Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S3)

Sylabus przedmiotu Misja społeczna badacza i nauczyciela akademickiego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów studia trzeciego stopnia
Profil
Moduł
Przedmiot Misja społeczna badacza i nauczyciela akademickiego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
seminariaS6 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie programu pierwszego i drugiego roku studiów doktoranckich.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wyrobienie w doktorantach poczucia odpowiedzialności za podejmowane decyzje i wybory, zarówno merytoryczne jak i etyczne.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
seminaria
T-S-1T-s-1 WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU 1.Pojęcia podstawowe (uczony, nauczyciel akademicki, społeczeństwo, role społeczne itp.). 2.Etos uczonego. 3.Role odgrywane przez uczonych w społeczeństwie: utylitarystyczna i nieutylitarystyczna – porządek monocentryczny i policentryczny.2
T-S-2T-s-2 KULTYWOWANIE WIEDZY, A OCZEKIWANIA SPOŁECZNE 1.Uniwersytet – instytucja pożytku publicznego. 2.Pasja poznawcza, a oczekiwania społeczne – potencjalne konflikty. 3.Role społeczne uczonych, a kontekst społeczno-polityczny. 4.Nauka a ideologia – służba prawdzie, służba władzy. 5.Centralizacja standardów, a wolność dyskusji, argumentacji, krytyki, słowa. 6.Wpływ uwarunkowań instytucjonalnych, finansowych, rynkowych.2
T-S-3T-s-3 UCZONY JAKO KREATOR 1.Kreatywność uczonego, a kreatywność uczniów (społeczeństwa). 2.Postęp technologiczno-informatyczny, a sposób uprawiania nauki oraz wdrażania i popularyzacji wyników. 3.Misja społeczna, a osobowość badacza. 4.Role społeczne, a system wartości. 5.Rola emocji. 6.Dążenie do obiektywizmu. 7.Prakseologia, a działalność naukowa. 8.Praktyka wykorzystania potencjału naukowców – przyczyny hamowania rozwoju naukowego i rozwoju nauki.2
T-S-4T-s-4 NAUCZYCIEL AKADEMICKI JAKO INWESTOR 1.Nauka, a edukacja i wychowanie. 2.Kwalifikacje zawodowe i postawa uczonych. 3.Kształcenie i kształtowanie. 4.Wiedza, umiejętności, kompetencje. 5.Kształtowanie postaw – edukacja humanistyczna. 6.Myślenie według wartości czy relatywizm moralny. 7.Egalitarność czy elitarność kształcenia. 8.Konkurencyjność na rynku edukacyjnym i rynku pracy. 9.Społeczeństwo oparte na wiedzy – udział uczonych w procesie „uczenia się przez całe życie”.2
T-S-5T-s-5 POWOŁANIE CZY KARIERA 1.Moralność myślenia - entropia społeczna. 2.Ignorancja. 3.Autorytet, autorytet naukowy. 4.Rola tradycji środowiska naukowego. 5.Kult autorytetów i teorii naukowych. 6.Mistrz wśród mistrzów i wśród uczniów. 7.Autorytety, a odpowiedzialność za stan nauki i rozwój społeczeństwa. 8.Kariera naukowa i elity naukowe. 9.Doktoranci w życiu Uniwersytetu. 10.Odpowiedzialność osobista i społeczna uczonego i nauczyciela akademickiego.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
seminaria
A-S-1Uczestniczenie w seminarium10
A-S-2przygotowywanie się do zajęć oraz lektura piśmiennictwa.20
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody problemowe, dyskusja.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZoD_3A_D-S-A-25_W01
Potrafi wyjaśnić problemy z zakresu etyki zawodowej oraz rozumie rolę elity intelektualnej w kształtowaniu postaw społecznie akceptowanych.
ZoD_3-_W07C-1T-S-5, T-S-2, T-S-3, T-S-1, T-S-4M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZoD_3A_D-S-A-25_U01
Potrafi wykorzystywać wiedzę w środowisku pracy i pozytywnie oddziaływać na otoczenie społeczne.
ZoD_3-_U06C-1T-S-2, T-S-5, T-S-1, T-S-3, T-S-4M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZoD_3A_D-S-A-25_K01
Umiejętne wykorzystywanie przedmiotowej wiedzy w praktyce.
ZoD_3-_K06C-1T-S-4, T-S-1, T-S-3, T-S-2, T-S-5M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZoD_3A_D-S-A-25_W01
Potrafi wyjaśnić problemy z zakresu etyki zawodowej oraz rozumie rolę elity intelektualnej w kształtowaniu postaw społecznie akceptowanych.
2,0
3,0Ma ogólne rozeznanie co do społecznej roli pracownika naukowego i nauczyciela akademickiego, potrafi definiować podstawowe problemy z zakresu etyki zawodowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZoD_3A_D-S-A-25_U01
Potrafi wykorzystywać wiedzę w środowisku pracy i pozytywnie oddziaływać na otoczenie społeczne.
2,0
3,0Pozytywnie wpływa na otoczenie społeczne, potrafi być kreatywnym i spolegliwym członkiem kolektywu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZoD_3A_D-S-A-25_K01
Umiejętne wykorzystywanie przedmiotowej wiedzy w praktyce.
2,0
3,0Potrafi wykorzystać przedmiotową wiedzę w stosunkach interpersonalnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Michał Heller, Jak być uczonym, Znak, Kraków, 2009, ISBN 978-83-240-1187-2
  2. Jacek Wojtysiak, Filozofia i życie, Znak, Kraków, 2007, ISBN 978-83-240-0862-9
  3. Goćkowski J., Autorytety świata uczonych, Warszawa, 1996, ISBN 83-06-00975-4

Literatura dodatkowa

  1. Jan Szczepański, Sprawy ludzkie, Czytelnik, Warszawa, ISBN 83-07-00755-0

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1T-s-1 WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU 1.Pojęcia podstawowe (uczony, nauczyciel akademicki, społeczeństwo, role społeczne itp.). 2.Etos uczonego. 3.Role odgrywane przez uczonych w społeczeństwie: utylitarystyczna i nieutylitarystyczna – porządek monocentryczny i policentryczny.2
T-S-2T-s-2 KULTYWOWANIE WIEDZY, A OCZEKIWANIA SPOŁECZNE 1.Uniwersytet – instytucja pożytku publicznego. 2.Pasja poznawcza, a oczekiwania społeczne – potencjalne konflikty. 3.Role społeczne uczonych, a kontekst społeczno-polityczny. 4.Nauka a ideologia – służba prawdzie, służba władzy. 5.Centralizacja standardów, a wolność dyskusji, argumentacji, krytyki, słowa. 6.Wpływ uwarunkowań instytucjonalnych, finansowych, rynkowych.2
T-S-3T-s-3 UCZONY JAKO KREATOR 1.Kreatywność uczonego, a kreatywność uczniów (społeczeństwa). 2.Postęp technologiczno-informatyczny, a sposób uprawiania nauki oraz wdrażania i popularyzacji wyników. 3.Misja społeczna, a osobowość badacza. 4.Role społeczne, a system wartości. 5.Rola emocji. 6.Dążenie do obiektywizmu. 7.Prakseologia, a działalność naukowa. 8.Praktyka wykorzystania potencjału naukowców – przyczyny hamowania rozwoju naukowego i rozwoju nauki.2
T-S-4T-s-4 NAUCZYCIEL AKADEMICKI JAKO INWESTOR 1.Nauka, a edukacja i wychowanie. 2.Kwalifikacje zawodowe i postawa uczonych. 3.Kształcenie i kształtowanie. 4.Wiedza, umiejętności, kompetencje. 5.Kształtowanie postaw – edukacja humanistyczna. 6.Myślenie według wartości czy relatywizm moralny. 7.Egalitarność czy elitarność kształcenia. 8.Konkurencyjność na rynku edukacyjnym i rynku pracy. 9.Społeczeństwo oparte na wiedzy – udział uczonych w procesie „uczenia się przez całe życie”.2
T-S-5T-s-5 POWOŁANIE CZY KARIERA 1.Moralność myślenia - entropia społeczna. 2.Ignorancja. 3.Autorytet, autorytet naukowy. 4.Rola tradycji środowiska naukowego. 5.Kult autorytetów i teorii naukowych. 6.Mistrz wśród mistrzów i wśród uczniów. 7.Autorytety, a odpowiedzialność za stan nauki i rozwój społeczeństwa. 8.Kariera naukowa i elity naukowe. 9.Doktoranci w życiu Uniwersytetu. 10.Odpowiedzialność osobista i społeczna uczonego i nauczyciela akademickiego.2
10

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1Uczestniczenie w seminarium10
A-S-2przygotowywanie się do zajęć oraz lektura piśmiennictwa.20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZoD_3A_D-S-A-25_W01Potrafi wyjaśnić problemy z zakresu etyki zawodowej oraz rozumie rolę elity intelektualnej w kształtowaniu postaw społecznie akceptowanych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyZoD_3-_W07ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej; zna i rozumie zasady ochrony własności intelektualnej
Cel przedmiotuC-1Wyrobienie w doktorantach poczucia odpowiedzialności za podejmowane decyzje i wybory, zarówno merytoryczne jak i etyczne.
Treści programoweT-S-5T-s-5 POWOŁANIE CZY KARIERA 1.Moralność myślenia - entropia społeczna. 2.Ignorancja. 3.Autorytet, autorytet naukowy. 4.Rola tradycji środowiska naukowego. 5.Kult autorytetów i teorii naukowych. 6.Mistrz wśród mistrzów i wśród uczniów. 7.Autorytety, a odpowiedzialność za stan nauki i rozwój społeczeństwa. 8.Kariera naukowa i elity naukowe. 9.Doktoranci w życiu Uniwersytetu. 10.Odpowiedzialność osobista i społeczna uczonego i nauczyciela akademickiego.
T-S-2T-s-2 KULTYWOWANIE WIEDZY, A OCZEKIWANIA SPOŁECZNE 1.Uniwersytet – instytucja pożytku publicznego. 2.Pasja poznawcza, a oczekiwania społeczne – potencjalne konflikty. 3.Role społeczne uczonych, a kontekst społeczno-polityczny. 4.Nauka a ideologia – służba prawdzie, służba władzy. 5.Centralizacja standardów, a wolność dyskusji, argumentacji, krytyki, słowa. 6.Wpływ uwarunkowań instytucjonalnych, finansowych, rynkowych.
T-S-3T-s-3 UCZONY JAKO KREATOR 1.Kreatywność uczonego, a kreatywność uczniów (społeczeństwa). 2.Postęp technologiczno-informatyczny, a sposób uprawiania nauki oraz wdrażania i popularyzacji wyników. 3.Misja społeczna, a osobowość badacza. 4.Role społeczne, a system wartości. 5.Rola emocji. 6.Dążenie do obiektywizmu. 7.Prakseologia, a działalność naukowa. 8.Praktyka wykorzystania potencjału naukowców – przyczyny hamowania rozwoju naukowego i rozwoju nauki.
T-S-1T-s-1 WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU 1.Pojęcia podstawowe (uczony, nauczyciel akademicki, społeczeństwo, role społeczne itp.). 2.Etos uczonego. 3.Role odgrywane przez uczonych w społeczeństwie: utylitarystyczna i nieutylitarystyczna – porządek monocentryczny i policentryczny.
T-S-4T-s-4 NAUCZYCIEL AKADEMICKI JAKO INWESTOR 1.Nauka, a edukacja i wychowanie. 2.Kwalifikacje zawodowe i postawa uczonych. 3.Kształcenie i kształtowanie. 4.Wiedza, umiejętności, kompetencje. 5.Kształtowanie postaw – edukacja humanistyczna. 6.Myślenie według wartości czy relatywizm moralny. 7.Egalitarność czy elitarność kształcenia. 8.Konkurencyjność na rynku edukacyjnym i rynku pracy. 9.Społeczeństwo oparte na wiedzy – udział uczonych w procesie „uczenia się przez całe życie”.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe, dyskusja.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma ogólne rozeznanie co do społecznej roli pracownika naukowego i nauczyciela akademickiego, potrafi definiować podstawowe problemy z zakresu etyki zawodowej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZoD_3A_D-S-A-25_U01Potrafi wykorzystywać wiedzę w środowisku pracy i pozytywnie oddziaływać na otoczenie społeczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyZoD_3-_U06potrafi samodzielnie planować własny rozwój intelektualny, a także komunikować się z otoczeniem, prowadzić konsultacje i działalność ekspercką
Cel przedmiotuC-1Wyrobienie w doktorantach poczucia odpowiedzialności za podejmowane decyzje i wybory, zarówno merytoryczne jak i etyczne.
Treści programoweT-S-2T-s-2 KULTYWOWANIE WIEDZY, A OCZEKIWANIA SPOŁECZNE 1.Uniwersytet – instytucja pożytku publicznego. 2.Pasja poznawcza, a oczekiwania społeczne – potencjalne konflikty. 3.Role społeczne uczonych, a kontekst społeczno-polityczny. 4.Nauka a ideologia – służba prawdzie, służba władzy. 5.Centralizacja standardów, a wolność dyskusji, argumentacji, krytyki, słowa. 6.Wpływ uwarunkowań instytucjonalnych, finansowych, rynkowych.
T-S-5T-s-5 POWOŁANIE CZY KARIERA 1.Moralność myślenia - entropia społeczna. 2.Ignorancja. 3.Autorytet, autorytet naukowy. 4.Rola tradycji środowiska naukowego. 5.Kult autorytetów i teorii naukowych. 6.Mistrz wśród mistrzów i wśród uczniów. 7.Autorytety, a odpowiedzialność za stan nauki i rozwój społeczeństwa. 8.Kariera naukowa i elity naukowe. 9.Doktoranci w życiu Uniwersytetu. 10.Odpowiedzialność osobista i społeczna uczonego i nauczyciela akademickiego.
T-S-1T-s-1 WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU 1.Pojęcia podstawowe (uczony, nauczyciel akademicki, społeczeństwo, role społeczne itp.). 2.Etos uczonego. 3.Role odgrywane przez uczonych w społeczeństwie: utylitarystyczna i nieutylitarystyczna – porządek monocentryczny i policentryczny.
T-S-3T-s-3 UCZONY JAKO KREATOR 1.Kreatywność uczonego, a kreatywność uczniów (społeczeństwa). 2.Postęp technologiczno-informatyczny, a sposób uprawiania nauki oraz wdrażania i popularyzacji wyników. 3.Misja społeczna, a osobowość badacza. 4.Role społeczne, a system wartości. 5.Rola emocji. 6.Dążenie do obiektywizmu. 7.Prakseologia, a działalność naukowa. 8.Praktyka wykorzystania potencjału naukowców – przyczyny hamowania rozwoju naukowego i rozwoju nauki.
T-S-4T-s-4 NAUCZYCIEL AKADEMICKI JAKO INWESTOR 1.Nauka, a edukacja i wychowanie. 2.Kwalifikacje zawodowe i postawa uczonych. 3.Kształcenie i kształtowanie. 4.Wiedza, umiejętności, kompetencje. 5.Kształtowanie postaw – edukacja humanistyczna. 6.Myślenie według wartości czy relatywizm moralny. 7.Egalitarność czy elitarność kształcenia. 8.Konkurencyjność na rynku edukacyjnym i rynku pracy. 9.Społeczeństwo oparte na wiedzy – udział uczonych w procesie „uczenia się przez całe życie”.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe, dyskusja.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Pozytywnie wpływa na otoczenie społeczne, potrafi być kreatywnym i spolegliwym członkiem kolektywu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZoD_3A_D-S-A-25_K01Umiejętne wykorzystywanie przedmiotowej wiedzy w praktyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyZoD_3-_K06jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w pracy organizacji i instytucji realizujących działania prospołeczne
Cel przedmiotuC-1Wyrobienie w doktorantach poczucia odpowiedzialności za podejmowane decyzje i wybory, zarówno merytoryczne jak i etyczne.
Treści programoweT-S-4T-s-4 NAUCZYCIEL AKADEMICKI JAKO INWESTOR 1.Nauka, a edukacja i wychowanie. 2.Kwalifikacje zawodowe i postawa uczonych. 3.Kształcenie i kształtowanie. 4.Wiedza, umiejętności, kompetencje. 5.Kształtowanie postaw – edukacja humanistyczna. 6.Myślenie według wartości czy relatywizm moralny. 7.Egalitarność czy elitarność kształcenia. 8.Konkurencyjność na rynku edukacyjnym i rynku pracy. 9.Społeczeństwo oparte na wiedzy – udział uczonych w procesie „uczenia się przez całe życie”.
T-S-1T-s-1 WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU 1.Pojęcia podstawowe (uczony, nauczyciel akademicki, społeczeństwo, role społeczne itp.). 2.Etos uczonego. 3.Role odgrywane przez uczonych w społeczeństwie: utylitarystyczna i nieutylitarystyczna – porządek monocentryczny i policentryczny.
T-S-3T-s-3 UCZONY JAKO KREATOR 1.Kreatywność uczonego, a kreatywność uczniów (społeczeństwa). 2.Postęp technologiczno-informatyczny, a sposób uprawiania nauki oraz wdrażania i popularyzacji wyników. 3.Misja społeczna, a osobowość badacza. 4.Role społeczne, a system wartości. 5.Rola emocji. 6.Dążenie do obiektywizmu. 7.Prakseologia, a działalność naukowa. 8.Praktyka wykorzystania potencjału naukowców – przyczyny hamowania rozwoju naukowego i rozwoju nauki.
T-S-2T-s-2 KULTYWOWANIE WIEDZY, A OCZEKIWANIA SPOŁECZNE 1.Uniwersytet – instytucja pożytku publicznego. 2.Pasja poznawcza, a oczekiwania społeczne – potencjalne konflikty. 3.Role społeczne uczonych, a kontekst społeczno-polityczny. 4.Nauka a ideologia – służba prawdzie, służba władzy. 5.Centralizacja standardów, a wolność dyskusji, argumentacji, krytyki, słowa. 6.Wpływ uwarunkowań instytucjonalnych, finansowych, rynkowych.
T-S-5T-s-5 POWOŁANIE CZY KARIERA 1.Moralność myślenia - entropia społeczna. 2.Ignorancja. 3.Autorytet, autorytet naukowy. 4.Rola tradycji środowiska naukowego. 5.Kult autorytetów i teorii naukowych. 6.Mistrz wśród mistrzów i wśród uczniów. 7.Autorytety, a odpowiedzialność za stan nauki i rozwój społeczeństwa. 8.Kariera naukowa i elity naukowe. 9.Doktoranci w życiu Uniwersytetu. 10.Odpowiedzialność osobista i społeczna uczonego i nauczyciela akademickiego.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe, dyskusja.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wykorzystać przedmiotową wiedzę w stosunkach interpersonalnych.
3,5
4,0
4,5
5,0