Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo

Sylabus przedmiotu Podstawy genetyki zachowania zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy genetyki zachowania zwierząt
Specjalność Pielęgniarstwo zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Wojdak-Maksymiec <Katarzyna.Wojdak-Maksymiec@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Genetyka ogólna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie genetycznych mechanizmów warunkowania cech behawioralnych zwierząt.
C-2Uzyskanie wiedzy na temat możliwości doskonalenia cech behawioralnych zwierząt.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Genetyka zachowań rozrodczych i opieki nad potomstwem.3
T-A-2Genetyczne podłoże tworzenia struktur społecznych i wybranych zachowań społecznych.3
T-A-3Genetyczne mechanizmy interakcji z otoczeniem, percepcji, sensoryki, komunikacji.3
T-A-4Genetyka pamięci i uczenia się.2
T-A-5Genetyczne podłoże temperamentu, agresji, lękliwości, reakcji na stres.4
15
wykłady
T-W-1Zarys historii psychologii ewolucyjnej i genetyki zachowania.3
T-W-2Ogólna charakterystyka genetycznych składników odziedziczalności cech behawioralnych zwierząt. Czynniki genetyczne addytywne i nieaddytywne, interakcje genotypowe oreaz interakcje genotyp - środowisko, uwarunkowania epigenetyczne.4
T-W-3Związek polimorfizmu genów kodujących neuroprzekaźniki i hormony oraz ich receptory z behawiorem zwierząt. Neurogenomika.4
T-W-4Genetyczne doskonalenie cech behawioralnych.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Samodzielne przygotowanie prezentacji na temat wybranych zagadnień genetyki klinicznej12
A-A-3Konsultacje indywidualne dotyczące prezentacji2
A-A-4Omówienie uzyskanych wyników1
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje induwidualne z prowadzącym2
A-W-3Zaliczenie pracy pisemnej, omówienie wyników1
A-W-4Samodzielne powtórzenie materiału12
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczeniania przedmiotowe
M-3Wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Ocena ciągła
S-3Ocena formująca: Ocena przygotowanej prezentacji

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZP-S1-O125_W01
Student zna podstawowe mechanizmy genetycznego uwarunkowania cech behawioralnych
ZO_1A_W01, ZO_1A_W12, ZO_1A_W05C-1T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-2, M-3, M-1S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZP-S1-O125_U01
Student potrafi wskazac możliwości genetyczngo doskonalenia cech behawioralnych
ZO_1A_U17, ZO_1A_U18C-2T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-4M-2, M-3, M-1S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZP-S1-O125_K01
Student ma świadomość genetycznych mechanizmów chorób u zwierząt i mozliwości doskonalenia cech zdrowotnych
ZO_1A_K07C-2, C-1T-A-3, T-W-3, T-W-2, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-W-4, T-A-2M-3, M-2, M-1S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZP-S1-O125_W01
Student zna podstawowe mechanizmy genetycznego uwarunkowania cech behawioralnych
2,0
3,0Student posiada pobieżną wiedzę na temat genetycznego uwarunkowania cech behawioralnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZP-S1-O125_U01
Student potrafi wskazac możliwości genetyczngo doskonalenia cech behawioralnych
2,0
3,0Student potrafi wymienić i krótko opisać na poziomie podstawowym możliwości doskonalenia cech behawioralnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZP-S1-O125_K01
Student ma świadomość genetycznych mechanizmów chorób u zwierząt i mozliwości doskonalenia cech zdrowotnych
2,0
3,0Student w podstawowym stopniu zdaje sobie sprawę z podłoża genetychnego i mozliwosci doskonalenia cech behawioralnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Sadowski B., Biologiczne mechanizmy zachowania sie ludzi i zwierząt, PWN, Warszawa, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Genetyka zachowań rozrodczych i opieki nad potomstwem.3
T-A-2Genetyczne podłoże tworzenia struktur społecznych i wybranych zachowań społecznych.3
T-A-3Genetyczne mechanizmy interakcji z otoczeniem, percepcji, sensoryki, komunikacji.3
T-A-4Genetyka pamięci i uczenia się.2
T-A-5Genetyczne podłoże temperamentu, agresji, lękliwości, reakcji na stres.4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zarys historii psychologii ewolucyjnej i genetyki zachowania.3
T-W-2Ogólna charakterystyka genetycznych składników odziedziczalności cech behawioralnych zwierząt. Czynniki genetyczne addytywne i nieaddytywne, interakcje genotypowe oreaz interakcje genotyp - środowisko, uwarunkowania epigenetyczne.4
T-W-3Związek polimorfizmu genów kodujących neuroprzekaźniki i hormony oraz ich receptory z behawiorem zwierząt. Neurogenomika.4
T-W-4Genetyczne doskonalenie cech behawioralnych.4
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Samodzielne przygotowanie prezentacji na temat wybranych zagadnień genetyki klinicznej12
A-A-3Konsultacje indywidualne dotyczące prezentacji2
A-A-4Omówienie uzyskanych wyników1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje induwidualne z prowadzącym2
A-W-3Zaliczenie pracy pisemnej, omówienie wyników1
A-W-4Samodzielne powtórzenie materiału12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZP-S1-O125_W01Student zna podstawowe mechanizmy genetycznego uwarunkowania cech behawioralnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W01wykazuje ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku zootechnika
ZO_1A_W12posiada podstawową wiedzę z zakresu użytkowania zwierząt oraz selekcji, doboru i oceny wartości użytkowej i hodowlanej
ZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
Cel przedmiotuC-1Poznanie genetycznych mechanizmów warunkowania cech behawioralnych zwierząt.
Treści programoweT-A-5Genetyczne podłoże temperamentu, agresji, lękliwości, reakcji na stres.
T-A-1Genetyka zachowań rozrodczych i opieki nad potomstwem.
T-A-2Genetyczne podłoże tworzenia struktur społecznych i wybranych zachowań społecznych.
T-A-3Genetyczne mechanizmy interakcji z otoczeniem, percepcji, sensoryki, komunikacji.
T-A-4Genetyka pamięci i uczenia się.
T-W-1Zarys historii psychologii ewolucyjnej i genetyki zachowania.
T-W-2Ogólna charakterystyka genetycznych składników odziedziczalności cech behawioralnych zwierząt. Czynniki genetyczne addytywne i nieaddytywne, interakcje genotypowe oreaz interakcje genotyp - środowisko, uwarunkowania epigenetyczne.
T-W-3Związek polimorfizmu genów kodujących neuroprzekaźniki i hormony oraz ich receptory z behawiorem zwierząt. Neurogenomika.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczeniania przedmiotowe
M-3Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Ocena przygotowanej prezentacji
S-2Ocena formująca: Ocena ciągła
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada pobieżną wiedzę na temat genetycznego uwarunkowania cech behawioralnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZP-S1-O125_U01Student potrafi wskazac możliwości genetyczngo doskonalenia cech behawioralnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
ZO_1A_U18Umie stosować podstawowe prawa genetyczne i przewidzieć skutki ich działania w różnych populacjach zwierząt.
Cel przedmiotuC-2Uzyskanie wiedzy na temat możliwości doskonalenia cech behawioralnych zwierząt.
Treści programoweT-A-5Genetyczne podłoże temperamentu, agresji, lękliwości, reakcji na stres.
T-A-1Genetyka zachowań rozrodczych i opieki nad potomstwem.
T-A-2Genetyczne podłoże tworzenia struktur społecznych i wybranych zachowań społecznych.
T-A-3Genetyczne mechanizmy interakcji z otoczeniem, percepcji, sensoryki, komunikacji.
T-A-4Genetyka pamięci i uczenia się.
T-W-4Genetyczne doskonalenie cech behawioralnych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczeniania przedmiotowe
M-3Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Ocena przygotowanej prezentacji
S-2Ocena formująca: Ocena ciągła
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić i krótko opisać na poziomie podstawowym możliwości doskonalenia cech behawioralnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZP-S1-O125_K01Student ma świadomość genetycznych mechanizmów chorób u zwierząt i mozliwości doskonalenia cech zdrowotnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K07przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Cel przedmiotuC-2Uzyskanie wiedzy na temat możliwości doskonalenia cech behawioralnych zwierząt.
C-1Poznanie genetycznych mechanizmów warunkowania cech behawioralnych zwierząt.
Treści programoweT-A-3Genetyczne mechanizmy interakcji z otoczeniem, percepcji, sensoryki, komunikacji.
T-W-3Związek polimorfizmu genów kodujących neuroprzekaźniki i hormony oraz ich receptory z behawiorem zwierząt. Neurogenomika.
T-W-2Ogólna charakterystyka genetycznych składników odziedziczalności cech behawioralnych zwierząt. Czynniki genetyczne addytywne i nieaddytywne, interakcje genotypowe oreaz interakcje genotyp - środowisko, uwarunkowania epigenetyczne.
T-A-1Genetyka zachowań rozrodczych i opieki nad potomstwem.
T-A-4Genetyka pamięci i uczenia się.
T-A-5Genetyczne podłoże temperamentu, agresji, lękliwości, reakcji na stres.
T-W-4Genetyczne doskonalenie cech behawioralnych.
T-A-2Genetyczne podłoże tworzenia struktur społecznych i wybranych zachowań społecznych.
Metody nauczaniaM-3Wykład problemowy
M-2Ćwiczeniania przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena ciągła
S-3Ocena formująca: Ocena przygotowanej prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w podstawowym stopniu zdaje sobie sprawę z podłoża genetychnego i mozliwosci doskonalenia cech behawioralnych
3,5
4,0
4,5
5,0