Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S3)

Sylabus przedmiotu Innowacyjne metody analityczne w badaniach z zakresu pracy doktorskiej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów studia trzeciego stopnia
Profil
Moduł
Przedmiot Innowacyjne metody analityczne w badaniach z zakresu pracy doktorskiej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Aleksandra Balicka-Ramisz <Aleksandra.Balicka-Ramisz@zut.edu.pl>, Piotr Baranowski <Piotr.Baranowski@zut.edu.pl>, Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl>, Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>, Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>, Ewa Czerniawska-Piątkowska <Ewa.Czerniawska-Piatkowska@zut.edu.pl>, Alicja Dratwa-Chałupnik <Alicja.Dratwa-Chalupnik@zut.edu.pl>, Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>, Lidia Felska-Błaszczyk <Lidia.Felska-Blaszczyk@zut.edu.pl>, Karol Fijałkowski <karol.fijalkowski@zut.edu.pl>, Wilhelm Grzesiak <Wilhelm.Grzesiak@zut.edu.pl>, Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>, Dorota Jankowiak <dorota.jankowiak@zut.edu.pl>, Jolanta Karakulska <Jolanta.Karakulska@zut.edu.pl>, Tadeusz Karamucki <Tadeusz.Karamucki@zut.edu.pl>, Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>, Maria Kawęcka <Maria.Kawecka@zut.edu.pl>, Marek Kmieć <Marek.Kmiec@zut.edu.pl>, Inga Kowalewska <inga.kowalewska-luczak@zut.edu.pl>, Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl>, Hanna Kulig <Hanna.Kulig@zut.edu.pl>, Bogdan Lasota <Bogdan.Lasota@zut.edu.pl>, Katarzyna Michałek <Katarzyna.Michalek@zut.edu.pl>, Paweł Nawrotek <Pawel.Nawrotek@zut.edu.pl>, Małgorzata Ożgo <Malgorzata.Ozgo@zut.edu.pl>, Arkadiusz Pietruszka <Arkadiusz.Pietruszka@zut.edu.pl>, Ryszard Pikuła <Ryszard.Pikula@zut.edu.pl>, Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Renata Pilarczyk <Renata.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Artur Rybarczyk <Artur.Rybarczyk@zut.edu.pl>, Piotr Sablik <Piotr.Sablik@zut.edu.pl>, Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>, Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl>, Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>, Arkadiusz Terman <Arkadiusz.Terman@zut.edu.pl>, Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>, Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>, Katarzyna Wojdak-Maksymiec <Katarzyna.Wojdak-Maksymiec@zut.edu.pl>, Jerzy Wójcik <Jerzy.Wojcik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK6 5 0,51,00zaliczenie
konwersatoriaK7 5 0,51,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1opanowanie w stopniu zadawalającym wiedzy dotyczącej podstaw metod badawczych i zasad technik analitycznych specyficznych do zakresu realizacji pracy doktorskiej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie prac eksperymentalnych i laboratoryjnych, bardzo dobre opanowanie metod badawczych i technik analitycznych specyficznych do zakresu realizacji pracy doktorskiej, nabycie kompetencji społecznych i umiejętności ciągłego doskonalenia warsztatu badawczego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1dyskusja problemowa nad wybranymi i podanymi wcześniej doktorantowi zagadnieniami metodycznymi planowanych badań w ramach pracy doktorskiej10
10
konwersatoria
T-K-1zapoznanie doktoranta z najnowszymi kierunkami badań w zakresie planowanej pracy dktorskiej5
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach10
A-K-2samodzielne studiowane literatury przedmiotu i przygotowawanie się do zajęć20
30
konwersatoria
A-K-1uczestniczenie w zajęciach5
A-K-2samodzielne przygotowywanie się do zajęć5
A-K-3ugruntowywanie i poszerzanie zagadnień omawianych na zajęciach5
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody problemowe,
M-2metody projektowe
M-3dyskusja problemowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena formująca: ocena podsumowująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZoD_3A_D-S-A17_W01
opanowanie wiedzy dotyczącej metod i technik analitycznych z zakresu realizowanej pracy doktorskiej, z wykorzystaniem organizmów żywych
ZoD_3-_W02, ZoD_3-_W05, ZoD_3-_W01C-1T-K-1, T-K-1M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZoD_3A_D-S-A17_U01
nabycie umiejętności samodzielnego i profesjonalnego prowadzenia eksperymentu z wykorzystaniem żywych organizmów lub materiału biologicznego, ze świadomością odpowiedzialności za dobrostan zwierząt eksperymentalnych oraz nienagannego jakościowo prowadzenia prac analitycznych
ZoD_3-_U01, ZoD_3-_U04, ZoD_3-_U05C-1T-K-1, T-K-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZoD_3A_D-S-A17_K01
posiada kompetencje zawodowe i społeczne umożliwiające pozytywny wpływ na otoczenie, jest kreatywny i świadomy roli w kształtowaniu swojego otoczenia a także ciągłego doskonalenia własnej osobowości
ZoD_3-_K06, ZoD_3-_K07, ZoD_3-_K03C-1T-K-1, T-K-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZoD_3A_D-S-A17_W01
opanowanie wiedzy dotyczącej metod i technik analitycznych z zakresu realizowanej pracy doktorskiej, z wykorzystaniem organizmów żywych
2,0
3,0Potrafi właściwie przygotować materiał badawczy do wykonywania analiz laboratoryjnych. Posiada wiedzę co do zasad i warunków przechowywania materiału badawczego. Posiada dostateczną wiedzę z zakresu technik badawczych i metod analitycznych z zakresu tematycznego pracy doktorskiej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZoD_3A_D-S-A17_U01
nabycie umiejętności samodzielnego i profesjonalnego prowadzenia eksperymentu z wykorzystaniem żywych organizmów lub materiału biologicznego, ze świadomością odpowiedzialności za dobrostan zwierząt eksperymentalnych oraz nienagannego jakościowo prowadzenia prac analitycznych
2,0
3,0Posiada dostateczne umiejętności w zakresie planowanie, wykorzystywania i mdyfikacji specjalistycznych metod badawczych. Przy nieznacznej pomocy promotora posiada umiejętność interpretowania wyników badań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZoD_3A_D-S-A17_K01
posiada kompetencje zawodowe i społeczne umożliwiające pozytywny wpływ na otoczenie, jest kreatywny i świadomy roli w kształtowaniu swojego otoczenia a także ciągłego doskonalenia własnej osobowości
2,0
3,0Jest kreatywny, potrafi podejmować decyzje dotyczące planowania, wykonywania i ewentualnego dostosowywanie warunków eksperymentu do zakładanego celu. Posiada umiejętność pracy zespołowej i jest świadomy roli zawodowej i społecznej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dembińska-Kieć A., Naskalski W., Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej, Urban and Partner, Wrocław, 2008, ISBN 83-87944-33-5
  2. Piśmiennictwo podaje opiekun/promotor na początku każdego emestru zajęć

Literatura dodatkowa

  1. Piśmiennictwopodaje opiekun/promotor na początku każdego semestru zajęć

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1dyskusja problemowa nad wybranymi i podanymi wcześniej doktorantowi zagadnieniami metodycznymi planowanych badań w ramach pracy doktorskiej10
10

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1zapoznanie doktoranta z najnowszymi kierunkami badań w zakresie planowanej pracy dktorskiej5
5

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach10
A-K-2samodzielne studiowane literatury przedmiotu i przygotowawanie się do zajęć20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestniczenie w zajęciach5
A-K-2samodzielne przygotowywanie się do zajęć5
A-K-3ugruntowywanie i poszerzanie zagadnień omawianych na zajęciach5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZoD_3A_D-S-A17_W01opanowanie wiedzy dotyczącej metod i technik analitycznych z zakresu realizowanej pracy doktorskiej, z wykorzystaniem organizmów żywych
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyZoD_3-_W02doskonale zna i rozumie strategie i metody badań stosowanych w naukach przyrodniczych; zna metodologię pozyskiwania i wykorzystywania informacji naukowej dostępnej w światowych bazach danych, odpowiedniej do specyfiki prowadzonych badań
ZoD_3-_W05ma uporządkowaną wiedzę o możliwościach wykorzystywania zwierząt w celach gospodarczych, z uwzględnieniem aspektów etycznych
ZoD_3-_W01ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkachrozwoju zootechniki; rozumie jej historyczne i kulturowe uwarunkowania; ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej zootechniki; zna najnowsze pojęcia, teorie i problemy badawcze tej dyscypliny nauki systematyznie ugruntowywane w oparciu o światowe piśmiennictwo i kontakty, również międzynarodowe
Cel przedmiotuC-1nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie prac eksperymentalnych i laboratoryjnych, bardzo dobre opanowanie metod badawczych i technik analitycznych specyficznych do zakresu realizacji pracy doktorskiej, nabycie kompetencji społecznych i umiejętności ciągłego doskonalenia warsztatu badawczego
Treści programoweT-K-1zapoznanie doktoranta z najnowszymi kierunkami badań w zakresie planowanej pracy dktorskiej
T-K-1dyskusja problemowa nad wybranymi i podanymi wcześniej doktorantowi zagadnieniami metodycznymi planowanych badań w ramach pracy doktorskiej
Metody nauczaniaM-1metody problemowe,
M-3dyskusja problemowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi właściwie przygotować materiał badawczy do wykonywania analiz laboratoryjnych. Posiada wiedzę co do zasad i warunków przechowywania materiału badawczego. Posiada dostateczną wiedzę z zakresu technik badawczych i metod analitycznych z zakresu tematycznego pracy doktorskiej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZoD_3A_D-S-A17_U01nabycie umiejętności samodzielnego i profesjonalnego prowadzenia eksperymentu z wykorzystaniem żywych organizmów lub materiału biologicznego, ze świadomością odpowiedzialności za dobrostan zwierząt eksperymentalnych oraz nienagannego jakościowo prowadzenia prac analitycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyZoD_3-_U01posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk przyrodniczych
ZoD_3-_U04posiada rozwinięte umiejętności badawcze, w tym potrafi formułować problemy badawcze i dostosowywać metodykę i techniki analityczne do ich rozwiązywania; posiada pogłębione umiejętności wnioskowania i interpretacji wyników badań
ZoD_3-_U05ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania i racjonalnego oceniania złożonych sytuacji wynikających z pracy ze zwierzętami, kierując się przy tym zasadami etycznymi
Cel przedmiotuC-1nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie prac eksperymentalnych i laboratoryjnych, bardzo dobre opanowanie metod badawczych i technik analitycznych specyficznych do zakresu realizacji pracy doktorskiej, nabycie kompetencji społecznych i umiejętności ciągłego doskonalenia warsztatu badawczego
Treści programoweT-K-1zapoznanie doktoranta z najnowszymi kierunkami badań w zakresie planowanej pracy dktorskiej
T-K-1dyskusja problemowa nad wybranymi i podanymi wcześniej doktorantowi zagadnieniami metodycznymi planowanych badań w ramach pracy doktorskiej
Metody nauczaniaM-1metody problemowe,
M-2metody projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada dostateczne umiejętności w zakresie planowanie, wykorzystywania i mdyfikacji specjalistycznych metod badawczych. Przy nieznacznej pomocy promotora posiada umiejętność interpretowania wyników badań.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZoD_3A_D-S-A17_K01posiada kompetencje zawodowe i społeczne umożliwiające pozytywny wpływ na otoczenie, jest kreatywny i świadomy roli w kształtowaniu swojego otoczenia a także ciągłego doskonalenia własnej osobowości
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyZoD_3-_K06jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w pracy organizacji i instytucji realizujących działania prospołeczne
ZoD_3-_K07jest świadomy swojej roli społecznej i znaczenia prowadzonej działalności dla rozwoju społecznego i kształtowania społeczeństwa obywatelskiego
ZoD_3-_K03odnosi zdobytą wiedzę do projektowania pracy zawodowej w przekonaniu o sensie i potrzebie podejmowania działań w środowisku społecznym
Cel przedmiotuC-1nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie prac eksperymentalnych i laboratoryjnych, bardzo dobre opanowanie metod badawczych i technik analitycznych specyficznych do zakresu realizacji pracy doktorskiej, nabycie kompetencji społecznych i umiejętności ciągłego doskonalenia warsztatu badawczego
Treści programoweT-K-1zapoznanie doktoranta z najnowszymi kierunkami badań w zakresie planowanej pracy dktorskiej
T-K-1dyskusja problemowa nad wybranymi i podanymi wcześniej doktorantowi zagadnieniami metodycznymi planowanych badań w ramach pracy doktorskiej
Metody nauczaniaM-1metody problemowe,
M-2metody projektowe
M-3dyskusja problemowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest kreatywny, potrafi podejmować decyzje dotyczące planowania, wykonywania i ewentualnego dostosowywanie warunków eksperymentu do zakładanego celu. Posiada umiejętność pracy zespołowej i jest świadomy roli zawodowej i społecznej.
3,5
4,0
4,5
5,0