-2, C-1, C-4 | T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-A-3, T-A-4, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-W-1 | M-4, M-1, M-3, M-2 | S-1 |
ZO_1A_ZO-S1-O2.2_K02 Rozumie potrzebę rozwijania własnych kompetencji zawodowych i jest otwarty na wymianę wiedzy w kontaktach interpersonalnych. | ZO_1A_K01 | — | — | C-4 | T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-A-3, T-A-4, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-W-1 | M-4, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S1-O2.2_W01 Potrafi scharakteryzować i wytłumaczyć zależności pomiędzy natężeniem przemian metabolicznych a stanem zdrowia oraz zaburzeniami czynności organizmu. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi definiować i charakteryzować podstawowe procesy metaboliczne w kontekście ich wpływu na regulację czynności organizmu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZO_1A_ZO-S1-O2.2_W02 Jest w stanie dobierać odpowiednie metody analityczne i techniki w celu badania możliwości metabolicznego oddziaływania na czynność organizmu. | 2,0 | - |
3,0 | Potrafi wskazać właściwe metody analityczne do oceny stanu zdrowia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S1-O2.2_U01 Umie wykorzystać pogłębioną wiedzę w działalności praktycznej, z jednoczesnym przestrzeganiem norm etycznych i społecznych. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada umiejętność, z dużą pomocą nauczyciela, opisać wpływ czynników wewnętrznych i zewnętrznych na metabolizm oraz interpretować wyniki specjalistycznych analiz z zakresu przemian metabolicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZO_1A_ZO-S1-O2.2_U04 Potrafi przeprowadzać podstawowe analizy labratoryjne i interpretować wyniki badań specjalistycznych. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada umiejętność, z dużą pomocą nauczyciela, przeprowadzić podstawowe analizy laboratoryjne oraz interpretować wyniki specjalistycznych analiz z zakresu przemian metabolicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S1-O2.2_K01 Wykazuje się kreatywnym podejściem do modyfikowania natężenia procesów metabolicznych w organizmie w kontekście uzyskiwania oczekiwanych celów społecznych. | 2,0 | |
3,0 | Wykazuje aktywną postawę w zakresie definiowania celów społecznych związanych z pozyskiwaniem, przetwarzaniem i bezpieczeństwem zdrowej żywności. Może popełniać błędy w zakresie terminologii. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZO_1A_ZO-S1-O2.2_K02 Rozumie potrzebę rozwijania własnych kompetencji zawodowych i jest otwarty na wymianę wiedzy w kontaktach interpersonalnych. | 2,0 | |
3,0 | Przestrzega zasad etycznych w pracy zawodowej. Posiada świadomość konieczności ciągłego pogłębiania wiedzy i umiejętności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Zawadzki W. (red.), Fizjologiczne podstawy żywienia zwierząt, Uniwersytetu Przyrodniczego, Wrocław, 2008, ISBN 978-83-60574-40-9
- Engelhardt W., Fizjologia zwierząt domowych (t. 2), Galaktyka, Łódź, 2011, ISBN 978-83-7579-192-1
- Schmidt-Nielsen K., Fizjologia zwierząt. Adaptacja do środowiska., PWN, Warszawa, 2008, ISBN 978-83-01-15349-6
Literatura dodatkowa
- Tweedle D.E.F., Postępowanie w zaburzeniach metabolicznych, PZWL, Warszawa, 1987, ISBN 83-200-1203-1
- Kozłowski S., Granice przystosowania, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1986, ISBN 83-214-0287-9