Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo
Sylabus przedmiotu Uprawa roli i roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Uprawa roli i roślin | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Gospodarki Wodnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości podstawowe z zakresu botaniki i gleboznawstwa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z czynnikami siedliska przyrodniczego oraz ich wpływem na wzrost i rozwój roślin |
C-2 | Rozpoznawanie gatunków roślin uprawnych oraz określenie ich znaczenia przyrodniczo-gospodarczego |
C-3 | Opanowanie zasad agrotechniki roślin uprawnych w powiązaniu z dobrą praktyką rolniczą |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Technologia uprawy zbóż | 3 |
T-A-2 | Technologia uprawy roślin okopowych | 3 |
T-A-3 | Technologia uprawy roślin przemysłowych | 3 |
T-A-4 | Technologia uprawy roslin pastewnych | 3 |
T-A-5 | Technologia uprawy roślin energetycznych | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka polowej produkcji roślinnej | 2 |
T-W-2 | Technologia uprawy roli | 2 |
T-W-3 | Podstawowe informacje o nawozach i nawożeniu roślin | 2 |
T-W-4 | Siew i sadzenie roślin uprawnych | 2 |
T-W-5 | Zmianowanie oraz systemy uprawy roli i roslin | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | samodzielne studiowanie literatury | 7 |
A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 5 |
A-A-4 | konsultacje przedmiotowe | 3 |
A-A-5 | Zaliczenie pisemne ćwiczeń | 1 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 7 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 6 |
A-W-4 | udział w konsultacjach | 5 |
A-W-5 | Zaliczenie pisemne wykładów | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: okresowe sprawdzanie wiedzy studenta - kolokwia |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe z wykładów i ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-C5_W07 Definiuje zasady agrotechniki roślin uprawnych i dobrej praktyki rolniczej w produkcji roślinnej Charakteryzuje technologie uprawy podstawowych grup roślin uprawnych. Rozpoznaje zagrożenia związane z niewłaściwych stosowaniem zabiegów agrotechnicznych na środowisko przyrodnicze. | ZO_1A_W01, ZO_1A_W07 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-A-5, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-C5_U09 Wdraża zasady dobrej praktyki rolniczej w produkcji roślinnej | ZO_1A_U09 | — | — | C-3, C-2 | T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
ZO_1A_ZO-S-C5_U10 Rozumie relacje między siedliskiem przyrodniczym a uprawianymi w nim roślinami rolniczymi i jego wpływ na wielkość i jakość ich plonów. | ZO_1A_U10 | — | — | C-1 | T-A-5, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-C5_K03 Jest zdeterminowany do stosowania zasad dobrej praktyki rolniczej w produkcji roślinnej | ZO_1A_K03 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-A-5, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-C5_W07 Definiuje zasady agrotechniki roślin uprawnych i dobrej praktyki rolniczej w produkcji roślinnej Charakteryzuje technologie uprawy podstawowych grup roślin uprawnych. Rozpoznaje zagrożenia związane z niewłaściwych stosowaniem zabiegów agrotechnicznych na środowisko przyrodnicze. | 2,0 | student nie umie zdefiniować zasad agrotechniki oraz dobrej praktyki w produkcji roślinnej. Nie zna podstawowych informacji dotyczących technologi uprawy roslin rolniczych. Nie umie wskazać zagrożeń związanych z nieznajomością zasad dobrej praktyki w produkcji roślinnej. |
3,0 | student potrafi zdefiniować jedynie kilka zasad dobrej praktyki rolniczej oraz scharaktryzować technologię dwóch grup roślin rolniczych. Nie rozumie zagrożenia związane z nieznajmowością wszystkich zasad dobrej praktyki rolniczej. | |
3,5 | student potrafi zdefiniować jedynie kilka zasad dobrej praktyki rolniczej oraz scharaktryzować technologię mniej niż połowy grup roślin rolniczych. Nie rozumie zagrożenia związane z nieznajmowością wszystkich zasad dobrej praktyki rolniczej. | |
4,0 | student potrafi zdefiniować zasady dobrej praktyki rolniczej oraz scharaktryzować większość technologii uprawy roślin rolniczych. Nie wpełni rozumie zagrożenia związane z nieznajmowością wszystkich zasad dobrej praktyki rolniczej w produkcji roślinnej. | |
4,5 | student potrafi zdefiniować zasady dobrej praktyki rolniczej oraz scharaktryzować większość technologii uprawy roślin rolniczych. Rozumie zagrożenia związane z nieznajmowością wszystkich zasad dobrej praktyki rolniczej w produkcji roślinnej. | |
5,0 | student potrafi zdefiniować zasady dobrej praktyki rolniczej oraz scharaktryzować większość technologii uprawy roślin rolniczych. Rozumie zagrożenia związane z nieznajmowością wszystkich zasad dobrej praktyki rolniczej w produkcji roślinnej. Wykazyje się dużą elokwencją. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-C5_U09 Wdraża zasady dobrej praktyki rolniczej w produkcji roślinnej | 2,0 | nie zna i nie umie wdrożyć zasad dobrej praktyki rolniczej w produkcji roślinnej |
3,0 | zna częściowo zasady dobrej praktyki rolniczej ale nie potrafi ich wszystkich wdrożyć. | |
3,5 | zna zasady dobrej praktyki rolniczej ale nie potrafi ich wszystkich wdrożyć. | |
4,0 | zna zasady dobrej praktyki rolniczej i większość z nich potrafi wdrożyć. | |
4,5 | zna zasady dobrej praktyki rolniczej, umiejętnie je łączy z etapami i celami produkcji roślinnej i większość z nich potrafi wdrożyć. | |
5,0 | zna zasady dobrej praktyki rolniczej, umiejętnie je łączy z etapami i celami produkcji roślinnej i wszystkie z nich potrafi wdrożyć. | |
ZO_1A_ZO-S-C5_U10 Rozumie relacje między siedliskiem przyrodniczym a uprawianymi w nim roślinami rolniczymi i jego wpływ na wielkość i jakość ich plonów. | 2,0 | Student nie rozxumie, nawet w prosty sposób, jaki wpływ może mieć środowisko przyrodnicze na wielkość i jakość plonu roślin uprawnych. |
3,0 | Student cześciowo rozumie relacje między środowiskiem przyrodniczym a roślinami uprawnymi, lecz nie w pełni potrafi ocenić jego wpływ na wielkość plonu roślin. | |
3,5 | Student cześciowo rozumie relacje między środowiskiem przyrodniczym a roślinami uprawnymi oraz potrafi ocenić jego wpływ na wielkość plonu roślin. | |
4,0 | Student rozumie relacje między środowiskiem przyrodniczym a roślinami uprawnymi oraz potrafi ocenić jego wpływ na wielkość plonu roślin. | |
4,5 | Student rozumie relacje między środowiskiem przyrodniczym a roślinami uprawnymi oraz potrafi ocenić jego wpływ na wielkość oraz cześciowo jakość plonu roślin. | |
5,0 | Student bardzo dobrze rozumie relacje między środowiskiem przyrodniczym a roślinami uprawnymi oraz potrafi w pełni ocenić jego wpływ na wielkość jakość plonu roślin. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-C5_K03 Jest zdeterminowany do stosowania zasad dobrej praktyki rolniczej w produkcji roślinnej | 2,0 | Nie wykazuje najmniejszego zainteresowania stosowaniem zasad dobrej praktyki rolniczej w produkcji roślinnej. |
3,0 | Wykazuje w niewielkim stopniu zainteresowanie potrzebą stosowania zasad dobrej praktyki rolniczej w produkcji roślinnej. | |
3,5 | Wykazuje zrozumienie potrzeby stosowania zasad dobrej praktyki rolniczej w produkcji roślinnej. | |
4,0 | Wykazuje zainteresowanie i zrozumienie potrzeby stosowania zasad dobrej praktyki rolniczej w produkcji roślinnej. | |
4,5 | Wykazuje zainteresowanie rozumie i jest świadomy potrzeby stosowania zasad dobrej praktyki rolniczej w produkcji roślinnej. | |
5,0 | Z wyrażnym zdeterminowanem i świadomością, wykazuje zainteresowanie i zrozumienie potrzeby stosowania zasad dobrej praktyki rolniczej w produkcji roślinnej. |
Literatura podstawowa
- Karczmarczyk S. (red), Agrotechnika roślin uprawnych, Akademii Rolniczej, Szczecin, 2005, ISBN 83-7317-135-5
- MRiRW i INUG Puławy, Programy Rolnośrodowiskowe, IUNG Puławy, Puławy, 2005, ISBN 83-89-576-35-X
Literatura dodatkowa
- Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwo Środowiska, Kodeks dobrej praktyki rolniczej, MNIRW i MŚ, Warszawa, 2004
- S. Rojek, K. Chmura, Podstawy Rolnictwa, Akademia Rolnicza Wrocław, Wrocław, 2001, ISBN 83-85582-48-7
- MRIRW, Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Ministerstwo Rolnictwa i Rozowju Wsi, Warszawa, 2009