Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo
Sylabus przedmiotu Podstawy toksykologii weterynaryjnej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy toksykologii weterynaryjnej | ||
Specjalność | Pielęgniarstwo zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 81 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość podstaw fizjologii i biochemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z przemianami trucizn w organizmie |
C-2 | zapoznanie studentów z najczęściej występującymi zatruciami u zwierząt |
C-3 | zapoznanie studentów z zasady przeprowadzenia wywiadu toksykologicznego i prawidłowego doboru materiału biologicznego do badań toksykologicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza struktury i przyczyn zatruć u poszczególnych gatunków zwierząt. | 2 |
T-A-2 | Diagnostyka zatruć - wywiad toksykologiczny, ocena zmian anatomopatologicznych, pobieranie materiału do badań toksykologicznych. | 2 |
T-A-3 | Charakterystyka toksykologiczna pestycydów (chloroorganicznych, fosforoorganicznych, karbaminianowych). Klasyfikacja toksykologiczna pestycydów. Zatrucia pestycydami – przyczyny zatruć, mechanizm działania toksycznego, objawy zatrucia. | 2 |
T-A-4 | Zatrucia substancjami toksycznymi pochodzenia roślinnego (glikozydy, alkaloidy, olejki eteryczne) i zatrucia azotanami i mocznikiem - przyczyny zatruć, mechanizm działania toksycznego, objawy zatrucia. | 2 |
T-A-5 | Zatrucia lekami (niesterydowe leki przeciwzapalne, leki przeciwbólowe, antydepresanty) i substancjami stosowanymi w gospodarstwie domowym - przyczyny zatruć, mechanizm działania toksycznego, objawy zatrucia. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przedmiot i cel badań toksykologicznych. Kierunki badań toksykologicznych. Trucizny i ich klasyfikacja. Rodzaje zatruć. | 2 |
T-W-2 | Wchłanianie, dystrybucja i elimancja ksenobiotyków. Biotransformacja. Mechanizmy działania toksycznego. | 4 |
T-W-3 | Biochemiczne i fizjologiczne skutki działania trucizn - różnice międzygatunkowe. | 2 |
T-W-4 | Podstawy analizy toksykologicznej. Schemat postępowania przy zatruciach różnych grup zwierząt. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 2 |
A-A-3 | przygotowanie się do zajęć i zaliczenia przedmiotu | 2 |
A-A-4 | Konsultacje | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 2 |
A-W-3 | przygotowanie się do zaliczenia | 1 |
A-W-4 | Konsultacje | 1 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie wykładów | 1 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład konwersatoryjny |
M-2 | duskusja dydaktyczna |
M-3 | pogadanka |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenie ustne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOP-S-6.2_W01 Student zna podstawowe pojęcia; omawia losy i przemiany trucizn w organizmie | ZO_1A_W01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1, S-2 |
ZO_1A_ZOP-S-6.2_W02 Student zna najczęściej występujące zatrucia u poszczególnych gatunków zwierząt, ich przyczyny i objawy. | ZO_1A_W09, ZO_1A_W15 | — | — | C-2 | T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-1 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOP-S-6.2_U01 Student umie zaplanować wywiad toksykologiczny i prawidłowo dobiera materiał biologiczny do badań toksykologicznych | ZO_1A_U01 | — | — | C-3 | T-A-2, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOP-S-6.2_K01 Student wykazuje zrozumienie procesów zachodzących w organizmie i ich zmian pod wpływem określonych czynników szkodliwych. | ZO_1A_K03 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOP-S-6.2_W01 Student zna podstawowe pojęcia; omawia losy i przemiany trucizn w organizmie | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zdefiniowac podstawowe pojecia. Student w podstawowym zakresie potrafi wyjaśnić jakim przemianom podlegają trucizny w organizmie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZO_1A_ZOP-S-6.2_W02 Student zna najczęściej występujące zatrucia u poszczególnych gatunków zwierząt, ich przyczyny i objawy. | 2,0 | |
3,0 | Student wymienia najczęściej występujące zatrucia u poszczególnych gatunków zwierząt. Wskazuje najważniejsze przyczyny zatruć i ich objawy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOP-S-6.2_U01 Student umie zaplanować wywiad toksykologiczny i prawidłowo dobiera materiał biologiczny do badań toksykologicznych | 2,0 | |
3,0 | student umie zaplanować wywiad toksykologiczny i prawidłowo dobiera materiał biologiczny do badań toksykologicznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOP-S-6.2_K01 Student wykazuje zrozumienie procesów zachodzących w organizmie i ich zmian pod wpływem określonych czynników szkodliwych. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje zrozumienie procesów zachodzacych w organizmie i ich zmian pod wpływem określonych czynników szkodliwych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Zasadowski A., Garwacki S., Weterynaryjne aspekty zatruć pestycydami, SGGW, Warszawa, 1994
- Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, PWZL, Warszawa, 2006
- Garwacki S., Wiechetek M., Weterynaryjna Toksykologia Ogólna, SGGW, Warszawa, 1994