Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Toksykologia związków organicznych zanieczyszczających środowisko zwierzęce:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Toksykologia związków organicznych zanieczyszczających środowisko zwierzęce | ||
Specjalność | Pielęgniarstwo zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maria Kawęcka <Maria.Kawecka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl>, Arkadiusz Pietruszka <Arkadiusz.Pietruszka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 81 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagania z zakresu chemii organicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliościami szkodliwego oddziaływania związków organicznych zanieczyszczających środowisko zwierzęce. Rozwijanie u studentów wrażliwości na niebezpieczeństwo oddziaływania tych związków. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Objawy kliniczne zatruć związkami organicznymi, insektydami, pescydydami, rokowania i leczenie. | 3 |
T-A-2 | Niekorzystne oddziaływania fotosensybilizatorów, fitoestrogenów, goitrogenów - wrażliwość gatunkowa zwierząt, objawy zatruć. | 3 |
T-A-3 | Czynniki warunkujące wytwarzanie mikotoksyn oraz oddziaływanie na zwierzęta. Mikotoksyny jako broń biologiczna. Podsumowanie wykładów i ćwiczeń. | 4 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Toksykologia i jej znaczenie. Zadania toksykologii w ochronie zdrowia i ochronie środowiska. podstawowe pojęcia, rodzaje zatruć i zapobieganie. | 3 |
T-W-2 | Skażenia wody i pasz związkami organicznymi (mocznik, alkohol, glikol, fenol i jego pochodne, lepik, pochodne ropy naftowej, chlorowane naftaleny, polichlorowane dwu i trójfenyle). | 3 |
T-W-3 | Pestycydy i szkodliwość oddziaływania na zwierzęta (źródła zatruć, mechanizm działania toksyczego). | 4 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w ćwiczeniach. | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie studenta do przeprowadzenia ćwiczeń | 3 |
A-A-3 | Konsultacje | 1 |
A-A-4 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 10 |
A-W-2 | Studiowanie zadanego piśmiennictwa | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 1 |
A-W-4 | Konsultacje | 1 |
A-W-5 | Zaliczenie pisemne | 1 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacja multimedialna przy wykorzystaniu komputera i projektora |
M-3 | Dyskusja podumowująca ćwiczenia |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów |
S-2 | Ocena formująca: Podsumowujące zaliczenie ćwiczeń w formie dyskusji |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOP-S1-O8.1_W01 W zakresie wiedzy student potrafi wymienić źródła skażeń środowiska zwierzęcego związkami organicznymi, objawy zatruć, rokowania i leczenie. | ZO_1A_W14, ZO_1A_W01 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOP-S1-O8.1_U01 Student ocenia wpływ związków organicznych na zwierzęta i możliwości zapobiegania zatruciom. | ZO_1A_U21, ZO_1A_U01 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOP-S1-O8.1_K01 Student wykazuje zrozumienie czynników zanieczyszczających środowisko zwierzęcegi i szkodliwość ich oddziaływania. | ZO_1A_K03 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOP-S1-O8.1_W01 W zakresie wiedzy student potrafi wymienić źródła skażeń środowiska zwierzęcego związkami organicznymi, objawy zatruć, rokowania i leczenie. | 2,0 | Student nie potrafi wymienić źródeł skażeń środowiska zwierzęcego związkami organicznymi |
3,0 | Student potrafi wymienić źródła skażeń środowiska zwierzęcego związakami organicznymi, tłumaczy ich mechanizm działania w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student potrafi wymienić źródła skażeń środowiska zwierzęcego związkami organicznymi, tłumaczy ich mechanizm działania i objawy kliniczne w stopniu dostatecznym | |
4,0 | Student potrafi wymienić źródła skażenia środowiska zwierzęcego związkami organicznymi, tłumaczy ich mechanizm działania i objawy kliniczne w stopniu dobrym | |
4,5 | Student potrafi wymienić źródła skażeń środowiska zwierzęcego związkami organicznymi, tłumaczy ich mechanizm działania, objawy kliniczne oraz leczenie | |
5,0 | Student potrafi wymienić źródła skaźeń środowiska zwierzęcego związkami organicznymi, tłumaczy ich mechanizm działania, objawy kliniczne oraz leczenie i możliwości zapobiegania |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOP-S1-O8.1_U01 Student ocenia wpływ związków organicznych na zwierzęta i możliwości zapobiegania zatruciom. | 2,0 | Student nie potrafi ocenić wpływu szkodliwości związków organicznych na zwierzęta oraz możliwości ich zapobiegania |
3,0 | Student potrafi ocenić wpływ szkodliwości większości związków organicznych na zwierzęta, nie potrafi analizować możliwości ich zapobiegania | |
3,5 | Student potrafi ocenić wpływu szkodliwości większości związków organicznych na zwierzętach, nie potrafi analizować wzystkich możliwości ich zapobiegania | |
4,0 | Student potrafi ocenić wpływ szkodliwości związków organicznicznych na zwierzętach i analizować większość możliwości ich zapobiegania | |
4,5 | Student potrafi ocenić wpływ szkodliwości związków organicznych na zwierzętach i analizować możliwości ich zapobiegania | |
5,0 | Student potrafi ocenić wpływ szkodliwości związków organicznych na zwierzęta i analizować możliwości ich zapobiegania, inicjuje dyskusję |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOP-S1-O8.1_K01 Student wykazuje zrozumienie czynników zanieczyszczających środowisko zwierzęcegi i szkodliwość ich oddziaływania. | 2,0 | Student nie dba o pogłębienie świadomości |
3,0 | Student dba o pogłębienie świadomości w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student dba o pogłębienie świadomości, jest otwarty na poszerzenie wiedzy w stopniu dostatecznym | |
4,0 | Student dba o pogłębienie świadomości, jest otwarty na poszerzenie wiedzy w stopniu dobrym | |
4,5 | Student dba o pogłębienie świdomości, jest otwarty na poszerzenie wiedzy, świadomy szkodliowści związków organicznych | |
5,0 | Student dba o pogłębienie świadomości, jest otwarty na poszerzenie wiedzy, świadomy szkodliwości związków organicznych, kreatywny |
Literatura podstawowa
- pod red. H. Janowskiego. W. Szwedy. T. E. Janowskiego, Szczegółowa patologia i terapia chorób świń, AR-T, Olsztyn, 1994, część I
- B. Leszczyński, Wybrane zagadnienia z biochemii i toksykologii środowiska, Akademii Podlaskiej, Siedlce, 2001
Literatura dodatkowa
- pod red. W. Bareja, Środowisko a zdrowie i produkcyjność zwierząt, PWRiL, Warszawa, 1991