Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo
Sylabus przedmiotu Podstawy analityki i farmakologii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy analityki i farmakologii | ||
Specjalność | Pielęgniarstwo zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Jankowiak <dorota.jankowiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 81 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu realizowanych na wcześniejszych semestrach przedmiotów: anatomia, biochemia i fizjologia zwierzat. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z podstawowymi mechanizmami dzialania leków, ich losem w organizmie oraz podstawowymi terminami stosowanymi w farmakokinetyce i farmakodynamice. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawowe wskaźniki biochemiczne surowicy (osocza krwi) analizowane w profilu ogólnym i narządowym diagnostycznych bada laboratoryjnych. Wartości referencyjne - znaczenie diagnostyczne i różnice gatunkowe. | 2 |
T-A-2 | Wchłanianie leków przez skórę, płuca i przewód pokarmowy. Dostępność biologiczna leku. Transport lekow przez blony biologiczne. Zależne i niezalezne od organizmu czynniki warunkyjace aktywność leków - na wybranych przykładach. | 3 |
T-A-3 | Leki hydro- i lipofilne i ich dystrybucja i kumulacja w organizmie. Podstawy biotransformacji narzadowej leków, ze szczegolnym uwzględnieniem roli wątroby i zmian związanych z wiekiem i stanem fizjologicznym | 2 |
T-A-4 | Niepożądane działania leków: bliskie i odległe w czasie. Podstawowe mechanizmy lekooporności. | 3 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Profile i kryteria doboru laboratoryjnych badań diadnostycznych. Wiarygodnośc i wartośc diagnostyczna wynikow rutunowych badań laboratoryjnych. | 2 |
T-W-2 | Definicja, postacie i własciwości leków. Komórkowe i molekularne mechanizmy działania leków. Podstawowe czynniki wpływajace na działanie leków. | 5 |
T-W-3 | Drogi podawania leków i ich losy w organizmie: uwalnianie, wchłanianie, dystrybucja, metabolizm i wydalanie lekow i ich pochodnych. | 3 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach. | 10 |
A-A-2 | Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia. | 1 |
A-A-3 | Przygotowanie wraz z zespołem prezentacji oraz do dyskusji w ramach tematów omawianych na poszczególnych ćwiczeniach. | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 10 |
A-W-2 | Konsultacje z prowadzacym wyklady. | 1 |
A-W-3 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie do zaliczenia materiału objętego programem wykladów. | 3 |
A-W-4 | Pisemne zaliczenie materiału omawianego na wykładach. | 1 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją zagadnień teoretycznych. |
M-2 | Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora. |
M-3 | Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia. |
M-4 | Praca w zespołach przy przygotowaniu prezentacji i jej omówienia. |
M-5 | Dyskusja dydatktyczna i problemowa. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności studenta na kazdych ćwiczeniach. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udziału studenta w jej przedstawieniu i omówieniu. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów (wolne pytania) |
S-4 | Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia ćwiczeń, na którą składają się oceny z aktywności studenta na wszystkich ćwiczeniach z przedstawionej prezentacji. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOP-S-6.3_W01 Student zna podstawowe wskaźniki biochemiczne analizowane w osoczu krwi (surowicy) podczas badan kontronych oraz oceny profili narządowych. Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu farmakologii ogolnej, zna w ogolnym zarysie losy leków w organizmie i podstawowe mechanizmy ich działania. | ZO_1A_W01, ZO_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-2, M-3, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOP-S-6.3_U01 Student w podstawowym zakresie posługuje się wiedzą farmakologiczną w zakresie losów leków w organizmie oraz mechanizmów ich działania terapeutycznego i niepożądanego. Umie w podstawowym zakresie uzasadnić w okreslonych sytuacjach potrzebę stosowania lub nie podstawowych leków. | ZO_1A_U08, ZO_1A_U10, ZO_1A_U01 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-A-2, T-A-4 | M-1, M-3, M-5 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOP-S-6.3_K01 Student ma świadomość wielu niepożądanych efektów działania większości srodków farmakologicznych na organizm. | ZO_1A_K02, ZO_1A_K03 | — | — | C-1 | T-W-2, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-5 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOP-S-6.3_W01 Student zna podstawowe wskaźniki biochemiczne analizowane w osoczu krwi (surowicy) podczas badan kontronych oraz oceny profili narządowych. Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu farmakologii ogolnej, zna w ogolnym zarysie losy leków w organizmie i podstawowe mechanizmy ich działania. | 2,0 | |
3,0 | Student zna wybiórczo podstawowe wskaźniki biochemiczne i fizjologiczne analizowane w osoczu krwi (surowicy) podczas badan kontronych u zwierzat gospodarskich i domowych oraz oceny profili narządowych. Definiuje tylko niektóre podstawowe pojęcia z zakresu farmakologii, farmakokinetyki i farmakodynamiki. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOP-S-6.3_U01 Student w podstawowym zakresie posługuje się wiedzą farmakologiczną w zakresie losów leków w organizmie oraz mechanizmów ich działania terapeutycznego i niepożądanego. Umie w podstawowym zakresie uzasadnić w okreslonych sytuacjach potrzebę stosowania lub nie podstawowych leków. | 2,0 | |
3,0 | Student w ograniczonym zakresie posługuje się terminologią z zakresu farmakodynamiki i farmakokinetyki. W stosunkowo mało precyzyjny sposób potrafi uzasadnić w okreslonych sytuacjach potrzebę stosowania lub nie podstawowych leków. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOP-S-6.3_K01 Student ma świadomość wielu niepożądanych efektów działania większości srodków farmakologicznych na organizm. | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość jedynie wybranych, ograniczonych niepożądanych efektów działania środków farmakologicznych na organizm. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Winnicka A., Wartosci referencyjne podstawowych badań laboratoryjnych w weterynarii, SGGW Warszawa, Warszawa, 2008
- Rajtar-Cynke G., Farmakologia-podręcznik dla studentów i absolwentów wydziału pielęgniarstwa i nauk o zdrowiu., medbook.com.pl, Lublin, 2007
- Herman T.W., Farmakokinetyka - teoria i praktyka., PZWL, Warszawa, 2005
- Adamska-Dyniewska H., Terapia monitorowana, Towarzystwo Terapii Monitorowanej, Łódź, 1994
Literatura dodatkowa
- Mutschler E., Farmakologia i toksykologia, Urban i Partner, Wrocław, 2004
- Roliński Z., Farmakologia i farmakoterapia wewterynaryjna, PWRiL, Warszawa, 2001