Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Pielęgniarstwo zwierząt
Sylabus przedmiotu Podstawy rekreacji konnej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy rekreacji konnej | ||
Specjalność | Hodowla koni i jeździectwo | ||
Jednostka prowadząca | Pracownia Hodowli Koni i Animaloterapii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | wymagane zaliczenie z przedmiotu Użytkowanie i hodowla koni |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zdobycie wiedzy z zakresu różnych form użytkowania koni w rekreacji |
C-2 | Znajomość zasad doboru koni do rekreacji pod względem cech psychicznych, rasy, wieku, płci i umiejętności. |
C-3 | Uświadomienie zagrożeń wynikających z braku kwalifikacji instruktora rekreacji, nieumiejętnego dobrania zwierząt i niewłaściwego prowadzenia zajęć |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Cechy psychiczne i pokrojowe warunkujące przydatność koni do użytkowania rekreacyjnego. Aspekty użytkowania kuców i koni małych w rekreacji. "Toy horses" , "końskie agility". | 6 |
T-A-2 | Zasady rekreacyjnego użytkowania wierzchowego i zaprzęgowego. Zasady prowadzenia jazd rekreacyjnych - jazda z jeźdźcami początkującymi na lonży i ujeżdżalni, jazda z jeźdźcami zaawansowanymi na ujeżdżalni i w terenie. | 6 |
T-A-3 | Dobór koni i sprzętu, planowanie tras. Organizacja imprez rekreacyjnych z wykorzystaniem koni. Zawody, pokazy i wystawy amatorskie, festyny, imprezy okolicznościowe. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rola rekreacji w życiu współczesnego człowieka. Zwierzęta hodowlane i towarzyszące w rekreacji.Rozwój rekreacyjnego użytkowania koni na świecie i w Polsce. Organizacja jeździectwa w Polsce. Kluby i ośrodki jeździeckie. Rola Polskiego Związku Jeździeckiego i TKKF . | 5 |
T-W-2 | Rekreacyjne użytkowanie koni: wierzchowe, zaprzęgowe, turystyczne rajdy konne, górska turystyka jeździecka, amatorskie zawody jeździeckie, gry i zabawy na kucach. | 4 |
T-W-3 | Zasady doboru koni do poszczególnych konkurencji jeździeckich i rekreacji. Etapy szkolenia konia i jeźdźca w ramach rekreacji. | 4 |
T-W-4 | Zasady bezpiecznej pracy przy koniach. Ochrona zdrowia jeźdźca i konia w rekreacji. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | udział w konsultacjach | 2 |
A-A-3 | praca własna ze wskazaną literaturą | 7 |
A-A-4 | przygotowanie do zaliczenia pisemnego | 5 |
A-A-5 | zaliczenie pisemne | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | udział w konsultacjach | 2 |
A-W-3 | praca własna studenta ze wskazaną literaturą | 5 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia | 7 |
A-W-5 | zaliczenie pisemne | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | opis, prelekcja, odczyt |
M-3 | film |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: aprobata |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O102_W01 Student wylicza i charakteryzuje cechy warunkujące przydatność koni do różnych form rekreacji konnej, wymienia i opisuje formy rekreacji konnej, ze szczególnym uwzględnieniem aktywności rozwijanych na terenach wiejskich | ZO_1A_W08, ZO_1A_W12, ZO_1A_W05 | — | — | C-2 | T-A-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZK-S1-O122_U01 student potrafi scharakteryzować cechy psychiczne i pokrojowe koni przydatnych do różnych form rekreacji, potrafi zaplanować imprezę rekreacyjną z udziałem koni | ZO_1A_U17, ZO_1A_U09 | — | — | C-2, C-1 | T-A-3, T-A-2, T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O102_K01 Student jest świadomy konieczności postępowania zgodnie z założeniami sztuki jeździeckiej ma świadomość konsekwencji braku kwalifikacji kadry instruktorskiej i niewłaściwego doboru koni. | ZO_1A_K07 | — | — | C-2, C-3 | T-A-2, T-A-1, T-W-4, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O102_W01 Student wylicza i charakteryzuje cechy warunkujące przydatność koni do różnych form rekreacji konnej, wymienia i opisuje formy rekreacji konnej, ze szczególnym uwzględnieniem aktywności rozwijanych na terenach wiejskich | 2,0 | student wylicza niewielką część cech decydujących o przydatności koni do rekreacji , nie potrafi ich scharakteryzować, popełnia liczne błędy |
3,0 | student wylicza większość cech decydujących o przydatności koni do rekreacji , nie potrafi ich w pełni scharakteryzować, popełnia nieliczne błędy | |
3,5 | student wylicza większość cech decydujących o przydatności koni do rekreacji , potrafi je scharakteryzować, popełnia niewielkie błędy | |
4,0 | student wylicza cechy decydujące o przydatności koni do rekreacji , potrafi je dobrze scharakteryzować, | |
4,5 | student wylicza cechy decydujące o przydatności koni do rekreacji , potrafi je w pełni scharakteryzować, | |
5,0 | student wylicza cechy decydujące o przydatności koni do rekreacji, potrafi je w pełni scharakteryzować, wykazując swobodę wypowiedzi i szeroką orientację w zagadnieniach |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZK-S1-O122_U01 student potrafi scharakteryzować cechy psychiczne i pokrojowe koni przydatnych do różnych form rekreacji, potrafi zaplanować imprezę rekreacyjną z udziałem koni | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu dostatecznym potrafi scharakteryzować cechy psychiczne i pokrojowe koni przydatnych do różnych form rekreacji, potrafi zaplanować imprezę rekreacyjną z udziałem koni | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O102_K01 Student jest świadomy konieczności postępowania zgodnie z założeniami sztuki jeździeckiej ma świadomość konsekwencji braku kwalifikacji kadry instruktorskiej i niewłaściwego doboru koni. | 2,0 | student nie wykazuje świadomości w zakresie postępowania zgodnie z założeniami sztuki jeździeckiej , nie potrafi wskazać konsekwencji braku kwalifikacji kadry i niewłaściwego doboru koni |
3,0 | student wykazuje nikłą świadomość w zakresie postępowania zgodnie z założeniami sztuki jeździeckiej, nie potrafi wskazać konsekwencji braku kwalifikacji kadry i niewłaściwego doboru koni | |
3,5 | student jest świadomy konieczności postępowania zgodnie z założeniami sztuki jeździeckiej , wymienia część konsekwencji braku kwalifikacji kadry i niewłaściwego doboru koni | |
4,0 | student jest świadomy konieczności postępowania zgodnie z założeniami sztuki jeździeckiej , wymienia konsekwencje braku kwalifikacji kadry i niewłaściwego doboru koni | |
4,5 | student jest świadomy konieczności postępowania zgodnie z założeniami sztuki jeździeckiej , wymienia i uzasadnia konsekwencje braku kwalifikacji kadry i niewłaściwego doboru koni | |
5,0 | student jest w pełni świadomy konieczności postępowania zgodnie z założeniami sztuki jeźdzeickiej, swobodnie wymienia i uzasadnia wszelkie konsekwencje braku kwalifikacji kadry i niewłaściwego doboru koni, wykazuje aktywność w tym zakresie |
Literatura podstawowa
- Pruchniewicz W., Akademia jeździecka cz.I., Chaber PR Akademia Jeździecka, Warszawa, 2003
- Krzemień P. (pod.red.), Górska turystyka jeździecka, Wyd.PTTK, Kraków, 1998
Literatura dodatkowa
- różni, Zasady jazdy konnej cz. 1-3 – podręcznik autoryzowany przez PZJ, Wyd.PZJ, Warszawa, 2003
- różni, Świat Koni, Koń Polski, Konie i Rumaki, Hodowca i Jeździec, periodyki tematyczne
- Hoffmann, Jazda konna, Sport i Turystyka, Warszawa, 1989