Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Pielęgniarstwo zwierząt
Sylabus przedmiotu Alternatywne metody wykorzystania świń:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Alternatywne metody wykorzystania świń | ||
Specjalność | Hodowla i użytkowanie zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maria Kawęcka <Maria.Kawecka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl>, Arkadiusz Pietruszka <Arkadiusz.Pietruszka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 13 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu podstawy fizjologii, genetyki i technologii produkcji trzody chlewnej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wieloma kierunkami wykorzystania świń, szczególnie w leczeniu ludzi oraz naukach pokrewnych wykorzystujących te zwierzęta. Rozwijanie u studentów zdolności do dyskusji i oceny ksenotransplantacji z punktu widzenia etycznego, prawnego i religijnego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Kierunki użytkowania świń. Rasy świń wykorzystywane w badaniach. | 3 |
T-A-2 | Pokaz filmów związanych z pochodzeniem i etologią świń. | 2 |
T-A-3 | Rozwiązania technologiczne biogazowni rolniczych. | 2 |
T-A-4 | Parametry anatomiczne i fizjologiczne świni a człowieka. | 2 |
T-A-5 | Ograniczenia współczesnej transplantologii i historia ksenotransplantacji. | 2 |
T-A-6 | Hodowlane, organizacyjne oraz sanitarno-weterynaryje uwarunkowania produkcji swiń na potrzeby ksenotransplantacji. | 2 |
T-A-7 | Ksenotransplantacja – kwestie etyczne, społeczne, prawne i religijne. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Świnie – historia i wierzenia. Etologia świń. | 2 |
T-W-2 | Kierunki modyfikowania wartości odżywczej mięsa wieprzowego (modyfikowanie zawartości składników prozdrowotnych, niepożądane i toksyczne składniki w mięsie wieprzowym). | 2 |
T-W-3 | Wykorzystanie gnojowicy świńskiej do produkcji biogazu rolniczego (procesy pozyskiwania biogazu, energetyczne wykorzystanie biogazu w Polscena tle krajów UE). | 2 |
T-W-4 | Możliwości terapeutyczne związane z wykorzystaniem świń. | 2 |
T-W-5 | Świnie jako dawcy organów do ksenotransplantacji. Główne kierunki i cele transgenezy świń. | 3 |
T-W-6 | Świnie jako modele chorób człowieka. | 2 |
T-W-7 | Podstawy klonowania świń. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studentów na ćwiczeniach | 15 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie i przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń. | 11 |
A-A-3 | Konsultacje | 3 |
A-A-4 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studentów w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie i przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 11 |
A-W-3 | Konsultacje | 3 |
A-W-4 | Pisemne zaliczenie | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Prezentacja multimedialna. |
M-3 | Krótkie filmy tematyczne i pokaz slajdów. |
M-4 | Dyskusja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów i ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O11.2_W01 Student objaśnia zachowanie świń, zna metody modyfikacji wieprzowiny pod względem dietetycznym i zdrowotnym oraz tłumaczy podstawowe metody wykorzystania świń w leczeniu oraz do produkcji biogazu rolniczego. | ZO_1A_W10 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-2, M-1, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O11.2_U01 Student posiada umiejętność związaną z modyfikacją wieprzowiny pod względem dietetycznym i zdrowotnym oraz dostrzega możliwość wykorzystania świń w wielu kierunkach. | ZO_1A_U09, ZO_1A_U17 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-5, T-A-4, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-2, M-1, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O11.2_K01 Student nabędzie orientacji z zakresu wykorzystania świń w wielu kierunach, zgodnie z podstawowymi zasadami etyki. | ZO_1A_K02 | — | — | C-1 | T-A-7, T-W-4 | M-2, M-1, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O11.2_W01 Student objaśnia zachowanie świń, zna metody modyfikacji wieprzowiny pod względem dietetycznym i zdrowotnym oraz tłumaczy podstawowe metody wykorzystania świń w leczeniu oraz do produkcji biogazu rolniczego. | 2,0 | Student nie zna etologii świń i metod modyfikacji wieprzowiny pod względem dietetycznym i zdrowotnym oraz nie potrafi opisać wykorzystania świń do produkcji nośników energii, w medycynie i farmacji. |
3,0 | Student zna w stopniu dostatecznym etologię świń i metody modyfikacji wieprzowiny pod względem dietetycznym i zdrowotnym oraz potrafi opisać chociaż jeden z omawianych kierunków wykorzystania świń. | |
3,5 | Student zna w stopniu dostatecznym etologię świń i metody modyfikacji wieprzowiny pod względem dietetycznym i zdrowotnym oraz opisuje w stopniu dostatecznym omawiane kierunki wykorzystania świń. | |
4,0 | Student zna w stopniu dobrym etologię świń i metody modyfikacji wieprzowiny pod względem dietetycznym i zdrowotnym oraz opisuje w stopniu dobrym omawiane kierunki wykorzystania świń. | |
4,5 | Student zna w stopniu dobrym etologię świń i metody modyfikacji wieprzowiny pod względem dietetycznym i zdrowotnym oraz opisuje w stopniu dobrym omawiane kierunki wykorzystania świń i bierze udział w dyskusji. | |
5,0 | Student zna w stopniu bardzo dobrym etologię świń i metody modyfikacji wieprzowiny pod względem dietetycznym i zdrowotnym oraz bardzo dobrze opisuje omawiane kierunki wykorzystania świń i aktywnie uczestniczy w dyskusji. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O11.2_U01 Student posiada umiejętność związaną z modyfikacją wieprzowiny pod względem dietetycznym i zdrowotnym oraz dostrzega możliwość wykorzystania świń w wielu kierunkach. | 2,0 | Student nie umie logicznie interpretować podstawowych zagadnień związanych z modyfikacją wieprzowiny i wykorzystaniem swiń w badaniach |
3,0 | Student interpretuje poprawnie tylko niektóre zagadnienia związane z modyfikacją wieprzowiny i wykorzystaniem swiń w badaniach | |
3,5 | Student interpretuje poprawnie tylko niektóre zagadnienia związane z modyfikacją wieprzowiny i wykorzystaniem swiń w badaniach i potrafi je ocenić | |
4,0 | Student interpretuje poprawnie podstawowe zagadnienia związane z modyfikacją wieprzowiny i wykorzystaniem swiń w badaniach i potrafi je ocenić | |
4,5 | Student interpretuje poprawnie zagadnienia związane z modyfikacją wieprzowiny i wykorzystaniem swiń w badaniach i potrafi je ocenić, bierze udział w dyskusji. | |
5,0 | Student interpretuje poprawniw zagadnienia związane z modyfikacją wieprzowiny i wykorzystaniem swiń w badaniach i potrafi je ocenić, bierze udział w dyskusji, umie korzystać z literatury |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O11.2_K01 Student nabędzie orientacji z zakresu wykorzystania świń w wielu kierunach, zgodnie z podstawowymi zasadami etyki. | 2,0 | Student nie dba o pogłębianie świadomości |
3,0 | Student dba o pogłębianie świadomości w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student dba o pogłębianie swiadomości, jest otwarty na poszerzanie wiedzy w stopniu dostatecznym | |
4,0 | Student dba o pogłębianie swiadomości i jest w pełni otwarty na poszerzanie wiedzy | |
4,5 | Student dba o pogłębianie swiadomości i jest otwarty na poszerzanie wiedzy, swiadomy relacji funkcjonujących organizmów | |
5,0 | Student dba o pogłębianie swiadomości i jest otwarty na poszerzanie wiedzy, swiadomy relacji funkcjonujących organizmów, kreatywny |
Literatura podstawowa
- Smorąg Z., Biotechnologiczne i medyczne podstawy ksenotransplantacji, Ośrodek Wydawnictw Naukowych, Poznań, 2006
- Kosowska B., Zwolińska-Bartczak I., Zarys historii zootechnik, AR, Wrocław, 1999
- Radomska M.J., Knothe A.M., Podstawy zootechniki, PWN, Warszawa, 1990
- Przyłucka J., Przeglad Hodowlany – czasopismo popularno-naukowe PTZ., Organ PTZ, Warszawa, 2012, Miesięcznik